Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

En annen mulighet, som kanskje ligner mer på løsningen Ondskap beskrev, er å plassere muspilen på skrivebordsbakgrunnen (på ene siden av docken), for deretter å holde inne CMD + ALT og klikke en gang med venstre musknapp.

This makes no sense, og fungerer på ingen måte slik du beskriver. Dessuten er det ikke alle som kan "plassere muspilen på skrivebordsbakgrunnen (på ene siden av docken)", da de alltid har docken skjult.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein anna ting, er det noko ´måha´Apps etc? Facebookapp, msn etc. Og er det ein måte å sjå kvaslags program som kjøyrer i bakgrunnen, slik at eg evt. får sjå kor mykje batteri/ressursar dei brukar og avslutta dei?

Snakker du om Mac OS X nå? I så fall vil jeg anbefale Adium som messenger-klient. OS X's svar på ctrl+alt+delete er vel cmd+esc hvis jeg ikke husker feil. Trykk på den og jeg tror du skal få opp samme oversikt som windows' oppgavebehandling.

Lenke til kommentar

Takk, det var front row som blei starta her óg..

Er ikkje cmd +tab eg egentleg leita etter. Er det ingen form for oppgåvebehandling på OsX?

Gjerne kom med addons eller program eg burde ha :)

Skaff deg Quicktime Pro og last ned Perian. Da får du tidenes multimediespiller.

Lenke til kommentar

En annen mulighet, som kanskje ligner mer på løsningen Ondskap beskrev, er å plassere muspilen på skrivebordsbakgrunnen (på ene siden av docken), for deretter å holde inne CMD + ALT og klikke en gang med venstre musknapp.

This makes no sense, og fungerer på ingen måte slik du beskriver. Dessuten er det ikke alle som kan "plassere muspilen på skrivebordsbakgrunnen (på ene siden av docken)", da de alltid har docken skjult.

Jo, det fungerer da slik jeg beskriver i mitt forrige innlegg? I allefall i Snow Leopard, les resten av mitt forrige innlegg hvis du ikke får det til å fungere.

 

Etter å ha sjekket litt på nettet fant jeg nettopp ut at man får til det samme med en annen vri også, som forøvrig fungerer fint også for de som liker å skjule docken automatisk (regner med det var det du mente med at folk "alltid har docken skjult") og ikke ser selve skrivebordbakgrunnen på skjermen.

 

Hentet fra en annen nettside:

Hide all other applications (except the one you're clicking on): Command-Option click an App’s icon in Dock

http://www.danrodney.com/mac/"]http://www.danrodney.com/mac/

 

Denne er nok enklere å ha med å gjøre enn den forrige jeg beskrev, da denne ikke er såpass kravstor på hva slags vinduer som må være aktive etc. Med denne ender man opp med at EN applikasjon sitt/sine vindu(er) er oppe mens alle andre skjules. Bruker man denne fremgangsmåten med Finder-ikonet i docken ender man opp med det samme resultatet som fra fremgangsmåten jeg beskrev i mitt forrige innlegg.

 

Fornøyd nå? :)

 

edit: Omformulerte første avsnitt.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Fornøyd nå? :)

Jepp, mye bedre. Det var en blanding av litt uheldig formulering (fra din side) og skumlesing (fra min side). Ettersom jeg bruker styreflate og ikke mus, og styreflaten er én stor knapp, var jeg sikker på at du mente "venstre pilknapp" og ikke "venstre musknapp". Jeg leste også CMD + TAB. Jeg forstår nå hva du mente, noe jeg burde ha skjønt allerede i går da jeg er godt kjent med tipset du snakker om.

 

Beklager misforståelsen. Noen ganger går det litt for fort. :p

Lenke til kommentar

Igjen må jeg få påpeke at jeg har engelsk som systemspråk, så det vil mest sannsynlig hete noe annet på din maskin, men du kan gjenåpne alle faner og vinduer fra forrige økt ved å gå til History > Reopen All Windows from Last Session.

 

Want to start browsing where you left off the last time you quit Safari? Choose Reopen All Windows From Last Session from the History menu, and Safari opens the windows and tabs that were open when it previously quit.

http://www.apple.com/no/safari/features.html

 

Jeg legger ved et bilde (av History-menyen):

 

Screen shot 2010-07-14 at 13.38.35.PNG

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at jeg ikke bytter permanent til Safari (bruker kun Safari på MBPen, men surfer mer på den stasjonære) er at "Reopen All Windows from Last Session" bare åpner vinduene, men ikke historikken. Da kan jeg ikke gå tilbake, og det er litt kjedelig.

 

I tillegg savner jeg AdBlock, men ellers tror jeg det er lite jeg hadde savnet.

Finnes det noen måte å løse første problemet på? Kommer til tillegg til Safari 5 nå, så noen burde jo ha gjort det samme.

Lenke til kommentar

I tillegg savner jeg AdBlock, men ellers tror jeg det er lite jeg hadde savnet.

Finnes det noen måte å løse første problemet på? Kommer til tillegg til Safari 5 nå, så noen burde jo ha gjort det samme.

Har du hørt om/prøvd GlimmerBlocker? Det fungerer som en http-proxy, og virker uansett hvilken versjon av Safari du kjører. Det blokkerer også reklame i andre nettlesere og programmer som bruker http. Det går ikke utover hastigheten, hvis du er redd for det.

Lenke til kommentar

Igjen må jeg få påpeke at jeg har engelsk som systemspråk, så det vil mest sannsynlig hete noe annet på din maskin, men du kan gjenåpne alle faner og vinduer fra forrige økt ved å gå til History > Reopen All Windows from Last Session.

 

Want to start browsing where you left off the last time you quit Safari? Choose Reopen All Windows From Last Session from the History menu, and Safari opens the windows and tabs that were open when it previously quit.

http://www.apple.com/no/safari/features.html

 

Jeg legger ved et bilde (av History-menyen):

 

post-38681-1279107561,5183_thumb.png

Er det ikkje mulig at det kjem automatisk, eller må eg trykke der kvar gong? Likte bedre måten FF har det på, men den brukar 2-3 gonger så mykje ressursar som Safari...

Takk for hjelpa med oppgåvebehandlinga, fann fram til det ved å søke i søkebaren på Finder :)

Fortsett gjerne med å komme med addons og program eg burde prøve ut :)

 

Er TPB (piratbukta) blocka på Mac? Kjem ikkje inn i allefall..kjem dog inn på andre liknande nettstadar.

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar

Ein anna ting, er det noko ´måha´Apps etc? Facebookapp, msn etc. Og er det ein måte å sjå kvaslags program som kjøyrer i bakgrunnen, slik at eg evt. får sjå kor mykje batteri/ressursar dei brukar og avslutta dei?

Snakker du om Mac OS X nå? I så fall vil jeg anbefale Adium som messenger-klient. OS X's svar på ctrl+alt+delete er vel cmd+esc hvis jeg ikke husker feil. Trykk på den og jeg tror du skal få opp samme oversikt som windows' oppgavebehandling.

Det er cmd+alt+esc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...