Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jippi! Då kan dikkon ønske meg velkommen i Mac klubben :D Er noko uvant, men reiknar med at det gjeng bedre etterkvart. Brukte ca 10minutt og 3 minutt med googling før eg fant @ knappen, haha.

Kan nokon sei meg korleis eg slår av den rettinga? det kjem raud strek under alt eg skriv..

Nå bruker jeg engelsk OS så hvis du har noe annet må du prøve deg frem, men du kan skru av automatisk stavekontroll (eller hva det nå heter på norsk) ved å gå til Edit (Rediger) > Spelling and Grammar (Stavekontroll?) > Check Spelling While Typing (nummer tre ovenfra). Spelling and Grammar/Stavekontroll er også tilgjengelig ved å høyreklikke.

Lenke til kommentar

Når jeg har to-veis videochat gående med Skype på min 2010 15" MBP så blir den særdeles varm. Virker veldig spesielt da dette ikke skal være noen krevende oppgave? Batteriet supes også veldig, veldig fort ned da. (Selv om maskinen er veldig ny og virker til å få bedre batteritid hele tiden)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg savner mac'en min, ble sendt til service @ mandag, og de sa det kunne ta en uke til den i det heletatt ble sett på :o - jeg tenkte å gi de til onsdag neste uke, om jeg ikke får sms om at den kan hentes før da, drar jeg ned og spør. evt. krever lånemaskin, har egentlig ikke behov for det.

Lenke til kommentar

Jippi! Då kan dikkon ønske meg velkommen i Mac klubben :D Er noko uvant, men reiknar med at det gjeng bedre etterkvart. Brukte ca 10minutt og 3 minutt med googling før eg fant @ knappen, haha.

Kan nokon sei meg korleis eg slår av den rettinga? det kjem raud strek under alt eg skriv..

Nå bruker jeg engelsk OS så hvis du har noe annet må du prøve deg frem, men du kan skru av automatisk stavekontroll (eller hva det nå heter på norsk) ved å gå til Edit (Rediger) > Spelling and Grammar (Stavekontroll?) > Check Spelling While Typing (nummer tre ovenfra). Spelling and Grammar/Stavekontroll er også tilgjengelig ved å høyreklikke.

Funka ikkje det. Fant ikkje eingong noko som hetter 'spelling and Grammar'.

 

Har eit anna veldig irriterande problem også, og det gjelder Firefox om nokon skulle ha vore borti det; Har satt Firefox på å huske faner når eg avsluttar firefox. Men det som skjer når eg skal krysse det ut, er at det poppar opp 'er du sikker på at du vil avslutte x- antall faner?' Trykker eg ja, og startar opp igjen, så kjem bare heimesida, og den har ikkje hugsa fanane...

Den andre muligheten eg har er 'avbryt', og då skjer det sjølvsagt ingenting. Nokon som har vore borti det?

Lenke til kommentar

CMD+Q. Lær den så fort som mulig. :)

I helevete, det funka faktisk! :D Takk'takk!

Har eit lite sprøsmål til (burde vell snart lage meg ein eigen tråd..), i windows har eg muligheten til å trykke 'ctrl+D' for å legge ned alle vindua mine, og har prøvd omtrent det som + googla om det samme gjeng på Mac, men har ikkje funne noko. Veit om eg drar fire fingrar ned på trackpadden, så ser eg alle vindua eg har kjørande atm, men er det ein måte å legge ned alle vindua som er opp? :)

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke helt, men jeg sa ivertfall "Jeg håper dette er gratis, for jeg har ikke tenkt å betale noe - jeg har jo applecare, garanti og reklamasjon igjen." (Jeg hadde da ventet i en time på at de skulle klare å i det heletatt registrere maskinen)

Og fikk som svar "Dette skal ikke koste deg noe".

Lenke til kommentar

Funka ikkje det. Fant ikkje eingong noko som hetter 'spelling and Grammar'.

Som jeg sa har jeg engelsk som systemspråk og hvis du har norsk står det mest sannsynlig noe annet. Har du prøvd det som kommer etter Rediger > Finn (Find på engelsk)?

 

 

Har eit lite sprøsmål til (burde vell snart lage meg ein eigen tråd..), i windows har eg muligheten til å trykke 'ctrl+D' for å legge ned alle vindua mine, og har prøvd omtrent det som + googla om det samme gjeng på Mac, men har ikkje funne noko. Veit om eg drar fire fingrar ned på trackpadden, så ser eg alle vindua eg har kjørande atm, men er det ein måte å legge ned alle vindua som er opp? :)

Prøv CMD + H. Denne kommandoen gjemmer det aktive programmet og alle åpne vinduer.

Lenke til kommentar

En annen mulighet, som kanskje ligner mer på løsningen Ondskap beskrev, er å plassere muspilen på skrivebordsbakgrunnen (på ene siden av docken), for deretter å holde inne CMD + ALT og klikke en gang med venstre musknapp.

 

Da vil alle vinduer/programmer gjemmes, med unntak av eventuelle Finder-vinduer.

 

PS: Forutsetter at man har valgt noe annet enn en Finder-vindu, ellers funker det heller dårlig. Funker heller ikke hvis INGEN vinduer er valgt, så sørg for at et vindu fra noe annet enn Finder er aktivt/valgt før du prøver.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å få kjøpt meg en Macbook for skole (ja, virkelig skole), det viktigste for meg er at den har lang levetid, som Macbook viser seg å ha, noen erfaringer å dele med innenfor dette temaet? Jeg regner med jeg skal ha ca 6-7 skoletimer, og da er det viktig at jeg kan skrive notater og surfe på nettet iallefall innenfor for den nevnte tida, hvis ikke mer.

 

Det jeg i grunn spør, av dere som har Macbook, hvor lenge holder batteriet ut?

På apple.no står det ca 9-10 timer, 50% brightness med tekstbehandling og surfing på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...