Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vidor skrev (På 23.7.2022 den 1.31):

De å gjøre hardware så varm inni heller enn å la den få mer utløp i alle fall til undersiden virker temmelig Apple.

Hehe. Tuller du? Det er ikke «Apple», det er noe alle gjør. Virker ikke som du har peiling på hva du snakker om.

 

vidor skrev (På 23.7.2022 den 1.31):

Apple er jo kjent for å ofre maskinene temperaturmessig, men nå synes jeg de drar det for langt.

Hæ? Nei? Det er bare feil. Intel har jo hatt standardiserte temperaturgrenser. Kan du linke til noe kilder på det svadaet du kommer med?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Nimrad said:

Hehe. Tuller du? Det er ikke «Apple», det er noe alle gjør. Virker ikke som du har peiling på hva du snakker om.

Jeg har 6 laptoper inkl en Powerbook G4 pluss et par minimaskiner som Mac Mini 2012 og Asus VM62N, og ingen av dem gjør noe som er i nærheten av å throttle, ergo derfor at andre klarer det, inkl. Apple når de vil. Men som vanlig så støtter folk Apple som en religion selv om de etter mitt syn selger dårlig designede produkter. Louis Rossman som lever av å reparere Macbooks har noen ytterst få maskiner han anbefaler for stabiliteten er har. Noe mer proof-is-in-the-pudding skal du vel lete lenge etter.

2 hours ago, Nimrad said:

Hæ? Nei? Det er bare feil. Intel har jo hatt standardiserte temperaturgrenser. Kan du linke til noe kilder på det svadaet du kommer med?

Nå er jeg utdannet innen elektronikk, og det Apple gjør med å pushe maskinene såpass hard for å unngå støy er at varmen sliter vesentlig mer på maskinvaren. Sånn fungerer bare elektronikk p.g.a varmeeksponering. Det at en prosessor tåler en viss temperatur betyr ikke det samme som at det er optimalt for den, ergo throttling.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (På 21.7.2022 den 13.50):

Jeg tror ikke de gjør det i macOS. De har funksjon for det i iOS, men selv om jeg har det påslått så lader min alltid til 100%. Apple sin løsning er basert på kunstig intelligens som skal gjette når man trenger 100% og når man ikke trenger. Mitt lademønster er ikke fast nok til at den klarer å gjette.

Da lærte jeg noe nytt. Takk for det.

Lenke til kommentar
vidor skrev (2 timer siden):

Jeg har 6 laptoper inkl en Powerbook G4 pluss et par minimaskiner som Mac Mini 2012 og Asus VM62N, og ingen av dem gjør noe som er i nærheten av å throttle, ergo derfor at andre klarer det, inkl. Apple når de vil. Men som vanlig så støtter folk Apple som en religion selv om de etter mitt syn selger dårlig designede produkter. Louis Rossman som lever av å reparere Macbooks har noen ytterst få maskiner han anbefaler for stabiliteten er har. Noe mer proof-is-in-the-pudding skal du vel lete lenge etter.

Nå er jeg utdannet innen elektronikk, og det Apple gjør med å pushe maskinene såpass hard for å unngå støy er at varmen sliter vesentlig mer på maskinvaren. Sånn fungerer bare elektronikk p.g.a varmeeksponering. Det at en prosessor tåler en viss temperatur betyr ikke det samme som at det er optimalt for den, ergo throttling.

I moderne PCer uavhengig av produsent er throttling/dynamisk justering av klokke hastighet og effekt trekk basert på tilgjengelig kjøling status quo nå. Dette gjelder både GPUer og CPUer, gir du de bedre kjøling vil de kjøre på en høyere frekvens og trekke mer effekt, gir du de kjipere kjøling vil de ikke klare å holde samme klokkehastighet innenfor sin "thermal limit" og vil klokke ned eller "throttle", det er ikke noe som er særskilt apple og det er slik eksempelvis AMD sine Ryzen CPUer har operert siden 2017. En kan jo sikkert diskutere hvorvidt apple pusher strikken litt for langt med sin "thermal limit" men ingen utenom apple vet jo i seg selv hvor godt CPUen tåler de høye temperaturene eller ikke.

Og som nevnt av mange så er ikke Macbook Air en PC som er beregnet for bruk til oppgaver som krevet høy vedvarende belastning på CPU/GPU, til det har du Pro modellene med aktiv kjøling til en drøy tusenlapp mer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er at Apple er litt ja-takk-begge-deler. De gir sånn sett høy ytelse og alt for høye temperaturer. Det hadde vært mye mer ryddig å selge en maskin med low-end specs og så sperret for muligheten til å nå opp i 108 grader celcius, men de ønsker vel ikke å markedsføre lavere spesifikasjoner.

Det er i alle fall mer ok å kunne justere viftekapasiteten for de som ønsker det, slik at man får justert ting mer fornuftig hvis en trenger det. Spør du meg er det feildesign å i det hele tatt gi ut en slik maskin uten to vifter med det som eksisterer av hardware i den. Det er rett og slett basic ingeniør-arbeid på slikt design.

Lenke til kommentar
vidor skrev (22 timer siden):

Jeg har 6 laptoper inkl en Powerbook G4 pluss et par minimaskiner som Mac Mini 2012 og Asus VM62N, og ingen av dem gjør noe som er i nærheten av å throttle, ergo derfor at andre klarer det, inkl. Apple når de vil.

Herre min hatt for et rart innlegg fra deg. De laptopene du snakker om er nesten et tosifret antall år gamle. Jeg vet ikke om du har noe slags hat du trenger å få ut, eller om du bare ikke har anelse om hva du snakker om, men å si at det å klokke ned er typisk Apple er helt utrolig latterlig. Og hvorfor i huleste sammeligner du med stasjonære og såkalte "proffe" bærbare PC-er? Har du ingen anelse om hva slags kundegrupper disse sikter seg mot?

MBA er viftefri, får ingenting støv blåst inn og har en lang levetid. Den leveres med en ekstremt bra CPU/GPU, som gjør at den fungerer veldig kjapp for den jevne bruker som kjøper en rimelig mac. Den skal ikke brukes av profesjonelle som fakturerer på timesbasis og trenger hvert minutt de kan spare til å gjøre andre ting.

vidor skrev (19 timer siden):

Problemet er at Apple er litt ja-takk-begge-deler. De gir sånn sett høy ytelse og alt for høye temperaturer. Det hadde vært mye mer ryddig å selge en maskin med low-end specs og så sperret for muligheten til å nå opp i 108 grader celcius, men de ønsker vel ikke å markedsføre lavere spesifikasjoner.

Nei, hvorfor det? Den jevne brukeren når denne temperaturen en håndfull ganger i halvåret, så det har null og niks å si for levetiden, men de får veldig bra ytelse når det trengs.

vidor skrev (22 timer siden):

Nå er jeg utdannet innen elektronikk, og det Apple gjør med å pushe maskinene såpass hard for å unngå støy er at varmen sliter vesentlig mer på maskinvaren. Sånn fungerer bare elektronikk p.g.a varmeeksponering. Det at en prosessor tåler en viss temperatur betyr ikke det samme som at det er optimalt for den, ergo throttling.

Jeg kan ikke forstå at dette stemmer. Både Intel, Apple, og AMD har veldig like temperaturprofiler på sammenlignbare maskiner.Windows-maskiner sliter kraftig om du kobler fra strømmen og throttler ned ganske heftig. Samtlige produsenter beskytter overflatetemp som du kritiserte Apple for. Jeg fatter ikke helt. Jeg er ikke noen Apple-fan, og jeg misliker mye de gjør, men akkurat nå for tiden gjør de det mye bedre enn andre og jeg skjønner ikke hvorfor man skal ignorere det,

  • Liker 4
Lenke til kommentar
vidor skrev (14 timer siden):

Vi får vel bare være enig i å være uenige. Det er nok litt ulike forventninger ute å går.

Da må du nok virkelighetsorientere deg litt. Sammenlignbare windows-laptoper  throttler bare du drar ut strømkabelen. Det er faktisk Apple som er "best in class" på det området.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har hatt min Macbook Pro 14 i et par ukers tid og må si at jeg er svært skuffet over batteritiden. Skjermen er helt fantastisk å bruke, det samme er lyden. Likevel tenker jeg på å bytte den ut med Air M2 pga batteriet. Noen som har samme erfaring?

Lenke til kommentar
Seen skrev (15 minutter siden):

Har hatt min Macbook Pro 14 i et par ukers tid og må si at jeg er svært skuffet over batteritiden. Skjermen er helt fantastisk å bruke, det samme er lyden. Likevel tenker jeg på å bytte den ut med Air M2 pga batteriet. Noen som har samme erfaring?

Tja, jeg skjønner hva du mener. Hvis du har kjøpt Pro til å surfe på nett, se på film, YouTube osv så er batteritiden bedre på andre, dårligere maskiner. Men hadde du sammenlignet litt med liknende ytelse på andre maskiner er jo batteritiden ekstremt bra. Kommer an på hva du bruker den til. Jeg digger maskinen. Kan bruke til krevende jobb-oppgaver tilkoblet strøm på dagtid, og samtidig få samme ytelse med 2-3x batteritid fra sammenlignbare laptoper på fritidsbruk.

Lenke til kommentar
Seen skrev (21 timer siden):

Har hatt min Macbook Pro 14 i et par ukers tid og må si at jeg er svært skuffet over batteritiden. Skjermen er helt fantastisk å bruke, det samme er lyden. Likevel tenker jeg på å bytte den ut med Air M2 pga batteriet. Noen som har samme erfaring?

Jeg har hatt en 14-tommer i halvannen uke eller noe, og synes batteritiden er helt rå! Hvor lang tid får du med normal bruk?

En M2 Air gir kanskje bedre batteritid, men den har jo ikke kjølesystem, så de throttler jo bare man ser på dem.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 timer siden):

En M2 Air gir kanskje bedre batteritid, men den har jo ikke kjølesystem, så de throttler jo bare man ser på dem.

Den har selvfølgelig kjølesystem, men den har ikke vifte. Selv ved throttling gruser den Intel/AMD sine thin & light CPU-er med vifte.

Lenke til kommentar
On 7/22/2022 at 2:20 AM, vidor said:

Helt grei hardware i 2012 maskinen av MacBook Pro så ikke noe problem å legge inn Windows 10 med direkte boot (gjort det selv) eller en Linux-variant med mindre du vil beholde OSX/macOS. Litt pes å legge inn drivere til Windows 10, men det fungerte helt greit. Brukte noe opensource-greier for å laste ned en pakke på ca 1,1 GB og i den lå det som trengtes. 2012-maskinen støtter bare Windows 7 i Bootcamp, så derfor brukte jeg metoden jeg snakker om.

Interessant ... Har du noen linker eller andre referanser til dette? Jeg har en gammel MBA som Apple ikke lenger supporter og som ikke støtter noe annet enn Win7 i Bootcamp, og det kunne ha vært artig å kjøre 'noe' på den igjen. (Prøvde å installere Chrome OS Flex, men uten særlig hell.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...