Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elkjøp sammen med Cresco matcha tilbudet til Expert og DNB, så jeg bestilte en MacBook Pro 15" hos Elkjøp vel vitende om at Expert ofte sliter med å skaffe varer og har lengre leveringstider enn hva Elkjøp har (har bestilt Apple produkter som ikke har vært på lager før hos Expert og har til slutt gitt opp). I tillegg kommer regninga om 6mnd, og ikke om 2 uker som den ville gjort via DNB.  :)  Har en MacBook 12" nå, jeg digger hvor portabel den er, men den sliter litt på øynene mine med så liten skjerm, så går opp i størrelse og kraft  :)

Lenke til kommentar

Elkjøp sammen med Cresco matcha tilbudet til Expert og DNB, så jeg bestilte en MacBook Pro 15" hos Elkjøp vel vitende om at Expert ofte sliter med å skaffe varer og har lengre leveringstider enn hva Elkjøp har (har bestilt Apple produkter som ikke har vært på lager før hos Expert og har til slutt gitt opp). I tillegg kommer regninga om 6mnd, og ikke om 2 uker som den ville gjort via DNB. :) Har en MacBook 12" nå, jeg digger hvor portabel den er, men den sliter litt på øynene mine med så liten skjerm, så går opp i størrelse og kraft :)

Hadde hjulpet lite for meg som ikke har cresco, men har dnb. Hvilken konfigurasjon valgte du?
Lenke til kommentar

Elkjøp sammen med Cresco matcha tilbudet til Expert og DNB, så jeg bestilte en MacBook Pro 15" hos Elkjøp vel vitende om at Expert ofte sliter med å skaffe varer og har lengre leveringstider enn hva Elkjøp har (har bestilt Apple produkter som ikke har vært på lager før hos Expert og har til slutt gitt opp). I tillegg kommer regninga om 6mnd, og ikke om 2 uker som den ville gjort via DNB. :) Har en MacBook 12" nå, jeg digger hvor portabel den er, men den sliter litt på øynene mine med så liten skjerm, så går opp i størrelse og kraft :)

Var innom en Elkjøp og de matchet ikke.. bekymrer meg for lang leveringstid ja

Lenke til kommentar

Uansett hvordan man vrir og vender på det, er den nye Macbooken svindyr. Bokmerker denne tråden i påvente av lignende rabattordninger. Har ikke hastverk med å få meg ny laptop.

 

Det er ikke billig nei. Fikk du ikke med deg Expert-tilbudet, så kan du kanskje prøve deg igjen om noen måneder. Tror man kan klare seg ganske greit hvis man får kjøpe den på 20% rabatt. Da kan man bytte ut f.eks hvert 2. år uten å ta så mye på det.

 

Spørsmålet er om man trenger pro. Jeg har sluttet med all gaming, og driver ikke med noe bilde/videoredigering. Bruker min Macbook Air 2015 i dag kun til surfing, word, mail, excel, samt Vmware. Den er litt treg. Spørsmålet er om jeg kan forsvare å blåse av endel lapper på en maskin jeg ikke trenger når man har litt begrenset økonomi. Har vurdert 13-tommeren uten OLED-baren, men synes det er litt kjipt å oppgradere uten å få med den. Samtidig er jeg usikker på hvor nyttig den er. Så keynoten nå, og er litt usikker hvor ofte det vil lønne seg å bruke den. Joda, man kan bytte tabs, få frem smileys der, rotere bilder - men hvor ofte sparer man faktisk tid på dette? I noen tilfeller aner jeg at det vil ta lenger tid å titte end på denne baren enn å gjøre det med vanlig mus/tastatur. Det ser kult ut, men der man ikke sparer noe tid ser jeg ikke helt vitsen.

 

Det jeg liker godt med baren er at man kan customise den selv. Det er kult! F.eks trenger jeg aldri knappene for å styre lysstyrke på tastaturet. Jeg ser aldri på tastaturet uansett, så der kan jeg sikkert lage en hotkey for å åpne en nettleser, mail, eller benytte meg av screenshot-funksjonen. Blir også spennende å se hva utviklere kan få til. Håper bare ikke dette blir en funksjon som 3D touch på iPhone. Har hatt 6s og 7 fra dag en, og kan nesten ikke huske en eneste gang jeg faktisk har brukt det. Man kan bruke det til noen ting, men ofte trykker man feil, eller så tar det lenger tid å trykke inn hardt enn å gjøre det på "gamlemåten".

 

En annen ting er jo fingeravtrykkssensoren da. Hvis det betyr at man slipper å taste inn et eneste passord igjen er det nesten verdt de 3000 kronene de skal ha. Særlig hvis man kan gjøre kjøp på nettet med kredittkort uten å hente frem kortnr eller CV2-nummeret. 

 

Hadde håpet litt på en ny air som var rammeløs, hadde touch ID, 12 timer+ battertid, retina, og som hadde USB-C, men den gang ei! 

Har bestilt en 13" med Touch Bar på Expert. Finner jeg ut at jeg ikke vil ha den bør den vel uansett være enkel å selge uten tap.

Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke de som forsatt orker å bruke en MacBook Air.

 

Maskinen i seg selv er fin, men skjermen er så utdatert som den kan bli. Jeg skriver det fordi jeg er litt i samme posisjon som deg. Jeg spiller ikke, redigerer ikke, eller andre tunge oppgaver. Stort sett kun surfing, youtube, facebook, helt enkel bildebehandling. Men valget falt likevel på en MBPr 15 da jeg kjøpte i 2014, og er veldig glad for det. Damen har MBA, og fargene er heller ikke særlig gode.

 

Som du nevner, det perfekte for meg hadde kanskje vært en Air-variant med retina-skjerm, men samtidig synes jeg MBP var tynn og lett nok fra før, og i hvertfall nå.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

Skjermen på min  mid 2013 Air falmer godt sammenlignet med resten ja. Men med bruksområder som omhandler browsing, youtube og streaming av musikk og film over til ATV duger den enda. Er aldri aktuelt å spille på OSx uansett om det så smalt i helvete heller, så slipper å bekymre meg for det neste gang jeg skal oppgradere :) Jeg er glad i Apple laptopper altså, men jeg legger meg ikke ned på alle 4 med rumpa bar så lett.

 

Jeg kan i det minste lade telefonen min enda uten noen adapter :p

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Jeg er veldig spent på hva Apple gjør med iPhone 7S / 8 til høsten. Nå som de har refreshet alle bærbare Mac-modeller. Nye MacBook 12-tommer er en direkte erstatning for MacBook Air, og vi har nå fått nye MacBook Pro modeller og ingen av disse har fått på plass en Lightningport så håper og tror jeg at det betyr at Apple har tatt et valg om at USB-C er porten de går for fremover.

 

De har jo kjørt USB-C på MacBook 12-tommer og Lightning på iPhone og iPad omhverandre i en periode nå. Men nå som USB-C helt åpenbart er den porten, "one port to rule them all" for Apple på Mac så må de jo nesten foreta seg noe.

 

De har malt seg selv inn i et hjørne ved å kutte ut minijack på iPhone, og dermed automatisk pushe Lightning som "one port to rule them all" på iPhone, når de samtidig pusher USB-C på Mac. Det gir jo ingen mening at hodetelefonene som følger med en iPhone 7 og 7 Plus ikke kan brukes på Apple sine splitter nye Mac'er.

 

De kunne løst det ved å legge til en Lightningport på Mac'ene, og dermed sørget for at Mac'ene støtter alt av dongler, overganger osv som finnes til iPhone og iPad. Men siden de valgte å ikke gjøre det så håper jeg det at betyr at det går andre veien. Altså peiser på med USB-C på iPhone og iPad fra og med 2017.

 

 

Det er jo litt tragisk at Apple skal drive å "dobbeldippe" ved å selge ett sett med dongler til iOS-enheter basert på Lightning, og samtidig selge et annet sett med dongler basert på USB-C til Mac. Apple er kjempeflinke på å tilby et sammenkjørt, integrert og sømløst økosystem, så da må de fader meg klare å bestemme seg for hva de skal gå for her også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke de som forsatt orker å bruke en MacBook Air.

 

Maskinen i seg selv er fin, men skjermen er så utdatert som den kan bli. Jeg skriver det fordi jeg er litt i samme posisjon som deg. Jeg spiller ikke, redigerer ikke, eller andre tunge oppgaver. Stort sett kun surfing, youtube, facebook, helt enkel bildebehandling. Men valget falt likevel på en MBPr 15 da jeg kjøpte i 2014, og er veldig glad for det. Damen har MBA, og fargene er heller ikke særlig gode.

 

Som du nevner, det perfekte for meg hadde kanskje vært en Air-variant med retina-skjerm, men samtidig synes jeg MBP var tynn og lett nok fra før, og i hvertfall nå.

 

Jeg er enig. Heldigvis har jeg nesten aldri sett en retina i bruk. Har en kamerat som har den, og har aldri spurt om å låne den, for da vet jeg hvor irriterende det vil være å gå tilbake til en med dårlig skjerm. Synes dog det bare er j*** dyrt å gra air til nye MBP for retina-skjermen. Grunnen til at jeg kjøpte Air var fordi jeg fikk den så sykt billig. Var ment til å vare midlertidig. Håpet veldig at Macbook 12" skulle holde til mitt bruk, men synes den ble for liten og for klønete. Så håpet jeg at de skulle lansere en 14". Det kom som kjent ikke ;)

 

 

RamGuy: Helt enig med deg. Virkelig håpløst nå. Kan ikke lade iPhone 7 på nyeste Mac. Kan ikke bruke headset fra iPhone 7 på nyeste mac. Det er ikke godt nok. Tror forøvrig din analyse stemmer, men hvorfor kunne de ikke levert iPhone 7 med Lightning til USB C + lader? 

Lenke til kommentar

Uten at jeg vet, så tror jeg at USB-C er en for 'Heavy Duty' port til en telefon. Jeg tipper den krever en chip i bakkant som er altfor stor/strømkrevende for en telefon.

 

Skal Apple komme seg ut av denne knipen, må de utstyre Mac'er med en Lightning-port slik at man kan bruke headset og annet på Mac'en også, samt utstyre ladekabelen til iphone med USB-C i enden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...