Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

Uten at jeg vet, så tror jeg at USB-C er en for 'Heavy Duty' port til en telefon. Jeg tipper den krever en chip i bakkant som er altfor stor/strømkrevende for en telefon.

 

Skal Apple komme seg ut av denne knipen, må de utstyre Mac'er med en Lightning-port slik at man kan bruke headset og annet på Mac'en også, samt utstyre ladekabelen til iphone med USB-C i enden.

 

Google Pixel har vel USB-C, så det burde ikke være så vanskelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ventet på nye Macbooks veldig lenge nå. Aldri brukt Mac før, men har brukt iPod og iPhone - det er dog noen år siden.

Grunnen til at jeg vil ha Macbook er først og fremst på grunn av batteritiden. At de ser bra ut og varer mange år er jo selvfølgelig ikke negativt det heller.

Jeg går nå datateknikk, og kommer derfor til å bruke den til programmering, word og andre skoleting - i tillegg til film, musikk og litt photoshop. Spørsmålet for min del er om det holder med 13", eller om jeg burde gå for 15"? Hva tenker dere? Var jo en ganske stor prisforskjell på de to.

 

Syns det var litt dumt at de fjernet muligheten for å plugge inn SD-kort, ettersom jeg bruker et slikt kort i bilen for å spille av musikk. Så da må jeg enten kjøpe en dongle eller gå helt over til å kun bruke Spotify via AUX. HDMI hadde jeg vel neppe brukt noe særlig uansett, men likevel dumt at det også er borte, siden det tross alt skal være en "Pro"-maskin. USB-C har jeg ingen problemer med, for mobilen min (Nexus 5X) bruker det, så da burde det vel være mulig å plugge den inn(?). Blir litt forvirret siden det står Thunderbolt på Apple sine sider. Må sikkert uansett gå til anskaffelse av en dongle hvis jeg skal bruke minnepenner.

 

Så, tilbake til spørsmålet. 13" eller 15"? Tror dere 13" er stor nok til mitt bruk, eller burde jeg gå for 15"?

Lenke til kommentar

Man skal være ganske glad i Mac for å kjøpe en 15" MBPr for å surfe og se på youtube.  :grin2:

For all del. Men du skal ikke undervurdere hvor mye man er villig til å betale for opplevelsen. Jeg bruker som regel laptopen flere timer hver dag, og reiser relativt ofte. Nå vurderer jeg å bytte den ut i en Surface Book, fordi den er såpass sexy, selv om den prismessig plasserer seg omtrent på samme nivå som en MBPr 15. Endret av Reeve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man skal være ganske glad i Mac for å kjøpe en 15" MBPr for å surfe og se på youtube.  :grin2:

For all del. Men du skal ikke undervurdere hvor mye man er villig til å betale for opplevelsen. Jeg bruker som regel laptopen flere timer hver dag, og reiser relativt ofte. Nå vurderer jeg å bytte den ut i en Surface Book, fordi den er såpass sexy, selv om den prismessig plasserer seg omtrent på samme nivå som en MBPr 15.

 

 

Vurderer også Surface Book, håper den kommer til Norge snart.

Lenke til kommentar

Har ventet på nye Macbooks veldig lenge nå. Aldri brukt Mac før, men har brukt iPod og iPhone - det er dog noen år siden.

Grunnen til at jeg vil ha Macbook er først og fremst på grunn av batteritiden. At de ser bra ut og varer mange år er jo selvfølgelig ikke negativt det heller.

Jeg går nå datateknikk, og kommer derfor til å bruke den til programmering, word og andre skoleting - i tillegg til film, musikk og litt photoshop. Spørsmålet for min del er om det holder med 13", eller om jeg burde gå for 15"? Hva tenker dere? Var jo en ganske stor prisforskjell på de to.

 

Syns det var litt dumt at de fjernet muligheten for å plugge inn SD-kort, ettersom jeg bruker et slikt kort i bilen for å spille av musikk. Så da må jeg enten kjøpe en dongle eller gå helt over til å kun bruke Spotify via AUX. HDMI hadde jeg vel neppe brukt noe særlig uansett, men likevel dumt at det også er borte, siden det tross alt skal være en "Pro"-maskin. USB-C har jeg ingen problemer med, for mobilen min (Nexus 5X) bruker det, så da burde det vel være mulig å plugge den inn(?). Blir litt forvirret siden det står Thunderbolt på Apple sine sider. Må sikkert uansett gå til anskaffelse av en dongle hvis jeg skal bruke minnepenner.

 

Så, tilbake til spørsmålet. 13" eller 15"? Tror dere 13" er stor nok til mitt bruk, eller burde jeg gå for 15"?

Jeg mener 13" er nok. Det er ikke så mye plass man trenger til programmering mener jeg, og Word og slikt skolerelatert så er 13" mer enn bra.

 

Men hvis du spyr penger så kjøper du jo 15".

Lenke til kommentar

USB-C har jeg ingen problemer med, for mobilen min (Nexus 5X) bruker det, så da burde det vel være mulig å plugge den inn(?). Blir litt forvirret siden det står Thunderbolt på Apple sine sider. Må sikkert uansett gå til anskaffelse av en dongle hvis jeg skal bruke minnepenner.

 

 

Thunderbolt 3 bruker USB-C plugg og støtter USB-standarden. Så du kan bruke både USB og Thunderbolt 3 utstyr direkte, så lenge du har en USB-C plugg (evt. et adapter for eldre utstyr.) Thunderbolt 3 er raskere enn nyeste USB, og ikke alle USB-C kabler støtter full hastighet.

 

At du kan koble til det meste av Thunderbolt og USB-utstyr betyr ikke at alt utstyr støtter alle muligheter.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvor stor praktisk forskjell er det når det kommer til kontorprogrammer? Tviler på at man kommer til å merke noe særlig forskjell før man begynner å kjøre benchmarks.

 

Det blir uansett å erstatte en Mac Pro 2008 og Macbook Air fra 2011 med en Macbook Pro 2016. Har en U3417W i bestilling og skal ha en USB-C dock tilkoblet.

Lenke til kommentar

Noen som har bestilt nye MacBook pro 15" som har fått den / varsel om at den er sendt ?

18-25 NOV var og er beskjeden fremdeles. Bestilte fra Apple store 27 OKT

Bestilte selv 13 tommeren på expert til 20990 med 20% rabatt, og har ikke hørt noe siden jeg bestilte den 29 oktober. Hvilken konfigurasjon bestilte du?
Lenke til kommentar

 

Noen som har bestilt nye MacBook pro 15" som har fått den / varsel om at den er sendt ?

18-25 NOV var og er beskjeden fremdeles. Bestilte fra Apple store 27 OKT

Bestilte selv 13 tommeren på expert til 20990 med 20% rabatt, og har ikke hørt noe siden jeg bestilte den 29 oktober. Hvilken konfigurasjon bestilte du?

Redd for at vi må vente lenge på maskinen fra Expert.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har bestilt nye MacBook pro 15" som har fått den / varsel om at den er sendt ?

18-25 NOV var og er beskjeden fremdeles. Bestilte fra Apple store 27 OKT

Bestilte selv 13 tommeren på expert til 20990 med 20% rabatt, og har ikke hørt noe siden jeg bestilte den 29 oktober. Hvilken konfigurasjon bestilte du?
Redd for at vi må vente lenge på maskinen fra Expert.
Tipper vi ikke får den i år, men med 20% rabatt på et nylansert apple produkt går det greit for min del.
Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som har bestilt nye MacBook pro 15" som har fått den / varsel om at den er sendt ?

18-25 NOV var og er beskjeden fremdeles. Bestilte fra Apple store 27 OKT

Bestilte selv 13 tommeren på expert til 20990 med 20% rabatt, og har ikke hørt noe siden jeg bestilte den 29 oktober. Hvilken konfigurasjon bestilte du?
Redd for at vi må vente lenge på maskinen fra Expert.
Tipper vi ikke får den i år, men med 20% rabatt på et nylansert apple produkt går det greit for min del.

Ja, blir nok ikke for til neste år :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...