Gå til innhold

Macafé — Uformell chitchat rundt Mac og Apple.


Roberto

Anbefalte innlegg

 

 

 

Ser at med Apple sin lærerrabatt så kan jeg få nye MacBook Pro 13-tommer med Touch Bar til 17'900 kr. Fremdeles alt for dyrt spør du meg. Vi snakker tross alt maskinvare som ikke tilbyr noe utover det vanlige her. Det er vanlige Skylake SKU'er med integrert grafikk. Utvilsomt flotte maskiner, med flott byggekvalitet og den nye Touch Bar'en koster nok sikkert endel men syntes ikke det kan forsvare et hopp på et par tusenlapper i pris. Det Apple krever for å øke fra 8GB til 16GB RAM ligner jo heller ikke grisen, over 2'000 kr for 8GB med DDR3 RAM?

 

Nå har jeg ikke fulgt så nøye med på Mac-prisene, så virker jo som de har vært ganske så drøye i en periode allerede etter at ting ble justert etter svak kronekurs. Før denne lanseringen så startet jo faktisk MacBook Pro 13-tommer på 14'990 kr. Men jeg syntes den nye modellen burde startet på samme pris. Selv modellen uten Touch Bar koster altså 1'000 kr mer enn hva MacBook Pro 13-tommer startet på før denne lanseringen, til tross for at denne modellen knapt tilbyr noe nytt annet enn litt forandret kabinett og at maskinvaren har gått ifra Intel Haswell til Intel Skylake.

 

 

Kan ikke helt fri meg i fra følelsen at Apple rett og slett priser seg selv ut?

Forhåndsbestill maskinen med DNB Mastercard i morgen på Expert, RamGuy. Greit å få 20% rabatt! :)

Tror ikke den DNB rabatten gjelder forhåndsbestilling :)

 

 

Jo, det gjør den :)

 

 

Problemet er jo at den ikke lar seg forhåndsbestille når kjøpknappen uansett ikke er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den nye MBP overpriset? Nope.

Jeg kjøpte en makset 12" hvit iBook G3 ny i 2001, med innebygd modem, airportkort, DVD-leser/CD-brenner og 10GB harddisk. Jeg betalte ca 24.000 kr for den og var godt fornøyd. Kjempemaskin! Det var den jeg lærte meg å bruke OS X på, opprinnelig ble den levert med Mac OS 9. Den er forøvrig fortsatt i live og brukes fortsatt av og til.

 

Og folk betalte 100.000 for PC-er for et par tiår tilbake. Dessverre lite relevant. Datautstyr har blitt så uendelig mye billigere de siste 15-20 år. Det eneste man kan sammenligne med er hva konkurrenter tar for noe som ligner på nåværende tidspunkt, eventuelt hva de seneste maccene har kostet. 

 

 

Hva vet vi egentlig om TouchID? Kan det brukes kun til Apple Pay og til passord i OSX, eller kan det brukes til håndtere kredittkortinformasjon og andre passord slik at man slipper å taste inn dette? Inkl CV2 kode på kredittkort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ser at med Apple sin lærerrabatt så kan jeg få nye MacBook Pro 13-tommer med Touch Bar til 17'900 kr. Fremdeles alt for dyrt spør du meg. Vi snakker tross alt maskinvare som ikke tilbyr noe utover det vanlige her. Det er vanlige Skylake SKU'er med integrert grafikk. Utvilsomt flotte maskiner, med flott byggekvalitet og den nye Touch Bar'en koster nok sikkert endel men syntes ikke det kan forsvare et hopp på et par tusenlapper i pris. Det Apple krever for å øke fra 8GB til 16GB RAM ligner jo heller ikke grisen, over 2'000 kr for 8GB med DDR3 RAM?

 

Nå har jeg ikke fulgt så nøye med på Mac-prisene, så virker jo som de har vært ganske så drøye i en periode allerede etter at ting ble justert etter svak kronekurs. Før denne lanseringen så startet jo faktisk MacBook Pro 13-tommer på 14'990 kr. Men jeg syntes den nye modellen burde startet på samme pris. Selv modellen uten Touch Bar koster altså 1'000 kr mer enn hva MacBook Pro 13-tommer startet på før denne lanseringen, til tross for at denne modellen knapt tilbyr noe nytt annet enn litt forandret kabinett og at maskinvaren har gått ifra Intel Haswell til Intel Skylake.

 

 

Kan ikke helt fri meg i fra følelsen at Apple rett og slett priser seg selv ut?

Forhåndsbestill maskinen med DNB Mastercard i morgen på Expert, RamGuy. Greit å få 20% rabatt! :)

Tror ikke den DNB rabatten gjelder forhåndsbestilling :)

 

 

Jo, det gjør den :)

 

 

Problemet er jo at den ikke lar seg forhåndsbestille når kjøpknappen uansett ikke er tilgjengelig.

 

 

Du må gå i en Expert-butikk i morgen så kan de forhåndsbestille for deg. Grei måte å spare mange tusener på.

 

Håper forresten du er fornøyd med iPhonen din! :)

Lenke til kommentar

 

Er den nye MBP overpriset? Nope.

Jeg kjøpte en makset 12" hvit iBook G3 ny i 2001, med innebygd modem, airportkort, DVD-leser/CD-brenner og 10GB harddisk. Jeg betalte ca 24.000 kr for den og var godt fornøyd. Kjempemaskin! Det var den jeg lærte meg å bruke OS X på, opprinnelig ble den levert med Mac OS 9. Den er forøvrig fortsatt i live og brukes fortsatt av og til.

 

Og folk betalte 100.000 for PC-er for et par tiår tilbake. Dessverre lite relevant. Datautstyr har blitt så uendelig mye billigere de siste 15-20 år. Det eneste man kan sammenligne med er hva konkurrenter tar for noe som ligner på nåværende tidspunkt, eventuelt hva de seneste maccene har kostet. 

 

 

Hva vet vi egentlig om TouchID? Kan det brukes kun til Apple Pay og til passord i OSX, eller kan det brukes til håndtere kredittkortinformasjon og andre passord slik at man slipper å taste inn dette? Inkl CV2 kode på kredittkort.

 

Ser lovende ut: https://blog.agilebits.com/2016/10/28/having-fun-with-touch-id-and-the-touch-bar-in-1password/

Lenke til kommentar

Går utifra at den fungerer slik den gjør i iOS, noe som er en veldig sømløs og lite vanskelig affære :)

 

Jo mer jeg tenker på det, jo mer får jeg lyst på MBP kontra SB (som antagelig ikke kommer til Norge en gang) Tipper reveiws blir veldig gode, "alle" liker jo allerede den foregående modellen, så kan ikke skjønne annet enn at den nye også kommer til å få god kritikk :)

 

Et spørsmål egentlig til dere som allerede har Apple laptop; de sier ti timer batteri, er dette reelt til litt blandet bruk? Mener da litt seriekikking, litt surfing og litt småtteri - ingen tung bruk. Tenker i et scenario hvor jeg sitter på en flyplass uten lademuligheter, ved tyngre bruk så er jeg nok på laderen

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

Hvem her inne vurderer å bytte over til Surface Book/andre Surface-produkter etter siste lansering? Jeg har i dag både iPhone og MBPr 15 late 2013 (som fortsatt fungerer helt fint), men synes Surface-produktene er veldig sexy.

 

Nå er jo Surface Book like dyr som nye MacBook Pro, så nei. Ikke eksisterer de i Norge heller.

 

Jeg bor i USA, og visste faktisk ikke at Surface Book ikke er lansert i Norge. Men ja, de koster tilsvarende, jeg tenkte ikke så mye på prisen. Det man får er ganske likt også.

 

Uansett, det kan hende det blir en Surface Book på meg ved neste bytte. Hva kan jeg egentlig forvente å få for en MBPr 15 late 2013? Den er i god stand, men det er en basismodell (256gb, 8gb), kjøpt i 2014.

 

 

Kjøpte meg en Surface 4 Pro av at den virket veldig sexy og hadde gode specs. Etter noen uker måtte jeg bare selge og ta tilbake macen. Rett og slett windows som blir mitt problem. Synes macOS flyter mye bedre. Så nei kjøper ikke flere surface-produkter.

Det er i så fall det som holder meg igjen. Jeg bruker windows 10 på desktopen, så har ikke noe imot det, men er redd det vil gi en annen opplevelse på en ultrabærbar enn på skrivebordet.

 

 

Er den nye MBP overpriset? Nope.

Jeg kjøpte en makset 12" hvit iBook G3 ny i 2001, med innebygd modem, airportkort, DVD-leser/CD-brenner og 10GB harddisk. Jeg betalte ca 24.000 kr for den og var godt fornøyd. Kjempemaskin! Det var den jeg lærte meg å bruke OS X på, opprinnelig ble den levert med Mac OS 9. Den er forøvrig fortsatt i live og brukes fortsatt av og til.

Vel, jeg betalte 15000 for min MPBr 15 i 2014, og i dag må man ut med 25000 for den billigste 15-tommeren. Så vil det si at de er overpriset?

 

Dollarkursen hadde ikke rukket å påvirke prisene da jeg kjøpte min mac, så hvis man tar utgangspunkt i en kurs på 6,0 da, mot ca. 8,3 nå, gir dette en prosentvis økning på ca. 40%. MBPr 15 har økt 66% i pris i samme tidsrommet. Å kalle den overpriset blir vel subjektivt, men prisen har definitivt gått opp, og ikke bare pga. en svekket kronekurs i samme tidsrom.

 

Edit: De amerikanske prisene viser også det samme. Launch price på MBPr 15 late 2013 var 1999$, mot 2399$ på den nyeste.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Ser at med Apple sin lærerrabatt så kan jeg få nye MacBook Pro 13-tommer med Touch Bar til 17'900 kr. Fremdeles alt for dyrt spør du meg. Vi snakker tross alt maskinvare som ikke tilbyr noe utover det vanlige her. Det er vanlige Skylake SKU'er med integrert grafikk. Utvilsomt flotte maskiner, med flott byggekvalitet og den nye Touch Bar'en koster nok sikkert endel men syntes ikke det kan forsvare et hopp på et par tusenlapper i pris. Det Apple krever for å øke fra 8GB til 16GB RAM ligner jo heller ikke grisen, over 2'000 kr for 8GB med DDR3 RAM?

 

Nå har jeg ikke fulgt så nøye med på Mac-prisene, så virker jo som de har vært ganske så drøye i en periode allerede etter at ting ble justert etter svak kronekurs. Før denne lanseringen så startet jo faktisk MacBook Pro 13-tommer på 14'990 kr. Men jeg syntes den nye modellen burde startet på samme pris. Selv modellen uten Touch Bar koster altså 1'000 kr mer enn hva MacBook Pro 13-tommer startet på før denne lanseringen, til tross for at denne modellen knapt tilbyr noe nytt annet enn litt forandret kabinett og at maskinvaren har gått ifra Intel Haswell til Intel Skylake.

 

 

Kan ikke helt fri meg i fra følelsen at Apple rett og slett priser seg selv ut?

Forhåndsbestill maskinen med DNB Mastercard i morgen på Expert, RamGuy. Greit å få 20% rabatt! :)
Tror ikke den DNB rabatten gjelder forhåndsbestilling :)

Jo, det gjør den :)

Problemet er jo at den ikke lar seg forhåndsbestille når kjøpknappen uansett ikke er tilgjengelig.

Du må gå i en Expert-butikk i morgen så kan de forhåndsbestille for deg. Grei måte å spare mange tusener på.

 

Håper forresten du er fornøyd med iPhonen din! :)

Har du gjort dette selv, og I så fall 13 eller 15 og hvilken konfigurasjon og pris?
Lenke til kommentar

Jeg bruker en Sony bærbar høyttaler i heimen noen timer hver dag, fra min iPhone 6s. Her har Sony prøvd å oppnå litt av alt, som vil si at de har utstyrt den med mikrofon. Høyttaleren oppfører seg derfor som et headset, som gjør at f.eks. Siri ikke fungerer med mindre jeg sitter ved siden av høyttaleren.

 

Er det noe måte jeg kan få den til å operere kun som en høyttaler, og ikke mer? Kan ikke se jeg noen innstillinger rundt dette, men må da være mange andre enn meg som ikke opplever dette som ønsket.

Endret av genser
Lenke til kommentar

Joakimsjo; du har helt rett. Gikk litt fort i svingene her. Veldig greit å spare 3800,- på en ny laptop. Nesten så man kan selge den når Apple oppgraderer innmaten i 2017 eller 2018 uten å tape noe særlig.

Jepp. Kommer til å benytte meg av dette tilbudet. Håper å få solgt min Early 2015 for 10.000

Lenke til kommentar

Ikke dumt! J*** dyrt, men ikke ofte Apple kommer med helt nye produkter. At den har en bråte USB-C gjør jo at den også er veldig fremtidsrettet, selv om jeg gjerne skulle hatt 1x HDMI. Vanlig USB er på vei ut, men det er ikke HDMI - derfor er det litt kjipt å styre med en overgang. Ikke så ofte man kobler direkte til TV enda, men mange gjør dette i forbindelse med jobb. Samt at enkelte har 4k - i både lovlige og ulovlig former på PC-en de skal ha spilt av. Skal man ha surround og 4k i høy bitrate kan man vel bare glemme DLNA eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...