Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (13 timer siden):

Muligens en del innflytelse fra supportere av andre lag i undersøkelsen.

At flere vil beholde spillere som Telles, Wan-Bissaka, Dalot og Bailly fremfor Maguire er helt sprøtt.

Samme gjelder Rashford. Kun 56% på en spiller som han. Fotball er jammen ferskvare.

Spesielt. Bailly har ikke spilt over 1000 min ligafotball siden 16/17-sesongen. Maguire var jo senest i fjor på et ganske høyt nivå. Tror det går en del på spillertypen. Han er relativt tung og litt treg selv i normalt god form, og denne sesongen har det mange ganger sett svært klønete ut. Men tror ikke stopperne til United er det store problemet.

Det er ytterst få stoppere som er så gode at de alene hever et forsvar. Kanskje er det bare Van Dijk og Dias som er såpass gode i PL. De fleste andre ser svært variable ut basert på spillerne de har rundt seg. Tror bedre beskyttelse fra midtbanen og en bedre høyreback vil gjøre at Uniteds midtforsvar ser klart bedre ut. På litt lengre sikt er det heller ikke sikkert at det er dumt med en mer offensiv og spillende keeper enn De Gea.

Jeg blir overrasket om ikke Ten Hag gir trioen Maguire, Shaw og Rashford (samt kanskje McTominay) en skikkelig sjanse. Det må i så fall være fordi noen er villig til å betale en bra sum for en eller flere av disse og/eller at de vil bort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han er jo tvunget til å gi de fleste en ny sjanse. Begrenser seg med penger og antall spillere som blir hentet inn, så vil tro de fleste som ikke har utgående kontrakt eller ønsker seg bort får en ny sjanse under ny manager. 

Ten Hag har garantert sett seg ut hva som er de viktigste posisjonene å forsterke, og håper disse se klar så tidlig som mulig og ingen overganger som drar ut hele sommeren.

Han har mye å ta tak i, og håper spillerne som kommer inn har riktig innstilling som smitter over på resten av laget.

Forøvrig var kveldens kamp en trist affære. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 timer siden):

Muligens en del innflytelse fra supportere av andre lag i undersøkelsen.

At flere vil beholde spillere som Telles, Wan-Bissaka, Dalot og Bailly fremfor Maguire er helt sprøtt.

Samme gjelder Rashford. Kun 56% på en spiller som han. Fotball er jammen ferskvare.

Blir ikke overrasket dersom Maguire plutselig blir et av våres viktigste spillere igjen. Han har vist at han kan levere på et høyt nivå tidligere, både internasjonalt og i klubb.

Å se AWB spille gjør meg bare oppgitt, mest av alt på grunn av hans defensive bidrag, men der er han jo i godt selskap. Fremdeles en ung spiller og han har muligens en del av de kvalitetene som EtH er ute etter, i alle fall med ball. Ikke at han er så fantastisk offensivt, men god nok til at vi kan prioritere andre posisjoner først (midtbanen).

Vet ikke om Telles har noe særlig å bidra med annet enn å være reserve for Shaw dersom han greier å holde seg skadefri i mer enn 20 minutter av gangen og i form såklart. Litt det samme med Dalot, ingen av dem er noe direkte dårlige synes jeg, de har kvaliteter, ikke noe spektakulert, men ingen grunn til å selge dem med mindre de blir 3. valg. Dalot er forsåvidt ganske ung, kanskje EtH ser noe potensial i ham? Ute av kontrakt neste sommer dog. Dersom det hentes en ny HB så tror jeg AWB trekker det lengste strået på grunn av sklitaklingene hans og at han fyller den engelske kvoten.

Skal sies at det gjøres masse store defensive feil av de nevnte som ofte går under radaren til media ettersom de er opptatte av å se på hva Maguire gjør. Men jeg tror og håper på at det aller meste av det vil bli luket vekk med en god defensiv midtbanespiller inn og bedre organisering av hele laget.

Rashford må ta seg opp mange hakk. Uforståelig at han skal være så svak over lenger tid, men en spiller som helt klart har nok av offensive kvaliteter. Å selge ham tror jeg er feil selv om jeg har sagt det tusen ganger i frustrasjon, men han er et av spillerne som bryr seg om klubben og ikke bare verdien på kontrakten sin. Ingen grunn til å gi ham opp enda i alle fall.

Bailly, vet aldri hva man får med ham på banen, unntatt galskapen. Fører med seg mye frustrasjon noen ganger, men løfter også spenningen på godt og vondt. Det føles dog ut som at det er mange evigheter siden det var slik, nå er han bare vibes til £80.000 i uka i tillegg til medisinske utgifter.

Apropos medisinke utgifter så må all skadeproblematikken løses, hjelper ikke å sette sammen et perfekt lag hvis det uansett aldri er i kampform. Like før de må bygge eget sykehus.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@bshagen @Jotun

Jeg hadde tenkt til å vise mer hva jeg mente med den dustete defensive organiseringen til Rangnick i går, og hvorfor jeg mener det er total taktisk bom som setter opp spillerne til å feile.

Men her har TV2 allerede gjort det. Så jeg tenker at denne videoen egentlig forklarer noe av det jeg forsøkte å formidle i kamptråden i går.

Langli går gjennom det jeg nevnte - avstanden mellom leddene og på midten.

I tillegg til det Langli nevner så vi i går at en av de to vingene ble bedt om å ligge igjen høyt i banen, enten Rashford eller Elanga som vekslet på. Dette skapte enorme rom for Chelsea spesielt på sin høyreside der Reece James kunne herje fritt. De skapte haugevis av sjanser fra den siden, målet kom derfra og de burde scoret flere.

Spillerne har mye skyld, men at Rangnick setter de opp i en sånn defensiv blokk er taktikk. Det er helt klart og tydelig både i denne kampen og andre kamper at lagets fremste femmer er instruert i å stå opp i press, mens forsvarsfireren holder igjen. Da blir det voldsomme rom på midtbanen, og det er enkelt å spille gjennom et slikt press når ikke de bak skal stå etter for å hjelpe til. Ingen profesjonelle fotballag ville organisert seg så tydelig i hvert slikt moment om de ikke var instruert til det. Vi har ikke spillerne til å gjøre dette med noe suksess. Veldig, veldig få lag i verden kan gjennomføre noe sånt.

Til andreomgangen gjorde han grep som endret dette, og det fungerte mye bedre da han la Elanga som en slags vingback på venstresiden og sluttet med det dumme firer-presset på topp.

Det er en ekstremt naiv tilnærming til forsvarsspill å presse i 4-1-4-1 med de avstandene. Bare å sende opp backene som mottrekk, og da spiller man seg enkelt gjennom. Jeg lurer på hvorfor Rangnick gjør det, han som startet med en 4-2-2-2 defensiv organisering som fungerte greit, men forkastet den i januar. Kanskje han bare har gitt opp spillerne.

Til sammenligning, slik så vi ut i Rangnicks første kamp. Dette er en helt annen defensiv formasjon:

FF2b2y5XoAEHbnO?format=jpg&name=large

Deres motargument i går var at det er spillernes skyld. Selvfølgelig, det har jeg ikke sagt noe på - mange momenter er det, spesielt med ballen i laget og manglende press på ballfører når vi blir spilt lave av motstander. Helt hårreisende å se på når Chelsea triller i vår sekstenmeter uten press. Så dårlig som de er nå tror jeg man skulle spilt på hvilken måte som helst og fremstått som søppel. Bare se her, hvordan Varane slår ut med armene fordi han ikke har noen i sikring mens hele laget ligger i egen seksten:

Spoiler

FRc_EYbWUAAZHYG?format=jpg&name=large

Men det kan samtidig være Rangnicks skyld også, og problemet ligger i hva man gjør lenge før Chelsea har kommet så høyt i banen. For det som skjer på taktikktavla akkurat med etablert defensiv organisering er managerens ansvar, og en sånn taktikk gjør det nærmest umulig å forsvare seg med mindre man møter Kongsvinger 2.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poster i riktig tråd denne gangen...

Moro å få en såpass god og underholdende kamp i går etter så mange dårlige prestasjoner lenge nå. Godt å se at spillerne bryr seg og at de ville gi Old Trafford en verdig forestilling i siste hjemmekamp før august. Spesielt kult at Mata og Matic leverte så bra i sine siste hjemmekamper.

Har ingenting å utsette på innsatsen til noen av spillerne eller på Rangnick. Det var også godt å se at han gjorde store endringer, til en annen formasjon og en mer ballbesittende stil som spillerne definitivt kjøpte. Uten ball presset vi igjen i 4-2-2-2, som er hans varemerke men som han forlot før jul av en eller annen grunn.

Resultatet var at spillerne hadde klarere oppgaver som gir mer mening, at de alltid opererte i tospann eller flere og da blir det enklere å komme tett oppi motspillerne hele tiden. Ikke den helt uforståelige avstanden mellom leddene vi så i etablert mot Norwich, Liverpool og Chelsea. To indreløpere ga oss en helt annen kontroll på kula høyt i banen med raskere tempo og pasninger på ett touch. Det var moro å se på og spillerne så ut til å kose seg mer enn på lenge der de fikk bruk for ferdighetene sine.

Possession på 65% er noe av det høyeste denne sesongen, og likevel ble det hele 91% pasningssikkerhet. Så disse spillerne behersker dette, det er det ingen tvil om selv om mye må rettes på. Ten Hag er nok sånn sett ganske fornøyd med hva han så.

Ronaldo har hatt to kamper nå hvor han har begynt å jobbe så det knaker. Mye mer aktiv defensivt, tar tunge returløp når han mister ballen og også nå involvert i det oppbyggende spillet på en annen måte. Kunne fort blitt hattrick på han igjen i går. Dette synes jeg lover ganske bra for neste sesong hvis han fortsetter.

Synes kampen ga en litt etterlengtet optimisme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kamp igjen og mer eller mindre ingenting å spille for annet enn EL-plass. Kunne ikke brydd meg mindre om hvem vi selger eller beholder, er helt likegyldig til denne gruppen, men håper flere av dem har spilt sin siste kamp for klubben med en kamp igjen av sesongen. Er ikke til å tro hvor elendige de er, for guds skyld la noen av de spillerne som forhåpentligvis kommer til å være her om 5-6 år få sjansen istedenfor... Nesten verre at de blir sittende på benken i 90 minutter og må se på en flokk klovner løpe rundt 

Endret av Mr. President™
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er godt mulig at Rangnick er en god manager.

Men fy faen så elendig han har gjort det med dette laget. Han har hatt ganske god tid på å sette sammen noe som presterer bedre enn de har gjort. Å motivere dem har han i hvert fall ikke klart.

I går var en av de mørkeste dagene for klubben på veldig mange år. Selv tapet mot Watford i starten av sesongen med 10 mann var langt bedre innsatsmessig enn det i går.

Rangnick velger altså å kjøre samme mannskap, formasjon og taktikk mot Brentford og Brighton. To helt vidt forskjellige motstandere! Tenkte han at Mata, Matic, Elanga og Ronaldo skulle presse et av ligaens mest ballbesittende lag til å gjøre feil, eller hva var greia? Man blir jo bare løpende etter. Trodde han United skulle få ha like mye ball som mot Brentford?

Hvorfor tar han ikke Maguire inn i laget igjen fra start når han er tilgjengelig igjen? Vi har kun tapt én av 12 ligakamper med han og Varane sammen fra start, det er vårt soleklart beste stopperpar. Med de to slipper vi i snitt inn 0.8 mål, med andre stopper-konstellasjoner er tallet på 2. To!!? Det er sykt høyt, det er nesten nedrykk-nivå. Så kan man si hva man vil om Maguire og Varane, begge har levert langt under pari denne sesongen men det har fungert mye bedre når de to spiller sammen enn ikke.

Hvorfor bruker han ikke noen av unggutta når vi ligger under med mange mål, fremfor spillere som skal forlate klubben i sommer? Jeg forstår ikke lagvurderingene hans, og det tror jeg ikke spillerne gjør helt heller selv om han har lite å velge blant.

Jeg er helt overbevist om at sesongen ville gått bedre om man bare beholdt Solskjær frem til sommeren. Glad sesongen snart er over.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...