Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Jf klubbkultur:

Det kan man si, men en kultur må bygges når Pater familias har forlatt skuta. Jeg er overbevist om at Mourinho ønsker å bygge opp unggutter som kan flettes inn. Han har allerede nå gitt Tuanzebe og Rashford gode skussmål.

 

Problemet til United, og jeg mener det er klubbens største problem all over, er at United ikke ser ut til å ha lagt en sportslig plan for fremtiden. Det ser nesten ut som populistisk politikk, dette her, der store navn og managere hentes inn for å gi oss kortsiktig lykke fremfor å gjøre United til en mer bærekraftig og langsiktig klubb. Leser flere steder at Romans "blodpenger" har gitt Chelsea titlene sine, noe som i og for seg er sant, men penger kan brukes på så mangt. Chelsea har nå skapt et lag som er mindre sårbare for managerskifter, og som har en klar plan og rød tråd i den sportslige styringen. Måten de låner spillere ut på er også en ganske god idé etter mitt syn, selv om mange, inklusive Josimar, har satt denne politikken i et kritisk lys. Manchester City ser også ut til å ha eiere med et mer langsiktig perspektiv - bare se på oppgraderingene demmes i akademiet, og måten de sakte, men sikkert implementerer en rekke unge talenter uten de største navnene inn i laget. City bør sånn sett se seg greit fornøyd med årets sesong. 

 

 

 

For lite offensiv struktur? Uenig, han har gjort underverker med haugevis av squadplayers (Lingard, Fellaini m.m), gjort Valencia til den beste backen i ligaen, og fortsatt skapt drøssevis av sjanser - på nivå med Spurs og Chelsea.

Jeg kan ta noen nøkkelpunkter:

 

1) United er for dårlige til å kontre. Når vi kontrer er det stort sett gjennom at ballen spilles direkte i bakrom mot spiss, som blir satt opp i 1 v 3-situasjoner og følgelig blir ganske sjanseløs. Avstandene mellom angrep og midtbane blir så store at vi ikke rekker å inkludere vingene og den sentrale midtbanen godt nok. I går så vi dog et unntak, der Lingard tok ballen med seg gjennom midten, og Pogba til slutt scoret. Når man kontrer så må man kontre med plan, og med flere enn én spiller. 

 

2) Midtbanen bruker for mange touch, noe som gjør at backene våre ikke får utnyttet rommene på kanten (motstanderen rekker å etablere seg). Både Herrera og Rooney bør føle seg skyldige her, mens Fellaini er verdensmester i å senke spillet med for mange ballberøringer pr involvering.

 

3) Vi har for lite kommunikasjon mellom midtbane, ving og spiss. De gangene United har spilt bra i år, har Zlatan klart å linke opp med Mkhitaryan og Pogba. Det skjer dog for sjeldent, og er vanskelig å få til når man spiller mot lag som Hull og Stoke. Da må man ha flere synkrone bevegelser inne i boksen, gjerne gjennom å utnytte 10errollen bedre, samt kjøre en midtbanemann og én av vingene inn i feltet oftere.

 

4) Venstresiden vår er helt død. Darmian-Martial er vel omtrent noe av det jævligste man kan komme opp med for øyeblikket. Gode spillere, men det funker ikke sånn som vi spiller. Martial tråkler seg inn i banen og får brudd imot 8/10 ganger, mens Darmian IKKE kommer rundt. Da blir det klumpete i midten, og ingen bredde. 

 

5) Pogba har blitt misbrukt i store deler av sesongen. Som sittende midtbanespiller har han blitt anonymisert altfor ofte, mens de gangene han har spilt hengende spiss, har ballen blitt banket altfor mye langt. Pogba behøver stor frihet, med et anker bak seg og ingen rett foran seg. Altså må vi bruke han som box-to-box.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jf klubbkultur:

 

1) Problemet til United, og jeg mener det er klubbens største problem all over, er at United ikke ser ut til å ha lagt en sportslig plan for fremtiden. Det ser nesten ut som populistisk politikk, dette her, der store navn og managere hentes inn for å gi oss kortsiktig lykke fremfor å gjøre United til en mer bærekraftig og langsiktig klubb. Leser flere steder at Romans "blodpenger" har gitt Chelsea titlene sine, noe som i og for seg er sant, men penger kan brukes på så mangt. Chelsea har nå skapt et lag som er mindre sårbare for managerskifter, og som har en klar plan og rød tråd i den sportslige styringen. Måten de låner spillere ut på er også en ganske god idé etter mitt syn, selv om mange, inklusive Josimar, har satt denne politikken i et kritisk lys. Manchester City ser også ut til å ha eiere med et mer langsiktig perspektiv - bare se på oppgraderingene demmes i akademiet, og måten de sakte, men sikkert implementerer en rekke unge talenter uten de største navnene inn i laget. City bør sånn sett se seg greit fornøyd med årets sesong. 

Jeg kan ta noen nøkkelpunkter:

 

 

 

2) Midtbanen bruker for mange touch, noe som gjør at backene våre ikke får utnyttet rommene på kanten (motstanderen rekker å etablere seg). Både Herrera og Rooney bør føle seg skyldige her, mens Fellaini er verdensmester i å senke spillet med for mange ballberøringer pr involvering.

 

3) Pogba har blitt misbrukt i store deler av sesongen. Som sittende midtbanespiller har han blitt anonymisert altfor ofte, mens de gangene han har spilt hengende spiss, har ballen blitt banket altfor mye langt. Pogba behøver stor frihet, med et anker bak seg og ingen rett foran seg. Altså må vi bruke han som box-to-box.

 

1) Litt uenig med deg her. Chelsea har jo hatt en helt enorm utveksling av tropp de siste 10 årene og det at de "tenker langsiktig" får jeg ikke helt til å stemme. Ja, de har kommet lengre på vei enn oss, men så har jo vi akkurat byttet ut verdens beste manager som styrte alt som kan kalles Manchester United. Mourinho har bare fått én sesong og hvis vi stikker av med to titler (LC og EC) må det sies å være godkjent. Han har tross alt en formidabel jobb foran seg med å forme et helt nytt lag som skal være "bærekraftig" for framtiden, med eller uten han, noe han definitivt gjorde i Chelsea før han måtte gå. 

 

Moyes skulle ta over for SAF og videreføre måten klubben ble drevet på, noe som resulterte i total kollaps. Moyes var ikke klar for denne jobben, og spillerne må nok ta sin del av skylden for at det gikk galt med tanke på hva som har kommet ut i ettertid. LVG skulle også forme laget på sin måte og det resulterte i verdens kjedeligste fotball og en gjeng med spillere som ikke trivdes (dette er ikke bekreftet, men innsatsen kan vel være en faktor som vi kan ta utgangspunkt i?

 

Mannen trenger litt tid, og tid skal han få. Det eneste jeg kritiserer Mourinho for er måten han hele tiden skal henge ut spillere i media, dette tror jeg er bare negativt og jeg ser ingen pedagogiske grunner til å gjøre det. 

 

Kan heller ikke godta at du mener at Citys sesong har vært godkjent. De har floppet i alle turneringer og det med en som er ansett som verdens beste manager. At de satser for framtiden hjelper ikke så mye heller når ingen av talentene blir benyttet, noe også Pep gikk ut i media og sa at de ikke kunne forvente å bli benyttet neste år heller - rett og slett fordi han mener at de ikke er gode nok (og matches bra nok, slik som i Spania). 

 

2/3) Midtbanen vår er ganske solid syns jeg, men ja, den har ikke fungert optimalt. Herrera og Pogba har uten tvil en framtid hos oss - men jeg tror at vi trenger en ryddegutt (ala Kante) som kan tillate Pogba og Herrera friheten til å være litt mer offensiv. 

 

Syns kritikken mot Pogba er litt ensidig og litt kjedelig. Han står for omtrent alt som skjer offensivt og har virkelig vært en kjempe på midten, noe ala Özils "usynlige" bidrag. 

 

 

Det er helt klart at vi har en del å gjøre framover, men med litt mer arbeid og tur så ville vi hatt en mye bedre sesong. Bandidos har vist en veldig reflektert side den siste tiden, og jeg er stort sett enig i det meste fra han. Vi spiller bra fotball og har enormt med sjanser, men omsetter de ikke i mål. Det er ikke Mourinhos feil. Neste sesong kan vi sette litt høyere krav til guttene enn i år, og samtidig skal alle klubbene også ut i andre turneringer - turneringer som skaper både skader og slitne bein. Chelsea og Liverpool hadde ikke tatt like mye poeng i år hvis de hadde deltatt internasjonalt, selv om Tottenham har vært enormt gode i alle turneringer de har deltatt i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 1) Litt uenig med deg her. Chelsea har jo hatt en helt enorm utveksling av tropp de siste 10 årene og det at de "tenker langsiktig" får jeg ikke helt til å stemme. Ja, de har kommet lengre på vei enn oss, men så har jo vi akkurat byttet ut verdens beste manager som styrte alt som kan kalles Manchester United. Mourinho har bare fått én sesong og hvis vi stikker av med to titler (LC og EC) må det sies å være godkjent. Han har tross alt en formidabel jobb foran seg med å forme et helt nytt lag som skal være "bærekraftig" for framtiden, med eller uten han, noe han definitivt gjorde i Chelsea før han måtte gå. 

Chelsea har gjort seg selv langt mindre sårbare for managerskifter og spillerutskiftninger enn de fleste andre klubber. Dog er de ikke det beste eksempelet heller. Poenget er grovt sett at når man mister en trener/klassespiller, så må man vite hva man skal gjøre. Det må være en overhengende plan rundt alt som skjer, og det er fraværende i United. At Van Gaal ble erstattet av Mourinho er totalt ulogisk, det viser at klubben ikke har funnet ut hvor de vil hen. Det ser ut til å være en ganske stor mangel på fotballfaglig kompetanse i ledelsen i klubben, noe som gjør at vi alltid blir hengende etter, fremfor å være proaktive.

 

Det nytter ikke å bruke fine ord eller å kaste innpå noen talenter fra akademiet i ny og ne, så lenge det ikke er en konkret plan for hva som skal skje etterpå. United mangler en plan, en identitet, fordi den forsvant med Ferguson. Han er det beste eksempelet på at kontinuitet er noe av det viktigste som finnes i fotballen, men kontinuiteten behøver slettes ikke å være det å ha samme manager i 20 år. 

 

Eksempel: United er kjent for å spille offensiv fotball, utvikle lokale talenter og la dem slippe til på A-laget. Flott! Der har vi starten på noe som kan ligne en kultur:

 

- Hvordan skal vi gå videre med dette? Hva med å jobbe til oss tilgang på de beste talentene i en radius på 300 km? Hvordan skal disse da utvikles - skal de være i akademiet til de er 19 år, og så lånes ut til mindre klubber i store ligaer, eller skal de rett inn i A-lagstroppen? 

- Hvordan skal United spille de neste femten årene? Vingspill og backer opp og frem? Flott, da skaffer vi oss unike ressurser som kan speide på managere med denne filosofien, og som kan bruke nettverket sitt til å fikse de beste fagpersonene til denne typen fotball. 

- Hvordan skal vi hente spillere? Skal de være under 23, eller etablerte stjerner? Hvilke land skal vi fokusere på? Uansett, vi henter inn de beste fagpersonene med de største nettverkene som kan skaffe oss sånne som Ødegaard, Isak, Dembele og Asensio før andre snapper dem.

 

Dette er det jeg savner med United. Nå ser det ut til at markedsundersøkelser prioriteres foran speiderrapporter, og managere hentes på bakgrunn av navn og ikke på bakgrunn av profil. Da blir det bare en suppe fra A til Å, og at United nå har rykket ned ett hakk på tabellen fra i fjor er alt annet enn overraskende. Det tar lang tid å bygge en profil og kultur på nytt, og jeg frykter at denne byggingen overlates til manageren - hva skjer da om Mourinho får sparken? Skal alt reverseres ATTER EN GANG?

 

 

 

Kan heller ikke godta at du mener at Citys sesong har vært godkjent. De har floppet i alle turneringer og det med en som er ansett som verdens beste manager. At de satser for framtiden hjelper ikke så mye heller når ingen av talentene blir benyttet, noe også Pep gikk ut i media og sa at de ikke kunne forvente å bli benyttet neste år heller - rett og slett fordi han mener at de ikke er gode nok (og matches bra nok, slik som i Spania). 

Sané, Stones og Jesus har blitt godt brukt i år, de er stjerner for fremtiden. City har et reelt prosjekt på gang, og jeg mener kritikken er litt tynn, all den tid de ser ut til å bygge en gigantklubb, steg for steg nå. Jeg holder (dessverre) City som favoritt til tittelen neste år, pr nu. Så får vi se hva som skjer i sommer.

 

 

 

Syns kritikken mot Pogba er litt ensidig og litt kjedelig. Han står for omtrent alt som skjer offensivt og har virkelig vært en kjempe på midten, noe ala Özils "usynlige" bidrag. 

Pogba er essensiell for laget, men det betyr ikke at han ikke har blitt brukt feil i altfor mange kamper. De gangene han har vært god er også de gangene han har fått den offensive friheten han behøver. 

Lenke til kommentar

1) Chelsea har gjort seg selv langt mindre sårbare for managerskifter og spillerutskiftninger enn de fleste andre klubber....

 

2) Sané, Stones og Jesus har blitt godt brukt i år, de er stjerner for fremtiden. City har et reelt prosjekt på gang, og jeg mener kritikken er litt tynn, all den tid de ser ut til å bygge en gigantklubb, steg for steg nå. Jeg holder (dessverre) City som favoritt til tittelen neste år, pr nu. Så får vi se hva som skjer i sommer.

 

1) Enige i at Chelsea kanskje har gjort seg selv mer sårbare, men så har ledelsen hatt mange flere år hvor de har fått lov til å eksperimentere enn oss. Jeg ser for meg at klubbledelsen har en oppgave de sliter med å løse, og at dette over tid vil løse seg helt greit. Jeg er enig i at vi ikke har tenkt langsiktig nok med Mourinho og han var ikke manageren jeg ønsket, men jeg tror at ledelsen ønsket litt suksess framfor langsiktig tenking nå etter Moyes og LVG. Det er helt ok, for det vil rette seg etter hvert. Poch er enda drømmen, men jeg tror han skal til Spania med tiden.  

 

2) Tja, vi har jo kjøpt Pogba (noe for dyr ja..) og Bailly. Ser ut til at begge klubbene tenker ungt og langsiktig. 

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at Pochettino hadde vært noe særlig i United. Dette er også hele poenget mitt, at man må hente en manager basert på en rekke målingsparametre, ikke pga navnet, som vi gjorde med både Van Gaal og Mourinho. Dersom man fortsetter i det sporet, vil det ikke "rette seg etter hvert" heller. Det vil fortsette som nå, der man ansetter en glimrende trener, og klør seg i hodet over at det ikke fungerer. 

 

Mitt tips til Avram Glazer er at United samler to-tre kloke hoder for å legge en overordnet plan for fremtiden, uten å involvere manageren i prosjektet i første omgang. Der skal man etablere en konkret sportslig plan, som gir klubben en plattform å bygge på:
- Innkjøpspolitikk

- Spillestil

- Spillerutvikling

 

Målet må være å være først ute på fotballinnovasjon, en klubb som andre ser på med beundring. Skap en klar identitet og profil, med verdens beste akademi, medisinsk apparat, speidernettverk- og speidermetoder. Blø millioner av pund på et sånt prosjekt, fremfor å sende totalt 6 millioner NOK pr uke på kontoen til Blind, Smalling, Young og Rooney. Mhp ressurser er det ingen klubber i hele verden som har bedre forutsetninger til å skape verdens mest ambisiøse klubbprosjekt enn nettopp United, og DET er fremtiden, og det er DET vi må satse på de neste ti årene. 

Endret av Amoralsk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er det noen flere fra forumet som skal på Europa League-finalen?

Nei, dessverre. Nyt kampen, Snikpellik! Måtte det gå oss vel

 

 

Takk! Det trengs, for United taper ofte når jeg er på kamp  :hm: Aldri vært på finale før, så satser på seier nå!

 

Hvis det likevel er noen som er i Stockholm for kampen i morgen så har jeg noen pass til meet and greet med noen United-legender på stadion før kampen. Er hyggeligere å gi dem bort til noen her inne enn noen randoms.

 

EDIT: Da er de borte :)

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Ekstremt happy! Skål gutter. Dette var fortjent! Mourinho er kommet for å vinne troféer og jammen har han ikke levert to(tre) allerede. Absolutt ikke gode nok resultater i ligaen, men jeg tar en 6 plass og to trofeer (hvorav ett gir CL) foran en kjedelig fjerneplass anyday. :)

Endret av G27
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...