Gå til innhold

Den store golftråden!


Anbefalte innlegg

Like greit å få kvitt kort med ein gang. Skal ein få nye spelarar interessert er det ikkje noko poeng i å vente. Mange tar grønt kort og sluttar der. Ikkje kun pga. handicap sjølvsagt, men om det kan være ein ekstra motivator så er jo det berre bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noe jeg lurer på.. burde man skrive seg ned selv om man ikke er fornøyd med spillet sitt? jeg har ikke giddet å skrive meg ned iår pga jeg ikke har vært helt fornøyd med rundene mine, fått masse poeng osv (56 poeng idag på tyrifjorden). men jeg er ikke fornøyd med slagene etc.

burde jeg skrive ned forde?

Lenke til kommentar

Jeg tok grønt-kort i 1998, og iløpet av det året gikk jeg opp til hvit-kort. Men i 2001 sluttet jeg å golfe og har ikke gjort det siden. Men nå tenkte jeg kanskje å begynne å slå litt igjen, men for å melde meg inn i en klubb trenger vel noe info som bekrefter at jeg har hvit-kort, hvor finner jeg det? For jeg har ikke noe liggende hjemme.

 

Jeg lurer også på å melde meg inn i en liten klubb som fjernmedlem, en som har liten kontigent. For da å heller betale green-fee når jeg spiller på den nærmeste banen. Men noen som kan anbefale en klubb som har sånn billig fjernmedlemskap? Og funker denne metoden ennå, eller er det kommet noen nye regler der?

Endret av everlong
Lenke til kommentar
noe jeg lurer på.. burde man skrive seg ned selv om man ikke er fornøyd med spillet sitt? jeg har ikke giddet å skrive meg ned iår pga jeg ikke har vært helt fornøyd med rundene mine, fått masse poeng osv (56 poeng idag på tyrifjorden). men jeg er ikke fornøyd med slagene etc.

burde jeg skrive ned forde?

 

Hcp-systemet og golfens regler er til for å gjøre golf til en rettferdig sport slik at alle kan konkurrere mot hverandre (eller seg selv) på samme premisser.

 

Hvis du ikke senker deg når du spiller bedre enn dit hcp, hva skal du med hcp til da?

 

Det korte svaret mitt er: selvfølgelig skal du senke deg :)

 

 

Jeg tok grønt-kort i 1998, og iløpet av det året gikk jeg opp til hvit-kort. Men i 2001 sluttet jeg å golfe og har ikke gjort det siden. Men nå tenkte jeg kanskje å begynne å slå litt igjen, men for å melde meg inn i en klubb trenger vel noe info som bekrefter at jeg har hvit-kort, hvor finner jeg det? For jeg har ikke noe liggende hjemme.

 

Jeg lurer også på å melde meg inn i en liten klubb som fjernmedlem, en som har liten kontigent. For da å heller betale green-fee når jeg spiller på den nærmeste banen. Men noen som kan anbefale en klubb som har sånn billig fjernmedlemskap? Og funker denne metoden ennå, eller er det kommet noen nye regler der?

 

Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden og løste det ved å snakke med en pro på den nærmeste klubben. Jag fortalte som det var at jeg hadde spilt mye før og hvilket hcp jeg hadde på den tiden. Det holdt for å få utstedt nytt hcp-kort for meg.

 

Det finnes flust av postkasseklubber, de fleste tilbyr medlemskap mellom 500,- og 1000,- - har noen kompiser som er medlemmer i Sunndal (eller var det Surnadal) GK og betaler 500 + avgift til NGF.

 

Ellers så har du klubber i nærheten av de store byene som tilbyr medlemskap til en sterkt redusert pris, de er som regel en tusenlapp dyrere enn hva det ville koste å være medlem i en postkasseklubb men til gjengjeld får du med noen greenfee-billetter eller lignende. Jeg ville valgt det siste, mest pga at jeg synes det er ålreit å støtte klubber i mitt næreområde.

Lenke til kommentar
Det heter ikke hvitt kort lenger, eller golfkort for den saks skyld. Etter grønt kort er neste steg å etablere handicap, noe du gjør ved å gå en rund på minst 36 poeng, samt 2 tellende runder hvor poengsum ikke betyr noe.

Trodde de to andre rundene måtte være over 31 poeng.

 

Det var sånn får men fra årsskiftet 07/08 er det eneste kravet 3 gjeldende runder, hvorav 1 er minst 36 poeng.

Lenke til kommentar
noe jeg lurer på.. burde man skrive seg ned selv om man ikke er fornøyd med spillet sitt? jeg har ikke giddet å skrive meg ned iår pga jeg ikke har vært helt fornøyd med rundene mine, fått masse poeng osv (56 poeng idag på tyrifjorden). men jeg er ikke fornøyd med slagene etc.

burde jeg skrive ned forde?

Det er jo slik at en skal bestemme seg før en starter golfrunden om det er en handikaptellende runde eller ikke (med de krav som gjelder). Poenget må jo være å justere handikap etter hver runde, for nettopp å få et så reelt handikap som mulig. Hva er egentlig vitsen å gå en haug med 50+ runder uten å justere seg ned?

Lenke til kommentar

Eg går alle 9/18-hols rundar som hcp teljande. Ein går kun opp 0,1 eller 0,2 i slengen, så det betyr jo ingenting. Like greit å rapportere alt, så blir det mest mogeleg nøyaktig.

 

Å gå ein masse rundar med 40-50 poeng utan å skrive seg opp vil eg påstå er hcp-juks. Det betyr ingenting om du har spelt bra eller dårleg, scoren er meint å representere ditt nivå. Om eg kun hadde rapportert rundane eg var nøgd med hadde det ikkje vore mange. Eg har gått mange gode rundar, men det betyr ikkje at eg er nøgd.

Lenke til kommentar

Så lenge man bare spiller selskapsrunder så lurer man bare seg selv ved å ikke skrive seg ned/opp. Men skal man spille i en turnering er det ren juks å ikke oppgi korrekt hcp, noe du ikke vil kunne dersom du ikke følger opp handicapet ditt.

 

Forrige sesong var det en velkjent handicapsnik som vant ølcupen på golfbanen der jeg spiller. Han endte opp med å donere premien til klubben på grunn av alle reaksjonene han fikk fra de andre deltakerne.

 

Det blir lagt merke til, uansett om du tror det eller ikke. For din og dine medgolferes skyld: Skriv deg ned.

Lenke til kommentar

Heilt korrekt Covn. Og dersom ein har eit mål om å bli betre vil det automatisk være det same som eit lågare hcp. Mange spelar utan å bry seg om hcp, det er greit så lenge dei ikkje samanliknar seg med andre på anna enn slag og ikkje deltar i turneringar. Er ein derimot aktiv bør alt registrerast. Å ha eit lågare hcp enn det som er reellt må være keisamt sidan ein sjeldan når opp til sitt hcp. Å ha for høgt hcp er ikkje populært blant andre spelarar.

 

Eg treng ikkje melde at eg skal gå hcp teljande før ein runde, om det er selskap eller turnering. Alt blir registrert uansett, då er det ingenting å lure på. Eg synest det hjelper på motivasjonen på banen. Ein treningsrunde kan fort bli litt useriøs med eit dårleg slag dersom ein ikkje bryr seg og kun vil slå ball.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ja enig, nå skal det nå sies at jeg har en runde en gang i blant etter et latterlig dårlig utslag på 1 eller 2 spiller de resterende hullene og eksprimenterer, og øver rett og slett uten å registrere. Spesielt skjer dette når jeg har en av de mange sene kveldsrundene mine. Gikk ut kl 9 i går og gjorde dette, da det ikke var noen på banen, hverken foran eller bak.

 

Men som sagt så skjer dette kun når jeg er alene. med andre prøver jeg alttid å spille så riktig som mulig.

Lenke til kommentar

Spiller så rævva golf at jeg er SÅÅÅÅ nære og slutte, EVER ! Hater jævla dritt sport får det ikke til og det blir bare kjedelig !!! :grumpy:

 

Skjønner bare ikke hvorfor jeg ikke får det til... Har spilt 2x 9 hull etter jeg etablerte hcp i slutten av Mai / Juni start. For det hvite kortet spilte jeg front 9 til 24p og så helt ut fra det blå så klarte jeg så vidt og skrape sammen nok poeng til 24- 36 ! Er jeg heldig så spiller jeg bra noen hull i måndten. Og spiller man dårlig så tenker jeg over hav jeg kanskje gjør feil og prøver og holde blod sukkeret nedet selvom det går at skogen, så kommer nesten slag og jeg konser meg om det viktigste som bare faen. Men NEEEEEEEIDA ! Utslaga går som regel til helvete og jernslagene burde som regel gå bra men som oftest er jeg ukonsa elns, dunno? Er mastha på jern- innspill. Er jeg jævla heldig med driveren og den går langt så ligger jeg inne med et jern slag etterpå når i snakker par 4 hull, så det burde bli en fortjent birdie.

 

Men heey var det noen som snakka om tre putts her? xD

2 slag inn, 3 putts eller det som værre er til og med... !

Og når du har spilt 9 hull og fortsatt så går det ingen steder, ja daa går jeg faktisk av og gidder ikke spille på en stund. Og på driving rangen slår jeg konge men kommer ut på banen, perfekte prøvesvinger. Slår ballen....men hva skjedde? Har prøvd alle tips og gud veit, til og med prøvd og ha munnen oppe :new_woot:

 

Avbestilte nok en runde i dag pga dritt liten motivasjon og lyst, men gir golfen et par sjangser til. Er jo satan gøy når en får det til tho. Om bare det kunne vært tilfellet....

 

Mååå være under 30 i hcp før det blir hytte tur tid til kragerø, men om det ikke kan gå ned så kan det jo heller ikke gå over 36 :D

Lenke til kommentar

kjenner det godt igjen. hadde en elendig sesong for et par år siden. hadde noen knallgode runder på 3 og 4 over par,mens resten lå midt på 80-tallet og oppover med starten av 90.

da tenkte jeg mye på teknikken og rytmen i svingen. "hva gjør jeg galt?"-spurte jeg megselv gang på gang. noen ganger blir det for mye golf og da hjelper det med en ukes total pause fra sirkuset hvor du renser for all hodebry. har du fått en feil rytme som du har innarbeidet i starten av sesongen er den vanskelig å bli kvitt med det første.men fortvil ikke,det finnes utallige kurer.

 

stå foran speilet,film degselv når du trener på rangen. ta det rolig. det som hjelper meg når jeg er helt ute av det, er å gå tilbake til rolige "klokka-9" baksvinger. altså du roterer ikke helt til toppen i baksvingen. du stanser midt i den og slår derfra. gjør dette noen ganger til du slår bedre, så kan du gradvis gjøre baksvingen fullstendig igjen.

 

en annen jeg bruker for å få opp selvtilliten og troen på min teknikk er å leke litt på rangen. slå draw,fade,snap-hook,slå lavt,slå høyt,bakcspin etc... men avslutt ALLTID med noen rette slag. på dette viset vil du stole på teknikken din 100%, nå er det du som leker med ballen og ikke omvendt.

 

teknikken har noen grunnleggende elementer som alle må følge for å få ting riktig,men alle har sin egen lille vri på den. rytme,take-away,lengde på baksving,nedsving,vektoverføring,stance etc...

det blir som et fingeravtrykk, MEN det viktigste er at du MÅ stole på din egen teknikk. kan du ikke stole 100% på din egen sving uansett hvor rar eller bra den måtte se ut så kan du ikke gjøre det godt i lengden. du skal følge rutinene dine og du skal være bestemt. ALDRI nøl eller trekk deg når du først har bestemt deg. inni ditt hode har du den beste svingen på planeten,selv tiger woods må bøye seg i støvet.

 

husk også når du spiller at det er ingenting som er mer viktig enn å holde ballen i spill.

bruk heller et jern eller wood om du må og slå litt kortere,men det er bedre for ballen er på fairway. hva er vel en monster-drive på 250m godt for når den flyr ut i skogen? da er det bedre å heller ta et 3'er jern å slå 180m og fremdeles være på fairway.

 

ikke gi opp. motgang vil man alltid oppleve, da er det bare å bite tennene sammen å gå på videre.husk også at det er ingenting som er mer historie enn et slått golfslag. legg de dårlige slagene bak deg når du spiller.

 

LYKKE TIL:)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Det er den store ulempen med golf, og grunnen til at så mange sluttar, desverre. Det er den mest komplekse bevegelsen i idrettsverda og utan jevnlig veiledning, gjerne frå begynnelsen, vil dei fleste lære seg feil.

 

Eg har lese, studert og jobba veldig mykje med svingen. Meir enn dei fleste. Eg har eit kamera som filmar med 300 FPS for å analysere svingen min. Har og lagt video ut på nett samt sendt den inn til fleire for analyse. I dag veit eg kva problemene mine er og kva eg må endre på. Ikkje at det var lett å kome til dette punktet, men det er no det blir vanskeleg. Då er det veldig fint å sjå at eg har framgang. For å ta eit eksempel så har eg slitt med slice stort sett heile mi golfkarriere. Har prøvd mykje forskjellig utan å finne svaret. Enkelte ting såg kanskje ut til å løyse det, men gjorde det ikkje. For nokre dagar sidan fant eg svaret, sidan har eg gått 36 hol og hadde vel ein slice totalt. Det beste av alt er at eg forstår kva eg gjorde feil og kva eg gjer riktig no, då er det lettare å jobbe med samt tenke på dersom eg byrjar å gjere feil igjen.

 

Det tar lang tid å endre svingen, neste steg for min del er å jobbe med overkroppen i baksvingen.

 

Søker du på nett vil du finne tusenvis av tips, i alle former. Videoer, tekst, bilete, animasjoner, bøker, DVD-er. Det finnes for mykje der ute, men det største problemet er at det finnes mange forskjellige svar og løysingar på same problem. To spelarar kan slite med det same utfallet, men ha forskjellige grunnar til det. Det er derimot enkelte fundamentale ting som det kun finnes ein måte å løyse på. Kva du slit med er umogeleg å vite, det beste tipset eg kan gje er å ta protimar. Når det er sagt så kan det gjerne skape endå meir frustrasjon dersom ein ikkje oppnår noko og gjerne slår dårlegare ein priode før ein går tilbake til gamle takter. Ein protime er sjeldan nok. Det er og avhengig av innsatsen ein legg ned på rangen. Under ein instruksjonstime skal ein få ein vurdering samt enkelte tips til endring. Det er på rangen ein må jobbe med det og utvikle nye følelser.

 

Du vil kanskje kome over uttrykket "blind leading blind"/"blind leder blind" når det snakkes om å få tips av andre. Det kan nok stemme i mange tilfeller, men eg vil påstå at det er betre enn å ikkje gjere noko som helst. Ikkje alle vil bruke penger på protimar og kan samtidig slite med å faktisk gjere endringen. I tillegg må eg legge til at det finnes forskjellige instruktørar der ute, og ikkje alle har same framgangsmåte og kunnskap. Eg har sjølv hatt nokre protimar der eg vart fortalt noko eg allerede visste og bedt om å prøve å endre utfallet av svingen utan å tenke på kva som var den utløysande årsaken. Min erfaring er altså delt, difor har eg sjølv tatt opp kampen, og foreløpig har eg gjort stor framgang. Skreiv med nyleg ned til 17 i hcp etter ein runde på 42 poeng med 9 par, 6 bogies, ein birdie og to katastrofehol med stryk som følge av eit forsøk på noko nytt.

 

Trening er viktig, men trening med ein hensikt er endå viktigare. Å slå baller kun for å slå baller er bortkasta og kan faktisk ha ein negativ effekt sidan ein lærer musklane den same feilen om og om igjen. Difor er det essensielt å ha noko konkret ein jobbar med heile tida og fokusere på det. Einaste måten å endre noko i svingen er å gjere det så mange gonger at det går automatisk. I begynnelsen må du fokusere på den detaljen, etterkvart kan du nå det stadie der du gjer det automatisk utan å tenke på det, noko ein må kunne for å være stabil. Å tenke på 5 forskjellige detaljar samtidig er oppskriften for katastrofe.

 

Eg og andre her inne kan gje tips til deg om du forklarer problemene, men det er på "ditt eige ansvar", du må forvente å få nokre dårlege tips, nokre heilt feil og nokre gode. Om du kan luke ut dei gode kan du gjere framgang. Eg er ingen pro, men har lese og studert så mykje at eg kjenner svingen veldig godt.

Eit anna alternativ er å kjøpe bøker eller instruksjonsvideoer. Der og finnes det mykje forskjellig, nokre er flinke til å forklare, andre håplause. Eg har til dømes kjøpt bøkene The Art of The Short Game og The Art of Putting av Stan Utley og gjort store framsteg. Har ikkje lese putteboka endå, men nærspelet mitt har blitt veldig godt. Før var eg redd for å duffe kvar einaste chip, i dag blir eg skuffa om dei ikkje er nær ved å gå i holet og i det minste gjev ein lett putt. Var og veldig redd for å pitche (høge, korte slag), men etter å ha lese og fulgt boka er eg blitt langt betre og har stor sjølvtillit til at eg faktisk kan klare det eg prøvar på. Kan absolutt anbefale boka.

 

Svingen er det vanskelegaste med golf. Nærspel og putting er der spelarar med høgt handicap kan spare mange slag på ein runde. Svingen vil ta tid å forbetre, men nærspelet kan du fikse på ein dag og med litt trening blir svært god på i løpet av få dagar. Det er fint å kunne chippe seg inn og redde par når ein ikkje treff greenen, som er det største problemet til høghandicappere. For å score lågt er det to viktige faktorar, Greens in regulation og fairways hit. Fairways hit er antal fairways ein treff med utslaget, i antal eller prosent. Greens in regulation (GIR) er antal greener ein treff og har to slag igjen for par på holet. På par 5 skal du ligge på greenen etter tre slag, på par 4 skal du ligge der etter to, på par tre etter eitt slag. Statistikken lyg ikkje, den viser det heilt klart at treff du fairway og green så vil du score lågt, med mindre puttinga er katastrofal.

 

Eg spelar litt med nybyrjarar og har tre hovudfokus. Det eine er å sikte der ein faktisk prøver å sikte, det andre å slå rett fram (om det så er kort, så heller det enn langt til ei side), det siste er å treffe ballen først. Har du dei tre på plass vil du klare deg ganske godt på golfbanen. Å ha ein hybrid eller to i staden for å bruke jern under 6-er jern er og veldig lurt. Eg gjorde det sjølv. Har i dag ein hybrid i bagen dersom eg har eit vanskeleg slag f.eks. ut av roughen. Brukte hybrid heile tida når eg jobba meg frå 36 i hcp og nedover. I dag er eg betre og brukar for det meste jern. Dei er vanskelegare å slå med, men eg har betre kontroll når eg spelar godt og har i dag ein god nok sving til å bruke dei.

 

Good luck! ;)

Lenke til kommentar

Takker for to FLOTTE svar ! :)

 

Nå blei jeg en del mer motivert faktisk ! :p

Tror faktisk jeg skal stå på treningsfelt framover før jeg går ut på banen igjen, syntes det er til stor hjelp og stå en dag på treningsfelt med, chip, sand, put og driving-range. Eneste køllene jeg føler meg sikkre på sånn halveis i år er 7-jern og Pitching-wedgen min !

 

I fjor hadde jeg noen kanon slag med hybriden og brukte den MYE, men i år har jeg ikke slått et slag med den på banen, bortsett fra noen elendige på rangen, dog så er det jo kunstgrass der da så burde kanskje prøve den på banen, wooden min derimot er en 1 gangs kølle per runde føler jeg. Har aldri bra slag med den, treffer som regel bak ballen eller no lignende og bare ser den trille 20-30m avsted... Derimot andre FÅÅÅÅ ganger slår jeg rett fine slag lenger en med driveren nesten. Har kanskje hatt 2 / 5-8 bra slag med wooden i år. Vanskelig kølle assa ! Same goes with the driver. Slår fakisk overaskende KORT med driveren, og enten går det kort eller så er det slice, en dette er en kølle jeg må øve med på rangen, mye. Samme derigjen med putteren. Har gått opp til 3 putts nå og det er forjævelig, men trenings green noen timer hver dag så er dette et selvsikkerhets faktum bare.

 

Så var det jern køllene da, disse er for meg et mysterium. Om det hadde hjulpet og kjøpt noen "pro" callway køller vet jeg kanskje ikke men hvertfall så merker jeg faktisk NULL lendgde forskjell på f.eks 7 'er el 5'er jernet mitt ! Men det skal sies at jeg slår rett hvertfall ! 7'er jernet er jernet vi brukte når jeg startet med golf og gikk en gang i uka på "golf trening" med andre folk og en Pro som instruktør. Tok etterhvert grønt kort der med resten som ikke hadde det der. Så 7'er jernet mitt er det jeg "vokste" opp med i golfen på en måte og det jeg føler meg mest sikker på i think. Slår omtrent alltid bra slag, hvertfall på rangen xD Banen er noe annet...

 

Har gradvis økt lengden men startet året på rett over 100m og økte til nesten 150m ca +/-.

Nå er jeg nede på fuckings 100m snart. Rart med det.

 

Ser for meg at jeg som anbefalt her kan lese meg til mye, det har jeg også forska bitte litt på og vært fornøyd med samt lært mye nytt. Er en som har tenkt til og lære golf på "egenhånd" uten en overdose pro timer.

 

Foran meg venter altså uttalige timer på driving range og en del teori til praktisk !

 

 

 

 

To be Continued ! :)

Endret av zibiri
Lenke til kommentar

Fin lesning de siste innleggene her!

 

Var i dag fire timer på golfbanen og puttet, pitchet, slo fra bunker og tok 3 kurver på rangen. Fordelte vel tiden slik; 2t putting, halvtime fra bunker, en time på et par runder på korthullsbanen (6 hull, lengde fra 55-70m, cirka) hvor jeg brukte P og putt for det meste, samt en halvtimes tid på rangen. Fikk selvsagt også tid til en sjokolade og vaffel innimellom..

 

Fant plutselig nøkkelen til rette og høye slag med woods på de 5-6 siste ballene i kurven på rangen. Jeg slo, mer eller mindre tilfeldig, et slag med 7-wooden hvor jeg slo slaget mere "ned" enn før, og vips fløy ballen høøøyt opp og landet ved drøyt 80m! For meg et det en kjempeprestasjon, for jeg de to tingene jeg sliter mest med er woods og lengden på slagene. Morsomt! Herlig når det gikk flere ganger på rad også - dessverre var kurven tom og lommeboka tom for 20-kroninger, men skal snart tilbake og teste dette igjen med 7, 5 og 3-woodene, og driveren når jeg får den igjen..

 

 

 

@Zibiri: Ser at du er '92-modell i profilen din. Jeg er selv 16 år, født i '93, og sliter med de samme tingene som deg (woods og 3-putter). Artig! Jeg er også på hytte i kragerø atm, og situasjonene beskrevet ovenfor fant sted på Kragerø GK. Flott anlegg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...