Gå til innhold

Den store golftråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kun spilt et par ganger selv; litt øving på driving range, og litt pute-øving, samt litt øving med sandwedge. Prøvde meg så på 9 hull og fikk "8 poeng" fikk jeg greie på. Ikke jeg som regnet, så ;p

 

Jeg har nok en del typiske nybegynnertakter, for jeg slår best med en god Iron 5 uansett hva jeg skal oppnå. Høyt/lavt, driving/putting/midt i mellom, sandbunker, osv.

 

Allikevel tror jeg at jeg vil kjøpe utstyr og ta greencard med tiden, for jeg synes det er en kjempeartig sport! Hittil har jeg bare lånt/leid, men å investere i en egen Iron 5 kan være ganske lurt :p Banen jeg spiller på er på Hadeland, ved Jarenvannet, og den er ganske enkel (husker ikke navnet på banen). Noen hull er litt morsomme/vriene (på øyer, rett over bunkere på bakketopper osv.), men alt i alt er banen relativt enkel.

Lenke til kommentar

Selvsagt har jeg ikke tenkt å ta det før jeg kan ta meg tid (og råd) til å trene mye. Jeg er også av den oppfatningen at spill og sport skal være for mosjon/moro, ikke noe konkurranse. Derfor tror jeg at jeg har det psykiske overtaket over irritasjonen ;)

 

edit: Har du noen tips til hva jeg kan gjøre feil med resten av settet når en Iron 5 funker overlegent best (tett fult av Iron 4 :p)? Med f.eks. woods pleier ballen å fly avgårde frem på skrå :shrug: Ikke bra :nei:

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

høres ut som typisk nybegynner "feil". Hvis du ikke klarer å bruke woodsene i begynnelsen gjør ikke det noe, det går fint å slå med jern fra tee.

hva det kommer av at man ikke får til å bruke woods i begynnelsen vet jeg ikke. :hmm:

 

 

Hvis du vil få en bra sving kan du gå til golfklubben ved deg å snakke med pro'en, så kan han sikker vise deg litt grunnleggende teknikk ;)

 

 

 

EDIT: hvorfor skal du vente til du har mye tid til å trene mye? Gjør ikke noe å ta grønt kort nå og så bare spille litt nå og da før du "går skikkelig inn for det"?

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar
EDIT: hvorfor skal du vente til du har mye tid til å trene mye? Gjør ikke noe å ta grønt kort nå og så bare spille litt nå og da før du "går skikkelig inn for det"?

Fordi man må vel gjennom et kurs osv. for å få grønt kort, også er jeg så heldig at jeg kan spille litt på den lokale klubben uten grønt kort.

Lenke til kommentar
høres ut som typisk nybegynner "feil". Hvis du ikke klarer å bruke woodsene i begynnelsen gjør ikke det noe, det går fint å slå med jern fra tee.

hva det kommer av at man ikke får til å bruke woods i begynnelsen vet jeg ikke. :hmm:

Vel, jeg vil si at du har _delvis_ rett i det utsagnet. Mange nybegynnere/damer/eldre foretrekker høye trekøller (5/7/9) i stedet for de lave jernene(1-4). Det kan ha noe med disse to tingene å gjøre:

#1. woods har som regel grafittskaft og er derfor lettere å få en bra hastighet på.

#2. høye woods har kortere skaft og større slagflate en lave jern.

 

Jeg anbefaler følgende til en nybegynner:

 

- Kjøp et halvt sett: 3-wood, 5-jern, 7-jern, 9-jern, SW og putter

- Oppsøk din lokale pro, få pekepinn om hva som er galt med svingen din.

- Bli venn med drivingrangen

- BO på puttinggreenen, husk at halvparten av slagene brukes opp på det kortklipte området.

Lenke til kommentar

Halvsett er flott i starten.

 

Som nybegynner har jeg tre anbefalinger til deg:

 

1. Få protime så fort som mulig. Spiller du for lenge med ymse uvaner, vil det ta lang tid å venne seg av med dem.

 

2. Slapp av mens du slår. Spenner du deg går det aldri bra.

 

3. Retning er mye viktigere enn lengde. Tren med lav svinghastighet i starten, og pass på at ballene går rett fram. Lengde kommer etterhvert.

 

(4.) Ha det gøy med golfen. Ingen blir gode over natta, og har du tolmodigheten, skal du se du blir den habil golfer.

Lenke til kommentar

Når man starter å spille golf så trenger man egentlig ikke 3 woods. Det er mer enn nok å ha en 3-wood som man kan bruke til utslagene. Golf handler om å holde ballen innenfor det kortklipte området, det er jernene best egnet til.

 

Det eneste tipset jeg har å gi noen som vil bli god: Trening, trening, trening. Golfsvingen er den mest komplekse bevegelsen innenfor noen sport. Er det rart at folk banner og skriker ute på banen? =P

 

Forresten, jeg har spilt i snaue 8 år. Har tatt en liten pause de siste årene grunnet skolegang og spiller nå fra hdc 4,3.

Lenke til kommentar

Jeg har veldig lyst til å begynne å spille golf også, og har slått et par prøverunder, hvorav to over par på et par 3 hull er min beste runde :p

 

LarsP: Du som bor i Trondheim, hvilke baner har vi, og krever de grønt kort?

 

Det blir nok så jeg investerer i et halvsett, tusen baller og noe annet utstyr snart, så får vi se hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Bør vel ha et par forskjellige woods med forskjellig vinkel og størrelse? ER mye varierte slag man skal slå med woods også.

så du mente 3 forskjellige woods?

Nei, men jeg trodde man trengte hvertfall 2. Jeg skal dog være enig i at det høres fornuftig ut å satse mest på jern.

Lenke til kommentar
Jeg har veldig lyst til å begynne å spille golf også, og har slått et par prøverunder, hvorav to over par på et par 3 hull er min beste runde :p

 

LarsP: Du som bor i Trondheim, hvilke baner har vi, og krever de grønt kort?

 

Det blir nok så jeg investerer i et halvsett, tusen baller og noe annet utstyr snart, så får vi se hvordan det går :)

I Trondheim og omegn har vi disse banene:

 

- Trondheim GK - kupert og morsom 9-hullsbane som byr på ganske mange utfordringer for både nybegynnere og gode spillere. Min hovedbane!

- Byneset GK - Dette er Trøndelags beste bane, om et par år da de får bygd ferdig hele banen + klubbhuset så vil den bli en av norges beste. Artig bane hvor vind kan være en stor utfordring.

- Stjørdal GK - En fin bane for nybegynnere. Hullene er åpne, dog litt lange. Lett å like om man slår litt skeivt.

- Stiklestad GK - Vanskelig bane med mye skog. Den er i bra stand og det er morsomt å spille midt blant alle verneverdige gravhaugene.

- Oppdal GK - Norges nest vanskeligste bane etter Meland GK utenfor Bergen. UTROLIG morsom å spille, men kvaliteten er så som så tidlig på året grunnet innlandsklimaet.

 

Selv så er jeg medlem på Trondheim GK og Byneset GK.

 

----------------

 

Spilte årets andre runde i dag. Endte opp med 83 slag, noe jeg er sånn halvveis fornøyd med. Har ikke spilt på nesten to år. Hadde en drive på nesten 300 meter + at jeg satt en 8-meters birdieputt. Sånn blir man i godt humør av. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...