Gå til innhold

Den store golftråden!


Anbefalte innlegg

Herregud,er det virkelig så nøye? Jeg holder meg til hva enn jeg finner i proshop'en.

 

Dersom jeg har glemt/mistet greengaffel,så bruker jeg bare en lang peg eller låner fra mine medspillere.En kamerat av meg brukte i flere sesonger en vanlig spisegaffel som greengaffel.Han syntes dette fungerte utmerket,det syntes for såvidt jeg også de gangene jeg lånte den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med "vipper opp" antar eg du meiner at du vipper ned og skyver gras rundt nedslagsmerket inn mot det for å tette igjen. Eg må stadig lære folk på banen korleis dei reparerer eit nedslagsmerke, alt for mange som stikker gaffelen i jorda og vipper opp midten av merket så det blir ein stor brun flekk der.

 

Forskjellen på ein tynn og tjukk gaffel er at med ein tjukk er det store hol i bakken etter du har reparert det.

 

pitch.jpg

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg driver og tar grønt kort for tiden, og skulle ha kjøpt et golfsett så jeg får trent litt mer på egenhånd. Er det noen som har noen sett å anbefale for en grønnskolling? Holder et halvsett foreløpig, eller må jeg kjøpe helsett?

 

Studielån tillater ikke de helt store utgiftene, så det bør være av den rimelige sorten.

Lenke til kommentar

Halvsett fungerer utmerket til å begynne med.Finnes mange rimelige alternativer å velge imellom.Olyo blant annet,men man får mye bra for en rimelig penge på bruktmarkedet også.Tenker da på klubbesett av bedre kvalitet enn hva Olyo kan tilby.Olyo passer for nybegynnere. Ingen vits i å starte med Bladsett i hvertfall.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Det er ein definisjon på ein type køller etter utsjånad og egenskaper. Sånn ser eit bladsett ut:

 

nike_forged_blade_07.jpg

 

Den andre motpolen (klar over at det finnes hybridjern, men det er ein litt anna klasse igjen) er cavity back:

 

4.jpg

 

Forskjellen ligg nede på baksida av kølla. Ei bladkølle har ein slankare profil og er tynnare, ein cavity back har ein utforming på baksida. Design kan variere frå modell til modell, men fellesbetegnelsen er cavity back. Hensikten med CB er å gjere kølla lettare å slå med. Du har meir vekt på kølla og meir vekt i bunnen av den for å promotere eit betre balltreff. Det er normalt anbefalt for nybyrjarar eller høghandicappere å bruke CB sidan dei gjer spelet lettare. Dei har og eit større område som er tilgivande, dvs, om du ikkje treff sweet spot, eit punkt på kølla der du treff ballen optimalt, vil du framleis få eit brukbart resultat. Med ei bladkølle vil eit bomtreff nærmare helen eller tåa gje eit dårlegare resultat enn det same treffet ville gitt med ei CB-kølle.

 

Det er og snakk om følelse og evnen til å utforme eit slag. Med eit så stort område på ei CB-kølle der ballen framleis går greit vil du få mindre tilbakemelding på eit dårleg treff. Med ei bladkølle får du ein betre tilbakemelding på at du ikkje har truffet godt. Å kunne utforme slag er utvilsomt ein nyttig egenskap, men kan være vanskeleg å klare før ein kjem godt ned i handicap. Det er snakk om å skru ballen rundt eit tre f.eks. Det krever ein god sving og eit godt balltreff. Eg har ikkje erfaring med dette, men dei som har bladkøller meiner dei får ein betre følelse og tilbakemelding gjennom slaget med den type køller enn CB.

 

Mange generaliserer og seier at CB er for dei med mellom til høgt handicap og blad for dei med lågt. Det finnes mange som byrja sin karriere med bladkøller og klarte seg fint, men eg ville ikkje anbefalt det. Sjansen er stor for at kven som helst vil har betre utbytte av eit CB-sett. Det er og ein del diskusjonar rundt når ein er god nok for å byrje med bladkøller. Det er ikkje noko definerbart punkt, du kan bruke bladkøller når du vil, men dei er mindre tilgivande, så eg ville ikkje anbefalt å bruke dei før ein har ein brukbar sving og ikkje minst gjentakande godt balltreff. Uansett bør ein alltid prøve forskjellige sett før ein eventuelt går til innkjøp av noko.

 

På PGA Touren finn du spelarar med bladsett og spelarar med CB-sett, så det er ingen grunn til at ein ikkje skal kunne bruke CB som scratch-spelar. Det viktigaste er å finnes det som passer deg, din sving og dine behov best. Om du er interessert i emnet kan du søke etter "cavity back vs blade" på Google, så finn du mykje lesestoff. Køllene blir ofte delt inn i kategorier, avhengig av kor lettspelt dei er. Du har f.eks. følgande kategorier:

 

Ultra Game Improvement, Super Game Improvement, Game Improvement, Conventional, Classic, Player Classic. Dei mest lettspelte er frå venstre til dei vanskelegaste til høgre. Det går på spelbarhetsfaktor som er avhengig av fleire tekniske spesifikasjonar samt generell følelse med køllene. Det finnes ein mann som rangerer køller etter spelbarhetsfaktoren. Ralph Maltby har gode kunnskaper om korleis ei kølle er bygd opp og kva som kjenneteikner ei lettspelt kølle. Han har og laga lister der han rangerer forskjellige sett etter spelbarhetsfaktoren, den finn du her for 2009: http://www.ralphmaltby.com/system/assets/3..._MPF_Update.pdf

 

Individuelle forskjellar vil sjølvsagt alltid være ein faktor, men dette er ein grei start.

Lenke til kommentar

Må heller ikke glemme at CB klubber som oftest kommer med mer offset enn bladklubber.Offset har som funksjon å hjelpe spilleren å få ballen opp i luften.Problemet er at ballbanen kan bli veldig høy med CB klubber pga dens offset. Ikke nok med det,men offset skal også hjelpe spilleren å slå rettere og danne minst mulig skru.Som nevnt av Zeph så er disse CB klubbene i aller høyeste grad tiltenkt mindre erfarne spillere.

 

Dyktigere spillere som ikke strever med å få ballen opp i luften trenger ikke den ekstra offset en CB klubbe har.De vil tvert om ha klubber med minimal offset,som gir en mer moderat høyde på ballbanen og penetrerer vinden bedre.Dyktige spillere ønsker også muligheten å kunne forme slagene etter forholdene.Fade,draw og backspin.Dette kan enklere utføres med bladklubber som har svært lite offset.Bladklubber passer med andre ord dyktige og erfarne spillere.

Lenke til kommentar

Tenker du på forum da eller på statistikkføringssider?

 

Det beste forumet synes jeg er golfsnakk.no, ellers har du golferen.no og golfsiden.no. Den siste har en ekstremt kjip moderator/eier som driver og sletter innlegg som han ikke er enig i. Det er bra underholdning til tider men han som styrer det er jo helt bak mål og forstår ikke hva et diskusjonsforum er for noe.

Lenke til kommentar

Jeg har vært nybegynner siden juli og har delvis klart å kurere meg selv for slice. Følelsen av å kunne svinge ballen rett (noen ganger draw/fade, men regner med at dette forsvinner dersom jeg konsistent har samme, riktige sving) er herlig, selv om jeg fortsatt ikke klarer å svinge spesielt langt (meste er vel 180 meter med driver). Det eneste jeg mangler nå er å bygge opp konsistens på dette samt øve på chipping og putting før fredag, da jeg skal spille på bane. Det gir en så god følelse å kunne se framgang. :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...