Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg må si meg enig med Sokkalf^. Bare se på fellesnevneren, 32bit. Det er plattformen som er begrensningen. Det man trenger er et større adresserom, og det er det ikke os'et som tilbyr.

Så du mener at man ved å bytte ut hardware så vil også et 32bit OS kunne aksessere 4GB eller mer minne?

 

Jeg slenger meg med på endrebjorsvik sin forklaring. Både maskinvare og OS må være 64bit for å aksessere alle 4GB eller mer. Begrensningen ligger altså begge steder.

Lenke til kommentar

Jeg tror tankegangen hos GNU/Linux-brukere(Og Unix-brukere) er at begrensningen ligger i hardware, i og med at vi har hatt 64-bit støtte i software en stund, mens 64-bit hardware ikke har vært så veldig tilgjengelig for vanlige brukere. Det er jo bare brukere av visse propreteriære programmer som har måttet vente _lenge_ på 64-bit støtte. Mens Linux vel fikk støtte for det i versjon 2.0(?).

Lenke til kommentar

Jeg holder fortsatt på mitt, at det er systemarkitekturen. Nå er jo ikke Intel og AMDs AMD64-prosessorer noen 64-bits-prosessorer i tradisjonell forstand heller. De er 32-bits-prosessorer med et ekstra "nivå" lagt oppå igjen for 64-bit, altså blir de en slags 32-bit/64-bit hybrid. Intel Itanium, DEC Alpha, etc, er "rene" 64-bits-prosessorer. Velger man å bare bruke 32-bits OS på en AMD64-prosessor, så er man stuck med alle begrensninger på 32-bits-plattformen, og disse begrensningene er det ikke OSet som er skyld i.

 

Og, man kan adressere opp til 64GB med minne med en 32-bit-prosessor, ved hjelp av PAE. Da ofrer man dog 4GB til adresseområdet for hardware, om jeg husker riktig.

 

Edit: Så ikke endrebjorsviks innlegg, selvfølgelig må OSet være tilpasset den systemarkitekturen det kjøres på, altså må det også være 64-bit om man skal komme noen vei.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne teste leseytelsen på filserveren min, og lurte på beste kommando for å gjøre dette. Ser for meg noe alá scp server:/sti/til/fil /dev/null. Er dette riktig metode for å få maksimal fart over nettverket, samtidig som at fila som mottas ikke går innom harddisken på PC-en som mottar den?

Lenke til kommentar
Når det gjelder 4 GB grensen. Er adresseområdet til minne og grafikkortet det samme, sånn at hvis jeg har et 1 GB-grafikkort kan jeg kunne utnytte 3 GB RAM?

 

Jeg har ikke så god peiling på nøyaktig hvordan 3D-skjermkort og driverne deres er bygget opp, men jeg vil tro at det ikke legger beslag på minneadresser til alt minnet på kortet. Den delen av minnet som brukes til det som faktisk vises på skjermen må nok være representert i dette adresseområdet, dvs det som normalt brukes til 2D-grafikk. Resten er det vel sannsynligvis GPUen som holder styr på, og ikke CPUen.

Lenke til kommentar
Kjører Ubuntu 6.10 (Skal oppgradere, men må ha nett, og det har jeg ikke på den maskinen), og får ikke nett på maskinen. Nettet blir rutet fra en Mac som er tilkoblet trådløst, og skal til denne PC-en m/ Ubuntu 6.10 via Ethernet. Får ikke nett på Ubuntumaskinen

 

Prøvde å koble til etherneten i en Macbook, og den fikk nett med engang. Anyone?

Ingen som vet?

Lenke til kommentar
Kjører Ubuntu 6.10 (Skal oppgradere, men må ha nett, og det har jeg ikke på den maskinen), og får ikke nett på maskinen. Nettet blir rutet fra en Mac som er tilkoblet trådløst, og skal til denne PC-en m/ Ubuntu 6.10 via Ethernet. Får ikke nett på Ubuntumaskinen

 

Prøvde å koble til etherneten i en Macbook, og den fikk nett med engang. Anyone?

Ingen som vet?

Satt statisk IP på Ubuntu-maksina og satt gateway til IP-en til Mac-en? Om du har gjort det kan du prøve å skrive "ping -c4 195.159.0.100". Om du får svar på de pakkene har du nett, men ingen dns..

Lenke til kommentar

Case: utføre color to alpha på et bilde (skal senere i et skript)

 

Noen som kan hjelpe meg med å utføre plug-in-colortoalpha i batch-mode i gimp?

 

Altså, i et gråtonebilde vil f.eks svart bli helt transparent, lyst grått litt mindre transparent, mørkt grått enda mindre. Hvitt forblir hvitt.

 

plug-in-colortoalpha

 

run-mode INT32 Interactive, non-interactive

image IMAGE imput image (unused)

drawable DRAWABLE input drawable

color COLOR Color to remove

 

 

Tutorial finnes på http://www.gimp.org/tutorials/Basic_Batch/ , men jeg skjønte ikke så mye av den.

Lenke til kommentar
Leste i denne pressemeldingen fra Microsoft at de går inn i en avtale med Turbolinux, samme greia som avtalene med Novell, Xandros, Linspire. Turbolinux er ikke så kjent her, men er visst ganske stort i Asia.

The Inquirer kaller avtalen i dag for "Splitt og hersk":

 

Turbolinux falls for a patent deal with Microsoft

More Volish divide and conquer

 

What seems clear is that these various patent covenant deals will result in fragmenting the capabilities of the participating Linux distributions such that they will wind up offering some features and functions that are diverse and possibly incompatible. And that sounds an awful lot like a cunning Volish plan to divide and conquer. µ

 

Oi! Her kom jeg over en artikkel som jeg mener de setter fingeren på noe av det viktigste i filosofien bak åpen kildekode.

 

Mathematics rediscovers the scientific method

- In open source software

 

Det samme prinsippet om etterprøvbarhet og vitenskapelig metode kan godt relateres til en haug med andre fagfelter enn bare mattematikk. F.eks IT-sikkerhet.

Lenke til kommentar

Etter at jeg la inn 7.10 har "trackerd" brukt ca 50% av cpu fra og med oppstart. Dette varer til jeg dreper prosessen. Har prøvd å latt den drive på i flere timer uten at det har gått over. Noen som vet hva det kan være? Tenker at den kanskje har noe den skal gjøre, men hvor lang tid skal det da trenge å ta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...