Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Etter at jeg la inn 7.10 har "trackerd" brukt ca 50% av cpu fra og med oppstart. Dette varer til jeg dreper prosessen. Har prøvd å latt den drive på i flere timer uten at det har gått over. Noen som vet hva det kan være? Tenker at den kanskje har noe den skal gjøre, men hvor lang tid skal det da trenge å ta?

 

Tracker er det nye desktop-søket som følger med 7.10. Det er ikke noe unormalt at den bruker mye CPU i begynnelsen, da den skal indeksere ganske mye data, men om den holder på veldig lenge og du ikke har veldig mye på disken, kan det være noe som har slått seg vrangt. Prøv å starte trackerd manuelt fra terminal, og se om du får noen feilmeldinger. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter at jeg la inn 7.10 har "trackerd" brukt ca 50% av cpu fra og med oppstart. Dette varer til jeg dreper prosessen. Har prøvd å latt den drive på i flere timer uten at det har gått over. Noen som vet hva det kan være? Tenker at den kanskje har noe den skal gjøre, men hvor lang tid skal det da trenge å ta?

 

Tracker er det nye desktop-søket som følger med 7.10. Det er ikke noe unormalt at den bruker mye CPU i begynnelsen, da den skal indeksere ganske mye data, men om den holder på veldig lenge og du ikke har veldig mye på disken, kan det være noe som har slått seg vrangt. Prøv å starte trackerd manuelt fra terminal, og se om du får noen feilmeldinger. :)

 

Takk! :)

 

Prøvde å starte det manuelt og fikk fram evig med feil. ERROR meldinger fløy nedover consol.

 

"ERROR: CreateService uri is /home/erlend/.local/share/applications

ERROR: could not get file id for /home/erlend/.local/share/applications - unable to continue indexing this file

ERROR: execution of prepared query CreateService failed due to database disk image is malformed with return code 11

ERROR: CreateService uri is /home/erlend/.local/share/applications

ERROR: could not get file id for /home/erlend/.local/share/applications - unable to continue indexing this file

ERROR: execution of prepared query CreateService failed due to database disk image is malformed with return code 11

"

 

osv.

Lenke til kommentar

Standard prosedyre for feilmeldinger i opensource-programvare:

 

1. Forsikre deg først om at det ikke er du som har gjort noe teit for å fremprovosere feilmeldingene.

2. Google feilmeldingene, det er meget sannsynlig at andre har hatt samme problem, og du finner ofte en løsning eller workaround her.

3. Send inn en bugreport, og legg ved så mye info som det er praktisk mulig.

4. Vent på at neste release kommer med fikset bug. :)

 

Hvis ikke du gidder dette kan du alltids disable Tracker på en eller annen måte. :/

Lenke til kommentar
Når det gjelder 4 GB grensen. Er adresseområdet til minne og grafikkortet det samme, sånn at hvis jeg har et 1 GB-grafikkort kan jeg kunne utnytte 3 GB RAM?

 

Jeg har ikke så god peiling på nøyaktig hvordan 3D-skjermkort og driverne deres er bygget opp, men jeg vil tro at det ikke legger beslag på minneadresser til alt minnet på kortet. Den delen av minnet som brukes til det som faktisk vises på skjermen må nok være representert i dette adresseområdet, dvs det som normalt brukes til 2D-grafikk. Resten er det vel sannsynligvis GPUen som holder styr på, og ikke CPUen.

4GB grensen gjelder SYSTEMMINNET, noe minnebrikkene på skjermkortet ikke er en del av.

 

Har en 4GB ram og setter et grafikkkort med 1GB ram, har en fortsatt kun 4GB ram tilgjengelig til systemet.

HVis en bruker GIMP til å redigere et bilde, blir midlertidig data ol. lagt i RAM(systemminne). Hverken GIMP eller resten av systemet har (direkte) tilgang til minnet på grafikkkortet. Det er kun når grafikkkortet behandler bildet som skal vises til skjerm som grafikkminnet kommer til bruk.

 

f.eks. resize av bilde

Selve redigeringen av størrelsen bruker ram(systemminne)

Det du ser bruker grafikkminne.

 

 

fuh, jeg kan være omstendig :)

Lenke til kommentar

Men de kan fortsatt bruke det samme adresseområdet for å utveksle data. Som nevnt tidligere så deler systemminnet adresseområde med flere andre komponenter i maskina. Når OSet skal gjøre kall til f.eks et nettverkskort så sender det data til et gitt adresseområde og det blir kanalisert til nettverkskortet. Hvis OSet skulle hatt ett adresseområde for hver komponent i maskina så ville det blitt unødvendig komplisert å gjøre kall til de ulike enhetene fra programvaren/OSet.

Lenke til kommentar
Når det gjelder 4 GB grensen. Er adresseområdet til minne og grafikkortet det samme, sånn at hvis jeg har et 1 GB-grafikkort kan jeg kunne utnytte 3 GB RAM?

 

Jeg har ikke så god peiling på nøyaktig hvordan 3D-skjermkort og driverne deres er bygget opp, men jeg vil tro at det ikke legger beslag på minneadresser til alt minnet på kortet. Den delen av minnet som brukes til det som faktisk vises på skjermen må nok være representert i dette adresseområdet, dvs det som normalt brukes til 2D-grafikk. Resten er det vel sannsynligvis GPUen som holder styr på, og ikke CPUen.

4GB grensen gjelder SYSTEMMINNET, noe minnebrikkene på skjermkortet ikke er en del av.

 

Har en 4GB ram og setter et grafikkkort med 1GB ram, har en fortsatt kun 4GB ram tilgjengelig til systemet.

HVis en bruker GIMP til å redigere et bilde, blir midlertidig data ol. lagt i RAM(systemminne). Hverken GIMP eller resten av systemet har (direkte) tilgang til minnet på grafikkkortet. Det er kun når grafikkkortet behandler bildet som skal vises til skjerm som grafikkminnet kommer til bruk.

 

f.eks. resize av bilde

Selve redigeringen av størrelsen bruker ram(systemminne)

Det du ser bruker grafikkminne.

 

fuh, jeg kan være omstendig :)

Her er det snakk om hvilke maskinvaredeler som tar opp minneadresser i PC-en.

Vi vet jo "alle" at man i praksis ikke kan utnytte 4 GB minne på et 32-bit system, siden diverse hardware (PCI, ISA, kontrollere osv.) tar opp minneadresser. De tar opp de samme adressene som skulle vært brukt til å holde styr på systemminnet (RAM'en), og da er det ikke nok minneadresser igjen til å adressere alle 4 GB'ene (men kanskje bare 3 av de). Normalt sett vil du kunne bruke ca. 3-3,5 GB (avhengig av hvor mye HW du har) minne i et 32 bit system.

Og den lure Sokkalf^ lurte da på om skjermkortet også beslagla minneadresser, og om antallet beslaglagte minneadresser er porposjonalt med minnestørrelsen på skjermkortet.

 

Til det kan jeg svare at et system med SLi får færre minneadresser å rutte med enn et system uten SLi. Mer enn det har jeg ikke fått bekreftede svar på i min leting på internettet.

Lenke til kommentar
Når det gjelder 4 GB grensen. Er adresseområdet til minne og grafikkortet det samme, sånn at hvis jeg har et 1 GB-grafikkort kan jeg kunne utnytte 3 GB RAM?

 

Jeg har ikke så god peiling på nøyaktig hvordan 3D-skjermkort og driverne deres er bygget opp, men jeg vil tro at det ikke legger beslag på minneadresser til alt minnet på kortet. Den delen av minnet som brukes til det som faktisk vises på skjermen må nok være representert i dette adresseområdet, dvs det som normalt brukes til 2D-grafikk. Resten er det vel sannsynligvis GPUen som holder styr på, og ikke CPUen.

4GB grensen gjelder SYSTEMMINNET, noe minnebrikkene på skjermkortet ikke er en del av.

 

Har en 4GB ram og setter et grafikkkort med 1GB ram, har en fortsatt kun 4GB ram tilgjengelig til systemet.

HVis en bruker GIMP til å redigere et bilde, blir midlertidig data ol. lagt i RAM(systemminne). Hverken GIMP eller resten av systemet har (direkte) tilgang til minnet på grafikkkortet. Det er kun når grafikkkortet behandler bildet som skal vises til skjerm som grafikkminnet kommer til bruk.

 

f.eks. resize av bilde

Selve redigeringen av størrelsen bruker ram(systemminne)

Det du ser bruker grafikkminne.

 

 

fuh, jeg kan være omstendig :)

 

Jeg vet det. ;)

Jeg prøvde meg vel på en litt forenklet og overordnet forklaring, mye fordi jeg ikke har kunnskap nok til å gå ned på detaljnivå. Men om noe av de programmeringsteknikkene jeg brukte når jeg lagde ting med Pascal og assembly midt på nittitallet fortsatt er i bruk (noe de muligens ikke er, da må du gjerne rette på meg :) ), så har man så godt som alltid en buffer i systemminnet som 2D-grafikk skrives til, som så kopieres til grafikkminnet. Den gang gjorde man slikt selv (med de morsomme resultater det kunne ha når man gjorde noe galt), men idag er det vel driveren til grafikkkortet som tar seg av dette.

 

Så det jeg mente var at denne bufferen vil oppta minneadresser, men den vil jo her være en del av selve minnet, så jeg burde nok presisert det litt tydeligere. Når det er snakk om 2D-grafikk er det jo ikke snakk om store mengder med minne heller, 8MB eller så holder vel til de fleste oppløsninger/fargedybder. :)

 

Edit: Og, som innlegget til endrebjorsvik antyder; det er nok mer en bare minnet på grafikkkortene som kan legge beslag på minneadresser.

 

Edit2: Når jeg tenker meg litt om så ble jeg litt mer usikker på denne bufferen. :) Vet at f.eks DirectDraw o.l kan skrive data så og si direkte til kortet uten å gå veien om en full skjermbuffer, og det er nok mye av den samme teknikken ute og går i ting som video overlays o.l. Tar gjerne imot en fin forklaring fra noen som har litt mer peiling enn meg på dette. :)

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Heisann, jeg driver å leker med litt med compiling, og for at jeg skal slippe å ødelegge hele systemet, så har jeg en egen mappe på brukeren min som fungerer som "min" /usr. Altså, jeg kjører med --prefix=/home/canute/Apps/installed . Problemet nå er det at at de forskjellige tingene jeg skal compile er avhengige av hverandre. Jeg har satt opp ldconfig til å se i /home/canute/Apps/installed/lib, og $PATH er også satt opp riktig. Men hvordan får jeg de programmene jeg skal compile til å se etter header filer i /home/canute/Apps/installed/include ?

Lenke til kommentar
Folkens. Raskt spørsmål. Når jeg ssh'er meg inn på en maskin, og vil at programmet skal kjøre på den eksterne maskinen og ikke på maskinen jeg sitter på, hva skriver jeg da?

 

Kanskje formulerte jeg meg litt rart, for programmet kjører uansett på den eksterne maskinen. Hehe :) Eksempel: La oss si jeg vil starte firefox, men jeg vil at vinduet skal åpne på den eksterne maskinen, ikke der jeg sitter.

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Heisann, jeg driver å leker med litt med compiling, og for at jeg skal slippe å ødelegge hele systemet, så har jeg en egen mappe på brukeren min som fungerer som "min" /usr. Altså, jeg kjører med --prefix=/home/canute/Apps/installed . Problemet nå er det at at de forskjellige tingene jeg skal compile er avhengige av hverandre. Jeg har satt opp ldconfig til å se i /home/canute/Apps/installed/lib, og $PATH er også satt opp riktig. Men hvordan får jeg de programmene jeg skal compile til å se etter header filer i /home/canute/Apps/installed/include ?

 

Bruk -I-opsjonen til gcc, eller hvis du skal bruke make (eller ./configure):

 

CPATH=/sti/til/headere make

 

Eller du kan legge til CPATH i .bashrc, .profile el.

 

mer

Lenke til kommentar
Case: utføre color to alpha på et bilde (skal senere i et skript)

 

Noen som kan hjelpe meg med å utføre plug-in-colortoalpha i batch-mode i gimp?

 

Altså, i et gråtonebilde vil f.eks svart bli helt transparent, lyst grått litt mindre transparent, mørkt grått enda mindre. Hvitt forblir hvitt.

 

plug-in-colortoalpha

 

run-mode INT32 Interactive, non-interactive

image IMAGE imput image (unused)

drawable DRAWABLE input drawable

color COLOR Color to remove

 

 

Tutorial finnes på http://www.gimp.org/tutorials/Basic_Batch/ , men jeg skjønte ikke så mye av den.

 

Altså, noen vil sikkert foreslå imagemagick, men jeg har ikke funnet noen funksjon som, dersom du velger hvit som farge, gjør grått delvis transparent etter hvor mørkt grått det er.

Lenke til kommentar

Kan man duplisere en disk 100%? Skulle gjerne byttet ut disken OS-et ligger på med en annen disk på samme størrelse, uten å reinstallere og partisjonere på nytt.

 

Mulig dd if=/dev/sda of=/dev/sdb fungerer?

 

edit: Selvfølgelig med /etc/fstab endres, men er det noe utover det?

Endret av clvn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...