Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Draco 0.2.0 er endelig ferdig :)

 

Nytt er kernel 2.6.21, Glibc 2.5, GCC 4.1.2 og pkgsrc 2007Q2. Over 500 binærpakker er tilgjengelig etter installasjon, 6000 fra kildekode.

Gratulerer; for vanskelig distro for min del - men prosjektet ditt imponerer!

Takker. Draco er egentlig ikke så vanskelig, men krever at man har erfaring med terminalen. Draco er mer eller mindre Slackware/BSD med pakkesystem ala Arch/Gentoo.

Lenke til kommentar

Med det mener jeg at jeg ikke følger Slackware mer. Draco 0.3 har hoppet til Glibc 2.6.1, kernel 2.6.23 osv. Skal også skrive om byggesystemet, forenkle ting litt (legacy Slackbuilds er for mye jobb å vedlikeholde). Skal også "merge" pkgtools og pkgsrc. Innen Draco 0.4 regner jeg med at pkgtools er det eneste igjen av Slackware.

 

Kommer med en oppdatering om ca en mnd, ny DVD med pakker fra pkgsrc-2007Q3 (X.org 7.3 osv). Så du kan godt vente :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt så mye Linux-greier å tukle med i det siste(var vel openSUSE, det var ikke noe gøy). Så tenkte jeg kanskje skulle teste Draco for å ha det litt gøy med knoting og slik:P

 

Men før jeg prøver, åssen er sjansjene mine for å få kjørt igang ipw3945 på Draco? Er det et slit uten like eller går det ganske glatt om jeg leser litt rundt hvordan jeg kan legge det inn fra source og følger READMEene? Om noen har noe erfaring med det da, hvis ikke så bare hopper jeg i det:P

Lenke til kommentar

Har spurt om dette før uten å fått noe svar, så prøver igjen!

 

Noen ganger når jeg starter opp ubuntu 7.10 (var også slik i 7.04) fungerer ikke trayen skikkelig. Da havner noe av det som skal havne i tray i sånne småe egne "trayruter" oppe til venstre på skrivebordet. Se vedlagt bilde:

 

post-17693-1193526719_thumb.png

 

På bildet er det Kpowersave og Amarok som har havnet der. Dette er veldig irriterende og uansett hvor mange ganger jeg starter programmene på nytt havner de der de vises på bildet. Altså på helt feil sted! Eneste løsning er å restarte systemet helt.

 

Noen som vet hvorfor dette skjer? Hva kan jeg gjøre for å unngå at det?

 

Takk!

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Noen som vet hvorfor dette skjer? Hva kan jeg gjøre for å unngå at det?
Eneste programmet jeg har opplevd dette med er ktorrent, men det har bare skjedd et par ganger. Jeg tror også at det bare skjer dersom du har satt på at programmet skal vise tray-ikon fra oppstart. Vet ikke hva som gjør det, men om det plager deg veldig, kan du jo prøve å unngå kdeapps og heller bruke gnome alternativer.
Lenke til kommentar
Noen som vet hvorfor dette skjer? Hva kan jeg gjøre for å unngå at det?
Eneste programmet jeg har opplevd dette med er ktorrent, men det har bare skjedd et par ganger. Jeg tror også at det bare skjer dersom du har satt på at programmet skal vise tray-ikon fra oppstart. Vet ikke hva som gjør det, men om det plager deg veldig, kan du jo prøve å unngå kdeapps og heller bruke gnome alternativer.

 

Takk for svar. Har tenkt tanken selv på at det aldri har skjedd med gnome programmer. Får prøve å bytte ut kpowersave og amarok med andre programmer da. Trenger bare noen gode alternativer. Kpowersave bruker jeg til å få cpu til å kjøre på halv hastighet når PC-en kjører på batteri. Noen som vet et gnome alternativ? Amarok tviler jeg egentlig på at jeg finner et godt gnome alternativ til, men får prøve...

Lenke til kommentar

Alternativ til kpowersave:

dpkg-reconfigure gnome-applets

 

Så svarer du ja til å installere cpufreq eller hva det heter.

 

Vet ikke om det virker på statsjonære, men virker fett på laptoper (Intel Centrino).

 

Så legger du bare til "CPU Frequency Scaling Monitor" på panelet smile.gif

 

Av alternativer til amarok ar du mange, blant annet banshee, listen, bmpx, exaile...

 

Her er det bare å prøve seg fram, selv om jeg personlig mener at ingen av disse kan måle seg med amarok for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Jeg er ofte daglig i en sitasjon hvor følgende kunne vært veldig nyttig: å tilby nett via min laptop trådløst som er koblet til kablet internett.

Slik at andre kan få internett via min laptop trådløst som igjen får det fra kabelen, hva trengs?

Kanskje det er dette du er ute etter? Det ser ikke så veldig avansert ut. Bare tre programmer som må installeres.

 

Og her er for Windows.

og
(Men nå blir jeg sikkert bannet. :whistle: ) Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...