Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Har et sært problem. Når jeg (i ubuntu 7.10) bruker mitterste musknappen så hopper lyden opp et hakk. Dette vise jo oså visuelt på skjermen. Dobbelt irriterende, ihvertfall når jeg hører på musikk og holder på med blender der man bruker veldig mye midtre musknapp. Jeg har sjekket tastatursnarveiene og satt volum opp og ned til mediaknappene på tastaturet. Hva annet kan jeg endre for å fiksa dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjøpt meg HDTV som jeg kobler til laptopen med ubuntu 7.10 via VGA. Jeg vil ha det slik at laptop-skjermen skrur seg av når jeg setter i VGA kabelen. Altså, slik at laptop-skjermen skrur seg av når den nye skjermen blir tilkoblet.

 

Jeg har prøvd nvidia-settings og "screens and graphics", men får det ikke til å bli slik som beskrevet ovenfor. Får bare til 2 skjermer. Enten gjennom clone eller forlenget skrivebord. Slik kan jeg ikke ha det siden TV oppløsningen er bredere enn laptop oppløsningen. Da blir det bare slik at jeg ikke får maksimert noe på TVen i bredden fordi ting blir maksimert i forhold til oppløsningen på laptopen.

Lenke til kommentar
Nokon her som har problem med launchpad? Eg har registrert meg, og vil gjerne birdra litt med oversetjing, men når eg requestar .mo eller .po fil, så får eg ingenting. Det står at eg skal få mail, men så får eg ingenting i inboxen min!

 

Har nøyaktig samme problemet her, til tross for at jeg er medlem i oversetter-teamet. Mistenker at leder for oversetterteamet elns. må godta det på forhånd, og at vedkommende kan være bortreist el.l. i øyeblikket.

Lenke til kommentar

Etter to timer med googling, prøving - og feiling, så kryper jeg tilbake til forumet for å søke svar.

 

Hvordan (permanent) skifte status fra "spare" til "active" i mdadm? (er et RAID5-oppsett)

 

Output fra mdadm --detail /dev/md0:

 

root@clvn:/home/clvn# mdadm --detail /dev/md0
/dev/md0:
	Version : 00.90.03
 Creation Time : Thu Oct 25 22:11:05 2007
 Raid Level : raid5
 Array Size : 488391808 (465.77 GiB 500.11 GB)
Device Size : 244195904 (232.88 GiB 250.06 GB)
  Raid Devices : 3
 Total Devices : 4
Preferred Minor : 0
Persistence : Superblock is persistent

Update Time : Wed Oct 31 01:27:33 2007
	  State : clean
Active Devices : 3
Working Devices : 4
Failed Devices : 0
 Spare Devices : 1

	 Layout : left-symmetric
 Chunk Size : 64K

	   UUID : 437f497a:7a49ff24:d78a6b42:85ff7e83 (local to host clvn)
	 Events : 0.12

Number   Major   Minor   RaidDevice State
   0	   8		1		0	  active sync   /dev/sda1
   1	   8	   33		1	  active sync   /dev/sdc1
   2	   8	   49		2	  active sync   /dev/sdd1

   3	  22	   65		-	  spare   /dev/hdd1

 

Lenke til kommentar

Oppdatering: Det jeg egentlig ville var å legge til en ekstra disk i et allerede eksisterende array. Her fant jeg litt info som er relevant, og her er en link til "RAID Reconfiguration Tool" (raidreconf).

 

Noen som har erfaringer med det programmet? Eller om det er noen andre "tryggere" metoder?

 

edit: Endelig finner jeg kommandoen, etter alt for mange timer med leting.

sudo mdadm --grow /dev/md0 --raid-devices=4 eller å ha lagt til en disk som "spare" skal fikse alt sammen. Får se om det fungerer etter jobb i dag..

Endret av clvn
Lenke til kommentar
Dystre nyheter for ODF: ODF format group retreats from ODF

 

Bare FUD. Sjekk hva den gruppen egentlig står for. TheInquirer har tydeligvis ikke gjort jobben sin.

Det finnes mange slike grupper med ODF og OpenDocument i navnet, gruppen det er snakk om her har ikke noe med ODF å gjøre i det hele tatt, utover å snakke om det, og har heller ingen innflytelse (på andre enn media).

 

Les kommentarene til saken på slashdot for litt nærmere oppklaring.

 

The mythology of Silicon Valley is filled with stories of two guys and a garage founding great enterprises. And here we have two guys, and through blogs, interviews, and constant attendance at conferences, they have become some of the most-heard voices on ODF. Maybe it is partly due to the power of the name? The "OpenDocument Foundation" sounds so official. Although it has no official role in the ODF standard, this name opens doors. The ODF Alliance , the ODF Fellowship, the OASIS ODF TC, ODF Adoption TC (and many other groups without "ODF" in their name) have done far more to promote and improve ODF, yet the OpenDocument Foundation, Inc. seems to score the panel invites. Not bad for two guys without a garage.
Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar
Hvor mye ram trenger jeg for å kjøre Ubuntu, Amarok, OpenOffice og Ktorrent samtidig?

Jeg tror 256MB kan bli for lite til de tingene der så jeg ville satt av litt mer. Kanskje 512MB. Det burde holde til lett bruk av alle de programmene. For øyeblikket bruker Ubuntu + OpenOffice + Gparted + Firefox 335 MB hos meg.

Lenke til kommentar

Hos meg bruker Firefox alene 122MB RAM, er ikke det litt ekstremt? Startet Opera og den bruker rundt 30MB.

 

Liferea, som etter det jeg har fått med meg bruker samme motor som Firefox for å rendere sider, bruker også en god del RAM (andre-plass på listen). Er det en sammenheng her?

Endret av IQ
Lenke til kommentar

Til sammenligning bruker Opera hos meg over 300MB. Det har en sammenheng med hvor mye minne som er tilgjengelig. Jeg har ikke noe i mot at en browser forsyner seg grovt av ledig minne for å gjøre den raskere osv om den er parat til å levere tilbake litt når fysisk minne er i ferd med å fylles.

 

Så å se på kun minnebruk på et gitt tidspunkt gir ikke det hele bildet, man må se hvordan dette fungerer over tid, og om minnebruken går ut over andre kjørende applikasjoner. Når jeg sist brukte Firefox aktivt, for litt under et år siden, fikk Firefox stryk her (ihverfall hos meg). Slukte regelmessig alt som var av RAM, og satte igang trashing til disk i stor stil, noe som fikk meg til å bytte til Opera.

Lenke til kommentar
Hvor mye ram trenger jeg for å kjøre Ubuntu, Amarok, OpenOffice og Ktorrent samtidig?

Jeg tror 256MB kan bli for lite til de tingene der så jeg ville satt av litt mer. Kanskje 512MB. Det burde holde til lett bruk av alle de programmene. For øyeblikket bruker Ubuntu + OpenOffice + Gparted + Firefox 335 MB hos meg.

Takk for svar; skal forsøke det. Ser også at man kan skru på/av antall kjerner Gimp skal bruke - blir spennende å se forskjellen i ytelsen da(jeg har intel duo E6700). Ikke rart jeg syntes Gimp var tregt når den default er satt til å bare bruke en kjerne samt 128mb for bildet(når det er brukt opp så må den bruke harddisk som gjør det hele tregt). I Vista hadde jeg vel gjerne begynt med -gig bare ved å starte oset, så det virker lovende med Gimp +Ubuntu:-)

 

 

Dere har vel alt sett denne testen(vista vs linux mht ATI skjermkort); hvem hadde trodd det! Godt bevis for at Linux og spill passer fint sammen.

Lenke til kommentar
Hvor mye ram trenger jeg for å kjøre Ubuntu, Amarok, OpenOffice og Ktorrent samtidig?

 

Jeg lurer fordi det resterende som maskinen min har da(2gig alt i alt) skal jeg sette slik at Gimp kan bruke(via innstillinger i Gimp). Dette skal gjøre Gimp vesentlig raskere – så noen forslag?

Jeg klarer meg veldig fint med 448 MB. :)

 

Edit: Men du var kanskje ute etter å vite om det går med enda mindre.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...