Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Er jeg den eneste som har utrolig mye problemer med Exaile etter Gutsy? Ingen plugins funker, den spiller bare av en sang avgangen, og jeg kan ikke se sang informasjon. Kort sagt, hele prpgrammet er på bærtur! Skikkelig irriterende, har alltid likte Exaile best, ser ut som jeg blir nødt til å skifte nå.. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det med Ubuntu og det å dele en internet-forbindelse? Hver gang jeg prøver å sette det opp mister jeg totalt tilgang til nettet, selv om jeg følger den offisielle guiden til punkt og prikke. Og det å gjøre en "echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward" går heller ikke, selv når jeg skriver sudo helt i begynnelsen.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Herregud jeg er så forbanna, etter å ha kranglet med serveren min i hele natt, trodde jeg endelig alt var rosenrødt. "Skulle bare" fjerne rom-stasjonen jeg hadde lånt, og skru igjen kabinettet. "But guess what?!" - alt går til helvete i sekundet jeg fjerner SATA-kabelen til rom-stasjonen, prøver reboot, og blir møtt av feilmeldingen "Grub error 15: No such file found".

 

Angrer noe så sinnsykt på at jeg bestemte meg for å prøve Ubuntu på serveren, den fungerte tross alt fint med XP. Har aldri vært borti at det å fjerne en rom-stasjon skal ødelegge så mye, trøste meg ... :(

Lenke til kommentar

Om man adresserer enhetene sine som sda, sdb,... så kan det jo bli krøll om man fjerner en enhet, om ikke den fjernede enhetene lå til slutt da såklart.

 

Så om man skal midlertidig sette inn en ekstra enhet er det alltid greiest å koble den på til slutt (siste channel).

 

En annen smart ting å gjøre, er å konfigurere /etc/fstab ved hjelp av volum navn eller ID isteden. Da slipper man slike problemer. Flere distroer gjør vel dette automatisk, og hvis ikke er det en smal sak i fikse.

Lenke til kommentar
Hva er det med Ubuntu og det å dele en internet-forbindelse? Hver gang jeg prøver å sette det opp mister jeg totalt tilgang til nettet, selv om jeg følger den offisielle guiden til punkt og prikke. Og det å gjøre en "echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward" går heller ikke, selv når jeg skriver sudo helt i begynnelsen.
Det er nok ikke noe ubuntu spesifikt og ville nok skjedd på enhver «sudo-distro»... Det er fordi echo får sudo tilgang, men ikke prosessen som skriver til filen.

 

Dette funker:

sudo -s

echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Herregud jeg er så forbanna, etter å ha kranglet med serveren min i hele natt, trodde jeg endelig alt var rosenrødt. "Skulle bare" fjerne rom-stasjonen jeg hadde lånt, og skru igjen kabinettet. "But guess what?!" - alt går til helvete i sekundet jeg fjerner SATA-kabelen til rom-stasjonen, prøver reboot, og blir møtt av feilmeldingen "Grub error 15: No such file found".

 

Angrer noe så sinnsykt på at jeg bestemte meg for å prøve Ubuntu på serveren, den fungerte tross alt fint med XP. Har aldri vært borti at det å fjerne en rom-stasjon skal ødelegge så mye, trøste meg ... :(

Du kommer inn på Grub-menyen?

 

Trykk "e" på distroen du skal boote, og finn linja "root (hdx,x)"- Der trykker du også "e", og bytter det første tallet f.eks. fra "hd1,0" til "hd0,0". Så trykker du escape og trykker "b" for å boote. Prøv igjen med andre tall hvis ikke det fungerer.

Lenke til kommentar
Overhodet ikke. Supermicro kom akkurat med et X38 basert hovedkort, C2SBX, med 2x PCI-E x16, 2x PCI-X, 2x PCI og 1x PCI-E x1. Velger lett et hovedkort fra Supermicro fremfor det kortet fra Gigabyte. Og Supermicro sitt X38 baserte kort har en PCI-E Gbps kontroller fra nettopp Intel. Den testen brukte jeg som en referanse av hva vi kan vente av støtte fra f.eks. X38, i og med at X38 også bruker ICH9R som sørside. Når det P35 baserte kortet fra Gigabyte gjorde det såpass bra i GNU/Linux og Solaris, vil vi kunne vente det samme eller bedre av et X38/X48 basert hovedkort fra f.eks. Supermicro og Intel. Til multimedia-boksen jeg skal bygge opp etter hvert seiler Supermicro C2SBX nå opp som en toppkandidat. Jeg vil ha kvalitet.

 

Edit: husk også at X38 har workstation-klassifisering fra Intel, noe P35 aldri vil få.

Interresant det C2SBX kortet, men jeg er ikke sikker på om jeg vil gå for DDR3 ennå......

Lurer litt på C2SBA+II kortet, samme antall sata kanaler, DDR2 og integrert grafikk, så jeg kan ta ut evt. grafikk kort om jeg migrerer maskina fra arbeidsstasjon til server...

Link til C2SBA+II

/**

Sendte mail til nextron.no om tilgjengeligheten av dette. Svar på mail:

Hei

 

Vil komme i starten på november!

 

Mvh/br

 

Nextron, Geir

MSN: [email protected]

Phone: +47 21 60 30 90

> Supermicro hovedkort C2SBA+II

**/

 

Nå skal jeg bygge PC i november :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

C O L B E R T; start maskina på nytt. Når du kommer til grub-menyen trykker du pil ned, og du kommer til recovery mode, dvs et root-shell. useradd eller adduser kan brukes til å endre/legge til brukernavn og passord fra shell. Se "man useradd" og "man adduser".

 

Eventuelt kan du dra windows-metoden og reinstallere :p

 

 

edit: Jeg kan jo påpeke en logisk brist; ubuntu bruker ikke root, men sudo for å få superuser privilegier. Den første brukeren på systemet ditt vil få full sudo-tilgang, og du bruker da passordet til brukeren din

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Hvorfor hender det at alt som skal åpnes i tray åpnes slik som vist på skrivebordet enkelte ganger? Jeg klarer å løse problemet midlertidig med å restarte systemet, men det blir slik nå og da. Det var slik i ubuntu 7.04 og det skjer enda ofterere i 7.10.
Jeg kan ikke forklare deg hvorfor det skjer, men når det skjer så kan du jo prøve å åpne et shell og skrive
killall gnome-panel

, hvilket er litt mindre drastisk/tidkrevende enn å restarte liksom. Og om du da med dine nye paneler skulle mangle f.eks network-manager for nettverkstilkoblinger kan du starte applet'en på nytt med

nm-applet --sm-disable &

Lenke til kommentar

Noen som har noen lur idé om hvorfor Compiz Fusion ikke virker out-of-the-box med fglrx innstallert? Herket nekter å starte.. Skriver "compiz --replace" i terminalen. Ender opp med en bråte feilmeldinger.

 

Forresten, <super>-button er ikke bundet til win-key, uansett hva jeg prøver, og ikke prøver...

 

Gutsy Gibbon selvfølgelig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...