Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er ofte daglig i en sitasjon hvor følgende kunne vært veldig nyttig: å tilby nett via min laptop trådløst som er koblet til kablet internett.

Slik at andre kan få internett via min laptop trådløst som igjen får det fra kabelen, hva trengs?

Tror at neste versjon av NetworkManger vil ha denne funksjonen innebygd slik deling kun et et klikk unna, men det blir nok ikke før om en del måneder.

Lenke til kommentar
Alternativ til kpowersave:
dpkg-reconfigure gnome-applets

 

Så svarer du ja til å installere cpufreq eller hva det heter.

 

Vet ikke om det virker på statsjonære, men virker fett på laptoper (Intel Centrino).

 

Så legger du bare til "CPU Frequency Scaling Monitor" på panelet smile.gif

 

Av alternativer til amarok ar du mange, blant annet banshee, listen, bmpx, exaile...

 

Her er det bare å prøve seg fram, selv om jeg personlig mener at ingen av disse kan måle seg med amarok for øyeblikket.

 

Takk, men får fram feilmelding når jeg prøver å legge til på panelet: "You will not be able to modify the frequency of your machine. Your machine may be misconfigured or not have hardware support for CPU frequency scaling." Maskinvaren min står på profilen min. Kjenner til spillerne, men de er ikke i nærheten av Amarok imo.

Lenke til kommentar
@olear:

Når dere har vært inne på det temaet om Draco, er det rolling release på den eller på man laste ned nye versjoner etterhvert som dem kommer?

Draco er ikke rolling release, men pkgsrc har current (rolling) eller stable. Så lenge maskinvaren osv er støttet er det ikke noe vits å oppgradere så mye (fra Draco 0.3 blir det en release i året). Pakkesystemet er avskilt fra selve Draco, så man kan kjøre Draco 0.1 med f.eks pkgsrc-2009Q4 så lenge ting kompilerer.

Lenke til kommentar

Hater X.org!

 

Testet X.org 7.3 (ok var vel RC eller noe) da den ble inkludert i Slackware Current (noen måneder før 12.0). Min skjerm kjører på oppløningen 1440x900. X.org 7.2 takler dette fint (bruker ikke xorg.conf), men med X.org 7.3 er halve skjermen svart (bildet blir skviset), dette var rundt et halvår siden, testet X.org 7.3 i går, vet du hva? Samme dritten enda.

 

Hva driver de med egentlig? Jeg vil ha bilde på skjermen min, er det for mye forlangt?

 

Nå som X.org 7.3 er "stable" blir dett verre og verre å unngå møkka, what to do?

Lenke til kommentar

Intel ja. Har 855 på bærbare og der fungerer alt helt fint(men ikke hvis jeg kobler til ekstern skjerm, s-video fungerer ikke lengre engang). Men mine to workstation har 950 og der er det no go.

 

EDIT: Virker som det er VGA som er fellesnevneren. Ingenting jeg kobler til VGA fungerer slik det skal. Når Intel er med på å lage X.org burde de i alle fall sjekke at ting fungerer på deres egne kort (mulig problemet også går utover andre kort).

Endret av olear
Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg få gnome til å vise ~Desktop / ~Skrivebord mappen på skrivebordet?

Kom til å slette mappen, og den viser da alt i hjemmemappen på skrivebordet. Har opprettet en ny ~Skrivebord mappe, og skrudd av "Use home folder as desktop" i gconf-editor, men det hjelper ingenting..?

 

Edit: Nå hadde jeg søkt som en gal og prøvd alle mulige beskrivelser av problemet uten å finne noe. Men jeg hadde ikke tenkt på å søke på "use home folder as desktop" :p

 

Løsningen var enkel, rediger ~/.config/users-dir.dir, og endre desktop entryen fra $HOME til $HOME/Skrivebord :)

Endret av cp-nilsen
Lenke til kommentar

Har en problemstilling som jeg lurer på hvordan man få løst. Kjører 2 raid-løsninger på hjemmeserveren min, og vil få output-en fra "cat /proc/mdstat" og "tw_cli info c4" til en tekstfil på webserveren (som er hos en ISP) (sistnevnte er en kommando for å se statusen på en 3ware-kontroller).

 

Ser for meg at det kan gjøres på følgende måte:

  1. cat /proc/mdstat > .mdstat.tmp
  2. Bruke enten SCP, rsync eller ftp til å legge fila ut på webserveren
  3. rm .mdstat.tmp

Problemet mitt nå er at passordet må legges ved på en eller annen måte, så jeg ikke blir spurt om dette (da dette skal kjøres hver time av cron.). Fant ikke ut hvordan man kunne skrive passordet som et parameter til hverken SCP eller rsync.

 

Noen som har et tips til meg? :)

Lenke til kommentar
Amarok tviler jeg egentlig på at jeg finner et godt gnome alternativ til, men får prøve...

Exaile synes jeg fungerer veldig godt.

exaile er ok. Men det manglar mange av dei nyttige funksjonane som eg er blitt "avhengig" av i amaroK, dessverre. Visst eg får fingeren ut skal prøve å lage ei patch til exaile som iallfall legger til dei mest nyttigaste funksjonane for min del.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt å bruke scp og et par nøkler.

 

En annen løsning jeg en gang mått ty til er å ha et php(el lignende) script liggende på serveren og så kan du bruke curl til å legge inn info:

 

<?php
if ($_GET['sdfetsdff']!="")
{
	$text = $_GET['sdfetsdff'];
	$fp = fopen("file.txt","w");
	$fw = fwrite($fp,$text."\n");
	fclose($fp);
}
?>

 

curl http://www...../file.php?sdfetsdff=min_tekst &> /dev/null

 

Her blir verdien min_tekst lagt til i filen. Jeg er ingen PHP-ekspert, så hvor sikkert dette er vet jeg lite om, men tror det skal være helt greit.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Okei, lekt meg litt med Draco nå. Godt jobbet olear:)

 

Lastet ned normal, fordi tenkte jeg skulle kjøre den inn på en cd. Men gadd ikke gå ned og hente så la heller greia inn på en minnepenn(så da burde jeg egentlig tatt Full, så hadde jeg sluppet all den kompileringen:P).

Gikk glatt å kjøre fra minnepenn, eneste problemet var å fikse medium å installere fra, men en liten cp INShd INSCD i setup-foldern gjorde det hele veldig lett, og det virket bra så skjønner ikke hvorfor den er kommentert ut?

 

Og som olear sa så virket ipw3945 out of the box, noe som var ganske deilig. Men da var det ganske deprimerende at wpa_supplicant ikke er inkludert, så måtte hente tar-en fra nettet og kompilere. Men da virket det også uten noe problem, så var flott å slippe å rote så mye med det:)

 

Er en av de distroene jeg kunne tenke meg å bytte til, Draco passet meg veldig bra. Allikevel så synes jeg at pkgsrc ikke klarer helt å måle seg med portage på Gentoo, så holder meg til det enda:)

Lenke til kommentar
Lastet ned normal, fordi tenkte jeg skulle kjøre den inn på en cd. Men gadd ikke gå ned og hente så la heller greia inn på en minnepenn(så da burde jeg egentlig tatt Full, så hadde jeg sluppet all den kompileringen:P).

Gikk glatt å kjøre fra minnepenn, eneste problemet var å fikse medium å installere fra, men en liten cp INShd INSCD i setup-foldern gjorde det hele veldig lett, og det virket bra så skjønner ikke hvorfor den er kommentert ut?

Måtte fjerne HD-installasjon da det ble noe krøll med pakkelisten, installeren leter etter setpkg på CD-en. Holder på en total omskriving av installeren.

 

Og som olear sa så virket ipw3945 out of the box, noe som var ganske deilig. Men da var det ganske deprimerende at wpa_supplicant ikke er inkludert, så måtte hente tar-en fra nettet og kompilere. Men da virket det også uten noe problem, så var flott å slippe å rote så mye med det:)

Draco har ikke OpenSSL i basesystemet, derfor kan jeg ikke inkludere wpa osv. wpa_supplicant ligger i pkgsrc.

 

Er en av de distroene jeg kunne tenke meg å bytte til, Draco passet meg veldig bra. Allikevel så synes jeg at pkgsrc ikke klarer helt å måle seg med portage på Gentoo, så holder meg til det enda:)

Noe spesielt du tenker på? Noen funksjoner du mangler i pkgsrc?

 

Takker for tilbakemelding :)

Lenke til kommentar

Hmm, jeg fant ikke noe wpa_supplicant i pkgsrc:S

wpa_gui lå der, men fant ingen wpa_supplicant mener jeg. Hmm, æsj hvis den lå der så kastet jeg bort endel tid på reboot mellom distroene:P

 

Hmm, nå er jo ikke jeg noen mester i pkgsrc, så kan godt hende at endel av funksjonene jeg nevner faktisk finnes allikevel. Men skal vi se:

-synes USE-flagget funker mye bedre med portage

-om man kjører emerge -a <pakke>, så får man oversikt over hvilke pakker som legges til som dependencies, samt hvilke USE-flags som er tatt med

-en generell kommando, så man slipper cd /usr/pkgsrc/foo/bar; bmake install clean. Kan sikkert lages som et script, men føler i hvert fall at portage sin løsning er veldig fin der.

-lock av pakker som installeres; så man slipper at to forskjellige pakker får samme dependency, og så setter begge igang make oppå hverandre. Da krasjer begge.

-Noe som bare var kjipt, var at visse pakker ikke ville installeres på GNU/Linux. Fikk beskjed om at det ikke gikk for blant annet Opera og Azureus.

-noen få ganger at installeringen av pakker bare kjørte ut en sær feilmelding som jeg fant lite nytte av å google. Fikk blant annet ikke installert kdebase3, husker ikke helt hvorfor though.

-mye flere pakker

 

Ja, det var jo noen av tingene i hvert fall, mulig noen av tingene enkelt kan endres på/har løsninger. Men sånn i utgangspunktet så føles hele portage og emerge mer gjennomført, enklere men allikevel like stor frihet.

Lenke til kommentar

wpa lå i alle fall i pkgsrc sist jeg testet det.

 

Noen pakker i pkgsrc er ikke kompatibel med Linux, men jeg vedlikeholder et eget patchset som fikser de fleste problemer, fikser også problemet du hadde med KDE (se guiden for info om pkgsrc-draco). Kan også nevne at KDE osv er tilgjengelig som binærpakker.

 

Jeg holder også på med en "wrapper" som skal forenkle vedlig mye, det meste er mulig med pkgsrc, det er bare gjemt bort veldig godt :)

Lenke til kommentar

Okei, da gjør den sikkert det. Men mener selv at det kanskje kan være greit å ha med wpa_supplicant(og da dets dependecies) på cd-en, når wireless-støtten var såpass gjennomført ellers. Forresten, ligger den på Full? I så fall så er det jo null stress.

 

Hvis du ordner et wrapper så kan det nok gjøre endel ting mye enklere og bedre ja. Men sånn generelt mener jeg at dette kan bli veldig bra etter hvert som du får ut noen flere versjoner. Som sagt er pkgsrc vs. portage største hinderet for min del, så det er ikke dumt å forenkle ting der med et wrapper.

 

Blir nok til at jeg prøver meg med neste release når den kommer ut også:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...