Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt litt på en liten pc, bitte liten. De mellom 10" og 12" skjermer. Men prisene er jo helt spinnville, irriterende som dette er. Finnes det ingen mindre devices som kan kjøre linux? GUI er strengt tatt ikke nødvendig, terminal er alt jeg trenger. 200-300mhz er nok, liten skjerm også. Finnes dette? Eller er det bare ikke et marked for det? :/

Det kan se helt jævlig ut, som noe demontert eller ødelagt :wee: Bare det har skjerm, tastatur, og kan kjøre linux er jeg fornøyd.

Endret av Frysning
Lenke til kommentar
Hvor mye ram trenger jeg for å kjøre Ubuntu, Amarok, OpenOffice og Ktorrent samtidig?

 

Jeg lurer fordi det resterende som maskinen min har da(2gig alt i alt) skal jeg sette slik at Gimp kan bruke(via innstillinger i Gimp). Dette skal gjøre Gimp vesentlig raskere – så noen forslag?

Jeg klarer meg veldig fint med 448 MB. :)

 

Edit: Men du var kanskje ute etter å vite om det går med enda mindre.

Nei, ville vite hvor mye jeg kan sette av til Gimp uten at det går utover de andre nevnte programmer(feks slik at ktorrent går treger etc). Begynner å få virkelig sans for Gimp nå.

 

Forsøkte forresten automatisk oppdatering av Ubuntu i dag, det gikk svært så dårlig. Årsaken kan være at jeg hadde Envy inne(for nvidia drivern), ikke vet jeg. Ikke noe problem ettersom jeg har / på sin egen partisjon, så skal installere fra cdrom straks. Ville gjort det uansett, henger vel igjen fra Windows - men clean install er tingen he he

post-51265-1193868981_thumb.png

Endret av Dy§no
Lenke til kommentar

@Frysning:

Tenker du på små bærbare eller små stasjonære? For laptopper med 10" eller 12" eller mindre skjermer koster flesk, siden det er ikke stor etterspørsel og det koster å pakke maskinen inn i så liten pakke.

Tenker du på stasjonær: hva er bruksområdet.

Skal vel ikke så mye til for å få skaffet en brukt PC med mATX HK som du kan stappe inn i et lite kabinett og kombinere med en brukt 12" - 14" tommers LCD-skjerm.

Ellers finnes det flere artie løsninger med mini- og micro-ITX. F.eks. har DSL butikk hvor de selger slikt.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Det trenger ikke å være fargeskjerm engang, ja, så gale er det. :wee: Laptop jeg tenker på, sort/hvit-skjerm med kun tekst. Må være støtte for wifi, hadde vært gøyt og skrudd sammen noe selv. Fant en side, var med touch-skjerm og alt. Det gjaldt store kjøp, man kunne ikke bestille bare en. :p

Det må da være mulig å lage noe slikt? Må finne en cpu-type, og et "hovedkort". Så tar jeg det i fra der av.

Lenke til kommentar
du kunne jo sett om du fant en gammel compaq armada eller noe i den dur. Du burde klare å få tak i en med 128 MB ram og 400MHz eller noe i den dur for en billig penge. wifi vet jeg ikke åssen det står til med.

Ja, jeg tenkte på det. Gamle deler, men hovedkortene er for store. Jeg vil at bredden skal være på størrelse med et tastatur til en laptop, bare ikke like langt. Bare en liten device, alt jeg trenger er wifi og terminal. Får tenke litt på dette, søke på google osv.Bare denne hadde skjerm :Dlink

 

Jeg har funnet et HK, se her.

Endret av Frysning
Lenke til kommentar
Nå virker compiz, men jeg har et lite problem. På alle vinduer jeg åpner, kommer menyen under startmenyen min, så jeg får ikke flyttet på de. Noen ideer om hvordan jeg kan fikse det?

Du kan flytte vinduer med å trykke et sted i vinduet, holde inne Alt og trykke venstre museknapp. Da kan du dra det som du vil.

 

Lurer på en ting. Noen som vet om man kan få et panel til å se helt ut som en dock. Har prøvd, men får to gråe deler helt ytters på panelet uansett.

Jeg har også slitt med dette? Men hvorfor ikke bare bruke awn?

Lenke til kommentar
Nå virker compiz, men jeg har et lite problem. På alle vinduer jeg åpner, kommer menyen under startmenyen min, så jeg får ikke flyttet på de. Noen ideer om hvordan jeg kan fikse det?

Du kan flytte vinduer med å trykke et sted i vinduet, holde inne Alt og trykke venstre museknapp. Da kan du dra det som du vil.

 

Lurer på en ting. Noen som vet om man kan få et panel til å se helt ut som en dock. Har prøvd, men får to gråe deler helt ytters på panelet uansett.

Jeg har også slitt med dette? Men hvorfor ikke bare bruke awn?

 

Og akkurat hva er awn? Avant Window Navigator?

Lenke til kommentar

Har et lite problem med Azureus.. Når det starter avsluttes det etter et sekund.

 

 An unexpected error has been detected by Java Runtime Environment:
#  SIGSEGV (0xb) at pc=0x5bffc89b, pid=15704, tid=3085122448
# Java VM: Java HotSpot(TM) Client VM (1.6.0_03-b05 mixed mode, sharing)
# Problematic frame:
# C  0x5bffc89b

 

Jeg løser dette med å slette ~/.azureus slik at det settes opp på nytt. Men når jeg avslutter det og starter på nytt får jeg samme feil igjen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...