Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

MBR er avleggs. Gå for UEFI på GPT.

Jeg er ikke nødvendgivis uenig, men hva er egentlig fordelene? :p Det har jeg ikke helt fått med meg.

 

Etter å ha brukt kubuntu en stund ble jeg lei av akonadibugs og stadig flere bugs, så etter SSD-bytte i laptopen ble det archlinux igjen, for første gang på en del år (Eller Antergos, jeg ville ha grafisk live-miljø å installere fra, jeg "trenger" gparted m.m. når jeg skal sette opp luks og lvm). Alt fungerer fint bortsett fra dvalemodus. jeg får noen rare grønne blokker og diversefargede tegn over hele skjermen, så blir skjermen svart, og ingen ting skjer. Dette skjer etter grub, før jeg får spørsmål om luks-passord. Først trodde jeg det kunne skyldtes luks eller lvm og at den ikek fant partisjonen, men nå tror jeg det må være noe annet.

 

Arch wikien foreslår denne artikkelen for hjelp til feilsøking: https://01.org/blogs/rzhang/2015/best-practice-debug-linux-suspend/hibernate-issues men for å være ærlig kunne jeg trengt noe litt enklere. Dessuten så ser den ut til å bruke pm-utils m.m., mens systemet mitt bruker systemctl og ikke har pm, og jeg vil helst ikke rote det til med flere variabler. Er det noen som har noen tips til grunnleggende feilsøking av dvalemodus? Hvilemodus ser forøvrig ut til å fungere strålende.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke nødvendgivis uenig, men hva er egentlig fordelene? :p Det har jeg ikke helt fått med meg.

Du kan ha uendelig mange partisjoner.

 

Angående feilsøking har jeg bare ett tips, og det er:

echo disk > /sys/power/state

Hvis dette fungerer, så er det verktøyene som skal gjøre dette "enkelt" som gjør at det ikke virker.

 

Hvis dette ikke fungerer, så er det sannsynligvis en driver som ikke er kompatibel med hibernation.

Lenke til kommentar

 

Du kan ha uendelig mange partisjoner.

 

Angående feilsøking har jeg bare ett tips, og det er:

echo disk > /sys/power/state

Hvis dette fungerer, så er det verktøyene som skal gjøre dette "enkelt" som gjør at det ikke virker.

 

Hvis dette ikke fungerer, så er det sannsynligvis en driver som ikke er kompatibel med hibernation.

 

Det sørger jo GPT for, det trenger man ikke egentlig uefi for. testet den kommandoen, fikk akkurat samme resultat. Skjermen ser slik ut ved resume:doWderal.jpgEtter litt feil prøving har jeg lagt merke til at jeg kan trykke enter, vente litt til skjermen blir grå, taste passordet etterfulgt av enter, og så starter den. Så ting tyder på at det er skjermdriveren, vil jeg tro. Det er jo ihvertfall et sted å starte. Intel pleier jo å være safe - ihvertfall gammel intel. Det er snakk om en i5-3317U-prosessor med HD 4000.

Lenke til kommentar

Selv om GPT kanskje fungerer på legacy BIOS, så er det ikke noen god løsning. UEFI er laget for GPT, og dermed fungerer de vanligvis bedre sammen.

Bortsett fra GPT, så har UEFI andre fiffige fordeler som mulighet for å åpne UEFI Setup fra GRUB. Debian GRUB legger automatisk en "UEFI Setup" i listen over boot options. UEFI er også nødvendig for Secure Boot, i tilfelle du ønsker det. Og på noen maskiner opplever jeg kjappere POST med UEFI enn legacy BIOS.

På lang sikt kan UEFI også bidra til å strippe vekk en del legacy greier fra x86 instruksjonssett og CPUer, siden 16-bit modus og andre skitne ting ikke lenger er nødvendig.

Lenke til kommentar

 

 

Hei. jeg sliter med Samba problemer i KDE Neon. Har laget en egen tråd om det her. Noen her som kunne hjelpe meg?

 

Programmene du bruker må også støtte SMB.

 

 

Bruker de samme programmene i Ubuntu og LinuxMint, og der funker SMB uten problem (Audacious og VLC).

 

Sikkert fordi de mounter delingen som en mappe, noe KDE ikke gjør.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Håper bare Dell gjør det bedre enn med XPS 13; der var det flere drivere som ikke var open source. En kamerat av meg hadde en slik, og trådløs kortet koblet bare til på 2.4 GHz fordi det måtte en proprietær driver til  for å få 5 GHz til å virke.

 

Høres ut som Broadcom. Datamaskiner med Broadcom-chipper kan mer eller mindre kalles for inkompatible med Linux. Vet ikke hvordan de har blitt i det siste, men etter hva jeg husker så har de vært noe herk å få til på Linux.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...