Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Færre fonter installert?

 

Antall fonter påvirker ingenting.

 

Det pleide å påvirke lastetiden til Gimp på Windows, i hvert fall.

 

Jepp, men det er fordi Gimp bruker fontconfig i Windows, og da må Gimp generere/vedlikeholde cache selv, noe som blir gjort automatisk i Linux/BSD.

Lenke til kommentar

Så da er ikke antall fonter mitt problem her. Gnome Shell er bare raskere enn Cinnamon da, og derfor laster Gimp raskere? Blir kanskje bare gjetting uansett. Igjen så synes jeg det er litt rart siden både Ubuntu Gnome og LinuxMint bruker samme Ubuntu 16.04 basen.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg brukte ikke stoppeklokke, men det er en tydelig forskjell i app load time.

 

 

Om du har lyst å teste dette så kan du åpne terminal og kjøre time PROGRAMNAVN. For eksempel:

time inkscape

 

Du vil da se noe lignende til dette:

real   0m0.151s

user  0m0.036s

sys    0m0.008s

 

Forklaring av resultatene, fra man time:

real - Elapsed real (wall clock) time used by the process, in seconds.

user - Total number of CPU-seconds that the process used directly (in user mode), in seconds.

sys - Total number of CPU-seconds used by the system on behalf of the process (in kernel mode), in seconds.

Lenke til kommentar

Ønsker bare noen tips.

 

Jeg har en dual boot med Win 10 og Xubuntu på min Ultrabook Thinkpad. Dette er min arbeidsmaskin som jeg bruker ute i felten når jeg er på jobb. Jeg må ha Win 10 pga. et spesialprogram, men ønsker å bytte ut Xubuntu. Jeg har backup, men jeg vil helst ikke få noe tull med oppstart og boot loader siden jeg bruker denne PC'en hver dag. Er det "normalt" trygt, eller enkelt å gå igang med å installere f.eks Manjaro på Xubuntu partisjonen min? Eller er det enklere for meg med 3 forskjellige partisjoner, for å ungå kluss? Håper noen forstår hva jeg mener :)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva slags funksjoner installeren til Manjaro har, men normalt vil en distro installere en ny bootloader til MBR, og den vil oppdage dine andre operativsystemer, inkluder Windows.

 

Det du ikke må gjøre er å installere Manajaro over Xubuntu-partisjon og velge at Manjaro ikke skal installere sin bootloader til MBR, men til sin egen partisjon, fordi du vil "bevare booloaderen du har, som funket så bra". For dette vil nemlig føre til at den slutter å funke så bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da er ikke antall fonter mitt problem her. Gnome Shell er bare raskere enn Cinnamon da, og derfor laster Gimp raskere? Blir kanskje bare gjetting uansett. Igjen så synes jeg det er litt rart siden både Ubuntu Gnome og LinuxMint bruker samme Ubuntu 16.04 basen.

 

cinnamon ER gnome (gnome 3) men cinnamon er nok litt mere "uferdig" og ustabilt har jeg en følelse av... Det er helt greit, linux mint med gnome og penere design hadde vært konge, men det finnes ikke såvidt jeg vet ikke.. ubuntu gnome finnes derimot, og ubuntu og linux mint er såpass likt at det er nesten det samme (selv om mint etter min erfaring har mindre bugs og er mer stabilt på tross av at min desktop er den mint-utgaven med cinnamon)

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

Så da er ikke antall fonter mitt problem her. Gnome Shell er bare raskere enn Cinnamon da, og derfor laster Gimp raskere? Blir kanskje bare gjetting uansett. Igjen så synes jeg det er litt rart siden både Ubuntu Gnome og LinuxMint bruker samme Ubuntu 16.04 basen.

 

cinnamon ER gnome (gnome 3) men cinnamon er nok litt mere "uferdig" og ustabilt har jeg en følelse av... Det er helt greit, linux mint med gnome og penere design hadde vært konge, men det finnes ikke såvidt jeg vet ikke.. ubuntu gnome finnes derimot, og ubuntu og linux mint er såpass likt at det er nesten det samme (selv om mint etter min erfaring har mindre bugs og er mer stabilt på tross av at min desktop er den mint-utgaven med cinnamon)

 

 

Cinnamon er en fork av Gnome, og etter som tiden har gått har vel ulikhetene blitt større antar jeg.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva slags funksjoner installeren til Manjaro har, men normalt vil en distro installere en ny bootloader til MBR, og den vil oppdage dine andre operativsystemer, inkluder Windows.

 

Det du ikke må gjøre er å installere Manajaro over Xubuntu-partisjon og velge at Manjaro ikke skal installere sin bootloader til MBR, men til sin egen partisjon, fordi du vil "bevare booloaderen du har, som funket så bra". For dette vil nemlig føre til at den slutter å funke så bra.

Det ble fiasko. Når hele installasjonen var ferdig fikk jeg beskjed om at det ikke var mulig å montere boot loader. Hele intallasjonsprosessen hang seg og jeg måtte installere Win 10 på nytt. Nå (etter 5-6 timer med installasjon og gjennoppretting) har jeg dual boot med Win 10 og Ubuntu 16.04 og vil holde meg til det en god stund tenker jeg :)

 

Sånn holder vi amatør linux folka på :D:D

Lenke til kommentar

Ja, jeg har Windows på USB. Prøvde gjenoppretting men den gikk bare "tilbake" ingenting skjedde. Tok derfor full install og ny Ubuntu 16.04 install ved siden.

 

Anyway, jeg er fornøyd. Ble kvitt Xubuntu som jeg egentlig digget, men som hadde noen ubehagelige bugs. Syns heller ikke Xubuntu var så veldig lettvekter, siden jeg ikke merker forskjell når jeg bruker vanlig Ubuntu 16.04 unity.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...