Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tok ekstraundervisning i to år uten å bli bedre til å skrive, så nei.

Prøv hardere.

 

Dessuten er det ganske idiotisk at jeg skal få dårligere karakterer av å skrive for hånd,

Alle skriver for hånd, men det florerer likevel med A-er.

 

Hvis dette er nivået på den gjennomsnittelige NTNU eleven, så blir det nok det siste stedet jeg kommer til å søke på til neste år.

OK.

 

Er mulig å tenke litt lenger enn til nesetippen.

Så gjør det. Du tenker jo tydeligvis bare på deg selv, ikke på hva som er enklest og best for universitetet.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar
Om det er slik at du faktisk har problemer med å skrive, men ikke bare sånn "æsj jeg gidder ikke", så kan du søke om å skrive på PC. Det er bare ren formalitet, de som søker får det. :) Men tenk dere hvor mye ståhei det ville blitt om alle skriveplassene skulle ha PC på store emner som f.eks exphil. Blir kabelhelvette deluxe!

 

Syntes det er litt teit at jeg må stille på lik linje med de som har dysleksi(da de i tillegg får 1 time ekstra å skrive på). Hvis det er slik at jeg er garantert til å få innvilget søknad så er det jo ikke noe problem for _meg_, men jeg syntes alikevel det blir urettferdig. Som sagt er det pc man kommer til å skrive på resten av livet.

 

@Lord: Jeg tenker på hva som er beste i forhold til det fremtidige arbeisdlivet, noe som gir meg et mye bedre argument enn "tenk på universitetet". Med andre ord tenker jeg på alle; DU tenker derimot bare på deg selv! Det burde vært valgfritt å bruke pc på eksamen, mer rettferdig blir det ikke. Tross alt klarte de det på VGS, så er det slik at universitetet er ned ett nivå da eller?

Endret av Powerpie
Lenke til kommentar
Bruk av PC på eksamen vil gjøre ting mye lettere.

Men det vil koste alt for mye. Enkelt og greit.

 

VGS skolen min hadde råd til å kjøpe 200 flunka nye bærbare... UIA bygger nå ut for over 100 millioner kroner, noe som er mer enn det kosta å bygge VGS skolen min.

Det er mange tusen studenter som tar f. eks. ex phil hvert vårsemester. Det er ganske stor forskjell på det og 200. Det er ikke så lett som du får det til å virke, og det er definitivt du som må tenke lengre enn nesetippen.

 

Ikke hvis man lager kabelgater..

 

Men da må du gjøre vesentlig ombygninger på idrettshallene der eksamen blir arrangert.

 

AtW

Man klarer det på The Gathering og alle andre pc gatheringer, så hvorfor ikke klare det under eksamen?

Er du klar over hvor mye jobb som ligger bak TG og lignende?

Lenke til kommentar
Ikke hvis man lager kabelgater..

 

Men da må du gjøre vesentlig ombygninger på idrettshallene der eksamen blir arrangert.

 

AtW

Man klarer det på The Gathering og alle andre pc gatheringer, så hvorfor ikke klare det under eksamen?

 

Ingen argumenterer vel for at det er umulig å gjennomføre? Man klarer å få til PCer til alle, akkurat som man klarer å ha en eksamensordning der man skriver for hånd. Det er et spørsmål om å veie fordeler mot ulemper.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ikke hvis man lager kabelgater..

 

Men da må du gjøre vesentlig ombygninger på idrettshallene der eksamen blir arrangert.

 

AtW

Man klarer det på The Gathering og alle andre pc gatheringer, så hvorfor ikke klare det under eksamen?

 

Ingen argumenterer vel for at det er umulig å gjennomføre? Man klarer å få til PCer til alle, akkurat som man klarer å ha en eksamensordning der man skriver for hånd. Det er et spørsmål om å veie fordeler mot ulemper.

 

AtW

 

Så din fremtidige arbeidsgiver er ute etter noen som er gode til å skrive for hånd? Syntes det beste argumentet er og faktisk gjøre eksamen gjeldende i forhold til arbeidslivet.

Endret av Powerpie
Lenke til kommentar
Så din fremtidige arbeidsgiver er ute etter noen som er gode til å skrive for hånd?
Arbeidsgiver vil nok ikke se på det som en fordel hvis du får utslett av å ta i en blyant.

Det hender at du må ty til pennen i arbeidslivet også. Det være seg små notater, kladd, osv.

 

Ja, for hver eneste dag må man skrive en 20 siders avhandling med blyant i arbeidslivet...

Endret av Powerpie
Lenke til kommentar
Er du klar over hvor mye jobb som ligger bak TG og lignende?

Ja. Jeg har jobbet som Crew :) Riktig nok ikke på TG, men en annen i litt mindre størrelse.

 

Men, hvis vi ser litt på fordelen og ulempene som AtW sa vi gjør.

 

Fordeler med å skrive eksamen på PC/Mac:

Det er mer fremtidsrettet og mer relevant til et fremtidig arbeidsliv.

Man kan bruke eksisterende datasaler.

NTNU blir et mer moderne universitet.

Det lønner seg mest sansynelig hvis man tenker på fremtiden.

Man blir allerede oppfordret til å skrive på pc gjennom hele skolen, bortsett fra på eksamen.

De videregående skolene har allerede begynt med å skrive prøver og ha undervisning på PC.

 

Ulemper:

Noen må gjøre den potensielle jobben i å rigge opp evt. pcer der det ikke er nok.

Det koster hvis man tenker kortsiktig.

Det er forandring, og vi liker ikke forandring.

Lenke til kommentar

Man må skrive utrolig dårlig for at en typisk sensor ikke klarer å forstå det.

 

Jeg har fått klager på håndskriften min av samtlige lærere på grunnskolen og vgs; og av samtlige studasser som har måttet tyde håndskrevne innleveringer; alikevel er det ikke så ille at det hindrer vurdering av eksamener.

 

Med normal lengde på besvarelsene du leverer så skal det mye til for å ende opp med tidsproblemer. Selvfølgelig kan man skrive 2-3 ganger lengre på pc samtidig som man da sparer tid siden man kan gå tilbake og rette - men lengde er absolutt ikke alt.

Lenke til kommentar

Angående diskusjon om bruk av papir og penn på eksamen:

 

Hvorvidt det er relevant for arbeidslivet er irrelevant (eller, det kommer i annen rekke). Er det for dyrt og komplisert er det for dyrt og komplisert, punktum.

 

Hvis det er relevans til arbeidslivet som er problemet burde man angripe andre ting, slik som det faktum at vi har eksamen i lukkede rom uten tilgang til bøker og internett i det hele tatt. Det er i mine øyne et mye større problem enn at man bruker papir og blyant.

 

Man kan bruke eksisterende datasaler.

Jeg skal vedde på at det ikke er noen universitet i Norge som har datasaler nok til at man kan avvikle eksamen til alle studentene på en fornuftig måte der.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Så din fremtidige arbeidsgiver er ute etter noen som er gode til å skrive for hånd? Syntes det beste argumentet er og faktisk gjøre eksamen gjeldende i forhold til arbeidslivet.

 

Du scores ikke på eksamen etter hvor fin håndskrift du har, jeg skriver som ei kråke, og det har ikke hatt en døyt av innvirkning på mine karakterer på universitetet. De færreste framtidige arbeidsgivere er ekstremt opptatt av hvor raskt du skriver på PC heller, det er gjerne ikke det som er begrensende for din arbeidshastighet i de fleste yrker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Og jeg må stille spørsmål ved kompetansen til de brukerne her som mener det vil lønne seg langsiktig. Det er det slettes ikke sikkert at det gjør. De pengene som må brukes for å avvikle eksamen på PC kontra på papir, kunne kanskje vært bedre brukt andre steder. Det handler om å få mest mulig læring og best mulig universitet ut fra x antall kroner. Noen ved NTNU har funnet ut at det (per i dag) lønner seg best å bruke penger på noe annet enn å avvikle eksamen på PC. Jeg ser ikke hvordan forståsegpåere her kan sette spørsmålstegn ved den avgjørelsen. Det er utvilsomt at det er Powerpie som ikke tenker lengre enn sin egen nesetipp, og ikke NTNU. Jeg er sikker på at ledelsen ved NTNU hadde elsket å kunne la sine studenter gjennomføre eksamen på PC. Men det stiller veldig mange krav for at det skal godtas ifht juks og lignende, og det koster veldig mye penger å gjennomføre noe slikt. Disse pengene er det bedre å bruke på andre ting.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Er du klar over hvor mye jobb som ligger bak TG og lignende?

Ja. Jeg har jobbet som Crew :) Riktig nok ikke på TG, men en annen i litt mindre størrelse.

 

Men, hvis vi ser litt på fordelen og ulempene som AtW sa vi gjør.

 

Fordeler med å skrive eksamen på PC/Mac:

Det er mer fremtidsrettet og mer relevant til et fremtidig arbeidsliv.

Man kan bruke eksisterende datasaler.

NTNU blir et mer moderne universitet.

Det lønner seg mest sansynelig hvis man tenker på fremtiden.

Man blir allerede oppfordret til å skrive på pc gjennom hele skolen, bortsett fra på eksamen.

De videregående skolene har allerede begynt med å skrive prøver og ha undervisning på PC.

 

Ulemper:

Noen må gjøre den potensielle jobben i å rigge opp evt. pcer der det ikke er nok.

Det koster hvis man tenker kortsiktig.

Det er forandring, og vi liker ikke forandring.

 

Noen av fordlene du lister opp er i praksis irrelevante.

 

- Folk klarer å skrive på PC, hvorvidt de gjør det noen ekstra timer på et semester har ingen praktisk innvirkning på dine evner som ivrig taster.

Man kan bruke eksisterende datasaler selv om man skriver for hånd også, og man kan i tillegg bruke alt mulig annet av lokaler, penn og papir gjør det enklere å velge lokale.

 

At det lønner seg rent økonomisk på sikt har jeg også mine tvil til, om man ikke legger om måten eksamener blir rettet i samme slengen, så man får en større grad av automatisering enn det som er mulig i dag.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg har også inntrykket av at man har begynt å bruke en del hjemmeeksamener rundt omkring på universiteter, inkludert på NTNU. Da kan man bruke PC.

 

Midtsemesterprøven i Matte 1 på NTNU har også vært på PC i en årrekke nå (men var ikke det nå i høst av en eller annen grunn).

 

Men PC er ikke egnet for masseeksaminering slik det i praksis gjøres på universiteter rundt omkring i dag.

Lenke til kommentar
Og jeg må stille spørsmål ved kompetansen til de brukerne her som mener det vil lønne seg langsiktig. Det er det slettes ikke sikkert at det gjør. De pengene som må brukes for å avvikle eksamen på PC kontra på papir, kunne kanskje vært bedre brukt andre steder. Det handler om å få mest mulig læring og best mulig universitet ut fra x antall kroner. Noen ved NTNU har funnet ut at det (per i dag) lønner seg best å bruke penger på noe annet enn å avvikle eksamen på PC. Jeg ser ikke hvordan forståsegpåere her kan sette spørsmålstegn ved den avgjørelsen. Det er utvilsomt at det er Powerpie som ikke tenker lengre enn sin egen nesetipp, og ikke NTNU. Jeg er sikker på at ledelsen ved NTNU hadde elsket å kunne la sine studenter gjennomføre eksamen på PC. Men det stiller veldig mange krav for at det skal godtas ifht juks og lignende, og det koster veldig mye penger å gjennomføre noe slikt. Disse pengene er det bedre å bruke på andre ting.

Hehe, hvis folk i ledelsen sier at det ikke vil lønne seg langsiktig, enda, så har jeg ikke noe grunnlag å si dem i mot :)

 

Tror likevell det rett og slett er frykten for forandring som er det største problemet. Man tør ikke prøve noe nytt i tilfelle det kan kreves "for mye" av oss.

 

Men som sagt, jeg skal ikke si noe i mot de som har satt seg inn i de økonomiske virkningene på nåværende tispunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...