Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Powerpie: Hvordan mener du NTNU skal klare å arrangere eksamen for minimum 4000 studenter på samme tidspunkt på data? Hvis man hadde hatt så mange datamaskiner og lokale til dette, hvordan skal man få tak i teknikere til overvåkning slik at folk ikke jukser?

 

Hva kan jeg si? Jeg er en optimist, og lever naivt i den troen at ting ordner seg. Hvis folk er såpas store genier som dere skal ha det til, burde jo _noen_ klart å få frem en kostnadseffektiv løsning.

De har det. Det kalles penn og papir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kunnskap er verdt lite hvis man ikke er god i å formidle den.

Så, for å oppsummere: Du vil forandre eksamensmetoden fordi du ikke er flink nok til å gjøre det bra slik den er nå.

 

Ja, det er helt klart vi som ikke ser lenger enn til våre egne nesetipper.

 

Fordi jeg mener dagens løsning er utdatert og urelevant i forhold til arbeidslivet.

 

Sannsynligvis ville jeg lett greid å få godkjent en søknad om å skrive på pc, da jeg er ekstremt flink til å skrive. Saken er bare den at jeg er en person av prinsipper, og syntes det blir feil at jeg skal slippe billig unna bare fordi jeg har visse talenter.

Lenke til kommentar
Er du flink nok til å klare deg i arbeidslivet så VIL du klare å skrive en bra eksamen på papir også. Det er jo ikke selve formidlingsmåten som er så jævlig viktig å lære seg, det handler mer om å vise at kunnskapen er der.

 

At jeg må skrive eksamen på papir gjør ikke at jeg plutselig glemmer hvordan en PC fungerer.

 

Kunnskap er verdt lite hvis man ikke er god i å formidle den.

Det er sant. Om du ikke greier å formidle den kunnskapen på penn og papir er du enten ikke flink nok, eller så har du skrivevansker. Hvis det er det sistnevnte så får du lov til å bruke PC.

Lenke til kommentar
Det er forskjell på 50-100 elever som skal gjennomføre eksamen, og 4000.

Lambertseter VGS har, så vidt jeg, vet opp imot tusen elever og vi hadde alle flere skriftlige eksamener. Så det er ikke så veldig langt unna.

Hvor mange skriftlige eksamener ble tatt samtidig, sa du? Langt fra alle i første og andre klasse kommer vel opp i skriftlig-fag? Og eksamen er stort sett uten unntak samme dag, nettopp for å spre eksamenene utover fordi det er logistisk sett vanskelig å gjennomføre samtidig.

Lenke til kommentar
Fordi jeg mener dagens løsning er utdatert og urelevant i forhold til arbeidslivet.

 

Sannsynligvis ville jeg lett greid å få godkjent en søknad om å skrive på pc, da jeg er ekstremt flink til å skrive. Saken er bare den at jeg er en person av prinsipper, og syntes det blir feil at jeg skal slippe billig unna bare fordi jeg har visse talenter.

Hvordan du besvarer eksamensoppgaven din er uansett irrelevant. Det som betyr noe er kunnskapen du har opparbeidet deg.

 

("I forhold til" betyr forresten ikke det du tror det gjør. I grunn rart at du ikke vet det, så "ekstremt flink" som du er.)

Lenke til kommentar
Er du flink nok til å klare deg i arbeidslivet så VIL du klare å skrive en bra eksamen på papir også. Det er jo ikke selve formidlingsmåten som er så jævlig viktig å lære seg, det handler mer om å vise at kunnskapen er der.

 

At jeg må skrive eksamen på papir gjør ikke at jeg plutselig glemmer hvordan en PC fungerer.

 

Kunnskap er verdt lite hvis man ikke er god i å formidle den.

Det er sant. Om du ikke greier å formidle den kunnskapen på penn og papir er du enten ikke flink nok, eller så har du skrivevansker. Hvis det er det sistnevnte så får du lov til å bruke PC.

 

Syntes alikevel det blir feil at jeg i så fall må stille på lik linje med de som har dysleksi....

Lenke til kommentar
Powerpie: Hvordan mener du NTNU skal klare å arrangere eksamen for minimum 4000 studenter på samme tidspunkt på data? Hvis man hadde hatt så mange datamaskiner og lokale til dette, hvordan skal man få tak i teknikere til overvåkning slik at folk ikke jukser?

 

Hva kan jeg si? Jeg er en optimist, og lever naivt i den troen at ting ordner seg. Hvis folk er såpas store genier som dere skal ha det til, burde jo _noen_ klart å få frem en kostnadseffektiv løsning.

De har det. Det kalles penn og papir.

 

Så da burde vi kanskje heller startet å ta ibruk sykler istedenfor bil? Det er intet galt i å oppgradere, slik at man står teknologisk oppdatert.

I mange tilfeller bør man det. F. eks. hvis du skal til nærbutikken. Bedre å gå eller sykle enn å starte bilen, fordi kostnaden ved å starte og kjøre bilen er større enn nytteverdien. Men generelt sett, nei. På samme måte så er eksamen et slikt tilfelle hvor kostnaden er større enn nytteverdien ved å innføre eksamen på PC (i dag, kanskje ikke i fremtiden).

Lenke til kommentar
Fordi jeg mener dagens løsning er utdatert og urelevant i forhold til arbeidslivet.

 

Sannsynligvis ville jeg lett greid å få godkjent en søknad om å skrive på pc, da jeg er ekstremt flink til å skrive. Saken er bare den at jeg er en person av prinsipper, og syntes det blir feil at jeg skal slippe billig unna bare fordi jeg har visse talenter.

Hvordan du besvarer eksamensoppgaven din er uansett irrelevant. Det som betyr noe er kunnskapen du har opparbeidet deg.

 

("I forhold til" betyr forresten ikke det du tror det gjør. I grunn rart at du ikke vet det, så "ekstremt flink" som du er.)

 

Helt riktig, "forhold til" skal kuttes ut. Skal nevnes at det jeg nå skriver er muntlig, og at jeg har over 40 i feber, noe som gjør at ting ikke fungerer som det skal. Faktisk kommer jeg sannsynligvis til å få hallusinasjoner innen kort tid.

 

Kunnskap er jeg ekstremt flink til å tillegne meg, men å formidle den er en god del vanskeligere. Faktisk er det langt viktigere å kunne formidle den _lille kunnskapen_ man har, enn det det er å være helt elendig til å formidle masser av kunnskap.

 

Dagens politikere er et godt eksempel på nettopp dette.

 

Så da burde vi kanskje heller startet å ta ibruk sykler istedenfor bil? Det er intet galt i å oppgradere, slik at man står teknologisk oppdatert.

Studenter flest har ikke og benytter seg ikke av bil, nettopp fordi kostnaden ikke kan rettferdiggjøres ;)

 

Men vi kan hvertfall velge om vi skal ha bil eller ikke....

Endret av Powerpie
Lenke til kommentar
Og de hadde alle eksamen samtidig hver eneste dag i flere uker?

 

Men minst fem ganger så mange som skal ta eksamen til enhver gitt tid er det faktisk veldig langt unna.

Hvor mange skriftlige eksamener ble tatt samtidig, sa du? Langt fra alle i første og andre klasse kommer vel opp i skriftlig-fag? Og eksamen er stort sett uten unntak samme dag, nettopp for å spre eksamenene utover fordi det er logistisk sett vanskelig å gjennomføre samtidig.
Ja, og hva så? Her i Trondheim er vi vel over 20 000 og samtlige skal ha rundt fire eksamener hver.

Alle elever hadde ikke eksamen hver dag i flere uker, det ville jo resultatert i svært mange eksamener per person. Under eksamene oppstod det aldri problemer, annet enn at innleveringsserverene i bunn og grunn ble utsatt for et massivt ddos-angrep da alle elever i oslo-skolene skulle levere. :roll: (Det ble gjort både elektronisk og på papir) I en slik situasjon vil jo nettet være stengt uavhengig av antallet og sett bort ifra at man trenger fem ganger så mange bærbare og fem ganger så stor printer-kapasitet, så virker det ikke umulig.

 

Ikke at jeg mener at det finansielle er lett, for all del - jeg bare poenger at gjennomføring av elektronisk eksamen gjøres allerede i mange oslo-skoler etter min bekjentskap. Kanskje ikke NTNU også kunne klart det dersom det ble gjort et forsøk.

Lenke til kommentar
Vel, ved VGS der jeg gikk klarte vi nå i hvert fall å gjennomføre alle eksamene på PC og det var jeg veldig glad for. Nettet var stengt på et nivå som umuliggjorde juks og det vi hadde tilgang til var basically word og en printer.
Et universitet er en operativ institusjon der man ikke nødvendigvis kan stenge av nettet i flere uker uten at det går utover noen. På VGS blir nettet hovedsaklig brukt til Facebook og å koke ting fra Wikipedia, og miljøet er såpass lokalt og intimt at kommunikasjon kan gå gjennom andre kanaler.

Det er sikkert mulig å detaljstyre deler av nettet på NTNU til en viss grad, men det ville vært langt i fra like lett som på Lambertseter.

Lenke til kommentar
Det er ingen som betviler at NTNU ville klart det. Det det stilles tvil om, er at kost/nytte-forholdet er godt nok.

 

Teoretisk sett har vel universitetene mer penger å rutte med per elev enn videregående skoler?

Med tanke på at videregående skoler har fått det til, så burde det jo ikke vært umulig. Så hva hvis kostnadene ikke ble alt for høye, ville det enda vært urimelig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...