Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Har man lov til å skrive på pc på eksamen ved NTNU? På både UIO og UIA har man ikke lov, noe som jeg syntes er helt elendig. I de mer litterære fagene forventes det at man skriver mellom 5 og 10 sider på under 4 timer for hånd, noe som er galskap hvis norsken skal være akseptabel(bedre blir det jo ikke av at man helst skal skrive på universitetsnivå). Selv på VGS hadde vi krav på pc på eksamen, så skjønner ikke hvordan en god del universiteter kan kjøre et såpas elendig løp.

En god del? Alle, tenker jeg. Nei, så vidt jeg vet har man ikke eksamen på PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Beklager mine fordommer mot ingeniørstudier. ;) Jeg forstår det slik at hvis jeg er særlig interessert i et emne innenfor fysikken, f.eks. astrofysikk, er det mulighet til å fokusere på det i BFYS/MFYS, men ikke i Fysikk og Matematikk. Hvordan er jobbutsiktene for en som har hatt stor fordypning i BFYS/MFYS i forhold til en som har hatt en "mellomting" i BFYS/MFYS eller fysmat - jeg regner med det avhenger av fordypningsområdet, hvilke er mer/mindre attraktive?

Det går fint an å spesialisere seg innen ett område på fysmat også, men ikke i like stor grad som med en master i fysikk.

Nå vet jeg heller ikke hvor gode NTNU er på astrofysikk. Hadde jeg skulle studere astrofysikk, ville jeg nok sett til UiO.

 

Jobbmulighetene vet jeg heller lite om, annet enn at det kullet som gikk ut for et år siden, så hadde rundt 70% tilbud om jobb 6 måneder før endt studie.

Lenke til kommentar
Og hvordan skal man kunne forhindre juks?

 

Ruteren kan settes til å ikke formidle trafikk til noen annen adresse enn akkurat den som skal brukes for å levere inn. Begrunnelsen jeg fikk for pc-nekt fra UiA er at man utelukkende er bekymret for svikt på pc eller skriver/innleveringsside. Ekstremt uheldig dersom maskinen skulle ta telling fem minutter før innleveringsfrist, og det er faktisk mer sannsynlig enn at alle arkene man har skrevet på med kulepenn plutselig skulle fordufte sporløst.

 

Har man medisinsk grunn til å ikke kunne bruke penn får man skrive på pc, men skolen tar intet ansvar for feil på skolens pc i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvorfor jeg i et fag som for eksempel sosialantropologi ikke skulle kunne brukt en pc, selv med bøtter av notater og lærebøker på siden. I alle fall i emnefagene. Faguttrykk finner du forklart i ordbøker også videre, og uansett er jo hensikten å vise at vi kan bruke pensum og det vi har lært opp mot relevante oppgaver. Ser ikke helt hva man kan jukse i - hadde du skrevet av noen uten referanser og lignende, ville det jo uansett bli oppdaget. Exfac er jo en annen sak.

 

Det blir vel straks verre i fag med eksamener som byr på konkrete problemer og løsninger, med tanke på juks.

Lenke til kommentar
Har man lov til å skrive på pc på eksamen ved NTNU? På både UIO og UIA har man ikke lov, noe som jeg syntes er helt elendig. I de mer litterære fagene forventes det at man skriver mellom 5 og 10 sider på under 4 timer for hånd, noe som er galskap hvis norsken skal være akseptabel(bedre blir det jo ikke av at man helst skal skrive på universitetsnivå). Selv på VGS hadde vi krav på pc på eksamen, så skjønner ikke hvordan en god del universiteter kan kjøre et såpas elendig løp.

Det er nok for å hindre juks. Og man har jo klart seg uten datamaskin på eksamen helt siden mennesker begynte å avlegge eksamner på universitetsnivå. Å gjøre det godt på eksamen uten tilgang til PC krever nok mer av studenten, men kan man faget godt, og kan noen knep for å spare tid på eksamen, så går det fint å skrive 15 sider på 4 timer.

Lenke til kommentar
Men hva skjer når alle fra VGS som har hatt skolepc i 3 år og brukt den på alle prøver, innleveringer og eksamener kommer til universitet? Det er jo innmari lite moderne for hånd. Hva skjer om man vil legge til et avsnitt mitt inne i teksten?

Da skriver man det bakerst, og skriver at "dette avsnittet skal inn der og der". Har gjort dette mange ganger, og ikke fått noe nedsatt karakter av den grunn. Sensorne vet jo hvilke utfordringer papireksamen er for studentene, og er fleksible på at besvarelsen kan komme litt i hulter og bulter. Men er man effektiv i starten og planlegger oppgaven litt før man setter i gang (dette jeg bruker kladdearkene til), så kan man unngå omtrent alle tilfeller der man skulle ønske å sette inn et avsnitt midt i besvarelsen.

 

Har man prøver i programmering? Skriver man også da programmene på ark? :p

Jepp, man skriver koden på papir. Men hensikten er som regel ikke å skrive plettfri kode, men å vise at man vet prinsippene og kan lage et utkast til kode som kan videreutvikles til å kjøre. :)

Lenke til kommentar
Har man lov til å skrive på pc på eksamen ved NTNU? På både UIO og UIA har man ikke lov, noe som jeg syntes er helt elendig. I de mer litterære fagene forventes det at man skriver mellom 5 og 10 sider på under 4 timer for hånd, noe som er galskap hvis norsken skal være akseptabel(bedre blir det jo ikke av at man helst skal skrive på universitetsnivå). Selv på VGS hadde vi krav på pc på eksamen, så skjønner ikke hvordan en god del universiteter kan kjøre et såpas elendig løp.

Det er nok for å hindre juks. Og man har jo klart seg uten datamaskin på eksamen helt siden mennesker begynte å avlegge eksamner på universitetsnivå. Å gjøre det godt på eksamen uten tilgang til PC krever nok mer av studenten, men kan man faget godt, og kan noen knep for å spare tid på eksamen, så går det fint å skrive 15 sider på 4 timer.

Personlig rekord: 40 sider. Brukte 1 per deloppgave, så de var kanskje i snitt fylt ut 75%. Foreleser hadde hintet om at korte og konsise svar var best, men det ble nå bare sånn.

Lenke til kommentar
Har man prøver i programmering? Skriver man også da programmene på ark? :p

Alle er veldig skeptiske til dette i starten, undertegnede inkludert, men det ordner seg faktisk. På eksamen nå i våres skrev jeg 20 sider med C++ på eksamen, uten spesielt store problemer og jeg er faktisk ikke en veldig rask skriver. Det høres tullete ut i starten, men med litt øvelse er det ikke noe problem, og dessuten så går det faktisk nesten litt fortere fordi du kan holde fokus på selve programmeringen, ikke småfeil som syntaks o.l. Debugging på eksamen ville jo vært et sant helvete!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...