Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Tenker muligens å søke 2-årig kybernetikk og robotikk til høsten. Kommer fra elektro/automasjonsteknikk fra tidligere HiST. Noen som har gjort det samme og kunne tenkt seg å delt erfaringer? Har to Ber og resten A. Regner med arbeidsmengde blir litt annen?

Går 3. klasse kyb, men har samme fag med flere 4. klassinger som har gått automasjon. Ut i fra deres erfaringer er arbeidsmengden på gløs vs HIST som natt og dag. De sliter med å henge med og jobber rævva av seg. Men en god del av de er skippertakspersoner, og det funker ikke på gløs. Viktig å jobbe jevnt, men ut i fra karakterene dine skal det ikke være et problem.  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tenker muligens å søke 2-årig kybernetikk og robotikk til høsten. Kommer fra elektro/automasjonsteknikk fra tidligere HiST. Noen som har gjort det samme og kunne tenkt seg å delt erfaringer? Har to Ber og resten A. Regner med arbeidsmengde blir litt annen?

Går 3. klasse kyb, men har samme fag med flere 4. klassinger som har gått automasjon. Ut i fra deres erfaringer er arbeidsmengden på gløs vs HIST som natt og dag. De sliter med å henge med og jobber rævva av seg. Men en god del av de er skippertakspersoner, og det funker ikke på gløs. Viktig å jobbe jevnt, men ut i fra karakterene dine skal det ikke være et problem.  :)

 

Pft, jeg har master i skippertak fra gløs :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også hørt at overgangen til kyb er hard for høgskolestudenter. Hører også mye klaging fra gløskybbere, så det er jo mulig det er kybstudiet på Gløs som bare er litt kjipt lagt opp.

 

Ser på emneoversikten at det to emner som går parallelt der det ene har det andre som forkunnskaper (Lineær og Ulineær systemteori). Er dette standard "gløs-logikk" eller?

Lenke til kommentar

 

Har også hørt at overgangen til kyb er hard for høgskolestudenter. Hører også mye klaging fra gløskybbere, så det er jo mulig det er kybstudiet på Gløs som bare er litt kjipt lagt opp.

 

Ser på emneoversikten at det to emner som går parallelt der det ene har det andre som forkunnskaper (Lineær og Ulineær systemteori). Er dette standard "gløs-logikk" eller?

 

De skal ikke gå parallelt om du følger et 5-årig løp, da går man i rekkefølgen lineær til ulineær. Om du søker deg inn på 2-årig blir det nok annerledes, siden du må få inn en del basale fag på kort tid - ikke optimalt men det er absolutt mulig.

Lenke til kommentar

Snakket med studieveileder i dag, og å få innpasset økonomi-emnene mine skulle visstnok gå greit. Et større problem er at de kun ser på karakterer fra videregående når de skal rangere søknadene selv på intern overgang, så karakterene mine fra forrige semester hjelper ikke. Karaktersnittet mitt fra videregående er ikke så fantastisk, så jeg blir nok nødt til å gå tilbake for å ta opp et fag eller to som privatist, og søke meg inn på vanlig vis til sommeren.

 

Eventuelt så er det jo alltids spennende linjer som Afrikastudier og "Antikkens kultur og klassiske fag" som reserveløsninger da, sikkert nyttig å lære seg gresk eller latin. Ser at ingen noensinne har fått avslag på søknaden på den bacheloren i antikkens kultur:

 

https://www.ntnu.no/studier/bakkf/opptak

Kan tenke meg at de fra Antikkens kultur og klassiske fag drukner i jobbtilbud.

Endret av Pame
Lenke til kommentar

Fikk e-post fra en professor om at det hadde blitt begått en systematisk feil i eksamenrettingen - og nye karakterer ville bli gitt. Alle har fått karakterene sine allerede og det er registrert i studweb for snart 3 uker siden, er dette innenfor? 

Endret av Balder987
Lenke til kommentar

Fikk e-post fra en professor om at det hadde blitt begått en systematisk feil i eksamenrettingen - og nye karakterer ville bli gitt. Alle har fått karakterene sine allerede og det er registrert i studweb for snart 3 uker siden, er dette innenfor? Kommer til å bli sint om jeg får ned en karakter retroaktivt uten å ha klaget. 

 

Du mener du fortjener en høyere karakter fordi en administrativ har punchet feil?

Lenke til kommentar

 

Fikk e-post fra en professor om at det hadde blitt begått en systematisk feil i eksamenrettingen - og nye karakterer ville bli gitt. Alle har fått karakterene sine allerede og det er registrert i studweb for snart 3 uker siden, er dette innenfor? Kommer til å bli sint om jeg får ned en karakter retroaktivt uten å ha klaget. 

 

Du mener du fortjener en høyere karakter fordi en administrativ har punchet feil?

 

Det var ikke en administrativ feil fra eksamenskontoret, det var under selve sensuren.

 

Etter å undersøkt nærmere ser det ut som det ikke er første gangen dette skjer. Til andre som måtte befinne seg i samme situasjon, så ser det ut som det er fullt lov ifølge studieforskriften slik jeg tolker det. 

Formelle feil ved eksamen kan påklages etter reglene i uhl. § 5-2. Formelle feil kan for eksempel være feil ved eksamensoppgaven, eksamensavviklingen eller ved gjennomføringen av sensuren. Formelle feil får bare konsekvenser for vedtaket når feilen kan ha hatt betydning for studentens prestasjon eller bedømmelsen av denne. Dersom det foreligger en slik feil, oppheves sensurvedtaket og det foretas ny sensurering eller det avholdes ny eksamen.
Lenke til kommentar

 

 

Fikk e-post fra en professor om at det hadde blitt begått en systematisk feil i eksamenrettingen - og nye karakterer ville bli gitt. Alle har fått karakterene sine allerede og det er registrert i studweb for snart 3 uker siden, er dette innenfor? Kommer til å bli sint om jeg får ned en karakter retroaktivt uten å ha klaget. 

 

Du mener du fortjener en høyere karakter fordi en administrativ har punchet feil?

 

Det var ikke en administrativ feil fra eksamenskontoret, det var under selve sensuren.

 

Etter å undersøkt nærmere ser det ut som det ikke er første gangen dette skjer. Til andre som måtte befinne seg i samme situasjon, så ser det ut som det er fullt lov ifølge studieforskriften slik jeg tolker det. 

Formelle feil ved eksamen kan påklages etter reglene i uhl. § 5-2. Formelle feil kan for eksempel være feil ved eksamensoppgaven, eksamensavviklingen eller ved gjennomføringen av sensuren. Formelle feil får bare konsekvenser for vedtaket når feilen kan ha hatt betydning for studentens prestasjon eller bedømmelsen av denne. Dersom det foreligger en slik feil, oppheves sensurvedtaket og det foretas ny sensurering eller det avholdes ny eksamen.

 

 

Kan se for meg at en sensor har vurdert på feil grunnlag, eller misforstått sensurveiledning. Kjipt å rykke ned om det blir tilfellet, men jeg kan ikke se for meg at det vil skje noe mer enn at oppgavene sensureres på nytt.

Lenke til kommentar

Altså, de sier ingenting om hvilken retning feilen er gjort - må være ganske greit å gå fra F til A fordi han som sensurerte først trodde hele eksamen skulle regnes relativistisk med antatt hastighet 0.1C. Poenget her er at en feil har skjedd, den ble oppdaget fryktelig sent, og NTNU tar ansvar og kjører ny sensur for å sørge for integriteten til karakterene sine i stedet for å bare si "jaja, vi gjorde en feil så da lar vi bare helt useriøse karakterer stå fordi vi ikke så det fort nok.

Lenke til kommentar

Vi trenger litt mer informasjon for å vurdere hvorvidt det er berettiget at sensor vurderer eksamen på nytt. Det kan jo være en skikkelig alvorlig blunder.

 

Men rent generelt, så har faglærer og sensor mulighet til å forandre på karakteren til en student hvis det er påvist at noe har gått galt. Dette husker jeg fra et av Ystenes sine emner hvor han påpekte på en av slutt-forelesningene at hvis man hadde oppdaget noe galt med rettingen, så skulle man kontakte han fremfor å sende en klage. Dette fordi en klage var vanskelig å få igjennom. (red. anm. her bør det legges til at det er Kjell Wiik som retter anken og karakteren blir aldri forandret på av den grunn), mens han kunne forandre på det.

 

For en hel klasse derimot er det mer som skal til for å forandre på karakterer 3 uker etter sensur. Du bør da vurdere å henvende deg til instituttet emnet ligger under. De kan hjelpe deg med dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...