Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Når vi snakker om karakterer, hvor realistisk er det å få en stipendiatstilling med karaktersnitt på rett over grensen på B? Skulle tro det var mer enn nok søkere fra utlandet med mye bedre karakterer enn meg, men samtidig virker det ikke som om de fleste jeg kjenner ikke har hatt problemer med å bli tilsatt som stipendiater (uten at jeg vet hvor gode karakterer alle har). Prioriterer instituttene "lokale" søkere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder det der med karakterer... har dere noen tips for hvordan man når helt opp, sånn generelt? Gjerne boktips om utfyllende og gode bøker på hvordan man oppnår bedre resultater.

 

Føler det er litt bingo, om jeg får til en A eller en B, og tror det hadde vært lurt å gjøre en systematisk innsats for å dra iland flere A-er nå helt på tampen. Har et "tomt" høstsemester forran meg der jeg vil ta opp en del fag. (Bla. 4 C-er som  bort...)

 

Er vel egentlig en naturlig C-student, og det er å ta i... og skjønner ikke hvordan jeg har fått til de gode karakterene jeg har fått til. Ser at det er en reel mulighet å nå et hårfint A-snitt etter forhøyningsregelen, og det frister litt å jobbe fram mot det. Men er litt i tvil om jeg orker mer av de nettbaserte bullshittfagene fra tidligere HiST... :hm:  det er mer trivelig med seriøse emner. Storkoste meg med årsstudiet i matte / MA....-emner. 

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Når det gjelder det der med karakterer... har dere noen tips for hvordan man når helt opp, sånn generelt? Gjerne boktips om utfyllende og gode bøker på hvordan man oppnår bedre resultater.

 

Rett etter at jeg startet på NTNU var jeg på en presentasjon av forfatteren bak toppkaraktersystemet. Han var naturligvis ute etter å selge boken sin (og han solgte nok en hel del den kvelden), men han ga også bort en rekke gode tips jeg rakk å notere meg og som hjalp meg mye på de to årene jeg tilbrakte der. Jeg har altså ikke lest boka selv, men jeg tør likevel å gå god for innholdet - jeg klarte å karre meg opp fra et middels B-snitt på bacheloren til et nesten rent A-snitt på masteren.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om karakterer, hvor realistisk er det å få en stipendiatstilling med karaktersnitt på rett over grensen på B? Skulle tro det var mer enn nok søkere fra utlandet med mye bedre karakterer enn meg, men samtidig virker det ikke som om de fleste jeg kjenner ikke har hatt problemer med å bli tilsatt som stipendiater (uten at jeg vet hvor gode karakterer alle har). Prioriterer instituttene "lokale" søkere?

Tror det spørs veldig. Jeg har et godt forhold til min veileder fra masteroppgaven, og hadde vært garantert en stipendiatstilling om jeg hadde innfridd på kravene.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Flott!

 

Laster den også ned det den kommer over av web-ressurser som er lagt ut i itslearning? (Har noen få fag der de av en eller annen grunn har valgt å ha lærestoffet på interne nettsider som man kun får tilgang til når man er logget inn på itslearning.)

 

Bare filer som ligger i en mappe og har en "Last ned (...)"-knapp, dessverre. Men funksjonaliteten kan utvides ved å endre koden i src/scraper.js (Node med bibliotekene Request og Cheerio, hvis noen vil prøve seg)

Lenke til kommentar

Når vi snakker om karakterer, hvor realistisk er det å få en stipendiatstilling med karaktersnitt på rett over grensen på B? Skulle tro det var mer enn nok søkere fra utlandet med mye bedre karakterer enn meg, men samtidig virker det ikke som om de fleste jeg kjenner ikke har hatt problemer med å bli tilsatt som stipendiater (uten at jeg vet hvor gode karakterer alle har). Prioriterer instituttene "lokale" søkere?

Skal ikke påstå at noen prioriteres eller ikke, men oppfyller du de formelle kravene er nå i alle fall muligheten der.

 

At du er norsk/har norsk bakgrunn er kanskje en fordel mht eventuelt pliktarbeid i fag for studenter på 1./2. året, men ville blitt overrasket om du skulle rangeres over noen på grunnlag av det alene.

Endret av đȫϚ
Lenke til kommentar

En del professorer prioriterer lokale søkere, ja, av diverse årsaker. Både Norsk- og Engelsk-kunnskaper, ikke noe av styret som følger med med å finne seg til rette i et nytt land, vet nøyaktig hvor god institusjonen er og hva fagene inneholder, etc. Ikke minst er det mange søknader fra utlandet som nærmest er spammet til alle relevante forskningsgrupper rundt i verden. Lokale søkere er ofte mer motivert til nøyaktig den stillingen/gruppen de søker på.

Endret av Han Far
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Operg, jeg vil tro at referansebrev fra tidligere forskning, kontakter med veiledere og evt. ryktet du har i fakultetet kan lett kompensere for en svak B. 

 

For eksempel vil et relevant og godt gjennomført forskningsopphold på SINTEF telle svært positivt til en evt. doktorgradssøknad. 

Endret av Atikin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Halla bros. Er på utveksling og det har blitt litt mye faglig. Vurderer å melde meg av et emne, slik at jeg bare tar 24 poeng dette semesteret. Vet at da må jeg ta et 7.5 poengsfag på NTNU neste år for å kompensere. Jeg begynner dog i 5. klasse, og har hørt at det ikke er lov å ta ekstra fag når man skriver master. Stemmer dette?

 

Jeg tok exphil i Forsvaret nettbasert ved UiT, dette vil vel ikke kunne telle som studiepoeng på siving-graden jeg går nå?

 

Eneste reelle konsekvens jeg kan se for meg er at jeg mister litt penger i stipend, men om jeg tar 22.5 poeng dette semesteret og 37.5 poeng neste vår bør de vel omgjøre like mye av lånet alt i alt?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hei!

Siden du allerede har tatt exphil (?) så hjelper ikke det at du har tatt det før du begynte på ntnu. Du mister ikke penger i stipend så lenge du gjør opp for det med å ta ekstra studiepoeng senere.

Jeg vet ikke helt reglene angående å ta ekstra fag med master, jeg tror det slik at om du er mer enn 15 stp bak når du tar master, må veileder skrive der han går god for at du får ta master samtidig. Men du har jo også høsten å ta et ekstrafag på. 

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Kan en skifte ut et valgfag fra 3. året? Jeg har et fag fra høst semesteret 3.året som jeg har tatt to ganger. Første gang strøk jeg, så fikk jeg en D, men jeg vil helst ikke ha den D'en på vitnemålet så jeg vurderer å ta en aksjon på det.
Det jeg lurer på er om jeg kan valge et annet fag for å ta opp istedet og erstatte dette faget på studieplanen min?

Jeg synes det er et ganske tungt og kjipt fag og jeg vet ikke om jeg gidder å ta det igjen for 3. gang, kunne heller tenkte meg å gå for noe annet, som jeg forhåpentligvis vil finne mer interessant. 

Lenke til kommentar

Halla bros. Er på utveksling og det har blitt litt mye faglig. Vurderer å melde meg av et emne, slik at jeg bare tar 24 poeng dette semesteret. Vet at da må jeg ta et 7.5 poengsfag på NTNU neste år for å kompensere. Jeg begynner dog i 5. klasse, og har hørt at det ikke er lov å ta ekstra fag når man skriver master. Stemmer dette?

Her står det følgende: «For at du skal kunne begynne på masteroppgaven, kreves det som hovedregel at alle emner i fagkretsen skal være bestått. Jfr. utfyllende regler til studieforskriften for teknologistudiet/ sivilingeniørstudiet § 20.3.2. Som det fremgår av bestemmelsene kan fakultetet etter søknad fravike kravet om bestått eksamen i samtlige emner.» Ettersom dette er hentet fra studieforskriften regner jeg med at det gjelder for alle fakulteter. Det letteste er kanskje å ta det opp med veilederen din (når du får en).

 

Kan en skifte ut et valgfag fra 3. året? Jeg har et fag fra høst semesteret 3.året som jeg har tatt to ganger. Første gang strøk jeg, så fikk jeg en D, men jeg vil helst ikke ha den D'en på vitnemålet så jeg vurderer å ta en aksjon på det.

Det jeg lurer på er om jeg kan valge et annet fag for å ta opp istedet og erstatte dette faget på studieplanen min?

 

Jeg synes det er et ganske tungt og kjipt fag og jeg vet ikke om jeg gidder å ta det igjen for 3. gang, kunne heller tenkte meg å gå for noe annet, som jeg forhåpentligvis vil finne mer interessant.

Dette har jeg gjort flere ganger. En gang snakket jeg med veileder på forhånd og fikk han til å bytte ut emnet på studieplanen min med et jeg planla å bestå, en annen gang besto jeg det nye emnet først og byttet det etterpå. Endret av Vardark
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...