Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Noen som vet om du kan skrive master oppgaven hvis du ikke har fullført et fag fra vårsemesteret i 4.året (ikke eksperter i team)?

Kan du ta opp det faget samtidig som du skriver masteroppgaven og få godkjent graden uten å måtte ta et ekstra år?

Kortversjon ta kontakt med veilederen din.

Lang versjon:

 

 

 

For at du skal kunne begynne på masteroppgaven, kreves det som hovedregel at alle emner i fagkretsen skal være bestått. Jfr. utfyllende regler til studieforskriften for teknologistudiet/ sivilingeniørstudiet § 20.3.2. Som det fremgår av bestemmelsene kan fakultetet etter søknad fravike kravet om bestått eksamen i samtlige emner.

Søknad om uttak av masteroppgave med gjenstående emner som ikke er bestått, leveres til fakultetet. Søknaden må ha påtegning fra aktuell faglærer for masteroppgaven, der faglærer bekrefter at gjenstående emne® ikke vil ha innvirkning på studentens mulighet til å gjennomføre masteroppgaven, og at søknaden derfor anbefales. Merk at:

  • Det gis ikke dispensasjon for manglende fordypningsprosjekt. 
  • Antall gjenstående emner må ikke overskride 2 emner.
  • Alle emnene i 1. og 2. årskurs skal være beståtte i det femårige studiet. 
  • De gjenstående emner må heller ikke være vesentlige for gjennomføring av masteroppgaven.

 

Tok selv fag samtidig som jeg skrev masteroppgaven min, og det gikk helt fint. Men måtte lage en søknad.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv vært vitass og undass flere ganger, og kunne aldri tenkt på å kreve legeerklæring. Jeg har heller aldri hørt om at noen andre har krevd det. Det eneste tilfellet der jeg kan tenke meg at det er greit å ha legeerklæring er hvis det er snakk om et lite fag der faglærer har ansvar for øvingsopplegget, særlig utenlandske faglærere som ofte er strengere på det meste.

Endret av operg
Lenke til kommentar

 

Noen som vet om du kan skrive master oppgaven hvis du ikke har fullført et fag fra vårsemesteret i 4.året (ikke eksperter i team)?

Kan du ta opp det faget samtidig som du skriver masteroppgaven og få godkjent graden uten å måtte ta et ekstra år?

Kortversjon ta kontakt med veilederen din.

Lang versjon:

 

 

 

For at du skal kunne begynne på masteroppgaven, kreves det som hovedregel at alle emner i fagkretsen skal være bestått. Jfr. utfyllende regler til studieforskriften for teknologistudiet/ sivilingeniørstudiet § 20.3.2. Som det fremgår av bestemmelsene kan fakultetet etter søknad fravike kravet om bestått eksamen i samtlige emner.

Søknad om uttak av masteroppgave med gjenstående emner som ikke er bestått, leveres til fakultetet. Søknaden må ha påtegning fra aktuell faglærer for masteroppgaven, der faglærer bekrefter at gjenstående emne® ikke vil ha innvirkning på studentens mulighet til å gjennomføre masteroppgaven, og at søknaden derfor anbefales. Merk at:

  • Det gis ikke dispensasjon for manglende fordypningsprosjekt. 
  • Antall gjenstående emner må ikke overskride 2 emner.
  • Alle emnene i 1. og 2. årskurs skal være beståtte i det femårige studiet. 
  • De gjenstående emner må heller ikke være vesentlige for gjennomføring av masteroppgaven.

 

Tok selv fag samtidig som jeg skrev masteroppgaven min, og det gikk helt fint. Men måtte lage en søknad.

 

Var det fag fra utdannings progresjonen/planen din som du ikke hadde fullført tidligere?

Lenke til kommentar

Skal søke bolig nå (Begynner på NTNU til høsten). Lurte på om stilletiden som står i SIT's boliginstruks overholdes? Altså stille 23.00 søndag-torsdag og så 00.00 fredag og lørdag? Eller er det vanlig å lage egne avtaler innad i kollektivet? Stilletidene til SIT virker jo litt vel ambisiøse kanskje? Iallefall i helgene?

På Nedre Singsakerslette er det en del fest i fadderukene, men ellers stille når det skal være stille. I løpet av de tre årene jeg har bodd her har jeg kanskje vært plaget av støy fra naboene 4-5 ganger (les: de har hatt fest når jeg vil sove). Og det må man tåle. Innad i kollektivet er det selvsagt slik at man spør de man bor med om det er greit å ha fest/nach. Så ja, stilletiden overholdes. Og gjør den ikke det kan du ringe vakten slik at det blir stille. Må du gjøre det flere ganger så blir de som bråker kastet ut (men det er litt ekstremt da). 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Meg bekjent forsøker eksamenskontoret å unngå kollisjoner (muligens derfor eksamensdatoene kommer såpass sent) men om man er meldt opp i svært mange fag antar jeg man bør forvente kollisjon. Om det er noen konkrete regler de går etter må du nesten ta kontakt med dem om (ring, epost har lang svartid).

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei folkens,

 

Jeg ser at medisin for ikke medisinere har fått ny foreleser dessverre.. Er det noen som har gått på forelesningene og kan informere oss andre om eksamen blir annerledes denne gangen? 

 

EDIT: ser at det er et rent nettbasert studium. Men still, ser at Asbjørn ikke lenger er emne-ansvarlig. Dårlig omen?

Endret av Atikin
Lenke til kommentar

Tenker du å forbedre fordi du ikke oppfyller B-kravet, eller for å få en bedre søknad mot andre kandidater som søker på den samme stillingen? Om det er B-kravet som er problemet, så er ikke denne grensa absolutt, veileder kan gjøre unntak dersom du ikke er så langt unna grensa og hen anser deg som godt egnet for det aktuelle prosjektet ut fra andre kriterier enn karaktersnittet ditt, og dersom det ikke er andre søkere som oppfyller karakterkravet.

Lenke til kommentar

Gjelder B grensa. Av en eller annen grunn så får jeg signal om at den er mer eller mindre absolutt nå. Tror jeg må spørre eksplisitt om den er absolutt. Har flere forskningsartikler publisert allerede, så er ekstremt irriterende å måtte lide på grunn av dårlig EiT karakter osv. Har lite lyst til å ta opp fag også, men om det er det jeg må gjøre for å ta Ph.d. så er det forsåvidt greit.

Lenke til kommentar

Vilkår for opptak ved IE-fakultetet:

Generelt opptaksgrunnlag er mastergrad med minimum B i gjennomsnittskarakter fra de to siste årene, eller tilsvarende dokumentert faglig bakgrunn. I tråd med forskriftens krav om "en sterk faglig bakgrunn" kreves det basiskompetanse fra bachelorstudiet (tilsvarer 3 første år av teknologistudiet)  med gjennomsnittskarakter lik C eller bedre.

 

Beregningene mine for deg (se vedlegg) viser at du har B på masternivå, men D på Bachelornivå, se for øvrig dokumentasjonen lagt i regnearket:

 

EDIT: Fjernet tabell som ikke formaterte bra

 

Jeg antar at om du skal «konkurrere» om stipendiatstilling, det kan bli en hard konkurranse. Signaliser tydelig din interesse for et doktorgradsstudium for din veileder eller fagperson knyttet til forskningen/forskningsprosjektet. For å kunne bli tatt opp formelt må du antagelig ta det vi kaller kvalifiseringsemner da du ikke fullt ut er kvalifisert etter de krav IE fakultetet har satt. Dette er basisemner på masternivå som skal styrke grunnlaget for den videre forskning. Jeg vil anta at forskningsutvalget (fakultetet) vil tillegge deg 1 eller 2 masteremner som skal bestås med karakteren B eller bedre.

 

^Svaret jeg fikk når jeg spurte om karakterkrav for PhD

Endret av atb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ei venninne av meg fikk unntak fra karakterkravet da hun begynte på sin Ph.d i 2014. Stillingen hun søkte på var da en mer eller mindre direkte fortsettelse av det hun hadde skrevet masteroppgave om, med samme veileder og ingen andre søkere, så det kan nok godt være at det skal en del til å få innvilget unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg søkte så lå mitt snitt siste to år litt under ren B, men med vanlig forhøyningsregel (som iaf. da skulle legges til grunn skulle det bli B). Likevel så hadde fakultetet nettopp laget noen egne nye regler og mente jeg måtte ha en bedre "B", dvs. nærmere ren B og jeg måtte ta et ekstra emne slik beskrevet over. Dette emnet var dessverre overhode ikke relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg søkte så lå mitt snitt siste to år litt under ren B, men med vanlig forhøyningsregel (som iaf. da skulle legges til grunn skulle det bli B). Likevel så hadde fakultetet nettopp laget noen egne nye regler og mente jeg måtte ha en bedre "B", dvs. nærmere ren B og jeg måtte ta et ekstra emne slik beskrevet over. Dette emnet var dessverre overhode ikke relevant.

Kan være at de har strammet inn nylig da. Utrolig irriterende. Forskning burde ikke handle om å lese random fag for å forbedre karakterer, men burde handle om å faktisk forske. Skjønner det er nyttig med karakterer for å sile ut folk, men samtidig blir det for dumt når det bikker over i harde krav hvor man tar fag som ikke tilfører forskningen noenting.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...