Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter at du har registrert dine 5 ønsker for fordypningsprosjekt i IDI, er det meningen at du skal vente for å se om faglærer/fakultet gir deg tilbud akkurat som i studass søknader, eller skal du kontakte faglærer og gå til intervju? Noen som vet hvordan dette fungerer?

Endret av gregnom
Lenke til kommentar

I teorien fungerer det omtrent som studassgreier, men det lureste er å snakke med veilderne om oppgavene du er interessert i. Om det er flere på samme oppgave vil jo veilederen fort velge den de har snakket med som virket interessert, heller enn velge tilfeldig blant masse navn de ikke aner hvem er.

 

Også nyttig for din del, for å få et inntrykk av personen du fort må forholde deg til i ett år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er på IDI, men det er også mulig å få prosjekter som ikke er utlyst. Bare snakk med en veileder som har noe kul forskning og hør om de er interessert i å koke sammen noe. Forhør deg gjerne med PhDer du kjenner, de har ofte noen små prosjekter de fint kan delegere bort, men som veilederen ikke har skrevet en prosjektbeskrivelse om.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er på IDI, men det er også mulig å få prosjekter som ikke er utlyst. Bare snakk med en veileder som har noe kul forskning og hør om de er interessert i å koke sammen noe. Forhør deg gjerne med PhDer du kjenner, de har ofte noen små prosjekter de fint kan delegere bort, men som veilederen ikke har skrevet en prosjektbeskrivelse om.

Signerer den her. Det er ingen grunn til å la seg diktere av de forhåndsbestemte prosjektene. Det er kuliminasjonen av 4, snart 5 år, på NTNU, hvorfor ikke gjør noe du som virkelig brenner for fremfor et run of the mill prosjekt.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Står på ntnu sine sider at man bare kan studere "for moro skyld" 1 år etter man er ferdig med studiet. Er det noe som hindrer meg fra å melde meg opp i 50 emner hvert semester og hente ut alt av læringsmateriell, så jeg har litt ekstra helgekos?

Lenke til kommentar

TDT4171 er lite krevende, men ganske kjedelig. TDT4173 bygger egentlig på TDT4171, men du kan jo prøve deg på det likevel hvis du føler deg stø på programmering.

 

Av relevante emner utenfor IDI kommer jeg bare på MA8701 og TTK4205. Tror disse blir for vanskelige hvis du ikke har noen forkunnskaper.

 

Hvis vi snakker "dataanalyse" generelt kommer plutselig de fleste statistikk-emnene inn i bildet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

TDT4171 er lite krevende, men ganske kjedelig. TDT4173 bygger egentlig på TDT4171, men du kan jo prøve deg på det likevel hvis du føler deg stø på programmering.

 

Av relevante emner utenfor IDI kommer jeg bare på MA8701 og TTK4205. Tror disse blir for vanskelige hvis du ikke har noen forkunnskaper.

 

Hvis vi snakker "dataanalyse" generelt kommer plutselig de fleste statistikk-emnene inn i bildet.

TTK4205 krever kun innføringskurset i statistikk og litt lineær algebra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen som har tatt en bachelor i realfag også søkt seg inn på en av de 5. årige siv.ing.utdanningene? Jeg blir ferdig med en bachelor i fysikk fra UiO til sommeren, og vurderer hva jeg skal gjøre nå. Kunne tenke meg en miljøforandring fra Oslo og kunne søkt på master i fysikk ved NTNU, men fikk ikke med meg at søknadsfristen var i mars. Ellers har jeg søkt på først og fremst Fysikk og Matematikk, men også vurdert bl.a. bygg og energi og miljø siv.ing. Sånn jeg har forstått det burde det være mulig å få godkjent mye av utdanningen jeg har selv om jeg teknisk sett begynner i 1. klasse, eller?

Lenke til kommentar

De kommer nok til å godkjenne emnene du har tatt, men du trenger alle matematikk-fagene for å bli tatt opp til siv.ing fysmat. Jeg antar at du muligens ikke har det siden du har studert fysikk? Så du må få tatt dem i hvert fall. 

 

Og Kjemi i fra førsteklassen også. 

Endret av Stian Hammer
Lenke til kommentar

De kommer nok til å godkjenne emnene du har tatt, men du trenger alle matematikk-fagene for å bli tatt opp til siv.ing fysmat. Jeg antar at du muligens ikke har det siden du har studert fysikk? Så du må få tatt dem i hvert fall. 

 

Og Kjemi i fra førsteklassen også. 

Har 60 studiepoeng i matematikk nå, så jeg tror det burde gå greit. Ser det er noen fag som teknologiledelse og kjemi som jeg må ta da.

Lenke til kommentar

Siv.ing matteemnene er ofte mer omfangsrike per studiepoeng enn det som er vanlig ellers. Du må se over emnebeskrivelsene og finne ut av hvor mye de emnene du dekker har tatt. 60sp kan fort bli knapt for å dekke alt av siv.ing matte. (Selv må jeg opp i hele 75sp, siden jeg har flere emner som bruker 15sp på å dekke det som siv.ing dekker med 7.5.)

 

Bør være helt uproblematisk å bli innplassert sånn omtrent "midt i" et 5-årig løp. Sannsynligvis mangler det for mye til å havne rett på 4. året. Slå opp kravene som gjelder ved søk direkte til master for de ulike siv.ing-linjene - sånn bare for sammenligningens skyld. Men hvorfor spør du oss, når dette er sånt som studieveilederne jobber med og kan?

Lenke til kommentar

Siv.ing matteemnene er ofte mer omfangsrike per studiepoeng enn det som er vanlig ellers. Du må se over emnebeskrivelsene og finne ut av hvor mye de emnene du dekker har tatt. 60sp kan fort bli knapt for å dekke alt av siv.ing matte. (Selv må jeg opp i hele 75sp, siden jeg har flere emner som bruker 15sp på å dekke det som siv.ing dekker med 7.5.)

Det er fire mattefag på siving. kalkulus i en variabel(matte1), kalkulus i flere variable (matte2), lineær algebra(matte3), og et metodekurs - fourierrekker og diverse(matte4). Det gis tilsvarende kurs ved UiO, og alle andre universiteter. Kan jeg spørre hvor har du studert, der man behøvde 75sp for å dekke inn dette?

Endret av rdftgyhuji
Lenke til kommentar

 

De kommer nok til å godkjenne emnene du har tatt, men du trenger alle matematikk-fagene for å bli tatt opp til siv.ing fysmat. Jeg antar at du muligens ikke har det siden du har studert fysikk? Så du må få tatt dem i hvert fall. 

 

Og Kjemi i fra førsteklassen også. 

Har 60 studiepoeng i matematikk nå, så jeg tror det burde gå greit. Ser det er noen fag som teknologiledelse og kjemi som jeg må ta da.

 

Tipper du får godkjent matte, statistikk, numerikk, data, og grunnemnene i fysikk. Dette er stort sett likt ved alle universiteter. kalkulus, lineær algebra, statistikk, mekanikk, svingninger, em, termo, kvante. Det kan være detaljer i pensum som er forskjellig, men det er vanskelig å forestille seg at man ikke skal få godkjent t.d. tfy4145 mot fys-mek1110.  Utover det kommer det litt an på hvilke fag du valgte ved uio. fysmat har fluid, optikk, elektronikk-lab, osv. Man søker om å få innpasset ekstern utdanning, og det er antageligvis derfor studieveileder ikke vil gi garantier.

Endret av rdftgyhuji
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...