Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov å bruke treningsenter som arena for å selge ting?


Gjest dd5ff...25d

Anbefalte innlegg

Gjest dd5ff...25d

Jeg lurer på om det egentlig er greit å bruke ett helsestudio som arena for å selge Tupperware, hudprodukter ol?

Jeg opplever at det er noen som driver med kjøpepress der jeg går å trener.

 

Synes det er litt ubehagelig og vil prøve å unngå de som driver med det men det er ikke alltid så lett.

Dette kan jo føre til at folk unngår å dra på trening for å unngå mas og jeg tenker at det er ikke bra for de som drifter ett treningsenter. 

Derfor mener jeg personlig at det ikke burde være greit å gjøre.

Jeg har ikke funnet noen regler mot dette men har tenkt på at det burde være det. 

 

Birderer selv å ta det opp med de som jobber på treningssenteret.

Anonymous poster hash: dd5ff...25d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo hvert enkelt treningsenter som bestemmer om det er lov.

Det står nok neppe i regelverket fordi ingen har tenkt på at det er et problem, men tar du det opp med de som jobber der vil jeg nok tro de tar tak i det enten ved nye regler eller med vedkommende - det er neppe i eiers interesse at man har slike folk som plager kundene. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bruk av offentlig grunn - dvs. fortau, gateareal o.l. - krever tillatelse fra kommunen. Bruk av privat areal krever tillatelse fra eier. 

Det kan godt hende de har tillatelse - det er ganske normalt å spørre om lov før man mer eller mindre etablerer butikk i butikken - men kritiske tilbakemeldinger fra egne kunder kan gjøre at sentereier revurderer om dette er noe de har lyst til å drive med. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest dd5ff...25d skrev (20 timer siden):

Synes det er litt ubehagelig og vil prøve å unngå de som driver med det men det er ikke alltid så lett.

Hadde jeg opplevd at noen prøver å prakke på meg noe på et treningssenter hadde jeg gått til treningssenteret å krevd pengene mine tilbake, og funnet meg et nytt senter.
Man er på et treningssenter for å trene, ikke kjøpe ræl.

Så si fra til senteret.
Send dem en mail å spør om dem er klar over at det drives salg av diverse MLM-produkter (sminke, tupperware etc)
Og si at du føler deg ukomfortabel med dette og vurderer å bytte treningssenter for å slippe kjøpepress.
Man skal ikke trenge å føle seg ukomfortabel på et treningsstudio pga noen prøver å selge deg sminke eller proteinpulver.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest dd5ff...25d
Eskove skrev (16 minutter siden):

Hadde jeg opplevd at noen prøver å prakke på meg noe på et treningssenter hadde jeg gått til treningssenteret å krevd pengene mine tilbake, og funnet meg et nytt senter.
Man er på et treningssenter for å trene, ikke kjøpe ræl.

Så si fra til senteret.
Send dem en mail å spør om dem er klar over at det drives salg av diverse MLM-produkter (sminke, tupperware etc)
Og si at du føler deg ukomfortabel med dette og vurderer å bytte treningssenter for å slippe kjøpepress.
Man skal ikke trenge å føle seg ukomfortabel på et treningsstudio pga noen prøver å selge deg sminke eller proteinpulver.

Enig. Har sendt en mail om det nå og skrevet at jeg tror flere føler på det samme. Har nemlig lagt merke til at det er flere som blir mast på når vi er i garderoben etter gruppetimer. Jeg lar være å dusje der for å unngå mas og går rett hjem å dusjer når hun er der.

Anonymous poster hash: dd5ff...25d

Lenke til kommentar
Gjest dd5ff...25d skrev (Akkurat nå):

Enig. Har sendt en mail om det nå og skrevet at jeg tror flere føler på det samme. Har nemlig lagt merke til at det er flere som blir mast på når vi er i garderoben etter gruppetimer. Jeg lar være å dusje der for å unngå mas og går rett hjem å dusjer når hun er der.

Anonymous poster hash: dd5ff...25d

Håper du kommer tilbake når du får svar.
er nyskjerrig på hva treningssenteret tenker.

Håper på at du skrev at du vurderer å bytte treningssenter.
Det er det eneste dem forstår.
Tap av penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest dd5ff...25d
Eskove skrev (Akkurat nå):

Håper du kommer tilbake når du får svar.
er nyskjerrig på hva treningssenteret tenker.

Håper på at du skrev at du vurderer å bytte treningssenter.
Det er det eneste dem forstår.
Tap av penger.

Skrev ikke at jeg vurderer å bytte siden jeg har ett år bindingstid. Men jeg har uansett tilgang på alle sporty24 og det er flere jeg har mulighet til å bruke. Men jeg skrev at de burde slå ned på det sånn at ikke jeg og andre kunder begynner å unngå treningssenteret for å unngå kjøpepress.

Jeg har trent der lenge og trives der. Tror nok senteleder vil ta dette på alvor 

Anonymous poster hash: dd5ff...25d

Lenke til kommentar

Tupperware og hudprodukter er produkt som typisk blir solgt via multi-level marketing, så det tyder nok på at det er brukarar av treningssenteret som tek seg til rette og bruker treningsstudioet til å kome i kontakt med potensielle kundar, og ikkje at det er satt opp ein skikkelig butikk i butikken. Så det er nok stor sannsynlegheit for at dei som driv med slik salg ikkje har spurt eigaren av treningssenteret om lov.

Det som kan utgjere ein praktisk utfordring er at med mindre den som selg slike produkter har med seg produkta inn på treningssenteret så kan det være vanskeleg å forby dei trenande frå å diskutere f.eks. Tupperware.

 

Dei aller fleste treningssenter har ordensreglar/trivselsreglar og slik oppsøkande salg ovanfor treningskundane vil normalt være brot på dei vilkåra om det oppleves som plagsomt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest dd5ff...25d
The Avatar skrev (2 timer siden):

Tupperware og hudprodukter er produkt som typisk blir solgt via multi-level marketing, så det tyder nok på at det er brukarar av treningssenteret som tek seg til rette og bruker treningsstudioet til å kome i kontakt med potensielle kundar, og ikkje at det er satt opp ein skikkelig butikk i butikken. Så det er nok stor sannsynlegheit for at dei som driv med slik salg ikkje har spurt eigaren av treningssenteret om lov.

Det som kan utgjere ein praktisk utfordring er at med mindre den som selg slike produkter har med seg produkta inn på treningssenteret så kan det være vanskeleg å forby dei trenande frå å diskutere f.eks. Tupperware.

 

Dei aller fleste treningssenter har ordensreglar/trivselsreglar og slik oppsøkande salg ovanfor treningskundane vil normalt være brot på dei vilkåra om det oppleves som plagsomt.

Tviler på at hun har spurt om det. Hun tar med seg Mari Kay produkter og kataloger i garderoben og tar med prøver sov og skal ha oss til å prøve hudpleie i garderoben for å få oss til å kjøpe 

Anonymous poster hash: dd5ff...25d

Lenke til kommentar
Gjest dd5ff...25d

Jeg skal holde dere oppdatert. Ikke fått noe svar enda på mail men Senteret er ikke bemannet før ettermiddag og kveld så.  Så den er nok ikke lest enda.TS 

Anonymous poster hash: dd5ff...25d

Lenke til kommentar
Gjest dd5ff...25d skrev (5 minutter siden):

Tviler på at hun har spurt om det. Hun tar med seg Mari Kay produkter og kataloger i garderoben og tar med prøver sov og skal ha oss til å prøve hudpleie i garderoben for å få oss til å kjøpe 

Anonymous poster hash: dd5ff...25d

Sidan du nemte Sporty24 så tok eg å søkte opp ordensreglane. Sporty24 kallar ordensreglane sine for medlemsreglar.
Utanom ein notis om normal oppførsel og at ein tek hensyn til andre så finn eg ikkje dei utfyllande medlemsreglane på nettsidene. Det eg finn på nettsida er at medlemsreglane blir jamnleg oppdatert og at du finner dei på nettsidene og som info-plakatar på treningssenteret. Det er mulig du kanskje må være pålogga for å finne medlemsreglane.

Lenke til kommentar
Gjest dd5ff...25d
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Sidan du nemte Sporty24 så tok eg å søkte opp ordensreglane. Sporty24 kallar ordensreglane sine for medlemsreglar.
Utanom ein notis om normal oppførsel og at ein tek hensyn til andre så finn eg ikkje dei utfyllande medlemsreglane på nettsidene. Det eg finn på nettsida er at medlemsreglane blir jamnleg oppdatert og at du finner dei på nettsidene og som info-plakatar på treningssenteret. Det er mulig du kanskje må være pålogga for å finne medlemsreglane.

Leste nettopp gjennom det selv. Men fant ikke noe mer konkret selv heller. Ts 

Anonymous poster hash: dd5ff...25d

Lenke til kommentar

Oppsøkende salg i garderober er i strid med markedsføringsloven, etter min mening. Det er aggressiv markedsføring, og aggressiv markedsføring er forbudt etter §§ 6 og 9. 

Sitat

 

§ 9.Aggressiv handelspraksis
En handelspraksis er aggressiv dersom den, i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, ved trakassering, tvang, herunder bruk av fysisk makt, eller utilbørlig påvirkning er egnet til vesentlig å begrense forbrukernes valgmuligheter eller atferd i forbindelse med en ytelse. Med utilbørlig påvirkning menes utnytting av en maktposisjon i forhold til forbrukere for å utøve press, også når det ikke trues med eller brukes fysisk makt, på en måte som vesentlig reduserer forbrukernes evne til å treffe en informert beslutning.

Ved vurderingen av om en handelspraksis er aggressiv, skal det tas hensyn til

a.    tidspunkt, sted, art og varighet,
b.    bruk av truende eller utilbørlig språk eller atferd,
c.    den næringsdrivendes utnytting av en konkret uheldig hendelse eller omstendighet som er så alvorlig at den kan nedsette forbrukerens dømmekraft, som den næringsdrivende er klar over, til å påvirke forbrukerens beslutning i forbindelse med produktet,
d.    belastende eller uforholdsmessige hindringer som ikke følger av avtalen, som den næringsdrivende pålegger når forbrukerne ønsker å utøve rettigheter i henhold til avtalen, herunder rett til å heve en avtale eller bytte til en annen ytelse eller en annen næringsdrivende,
e.    enhver trussel om handlinger som er ulovlige.
Praksisen anses likevel bare som aggressiv dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest dd5ff...25d
krikkert skrev (1 time siden):

Oppsøkende salg i garderober er i strid med markedsføringsloven, etter min mening. Det er aggressiv markedsføring, og aggressiv markedsføring er forbudt etter §§ 6 og 9. 

 

Ts her. Det er jo ikke snakk om fysisk vold eller trusler her da. Hun er jo ikke torpedo. 

Men utnyttelse er det på en måte når hun tar med seg hudpleieprodukter og spør "vil du ha litt hudpleie" og jeg sier jeg ikke har så god tid i gsrdeo og må forte meg. Så sier hun at det ikke tar lang tid. Jeg sier okei jeg kan ta litt hudpleie. Så har hun gitt meg gratis sånne små tuber med prøver og jeg blir glad og sier takk. Men hun gjør jo selvfølgelig det for å få tilbakemeldinger om hva jeg synes etter å ha prøvd det og om jeg vil kjøpe mer produkter. 

 

Jeg var dum å sa selv den gangen jeg prøvde produktene at jeg må begynne å ta mer vare på huden min. Med det mente jeg at jeg hadde lenge vært dårlig på å huske å smøre ansiktet mitt etter jeg har dusja og hadde fått tørr og flsddere hud i ansiktet siden det blir ekstremt mye dusjing ofte to tre ganger om dagen når jeg trener hver dag og etter jobben osv.

 

Men jeg la åsså til at jeg er fornøyd med hudprodukter jeg har hjemme men at jeg bare må huske å bruke det. Noe jeg nå gjør. 

 

Men hetetter får jeg bare unngå henne og ta en økt med egentrening på apperwtene etter gruppetimer sånn at hun er ferdig i hsrdeobrn når jeg skal dusje eller bare dra hjem. Men det løser ikke problemet på sikt. Er ikke bare jeg som blir plaga. 

 

Får håpe at hun slutter med det etterhvert.

 

Skjønner ikke at folk gidder å drive med sånt. Det er jo den mest effektive måten å få folk til å unngå en på 

Anonymous poster hash: dd5ff...25d

Lenke til kommentar

Det er ikke tvang eller bruk av makt, men dersom en selger hadde fulgt etter deg inn i garderoben hadde det absolutt vært trakassering - det er ikke mye mindre ille av at selgeren allerede står i garderoben. Aggressiv handelspraksis omfatter tvang, makt, trakassering, og all bruk av press for å redusere forbrukerens evne til å treffe en informert beslutning. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest dd5ff...25d
krikkert skrev (15 minutter siden):

Det er ikke tvang eller bruk av makt, men dersom en selger hadde fulgt etter deg inn i garderoben hadde det absolutt vært trakassering - det er ikke mye mindre ille av at selgeren allerede står i garderoben. Aggressiv handelspraksis omfatter tvang, makt, trakassering, og all bruk av press for å redusere forbrukerens evne til å treffe en informert beslutning. 

Sant nok. Jeg er helt enig selfølgelig. Men hva betyr en informert beslutning? Leste selv om dette i sta men jeg er ikke så god på slike fremmedord.

 

Jeg har fremdeles ikke fått noe svar på mailen. Ble tagget i ett inlegg i hennes Mary Kay facebook gruppe i sta hvor hun ønsket meg og ei til vi trener sammen med velkommen i den gruppa som nye medlemmer. Hun spurte om jeg var på Facebook fordi hun ville legge meg til i den gruppa doreoje uke når hun gav meg prøve på sånn reise sett til ansiktspleie......

 

Mvh ts :)

Anonymous poster hash: dd5ff...25d

Lenke til kommentar
Gjest dd5ff...25d
krikkert skrev (19 minutter siden):

"Informert beslutning" vil si at du har rukket å få all informasjonen du trenger om produktet/tjenesten, og at du har fått tid og mulighet til å gjennomgå den før du bestemmer deg for om du skal kjøpe produktet eller ikke. 

Ok, tenkte meg det var noe sånt. Og det har jeg jo forsåvidt fått siden jeg har fått prøve det i garderoben og fått veiledning. Og fått med små prøver hjem. 

Men jeg føler meg nærmest pliktig til å kjøpe mer siden jeg har fått sånne små gratis prøver. Hun gir jo ut de med forventinger om at vi skal kjøpe mer. 

Anonymous poster hash: dd5ff...25d

Lenke til kommentar
Gjest dd5ff...25d

Ts her igjen. Nå fikk jeg svar på mailen fra treningssenteret. Dette med ekstern salg skulle ikke forekomme på treningssenteret og de ville ha navn på vedkommende. Så da blir det forhåpentligvis slutt på det. Vedkommende får vel kanskje vite at det er meg men det får ikke hjelpe. Jeg betaler for å trene der og er ikke int i å måtte unngå å gå på gruppetimer jeg har lyst til å gå på eller unngå å bruke garderoben til å dusje for å rømme fra maset hennes om å kjøpe ting. Sånn kan vi jo ikke ha det.

Ts :)

Anonymous poster hash: dd5ff...25d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...