Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker, men tror at:

 

MAT1012, MAT1100 og MAT1110 skal gi 20 studiepoeng fremfor 30. 

 

"For de 3 emnene MAT1012 - Matematikk 2MAT1100 - KalkulusMAT1110 - Kalkulus og lineær algebra er det til sammen 10 studiepoeng overlapp; du får altså 20 studiepoeng for disse 3 emnene."

 

http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MAT1110/index.html

 

Det er en del regler der og man bør også sammenligne med de obligatoriske matematikk-emnene på NTNU for å være helt sikker. Just saying, er ikke studieveileder eller noe sånt. For sikkerhets skyld

Endret av Stian Hammer
Lenke til kommentar

 

Siv.ing matteemnene er ofte mer omfangsrike per studiepoeng enn det som er vanlig ellers. Du må se over emnebeskrivelsene og finne ut av hvor mye de emnene du dekker har tatt. 60sp kan fort bli knapt for å dekke alt av siv.ing matte. (Selv må jeg opp i hele 75sp, siden jeg har flere emner som bruker 15sp på å dekke det som siv.ing dekker med 7.5.)

Det er fire mattefag på siving. kalkulus i en variabel(matte1), kalkulus i flere variable (matte2), lineær algebra(matte3), og et metodekurs - fourierrekker og diverse(matte4). Det gis tilsvarende kurs ved UiO, og alle andre universiteter. Kan jeg spørre hvor har du studert, der man behøvde 75sp for å dekke inn dette?

 

 

Gikk litt fort unna. Lenge siden jeg så på dette, og du har helt rett - jeg behøver ikke 75SP, jeg blingset litt. Det er omtrent der jeg havner når jeg har tatt alt som må til, og da fordi jeg har et par emner som *ikke* er relevante.

 

Tenkte litt fort og galt - men iallefall: MA1101/MA1102 dekker tilsvarende matte 1, bare med 15sp tilsammen. Tilsvarende for MA1201/MA1202 for matte 3, og ST1101/ST1201 for statistikk. Jeg må altså ha 22.5sp mer enn "normalt". Trivelig når jeg knapt klarer å stå i matte, og det vektes dobbelt. :p

 

Selvfølgelig fins det tilsvarende emner "over alt" - men om man har tatt emner der det brukes flere sp på å dekke akkurat samme stoffet så er det ikke en selvfølge at man har dekket det man må, selv om man har 60sp. Poenget var at man må se etter i emnebeskrivelsen på *alle* aktuelle emner.

 

Det bør uansett ikke være noe storproblem. Det ordner seg, og i verste fall blir man litt forsinket.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

"Matematikk 2" ved UiO er ikke det samme som matte 2 NTNU. Jeg vil tro at følgende vil gå:

MAT1100 - Matte 1

MAT1110 + MEK1100 - Matte 2

MAT1120 + MAT1100 - Matte 3

FYS3140 + MAT-INF1100 - Matte 4K

 

Kommer an på hvor rigide de som godkjenner emner er. 

Det er disse emnene jeg har tatt faktisk, +MAT2410 (kompleks analyse).

Lenke til kommentar

 

"Matematikk 2" ved UiO er ikke det samme som matte 2 NTNU. Jeg vil tro at følgende vil gå:

MAT1100 - Matte 1

MAT1110 + MEK1100 - Matte 2

MAT1120 + MAT1100 - Matte 3

FYS3140 + MAT-INF1100 - Matte 4K

 

Kommer an på hvor rigide de som godkjenner emner er. 

Det er disse emnene jeg har tatt faktisk, +MAT2410 (kompleks analyse).

 

Da vil jeg tro at du har gode sjanser. Emnene jeg listet opp dekker nær sagt alle temaene i matte 1-4K. Du vil nok også få godkjent kompleks analyse ( som er et valgfag på fysmat?). Har du STK1100 og STK1110 bør det dekke TMA4245 statistikk. 

Lenke til kommentar

 

 

"Matematikk 2" ved UiO er ikke det samme som matte 2 NTNU. Jeg vil tro at følgende vil gå:

MAT1100 - Matte 1

MAT1110 + MEK1100 - Matte 2

MAT1120 + MAT1100 - Matte 3

FYS3140 + MAT-INF1100 - Matte 4K

 

Kommer an på hvor rigide de som godkjenner emner er. 

Det er disse emnene jeg har tatt faktisk, +MAT2410 (kompleks analyse).

 

Da vil jeg tro at du har gode sjanser. Emnene jeg listet opp dekker nær sagt alle temaene i matte 1-4K. Du vil nok også få godkjent kompleks analyse ( som er et valgfag på fysmat?). Har du STK1100 og STK1110 bør det dekke TMA4245 statistikk. 

 

Jeg har også tatt TMA4245, det holder vel med STK1000 for å få det dekket? Pensum virker så og si det samme. 

Lenke til kommentar

 

 

 

"Matematikk 2" ved UiO er ikke det samme som matte 2 NTNU. Jeg vil tro at følgende vil gå:

MAT1100 - Matte 1

MAT1110 + MEK1100 - Matte 2

MAT1120 + MAT1100 - Matte 3

FYS3140 + MAT-INF1100 - Matte 4K

 

Kommer an på hvor rigide de som godkjenner emner er. 

Det er disse emnene jeg har tatt faktisk, +MAT2410 (kompleks analyse).

 

Da vil jeg tro at du har gode sjanser. Emnene jeg listet opp dekker nær sagt alle temaene i matte 1-4K. Du vil nok også få godkjent kompleks analyse ( som er et valgfag på fysmat?). Har du STK1100 og STK1110 bør det dekke TMA4245 statistikk. 

 

Jeg har også tatt TMA4245, det holder vel med STK1000 for å få det dekket? Pensum virker så og si det samme. 

 

Det kan nok hende ja. Jeg vet bare at TMA4245 har 50/50 overlapp mot STK1100 og STK1110. 

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

 

 

"Matematikk 2" ved UiO er ikke det samme som matte 2 NTNU. Jeg vil tro at følgende vil gå:

MAT1100 - Matte 1

MAT1110 + MEK1100 - Matte 2

MAT1120 + MAT1100 - Matte 3

FYS3140 + MAT-INF1100 - Matte 4K

 

Kommer an på hvor rigide de som godkjenner emner er. 

Det er disse emnene jeg har tatt faktisk, +MAT2410 (kompleks analyse).

 

Da vil jeg tro at du har gode sjanser. Emnene jeg listet opp dekker nær sagt alle temaene i matte 1-4K. Du vil nok også få godkjent kompleks analyse ( som er et valgfag på fysmat?). Har du STK1100 og STK1110 bør det dekke TMA4245 statistikk. 

 

Tror jeg mangler kjemi, teknologiledelse og noen fysikkfag. Da er det mulig å få godkjent andre fag jeg har tatt som valgfag (har tatt f.eks. numerisk fysikk og mikro- og makroøkonomi)?

 

Er det noen statistikk på hvor mange av fysmat-ere som får seg jobb etter studiet og hvor de ender opp? Vet f.eks. UiO har statistikk på master i fysikk: https://www.mn.uio.no/fysikk/studier/karriere/

Har inntrykk av at fysmat-ere ender opp litt overalt, og er ikke så gira på en doktorgrad akkurat nå.

Lenke til kommentar

Jobbmulighetene etter studiet avhenger helt av hvilken studieretning du velger. Jeg kan dessverre ikke si noe om hvor de som velger fysikk ender opp, selv om jeg antar at det er mye doktorgrad for tiden. Fra studieretningen Industriell matematikk er de to store karrierevalgene konsulent (mest IT-konsulenter men også management) og doktorgrad, og resten får stort sett diverse IT-jobber og forskning/utvikling i ulike institutter (bl.a. FFI).

 

Det er flere jobbmuligheter enn dette (offentlige etater ansetter for eksempel mye statistikere, og er du heldig kan du fortsatt få jobb som numeriker i et oljefirma), men folk går gjerne til de nevnte typer jobber siden de både er lette å få og betaler bra. Særlig IT-jobb er veldig lett å få med fysmatbakgrunn så lenge man er en noenlunde habil programmerer, noe mange er. Fra mitt kull (gikk ut i fjor) vet jeg om 4-5 som enten er arbeidsløse eller har en fullstendig irrelevant jobb, og alle disse hadde kombinasjonen dårlige karakterer, ingen/irrelevant sommerjobb og dårlige programmeringsferdigheter.

 

Etter min mening er fysmat med Industriell matematikk nesten en bedre utdanning å velge dersom du ønsker en spennende programmeringsjobb enn datateknikk. Sistnevnte blir lett satt i bås som Java- og JavaScript-utvikler, mens vi kan velge og vrake i alt fra jobber med lavnivå C++-programmering som ellers er kybernetikernes territorie, til typiske konsulentjobber, til maskinlæring og dataanalyse.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Enig med personen overfor i at det virker som om alle får seg jobb. Norge er et lite land og det er vel ikke akkurat mange som tar realfagsutdanning på høyere nivå. Når du vet at lærerjobber og andre viktige jobber som petroleumindustrien skal besettes, blir det ikke mange igjen. 

 

Det virker for meg også at stipendiat-stillinger er der flesteparten av fysmattere går. Det har ikke veldig høy status etter det jeg har forstått og konkurransen virker ikke særlig høy ettersom "alle" ser ut til å klare det. Jeg tror snittkarakteren på Ind-øk er B eller noe sånt. Hehe.

Lenke til kommentar

Tror jeg mangler kjemi, teknologiledelse og noen fysikkfag. Da er det mulig å få godkjent andre fag jeg har tatt som valgfag (har tatt f.eks. numerisk fysikk og mikro- og makroøkonomi)?

Det gis et kurs i numerisk fysikk(tfy4235) i fjerde avdeling. I sivilingeniørstudiet inngår det to såkalte komplementæremner, der man bl.a. kan velge økonomifag. Det kan hende du er heldig, men man må altså søke om å få innpasset ekstern utdanning.

Endret av rdftgyhuji
Lenke til kommentar

Hei kjære ntnu folk, jeg trenger litt karriere/studie advice. Jeg skal prøve å holde det kort, men har litt å skrive

Jeg nærmer meg nå slutten av 4.året og jeg føler at jeg har valgt feil linje/hovedprofil.  Jeg har greie karakterer (B-  i snitt) men jeg føler at jeg ikke har lyst til å fordype meg innen min valgte hovedprofil siden det egentlig ikke interesser meg så mye.
 

Jeg går ikke på datatenikk linjen men  vil fokusere på noe innenfor datateknologi og/eller data-analyse. Jeg er ikke spesialisert i noe innenfor data men jeg har hatt alle grunnfagene (database, ktn, pu, algdat, diskmatte osv) og i tillegg en del videregående datafag.

Jeg er interessert i jobbe med noe spennende innefor data-analyse, stor data, kunstig intelligens. Ble ganske interessert i ai etter at jeg tok ai1 forrige semester, men alle de resterende ai fagene kom aldri opp på utdanningsplanen derfor fortsatte jeg ikke med det .
 

Så nå har få fag innenfor det jeg vil spesialisere meg i og ingen praktisk erfaring siden begge sommerjobbene jeg hadde drev jeg med front-end webutvikling.
 

Spørsmålet jeg nå står med er hvordan er veien videre. Jeg vurderer å ta et ekstra år i studiet. Da kan jeg ta opp mye fag innen ai/data-analyse/big data og samtidig forbedre karakterene. Jeg har en god del A’er samtidig en del D’ere som trekker meg ned. Hvis jeg fikser de kan jeg greit komme opp til en B+ i snitt.

Det som bekymrer meg er om arbeidsgivere da ser ned på studenter som har tatt et ekstra år. Kan en overkomme det med å ha gode karakter og mye ekstrafag?

Også var det, det med linjen min. Er det mulig da å få en masteroppgave innen en annen siving linje så lenge du har relevante fag og gode karakterer?

I tillegg er det mulig å få en god stilling innenfor et felt når du har tatt masse relevant fag og gjort det bra men på papir ikke går på linjen arbeidsgivere ser etter? Med andre ord, er arbeidsgivere mer interessert i hvilken linje du går eller hvilket fag du har tatt?

Endret av trboy
Lenke til kommentar

"Just do it!"

 

(Et år fra eller til har *ingenting* å si i det store bildet, og du bør heller spørre deg selv om hvordan du skal få penset deg inn på det sporet du føler er rett enn om hvorvidt det er mulig.)

 

Kan ikke anbefale å rote det til så grassalt som jeg selv gjorde det. (3 mislykkede forsøk, + ligger ørten år bak normalt..) Men det ene året fra eller til om alt ellers står bra... ingen bryr seg om det.

 

Trivsel fører til gode resultater. Stol på magefølelsen, og sett igang med å undersøke hvordan du skal få det til.

Endret av Jann - Ove
  • Liker 2
Lenke til kommentar
I tillegg er det mulig å få en god stilling innenfor et felt når du har tatt masse relevant fag og gjort det bra men på papir ikke går på linjen arbeidsgivere ser etter? Med andre ord, er arbeidsgivere mer interessert i hvilken linje du går eller hvilket fag du har tatt?

Du sier ingenting om hvilken linje du går eller nøyaktig hva slags bransje du sikter deg inn på, men i IT-konsulentselskapet jeg begynner i til høsten, er det ansatt folk fra både kyb og fysmat. Dette er typiske programmeringsjobber. Generelt har jeg inntrykk av at databransjen ansetter folk fra alle mulige linjer så lenge de kan vise til kunnskap om og interesse for programmering.

Lenke til kommentar

Generelt har jeg inntrykk av at databransjen ansetter folk fra alle mulige linjer så lenge de kan vise til kunnskap om og interesse for programmering.

 

 

Kjenner folk som har blitt ansatt i velrenommerte IT-konsulentselskaper uten andre forkunnskaper enn IT grunnkurs og en fungerende forståelse av LaTeX. Usedvanlig smarte personer, riktignok.

Lenke til kommentar

Det er noen problemer med at omfanget av masteroppgaven på NTNU er kun på 30 studiepoeng, mens det på UNIK er på 60 studiepoeng ettersom de har blitt inkorporert inn i UiO. Du må forhøre deg med en studieveileder for hvordan du kan få omgjort det om til NTNUs studieoppsett med 15 studiepoeng for prosjektoppgave og 30 studiepoeng for selve masteroppgaven. Muligens er det ikke mulig å få til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...