Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv synes jeg det så litt "vgs, må ha flere sider"-ut med så mye linjeavstand.

Da kjører man på med minimum 1,5 i linjeavstand. 1,2-1,3 synes jeg er helt legit.

 

 

Min erfaring er at det i en gruppe med tilfeldige studenter på Gløs typisk er en som er veldig for LaTeX, en eller to som er likegyldige – mens resten nekter.

Er nok en del som har allergi mot alt som ikke er wysiwyg.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Faglærer underviser i utgangspunktet ikke elever, selv om forelesningene er åpne for allmennheten og derfor også elever. De fleste i salen er studenter...

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er med Ex.phil. siden det er endret siden jeg tok det, men noen av de største emnene undervises i paralleller. Dette inkluderer IT GK, som finnes i to versjoner (python og matlab) som hver har ulike paralleller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Faglærer underviser i utgangspunktet ikke elever, selv om forelesningene er åpne for allmennheten og derfor også elever. De fleste i salen er studenter...

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er med Ex.phil. siden det er endret siden jeg tok det, men noen av de største emnene undervises i paralleller. Dette inkluderer IT GK, som finnes i to versjoner (python og matlab) som hver har ulike paralleller.

 

Takk for kjapt svar!

Lenke til kommentar

Har alle siv. ing. klassene fag som Matte 1, Ex Phil og IT grunnkurs samtidig? Eller roterer de slik at læreren underviser færre elever flere ganger i løpet av semesteret?

Alle førsteklassinger har Matte 1 og ITGK samme semester, men i ulike paralleller. Ex. Phil er ulikt, noen har det med en gang, slik som ind. kjemi og biotek., mens noen slik som elsys/elektronikk har det langt uti 3. og 4. året :)
Lenke til kommentar

Har noen her erfaring med klage etter matteeksamen/TMA-emner? Jeg fikk nettopp tilbake begrunnelsen fra 4N (fikk B) hvor jeg ikke skjønner en dritt. Har bare fått merknader som "moderate mistake", "minor mistake" og "big mistake". Har fått "moderate mistake" og "big mistake" på deloppgaver jeg OVERHODET ikke kan se å ha løst feil ut fra det LF som ligger tilgjengelig; her er det ikke jeg som er arrogant, men lurer på om sensor kanskje sleit med norsken eller noe siden han ikke prater norsk. Deloppgaven jeg fikk "big mistake" på har jeg faktisk løst akkurat slik LF gjorde bare at jeg hadde andre hjelpenavn på variablene enn LF; hadde jeg gjort denne gæern hadde det ikke vært sjans for meg å få til neste deloppgave... Lurer på hva jeg skal gjøre; om jeg skal be om en mer fullstendig begrunnelse (bør jeg isåfall maile sensor eller hun som styrer med papirarbeidet?), klage eller whatnot. Vil de nye sensorene få tilgang på samme LF som jeg fikk hvis jeg klager?

Lenke til kommentar

Nummer 28 på venteliste for IKT & Ingeniørfag, er det håp? For meg er det viktig om jeg bør begynne å se etter hybel eller ei :)

Studiene overbookes. Altså er det allerede gitt tilbud til flere enn det er plass til, fordi man går ut fra at noen vil takke nei eller falle fra tidlig. Dersom mange takker nei, kan det bli sendt ut nye tilbud ved suppleringsopptaket. Noen ganger blir det også sendt tilbud etter studiestart, men det er svært sjelden.

 

Min spådom er at du ikke vil få plass.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen her erfaring med klage etter matteeksamen/TMA-emner? Jeg fikk nettopp tilbake begrunnelsen fra 4N (fikk B) hvor jeg ikke skjønner en dritt. Har bare fått merknader som "moderate mistake", "minor mistake" og "big mistake". Har fått "moderate mistake" og "big mistake" på deloppgaver jeg OVERHODET ikke kan se å ha løst feil ut fra det LF som ligger tilgjengelig; her er det ikke jeg som er arrogant, men lurer på om sensor kanskje sleit med norsken eller noe siden han ikke prater norsk. Deloppgaven jeg fikk "big mistake" på har jeg faktisk løst akkurat slik LF gjorde bare at jeg hadde andre hjelpenavn på variablene enn LF; hadde jeg gjort denne gæern hadde det ikke vært sjans for meg å få til neste deloppgave... Lurer på hva jeg skal gjøre; om jeg skal be om en mer fullstendig begrunnelse (bør jeg isåfall maile sensor eller hun som styrer med papirarbeidet?), klage eller whatnot. Vil de nye sensorene få tilgang på samme LF som jeg fikk hvis jeg klager?

Det er ikke noe galt med å ta kontakt med faglærer for å spørre om ting du lurer på i begrunnelsen, selv om det kan være at han føler begrunnelsen han har gitt er god nok.

 

En ting du kan gjøre er å ta med din løsning, LF og kommentarene du fikk til en annen matteprofessor og spørre om hva han synes. Imidlertid er de fleste nok på ferie akkurat nå.

Lenke til kommentar

Tja, for min del er hvertfall matte ferskvare. Utrolig hvor mye jeg hadde glemt i løpet av det året jeg var i forsvaret og ikke tenkt matematikk i det hele tatt.

 

Jeg slet virkelig med matte de første årene på NTNU og angret på at jeg ikke repeterte en del av videregående-pensum før jeg startet.

Lenke til kommentar

Hei! Har et lite spørsmål, er det nødvendig å ta et forkurs i matte dersom det er et år siden jeg tok R2 (og fikk 5)? Er det mange som begynner på sivingstudiene etter en liten pause i matten, eller tar de fleste forkurs da?

Det er sikkert ikke dumt. Ha fokus på å virkelig forstå matematikken - da blir alt så mye lettere.  :)

 

Når det er sagt, dersom du husker de mest grunnleggende tingene - som hva er den deriverte, hva er et stigningstall o.l., så skal du være godt nok forberedt for matematikk 1. Matematikk 3 er en grunnleggende innføring i differensiallikninger og lineær algebra, mens matematikk 2 er en grunnleggende innføring i flerdimensjonal analyse, som på en måte generaliserer det du lærer i matematikk 1 til flere dimensjoner. 

 

Gi god innsats i matematikken!

 

EDIT: 

 

I fjor gikk jeg et annet siving-studium (hvis navn holdes hemmelig for anonymitet), og etter fristen (15. april, SO) fant jeg ut at jeg har lyst til å gå maskin/PuP. Jeg kontaktet emneansvarlig for ingeniørstigeemnet (som er adgangsbegrenset), og spurte om jeg kunne få ta emnet selv om jeg ikke går maskin/PuP for å søke intern overgang til våren. Til svar fikk jeg:

 

"Hei.

 

Hvis du ikke har nok poeng til å bli tatt opp på MTPROD, så har du vel heller ikke noen mulighet for å få skifte studium. Så da har det ikke noe for seg.

 

Så svaret blir nei."

 

Jeg ble ærlig talt litt paff da jeg leste den eposten - spesielt med tanke på at jeg har nok poeng til å søke maskin.  :tease: 

 

Noen som har vært i en lignende situasjon selv, og har noen råd om hvordan jeg burde gå frem videre? Emneansvarlig har ikke kontaktet meg på 3 dager etter jeg sendte siste mail. 

Endret av BVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har noen her erfaring med klage etter matteeksamen/TMA-emner? Jeg fikk nettopp tilbake begrunnelsen fra 4N (fikk B) hvor jeg ikke skjønner en dritt. Har bare fått merknader som "moderate mistake", "minor mistake" og "big mistake". Har fått "moderate mistake" og "big mistake" på deloppgaver jeg OVERHODET ikke kan se å ha løst feil ut fra det LF som ligger tilgjengelig; her er det ikke jeg som er arrogant, men lurer på om sensor kanskje sleit med norsken eller noe siden han ikke prater norsk. Deloppgaven jeg fikk "big mistake" på har jeg faktisk løst akkurat slik LF gjorde bare at jeg hadde andre hjelpenavn på variablene enn LF; hadde jeg gjort denne gæern hadde det ikke vært sjans for meg å få til neste deloppgave... Lurer på hva jeg skal gjøre; om jeg skal be om en mer fullstendig begrunnelse (bør jeg isåfall maile sensor eller hun som styrer med papirarbeidet?), klage eller whatnot. Vil de nye sensorene få tilgang på samme LF som jeg fikk hvis jeg klager?

Det er ikke noe galt med å ta kontakt med faglærer for å spørre om ting du lurer på i begrunnelsen, selv om det kan være at han føler begrunnelsen han har gitt er god nok.

 

En ting du kan gjøre er å ta med din løsning, LF og kommentarene du fikk til en annen matteprofessor og spørre om hva han synes. Imidlertid er de fleste nok på ferie akkurat nå.

 

Finner nada kontaktinfo til faglærer (til tross for at han foreleste emnet i våres) så tok kontakt med hun fra fakultetet som styrer med saksbehandlingen. En annen ting som kan bli problematisk er at jeg gjerne vil forbli anonym, i tillegg til at faglærer så vel som de andre matteprofessorene garantert er på ferie og tvilsomt gidder å gi meg noe konstruktivt svar før klagefristen har løpt ut. Det virker som det mest fornuftige jeg kan gjøre er å klage, målet er jo uansett å gå opp en karakter...

 

Etter eksamen følte jeg jo at jeg lå an til en A etter å ha sett på LF. Av 10 deloppgaver hadde jeg to slurvefeil (ene deloppgaven fikk litt følgefeil fra den foregående), som ifølge faglærer ga moderate mistake på den ene og minor mistake på de to andre. Så kommer de to deloppgavene jeg ikke skjønner vurderingen av med moderate og big i tillegg. Fra tidligere erfaring så er det sjeldent NTNU er noe særlig strenge med hvor mye de trekker småfeil for på matteeksamen. Har opplevd å få A selv om man kunne trukket for på over halvparten av alle oppgavene. På denne her var det ikke akkurat mange A og B, det var vel 17 A og 23 B av 286 oppmeldte folk... Er derfor litt usikker på hva en ekstern sensor ville sagt, han har jo ikke rettet 100 andre besvarelser etter eksamen, og det er fullt mulig han ikke er så snill med mitt slurveri. 

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...