Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Takk for tilbakemeldinger! Jeg skal flikke litt til på den og lage et test-kapittel for tabeller, figurer, likninger, referanser, siteringer og slikt.

 

Innhold for hvert kapittel var bare en kjekk-å-ha-sak (minitoc). Er lett å fjerne hvis den ikke blir nødvendig.

 

Linjeavstanden er 1.3 og jeg synes faktisk det så litt trangt ut typografimessig. Skal lese meg litt mer opp på best-practices.

 

På elkraft er det utrolig dårlig latex-miljø. Flere professorer som faktisk er imot det, og en stor andel studenter som leverer masteroppgave i Word med standard utseende etc.

 

Og absolutt ingen maler så vidt meg bekjent :)

 

 

Edit: hvilken header på hver side? Siste kapittel og seksjon f.eks?

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det noen LaTeX-maler for prosjekt- og hovedoppgave?

 

Eventuelt noen som har noe easy-peasy jeg kan bruke som et utgangspunkt?

 

 

edit: Endte opp med å lage en mal selv likevel.

 

Noen som har gått et "LaTeX-studie" (dvs alt på gløshaugen unntatt elkraft-instituttet) som kan se over og gi meg tilbakemelding på om oppsettet ser noen lunde greit ut?

 

PS: all teksten er autogenerert dummytekst.

Innholdfortegnelse i starten av hvert kapitel er unødvendig. Jeg er heller ikke noe særlig fan av margene dine, personlig synes jeg det er bedre med noe som ligner mer på fullpage. Latex pakka geometry gir deg full kontroll over det. Jeg brukte bare fullpage pakka fordi jeg er lat.

 

Er også mer vanlig å ha listene med figurer og tabeller i starten av teksten. Mulig dette varierer litt fra institutt til institutt. De er iallefall ikke appendikser.

 

Et siste tips er å dobbel sjekke at alt stemmer når du går fra romerske til latinske tall. Sjekk at kapitler starter på riktig side og slikt. Det fikes lett med en \newpage.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

På elkraft er det utrolig dårlig latex-miljø. Flere professorer som faktisk er imot det, og en stor andel studenter som leverer masteroppgave i Word med standard utseende etc.

Er det nå så farlig å bruke Word? Det er en gang slik at Office 365, herunder Word, er det programmet NTNU sentralt oppfordrer studentene til å bruke – om enn kanskje ikke spesifikt til fordypningsprosjekt og masteroppgave. Så skal jeg si meg helt enig i at LaTeX stort sett ser mer profesjonelt ut, men ofte blir man fort nedstemt om man foreslår å bruke det til gruppearbeid. Det er kun ved ITEM jeg har opplevd «krav» eller «sterk oppfordring» om å bruke LaTeX.

Lenke til kommentar

Finnes det noen LaTeX-maler for prosjekt- og hovedoppgave?

 

Eventuelt noen som har noe easy-peasy jeg kan bruke som et utgangspunkt?

 

 

edit: Endte opp med å lage en mal selv likevel.

 

Noen som har gått et "LaTeX-studie" (dvs alt på gløshaugen unntatt elkraft-instituttet) som kan se over og gi meg tilbakemelding på om oppsettet ser noen lunde greit ut?

 

PS: all teksten er autogenerert dummytekst.

 

Jeg brukte denne her, med litt tweaking:

https://www.ntnu.no/wiki/display/ross/LaTeX+Template+for+Project+and+Master+Theses

 

 

På elkraft er det utrolig dårlig latex-miljø. Flere professorer som faktisk er imot det, og en stor andel studenter som leverer masteroppgave i Word med standard utseende etc.

Er det nå så farlig å bruke Word? Det er en gang slik at Office 365, herunder Word, er det programmet NTNU sentralt oppfordrer studentene til å bruke – om enn kanskje ikke spesifikt til fordypningsprosjekt og masteroppgave. Så skal jeg si meg helt enig i at LaTeX stort sett ser mer profesjonelt ut, men ofte blir man fort nedstemt om man foreslår å bruke det til gruppearbeid. Det er kun ved ITEM jeg har opplevd «krav» eller «sterk oppfordring» om å bruke LaTeX.

 

 

Er utrolig glad for at jeg brukte LaTeX til masteroppgaven. Mye lettere å bruke source control, endre struktur underveis etc.

 

Men er enig når det gjelder prosjektarbeid. Der sverger jeg til google docs, ikke word med source control i dropbox *grøss*

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

 

På elkraft er det utrolig dårlig latex-miljø. Flere professorer som faktisk er imot det, og en stor andel studenter som leverer masteroppgave i Word med standard utseende etc.

Er det nå så farlig å bruke Word? Det er en gang slik at Office 365, herunder Word, er det programmet NTNU sentralt oppfordrer studentene til å bruke – om enn kanskje ikke spesifikt til fordypningsprosjekt og masteroppgave. Så skal jeg si meg helt enig i at LaTeX stort sett ser mer profesjonelt ut, men ofte blir man fort nedstemt om man foreslår å bruke det til gruppearbeid. Det er kun ved ITEM jeg har opplevd «krav» eller «sterk oppfordring» om å bruke LaTeX.

 

 

Nei, Word er noe jeg trives godt med å bruke. Alle dokumentene jeg har skrevet i jobbsammenheng (manualer, håndbøker etc på 100-200 sider) er skrevet i Word.

 

Min oppfatning av "problemet" med Word er følgende:

Typografien blir elendig om man ikke gjør alt svært nøye og legger ned litt manuelt arbeid i å opprette et eget stilsett.

Plassering av figurer, tabeller er tungvinn og blir sjeldent særlig pent

Når man bikker noen hundre sider og har mange bilder/figurer blir det litt lagg og man kan få krasj

Likninger... Herregud så stygt, og uten native støtte for numerering. Hvis man endrer fonten på likningene funger ikke autocompletion, og man får røde streker under de fleste tegnene.

 

Men problemet til LaTeX er at det er himla tidkrevende. Jeg tipper det er derfor man sjeldent ser det brukt i jobbsammenheng; Det koster for mye å sitte å fikle med TeX med mindre man er særdeles dyktig og ikke trenger å google hver minste lille greie man skal gjøre.

 

Det er noen på NTNU som benytter LaTeX til "alt", noe jeg beundrer.

Men for min egen del blir det kun hovedoppgaven og prosjektet i 9ende semester som er verdt det ekstra slitet.

Lenke til kommentar

 

Finnes det noen LaTeX-maler for prosjekt- og hovedoppgave?

 

Eventuelt noen som har noe easy-peasy jeg kan bruke som et utgangspunkt?

 

 

edit: Endte opp med å lage en mal selv likevel.

 

Noen som har gått et "LaTeX-studie" (dvs alt på gløshaugen unntatt elkraft-instituttet) som kan se over og gi meg tilbakemelding på om oppsettet ser noen lunde greit ut?

 

PS: all teksten er autogenerert dummytekst.

 

Jeg brukte denne her, med litt tweaking:

https://www.ntnu.no/wiki/display/ross/LaTeX+Template+for+Project+and+Master+Theses

 

Haha! Det var denne jeg brukte da jeg skrev bacheloroppgaven ved HiST for noen år siden.

Den ble heftig tweaket, men av en eller annen grunn beholdt jeg fonten - en jeg ikke syntes er like delikat som den standard latex-fonten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men er enig når det gjelder prosjektarbeid. Der sverger jeg til google docs, ikke word med source control i dropbox *grøss*

 

Onedrive har versjonskontroll for Word-dokumenter. Faktisk lagres det (som i det minste for brukeren ser ut som) en ny fil for hver endring. Har man et dokument på noen megabyte, blir det fort flere titalls gigabyte for et gruppeprosjekt.

Lenke til kommentar

Det er noen på NTNU som benytter LaTeX til "alt", noe jeg beundrer.

Men for min egen del blir det kun hovedoppgaven og prosjektet i 9ende semester som er verdt det ekstra slitet.

 

Jeg har levert et fåtall oppgaver, både individuelt og gruppeprosjekt, som har vært skrevet med LaTeX. Det er virkelig noe slit når man ikke er vant til å bruke det. Jeg skal selv skrive fordypningsprosjekt kommende semester, så jeg får ta en diskusjon med veilederne om hva de mener – men det frister virkelig å holde seg til Word.

Lenke til kommentar

 

Det er noen på NTNU som benytter LaTeX til "alt", noe jeg beundrer.

Men for min egen del blir det kun hovedoppgaven og prosjektet i 9ende semester som er verdt det ekstra slitet.

 

Jeg har levert et fåtall oppgaver, både individuelt og gruppeprosjekt, som har vært skrevet med LaTeX. Det er virkelig noe slit når man ikke er vant til å bruke det. Jeg skal selv skrive fordypningsprosjekt kommende semester, så jeg får ta en diskusjon med veilederne om hva de mener – men det frister virkelig å holde seg til Word.

 

 

Det tar et par uker å bli kjent med, men hvis du vil kan jeg sende deg den malen jeg holder på med. Skal poste en ny revisjon når jeg har fått til siste biten: Bibliografi :)

Lenke til kommentar

Er utrolig glad for at jeg brukte LaTeX til masteroppgaven. Mye lettere å bruke source control, endre struktur underveis etc.

 

Men er enig når det gjelder prosjektarbeid. Der sverger jeg til google docs, ikke word med source control i dropbox *grøss*

NTNU har avtale med ShareLatex, så man får fullversjonen. Er som Google Docs for LaTeX. Anbefales for gruppearbeid.

Word har forøvrig tilsvarende funksjonalitet som Google Docs nå. Både en webwersjon og støtte for flere som skriver samtidig i desktop klienten. Synes det fungerer bedre enn gdoc.

 

Linjeavstanden er 1.3 og jeg synes faktisk det så litt trangt ut typografimessig. Skal lese meg litt mer opp på best-practices.

 

Edit: hvilken header på hver side? Siste kapittel og seksjon f.eks?

Ja, noe slikt. Det som kommer standard med book klassen. Tror det er vanlig med Kapittel nr. og navn på partallsider og seksjon+navn på oddetall. Og ingen ting på siden ved starten av nytt kapittel.

Selv synes jeg det så litt "vgs, må ha flere sider"-ut med så mye linjeavstand.

 

Husk også på at ved trykk så spises litt av margene. Med geometry kan det være greit å øke "inner" litt, og legge til tilsvarende på outter, altså justere sidene bittelitt ut. Men det er småpirk, funker greit med standard geometry på trykk.

 

Masteren trykkes i b5 format, anbefalt font er 10 pt. Man kan også skrive i a4, men da blir det skalert ned i trykk, da må du bruke 12 pt font. Greit å få dette riktig fra starten av. Anbefaler b5, så har du full kontroll over hvordan det blir seendes ut. Men på forprosjekt kan a4 være greit, da er det vel bare veileder som printer ut, og da på a4.

Når du da testprinter på a4, men vil vite hvordan b5 kommer til å bli seendes ut på ekte, må du huske å deaktivere skalering. Også greit å sette opp stuff med geometry som viser de ekte margene. Her er en linje fra min:

%\geometry{a4paper, layout=b5paper, showcrop} % debug, used for test printing

Lenke til kommentar

 

Er utrolig glad for at jeg brukte LaTeX til masteroppgaven. Mye lettere å bruke source control, endre struktur underveis etc.

 

Men er enig når det gjelder prosjektarbeid. Der sverger jeg til google docs, ikke word med source control i dropbox *grøss*

NTNU har avtale med ShareLatex, så man får fullversjonen. Er som Google Docs for LaTeX. Anbefales for gruppearbeid.

Word har forøvrig tilsvarende funksjonalitet som Google Docs nå. Både en webwersjon og støtte for flere som skriver samtidig i desktop klienten. Synes det fungerer bedre enn gdoc.

 

Linjeavstanden er 1.3 og jeg synes faktisk det så litt trangt ut typografimessig. Skal lese meg litt mer opp på best-practices.

 

Edit: hvilken header på hver side? Siste kapittel og seksjon f.eks?

Ja, noe slikt. Det som kommer standard med book klassen. Tror det er vanlig med Kapittel nr. og navn på partallsider og seksjon+navn på oddetall. Og ingen ting på siden ved starten av nytt kapittel.

Selv synes jeg det så litt "vgs, må ha flere sider"-ut med så mye linjeavstand.

 

Husk også på at ved trykk så spises litt av margene. Med geometry kan det være greit å øke "inner" litt, og legge til tilsvarende på outter, altså justere sidene bittelitt ut. Men det er småpirk, funker greit med standard geometry på trykk.

 

Masteren trykkes i b5 format, anbefalt font er 10 pt. Man kan også skrive i a4, men da blir det skalert ned i trykk, da må du bruke 12 pt font. Greit å få dette riktig fra starten av. Anbefaler b5, så har du full kontroll over hvordan det blir seendes ut. Men på forprosjekt kan a4 være greit, da er det vel bare veileder som printer ut, og da på a4.

Når du da testprinter på a4, men vil vite hvordan b5 kommer til å bli seendes ut på ekte, må du huske å deaktivere skalering. Også greit å sette opp stuff med geometry som viser de ekte margene. Her er en linje fra min:

%\geometry{a4paper, layout=b5paper, showcrop} % debug, used for test printing

 

 

 

Nå har jeg sittet og fiklet en stund og har rettet opp i det meste av det som har blitt nevnt:

 

  • Tabeller, figurer og likninger er "testet" i introduction-kapittelet
  • Fjernet overlappende innledningskapitler
  • Laget marg på 3 cm
  • Laget header med section og chapter
  • Flyttet figur- og tabell-listene (er fremdeles litt malplassert, men men)
  • Fått til bibliografien
  • Lenker (både eksterne og interne) skal virke. Altså henvisninger og url'er

 

Kommentarer:

 

  • Mangler akronymliste (glossaries). Dette er kanskje det mest kompliserte i LaTeX, og jeg sitter og banner over et perl-script som krasjer.
  • Må ha forside siden dette er en prosjektoppgave som ikke skal inn i DAIM
  • Bruker 11 pt og a4 foreløpig. Veldig nyttig info du kom med ang b5. Det skal jeg huske til våren.

 

Hvis noen vil ha latex-filene får de sende meg en PM. Siden jeg har inntrykk av at man konkurrer litt om å levere den peneste oppgaven så ønsker jeg ikke å legge den ut til alle og enhver. Jeg har tross alt brukt en del timer på det, selv om det ikke ser slik ut

latex-template-twin-rev2.pdf

Lenke til kommentar

Går Industriell matematikk, og har skrevet alle gruppeprosjekter jeg kommer på i LaTeX siden 1. klasse. Har inntrykk av at det er standarden i mattefag. Den formelgreien i Office er et helvete, og man får ikke Word-dokumenter til å se profesjonelt ut uten enormt mye arbeid.

Lenke til kommentar

Hva er problemet med akronymlisten? Prøver du å automatisere det?

Ja. Xindy/makeglossaries.

 

Fikk det til med bacheloroppgaven min, men nå krasjer makeglossaries.exe hver gang jeg prøver å få den til å parse tex-filene.

 

Får se mer på det i morgen. Er i Kina på jobb så det er natta her.

Lenke til kommentar

 

Så skal jeg si meg helt enig i at LaTeX stort sett ser mer profesjonelt ut, men ofte blir man fort nedstemt om man foreslår å bruke det til gruppearbeid.

 

 

Seriøst? LaTeX er jo perfekt til akkurat det.

 

Min erfaring er at det i en gruppe med tilfeldige studenter på Gløs typisk er en som er veldig for LaTeX, en eller to som er likegyldige – mens resten nekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...