Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

 

Dersom Lånekassen blir kranglete over at du ikke melder deg opp i emner tilsvarende 30 studiepoeng, kan du jo bare melde deg opp i 30 studiepoeng – det betyr ikke at du faktisk må bestå alle emnene.

 

 

Ikke akkurat kranglete, men har sendt dem en mail om hvordan det ville være om jeg tok 22,5 stp til høsten. Da fikk jeg beskjed om at jeg må søke om støtte til deltidsutdannelse. Har jo meldt meg opp i Japansk 1, men får ikke tatt eksamen i dette emnet siden det kræsjer med et annet emne jeg tenker å ta opp igjen. Har derfor bare undervisningsmeldt meg i Japansk 1. Her er forøvrig mailen jeg fikk:

 

"Tar du 22,5 studiepoeng på et semester er du student på deltid. Du må da søke støtte til deltidsutdannelse. Støtten blir redusert etter belastningen. Les mer om støtte til deltidsutdannelse her: www.lanekassen.no/deltid"

 

 

Eller i det hele tatt gjøre noe som helst relevant for emnet. Meld deg opp til kurvveving, moderne helsepsykologi, avansert tidsbortkasting eller Rumpeldunk 101, for så å glemme at du satt deg opp på det faget (mulig noen av eksemplene mine ikke eksisterer som fag ved NTNU =(). Lånekassa driter i hva du gjør, bare du setter 30 stp på planen din, og vitemålet ditt har ingen fag som ikke er direkte relevant for graden din (altså del av studieplanen din).

 

Glemme at jeg har satt meg opp i faget? Altså ikke ta faget i det hele tatt, men bare meldt meg på?

 

 

-------

Saken er at jeg har tatt alle relevante fag for studiet mitt så langt. Høsten 2013 hadde jeg 5 emner, og til høsten nå tenker jeg å ta 3. Når jeg er ferdig med studiet vil jeg ikke få noen fag som mangler, selv om jeg skulle tatt kun 3 emner til høst. Får man forøvrig mer støtte om man tar mer enn 30 stp i semesteret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg gjorde var å melde meg opp i 30 studiepoeng, og så melde meg av det ene faget før fristen i november. Oppga til lånekassen at jeg var fulltidsstudent. Hadde studiepoeng til gode, så omgjøring i ettertid gikk fint.

 

Tror ikke det går an å få mer støtte ved å ta flere poeng.

Lenke til kommentar

Om man tar 22.5 studiepoeng og tar så opp flere fag, telles dette enda som 22.5?

 

Det ene faget har jeg hatt eksamen i fra før, og Japansk 1 får jeg bare deltatt undervisning i og er ikke vurderingsmeldt pga kollisjon med dette ene faget. Så med tanke på "nye" fag som jeg er vurderingsmeldt i så har jeg 22.5 stp :S

Lenke til kommentar

Om man tar 22.5 studiepoeng og tar så opp flere fag, telles dette enda som 22.5?

 

Jepp. Alt handler om antall "nye" studiepoeng du tar.

 

Silfsurf: Bare meld deg opp i noen fag som Horrorbyte foreslår. Du kan bestå, stryke, konte eller ikke møte til eksamen. Det har ingen ting å si. Når du er ferdig med graden etter tre eller fem år er det eneste som teller at du har nok studiepoeng.

Lenke til kommentar

Da skal jeg være barnevakt på oppfriskningskurset i matematikk, det her kan bli kjekt! Viktig å gi førsteklassingene tidlig propoganda om kjellerene på moholt. Og om noen førsteklassinger leser dette er det forkursåpent på et knippe kjellere 7 august. Om en ikke vet noenting om kjellerene eller moholt, så vil det være noen gjetere som møter på gløshuagen litt før =)

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

 

Om man tar 22.5 studiepoeng og tar så opp flere fag, telles dette enda som 22.5?

 

Jepp. Alt handler om antall "nye" studiepoeng du tar.

 

Silfsurf: Bare meld deg opp i noen fag som Horrorbyte foreslår. Du kan bestå, stryke, konte eller ikke møte til eksamen. Det har ingen ting å si. Når du er ferdig med graden etter tre eller fem år er det eneste som teller at du har nok studiepoeng.

 

Kom på at det ene faget jeg "tar opp" er ITGK Python (har Matlab fra før), så ting er vel fixed :p

Lenke til kommentar

 

 

Om man tar 22.5 studiepoeng og tar så opp flere fag, telles dette enda som 22.5?

 

Jepp. Alt handler om antall "nye" studiepoeng du tar.

 

Silfsurf: Bare meld deg opp i noen fag som Horrorbyte foreslår. Du kan bestå, stryke, konte eller ikke møte til eksamen. Det har ingen ting å si. Når du er ferdig med graden etter tre eller fem år er det eneste som teller at du har nok studiepoeng.

 

Kom på at det ene faget jeg "tar opp" er ITGK Python (har Matlab fra før), så ting er vel fixed :p

 

 

Det er studiepoengreduksjon på TDT4110 hvis du har TDT4105.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er studiepoengreduksjon på TDT4110 hvis du har TDT4105.

 

Åja... Det er jo en litt mongo ordning, jeg har godt over 30 studiepoeng i gjennomsnitt hvert semester. Tviler på at det er særlig aktuelt å legge på noe ekstra blant det jeg tar nå i tillegg til de tre fagene jeg tar opp :p

 

EDIT: Konsekvensen blir vel at jeg venter med å ta opp ett av de fagene som ikke går inn i graden min, og heller fyller på med et ekstra fag.

Endret av Haakon1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pleier å gå greit det ja. Om du trygler og ber på dine knær (/spør pent) får du kanskje være med på Nabla sin fadderuke og.

Høres bra ut, har tatt kontakt med Nabla.

Fysmat har egne paralleller for noen av fagene i førsteklasse. Kan jeg kan møte opp til forelesningene og øvingene som er satt opp for disse parallellene, eller er de adgangsregulerte?

Lenke til kommentar

Du kan gå i akkurat de forelesningene du måtte ønske på NTNU.

 

Når det gjelder øvingstimer blir du i de fleste fag tildelt en studass, og da skal du primært gå i timene til den studassen. Hvis timene hans ikke passer med planen din kan du spørre om å få bytte.

Lenke til kommentar

Du kan gå i akkurat de forelesningene du måtte ønske på NTNU.

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Jeg er ikke så sikker på at det ville vært populært i en del av emnene jeg har tatt, men det er da altså adgangsbegrensede emner. Hovedregelen er at forelesninger er offentlige, men noen studier har mange adgangsbegrensede emner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...