Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

systemdesign , innovasjon, og delfiner.

 

Jentenavn, jentedager, jentepoeng og skoler som favoriserer jenter gir poengene som trengs for å komme in.

 

Er gutter egentlig velkomne på NTNU eller skal vi utfases til å bli hjemmepappaer/huspappaer mens jentene har de fine jobbene ?

 

Jeg bare spør jeg =)

Er selvfølgelig ikke bra å arrangere eventer, tilpasse navn eller lignende for å gjøre tekniske universitet mer attraktive for jenter. Blir jo utrivelig klassemiljø når det nærmer seg 10 jenter i en klasse på ~120 stk.

Endret av Saviorself
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke rettferdig med kjønnspoeng, nei, men det har ingen ting å gjøre med at NTNU prøver å legge til rette for at flere jenter skal søke nettopp NTNU.

Det skulle forøvrig vært gøy å se tall på hvor mange "mindre dyktige" som presser ut "mer dyktige" på grunn av de får to ekstrapoeng.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

systemdesign , innovasjon, og delfiner.

 

Jentenavn, jentedager, jentepoeng og skoler som favoriserer jenter gir poengene som trengs for å komme in.

 

Er gutter egentlig velkomne på NTNU eller skal vi utfases til å bli hjemmepappaer/huspappaer mens jentene har de fine jobbene ?

 

Jeg bare spør jeg =)

Er selvfølgelig ikke bra å arrangere eventer, tilpasse navn eller lignende for å gjøre tekniske universitet mer attraktive for jenter. Blir jo utrivelig klassemiljø når det nærmer seg 10 jenter i en klasse på ~120 stk.

 

Jeg bryr meg ikke om tissen til klassekameraten min er 30 cm, 15 cm, eller minus 15 cm. Jeg bryr meg ikke om klassekameraten min har sort hud, eller gul, eller orange som jo blir det nye med disse jentene.

 

Det jeg bryr meg om, er diskriminering på helt usakelig grunnlag, hvor mindre dyktige folk skviser ut mer dyktige folk pga størrelsen på tissen. Det gjør meg ganske sur og klassemiljøet merker nok også det :ph34r:

 

Likestilling, betyr likestilling, alle folk skal he like muligheter,. Det betyr ikke at dersom få sorte mennesker ønsker å ta mastergrad på ntnu, så skal noen dumme sorte folk få gratisplasser fordi det er "rettferdig" og "likestilling".

 

Jeg tror vi kommer til å skamme oss over hvordan vi oppførte oss i 2014 men denne meningsløse diskrimineringen utført av det offentlige

 

 

Er enig i at likestilling må bety like muligheter, men du må jo forstå at det blir vanskelig for jenter å komme seg inn i ingeniørmiljøet hvis det er type 95% gutter. Og hvorfor trenger vi jenter i ingeniørmiljøet? Fordi det er greit å ha folk med forskjellige måter å tenke på, og forskjellige egenskaper. Bedriftene etterspør det.

 

Dog synes jeg gay-ifisering av siv.ing linjene sine stolte navn må stoppe. Det blir for dumt å tiltrekke jenter ved å kaste inn design og innovasjon og hest inn overalt. Er ikke jentedager nok?

 

Vedder på at det er dragvollfeministene som er bak det her... :ph34r:

Endret av Shushi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Staten har et mål om flere jenter i manneyrker, så staten gir jenter fordeler i opptaket til studier. Så lenge det er staten som betaler hele kalaset ser jeg absolutt ingen problemer med det.

Er vi og ikke politikerne som betaler for det. Tror ikke være et stort problem om jentepoengtullet blir avviklet uansett, ettersom det store flertallet av jenter har antageligvis mer enn nok studiepoeng for å komme inn (etter mitt inntrykk).

 

Jeg synes at hele signalet som jentepoeng sender gjør mye mer skade enn det samfunnet tjener på det. Er et eksempel på feminisme som har gått for langt. Dessuten er det jo type 30-40% jenteandel på de aller fleste linjer, så hovedargumentet for det er jo død.

Endret av Shushi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På Elektronisk systemdesign og innovasjon har det vært mellom 9 og 15 prosent jenter siden 2010, nevner det siden det studiet startet debatten denne gangen. Finnes studier det gir mening på, og det er uansett et tiltak som ser på yrkeslivet fremfor studietiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med deg i at jentepoeng sannsynligvis er kontraproduktivt, men da må man bruke det som argument og ikke "å stakkars meg jeg kom ikke inn fordi en jente fikk ekstrapoeng". Det er nå en gang politikerne vi har satt til å forvalte pengene våre, og poenget er nettopp at din individuelle rett til å komme inn på et studie fordi du har "fortjent" det mer enn de som har dårligere karakterer ikke er det eneste som telle.r

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke prate for bastant, men flere store skoler deriblant MIT har et annerledes syn på utdanningen.Disse "prestisje" skolene kan velge å vrake blant kandidater, og linjen de legger seg på er mangfold, Altså å ha et så bredt spekter av ulike studenter som mulig. Altså selv om du har A snitt, god familie, og mange hobbier kan du likevell ikke komme inn, dersom det allerede er for mange som deg på skolen. Du vil forsvinne i mengden om du ikke skille deg ut.

Tanken er nok at et bredt mangfold skaper en grobunn for læring og at det både er enklere å skille seg ut og å lære av hverandre. Såfremt alle kandidatene ligger på et visst kunnskapsnivå.

For å bringe analogien over til norge, mener jeg at mangfold både på sivilingenørlinjene og er bra. Men fremmgangsmåten for å skape dette virker rar. Om jentepoeng er veien å gå for å få flere til å starte på NTNU er vanskelig å si. Det skaper en ubalanse, hvorfor eksisterer det ikke guttepoeng på linjer som sykepleier, biokjemi, industriell design eller balletdansing?

Samtidig har jeg møtt svært mange som har kommet inn på studier de rett og slett ikke er flinke nok til å gå på. De har fått drahjelp fra høyskole, jentepoeng og alderspoeng og møter rett og slett veggen. Det å lure personer inn på den måten er ufint, og hjelper ikke på frafallstatistikken til NTNU.

 

Det å forandre navn på linjer er mindre ufint, men virker fortsatt noe stakkarslig.
Å la flere elever delta på ting arrangert av NTNU er nok et mye sunnere trekkplaster enn pupper og penis-poeng.

For eksempel får videregående elever sponset tur til NTNU for å ha kappløp med båter, http://www.ntnu.no/sf-marin/den-unge-skipsdesigneren
Abelfinalen holdes som regel på haugen, ellers har skolelaboratoriet ulike tilbud for å skape interesse for realfag. http://www.ntnu.no/skolelab/realfagloype

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke prate for bastant, men flere store skoler deriblant MIT har et annerledes syn på utdanningen.Disse "prestisje" skolene kan velge å vrake blant kandidater, og linjen de legger seg på er mangfold, Altså å ha et så bredt spekter av ulike studenter som mulig. Altså selv om du har A snitt, god familie, og mange hobbier kan du likevell ikke komme inn, dersom det allerede er for mange som deg på skolen. Du vil forsvinne i mengden om du ikke skille deg ut.

 

Tanken er nok at et bredt mangfold skaper en grobunn for læring og at det både er enklere å skille seg ut og å lære av hverandre. Såfremt alle kandidatene ligger på et visst kunnskapsnivå.

Høres egentlig ganske kult ut, men jeg synes det blir en litt feil analogi. Man må huske på at ved MIT er jo omtrent alle kandidatene allerede faglig toppkvalifiserte (type A i snitt i fra amerikanske high schools), og da blir det forholdsvis jalla hva man bruker som sekundærkrav (hobbier? kjenne alumni?). Så i det tilfellet blir ikke meritokratiet underbygget ved å diskriminere kandidater utifra deres rase, kjønn eller sosial klasse. Det blir dog det på NTNU med sine jentepoeng.

Endret av Shushi
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk fra folk som har utvekslet på vgs at en snitt nærme A på amerikanske skoler kan tilsvare et snitt litt over 5 på vgs her.

Er selvfølgelig ikke bra å arrangere eventer, tilpasse navn eller lignende for å gjøre tekniske universitet mer attraktive for jenter. Blir jo utrivelig klassemiljø når det nærmer seg 10 jenter i en klasse på ~120 stk.

Jeg har sikkert påpekt det før, men slik det har blitt gjort ved IDI er i hvert fall ikke veien å gå. Jentene har egne datasaler, arrangementer osv., så i praksis er jenteandelen ubetydelig fordi man blir atskilt.

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har sikkert påpekt det før, men slik det har blitt gjort ved IDI er i hvert fall ikke veien å gå. Jentene har egne datasaler, arrangementer osv., så i praksis er jenteandelen ubetydelig fordi man blir atskilt.

 

Sier det noe om hva instituttet tenker om datagutter at de separerer jentene?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...