Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver NTNU med normalfordeling på eksamen?

Skjer det i noen tilfeller? Hvordan bestemmes det? Eller skjer det ikke i det hele tatt?

 

Takker for svar.

NTNU normalfordeler ja. Skjer hvis karakterfordelingen er veldig skjev, i ITGK før jul f.eks ble kravene justert ned.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det direkte normalfordeles i noen situasjoner, men gitt at et fag har et høyt antall studenter og erfarne forelesere som klarer å lage fornuftige eksamener får man etter sentralgrenseteoremet en omtrentlig normalfordeling uansett. En ting som er vanlig er å justere alle oppover dersom foreleser har laget en for vanskelig eksamen, men å flytte snittet oppover er ikke det samme som å normalfordele (fordi hvis man gjør dette ligger snittet tross alt omtrent normalfordelt rundt en annen karakter enn C i utgangspunktet).

 

 

 

NTNU normalfordeler ja. Skjer hvis karakterfordelingen er veldig skjev, i ITGK før jul f.eks ble kravene justert ned.

 

Dette er dermed ikke normalfordeling, men flytting av gjennomsnittet. Å normalfordele karakterdistribusjonen hadde f.eks. vært å endre

 

A: 1000

B: 500

C: 0

D: 0

E: 0

F: 0

 

til noe sånt som

 

A: 150

B: 350

C: 1000

D: 300

E: 100

F: 100

 

Det er forresten interessant å lese hva Andrew Stacey, som er matteforeleser ved NTNU, skriver om hvordan han lager eksamener.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ennå ikke strøket i noen fag, så jeg burde ha litt margin til å ligge etter, men; er det mulig å ta 3 emner til jul og 5 til våren, uten at Lånekassen trekker meg i stipend? Jeg har sett litt på forskjellige emner, og funnet ut at det er ett emne jeg trenger til jul, og det er flere på våren jeg kunne tenke meg.

 

Jeg tar førsteåret av en bachelor i Kjemi, om det har noe å si? Jeg vet ikke når de summerer opp poeng og regner ut stipend..

En ting er lånekassen og hva du klarer å ta, men det er ikke sikkert at et vårfag vil telle som et høstfag sånn helt uten videre.

Lenke til kommentar

Hvordan funker det egentlig med stryk i "ekstraemner"? Jeg har et femte emne dette semesteret som jeg har slitt litt med å finne tid til å gjøre noe med denne eksamensperioden. Da det var et emne jeg tok kun for egen interesse, så er tanken om å droppe eksamenen/levere blankt og bare glemme hele emnet for all tid er ikke direkte uattraktivt. Det er jo for sent å trekke seg fra eksamen nå, så hva er egentlig konsekvensene? Jeg regner med at det ender opp permanent på karakterutskrifter (om enn ikke på vitnemålet)? Kommer emner som ikke er bestått i det hele tatt på karakterutskrifter?

Endret av Quent
Lenke til kommentar

 

Jeg har ennå ikke strøket i noen fag, så jeg burde ha litt margin til å ligge etter, men; er det mulig å ta 3 emner til jul og 5 til våren, uten at Lånekassen trekker meg i stipend? Jeg har sett litt på forskjellige emner, og funnet ut at det er ett emne jeg trenger til jul, og det er flere på våren jeg kunne tenke meg.

 

Jeg tar førsteåret av en bachelor i Kjemi, om det har noe å si? Jeg vet ikke når de summerer opp poeng og regner ut stipend..

En ting er lånekassen og hva du klarer å ta, men det er ikke sikkert at et vårfag vil telle som et høstfag sånn helt uten videre.

 

Hvordan? Jeg får vel snakke med Studentservice om dette.

Lenke til kommentar

Hvordan funker det egentlig med stryk i "ekstraemner"? Jeg har et femte emne dette semesteret som jeg har slitt litt med å finne tid til å gjøre noe med denne eksamensperioden. Da det var et emne jeg tok kun for egen interesse, så er tanken om å droppe eksamenen/levere blankt og bare glemme hele emnet for all tid er ikke direkte uattraktivt. Det er jo for sent å trekke seg fra eksamen nå, så hva er egentlig konsekvensene? Jeg regner med at det ender opp permanent på karakterutskrifter (om enn ikke på vitnemålet)? Kommer emner som ikke er bestått i det hele tatt på karakterutskrifter?

Nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg har ennå ikke strøket i noen fag, så jeg burde ha litt margin til å ligge etter, men; er det mulig å ta 3 emner til jul og 5 til våren, uten at Lånekassen trekker meg i stipend? Jeg har sett litt på forskjellige emner, og funnet ut at det er ett emne jeg trenger til jul, og det er flere på våren jeg kunne tenke meg.

 

Jeg tar førsteåret av en bachelor i Kjemi, om det har noe å si? Jeg vet ikke når de summerer opp poeng og regner ut stipend..

En ting er lånekassen og hva du klarer å ta, men det er ikke sikkert at et vårfag vil telle som et høstfag sånn helt uten videre.

 

 

Lånekassen gir langt faen i om det er et høstemne eller ikke. Det de bryr seg om er produserte studiepoeng (samme gjelder universitetet).

 

@Crumpler: Lånekassen trekker ikke stipendet ditt. Du får omgjort lån til stipend når du har tatt studiepoengene du har fått lån for. Mao., så lenge du fullfører studiet på normert tid vil du ikke ende opp med en større gjeld enn nødvendig. Skulle du på et tidspunkt havne mer enn 60 studiepoeng eller mer etter studieplanen vil du ikke lenger få lån før du er på rett side av grensen, men så lenge du er innenfor dette spiller det ingen rolle hvilket semester poengene kommer på plass.

 

@Quent: Kun fag du har studiepoeng i, og som er en del av fagplanen din, kommer på vitnemålet ditt. I alle fall var det slik for en del år siden da jeg fikk mitt vitnemål. For å dokumentere alle ekstrafagene jeg tok i løpet av studiene i jobbsøkingen måtte jeg be om en standard karakterutskrift ved siden av vitnemålet. Ekstrafag jeg valgte å droppe underveis i semesteret er hverken på vitnemålet eller karakterutskriften. Som nevnt, dette var en del år siden, men det vil overraske meg om de har endret på det.

Endret av drgz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting er lånekassen og hva du klarer å ta, men det er ikke sikkert at et vårfag vil telle som et høstfag sånn helt uten videre.

 

 

Lånekassen gir langt faen i om det er et høstemne eller ikke. Det de bryr seg om er produserte studiepoeng (samme gjelder universitetet).

Phelps prater nok her om studieplanen. Som i at man ikke akkurat kan velge og vrake fag i graden sin. Hva man tar utenom spiller derimot ingen rolle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En ting er lånekassen og hva du klarer å ta, men det er ikke sikkert at et vårfag vil telle som et høstfag sånn helt uten videre.

 

 

Lånekassen gir langt faen i om det er et høstemne eller ikke. Det de bryr seg om er produserte studiepoeng (samme gjelder universitetet).

Phelps prater nok her om studieplanen. Som i at man ikke akkurat kan velge og vrake fag i graden sin. Hva man tar utenom spiller derimot ingen rolle.

 

Du kan velge og vrake fag så lenge de ikke er obligatoriske for studiet ditt/må være en del av fagplanen din. Det må ikke være fire stk våremner og fire stk høstemner for hvert årstrinn i fagplanen din. F.eks., for fjerde årstrinn på vitnemålet mitt har jeg 2 stk høstemner og 6 stk våremner. Null stress.

Endret av drgz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du skal på utveksling synker sjansen for å få stipend kraftig hvis du har strøket i noen fag, selv om disse fagene er ekstrafag eller lignende. Fikk dette bekreftet av Internasjonal seksjon.

Fikk du det bekreftet før eller etter at det nylig ble endret slik at kun beståtte emner tas med i snittberegninger for tildeling av stipend?

Lenke til kommentar

Finnes det noen god grunn for å ikke møte til eksamen? Til jul la jeg merke til at det var ganske så mange som ikke møtte opp, og så godt som ingen leverte legeattest. Er det ikke like greit å bare møte opp, se på oppgavene, og så heller avbryte?

Møter du ikke opp og ikke har gyldig grunn får du ikke ta konten. Men er nok en del som finner ut av at de dropper faget eller tar det senere, og derfor ikke bryr seg.

 

Du kan velge og vrake fag så lenge de ikke er obligatoriske for studiet ditt/må være en del av fagplanen din. Det må ikke være fire stk våremner og fire stk høstemner for hvert årstrinn i fagplanen din. F.eks., for fjerde årstrinn på vitnemålet mitt har jeg 2 stk høstemner og 6 stk våremner. Null stress.

Nettopp. Poenget var at man må ta hensyn til planen.

Lenke til kommentar

 

Dersom du skal på utveksling synker sjansen for å få stipend kraftig hvis du har strøket i noen fag, selv om disse fagene er ekstrafag eller lignende. Fikk dette bekreftet av Internasjonal seksjon.

Fikk du det bekreftet før eller etter at det nylig ble endret slik at kun beståtte emner tas med i snittberegninger for tildeling av stipend?

 

Har ikke fått med meg at det er blitt endret. Hvor leste du dette?

Lenke til kommentar

 

 

Dersom du skal på utveksling synker sjansen for å få stipend kraftig hvis du har strøket i noen fag, selv om disse fagene er ekstrafag eller lignende. Fikk dette bekreftet av Internasjonal seksjon.

Fikk du det bekreftet før eller etter at det nylig ble endret slik at kun beståtte emner tas med i snittberegninger for tildeling av stipend?

 

Har ikke fått med meg at det er blitt endret. Hvor leste du dette?

 

 

http://www.ntnu.no/studier/international/ntnustipend

 

"Kun beståtte emner tas med i snittberegningen."

 

Kjapp googling etter når det ble endret førte meg til dette: http://www.ntnu.no/econ/utveksling1

 

"Oppdatert 26. februar 14 pga regelendring knyttet til beregning av snittkarakter for rangering på stipend. Nytt: Kun beståtte karakterer tas med."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående trykking av masteroppgaven: Skjønner det slik at det kan bli et problem med trykking av vektorgrafikk. Er det noen som har erfaring med bruk av/peil på Matlab figurer lagret som EPS (og deretter oversatt til pdf av latex)? Virker som at fonter blir registrert riktig, men er usikker på om linjetykkelse osv blir riktig oversatt. Fungerer imidlertid fint når man skriver det ut på en vanlig printer.

Endret av wmb
Lenke til kommentar

Angående trykking av masteroppgaven: Skjønner det slik at det kan bli et problem med trykking av vektorgrafikk. Er det noen som har erfaring med bruk av/peil på Matlab figurer lagret som EPS (og deretter oversatt til pdf av latex)? Virker som at fonter blir registrert riktig, men er usikker på om linjetykkelse osv blir riktig oversatt. Fungerer imidlertid fint når man skriver det ut på en vanlig printer.

 

Jeg har nettopp trykket opp en hovedoppgave med plenty av vektorgrafikk.

 

De fleste figurene mine var enten fra Geogebra, MS Excel eller MS Word, men lagret som PDF for å få det som vektorgrafikk.

PDFen ble deretter croppet og inkludert i latexfiguren via \includegraphics.

 

Det jeg la merke til når jeg hentet den trykte kopien var at fontene jeg brukte i pdf-figurene ikke ble slik de skulle. Jeg hadde brukt fonten "CMU Classical Serif" til navnsetting og liknende i figuren, men i den trykte oppgaven så ble det noe arial-liknende istedenfor.

 

Ettersom første trykken var en slags generalprøve, så skal jeg prøve å inkludere flere fonter i PDFen jeg sender til trykkeriet når jeg skal bestille "the real deal" om et par dager.

 

 

edit: Fant nettopp ut at man kan legge til flere fonter når man printer som ny PDF i f.eks PDF X-Change Viewer.

Det er også mulig i Adobe Acrobat i følge denne linken.

Endret av Twinflower
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...