Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen her som har erfaring med å diskutere lønn når dere har fått sommerjobbtilbud?

 

Er en fjerdeårsstudent som har fått sommerjobbtilbud på en av de store IT konsulentselskapene, noe jeg selvfølgelig er kjempeglad for. Problemet er at de betaler veldig dårlig. Betalingen, som er under 200 i timen, er 80% av betalingen jeg fikk hos min forrige sommerjobb.

 

Selvfølgelig er det ting som er viktigere enn betaling, og jeg er kjempeglad over å bare få denne jobben på CV'en min, men samtidig så svir det litt å få så dårlig betalt av en så stor aktør. Har litt lyst til å ringe opp for å spørre om det er diskuterbart, men vil heller ikke miste tilbudet (ergo er jeg i verdens dårligste forhandlingsposisjon)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spurte de deg ikke noe om hva du tenkte om lønn? Du har ikke takket ja, formoder jeg?

 

--

 

Du kan ta en sjanse og si "Skrur dere opp til X takker jeg ja nå.". Dersom de sier "Nei, vi kjører på faste avtaler" takker du ja eller nei accordingly. Sier de "Nix, vi gir deg max Y" får du Y (eller takker nei). Kan ikke tenke meg de trekker tilbudet, men tilbudet er ikke bindene for deres del heller såvidt jeg vet, men her kan gjerne noen med jus-erfaringen rette meg.

Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke for meg at de kommer til å gi deg annen lønn enn de andre sommeransatte, særlig når det antakelig er mange som står i kø for å få jobben.

 

Er det forresten snakk om et visst selskap som starter på E? I så fall har jeg fått inntrykk av at de har veldig mange sommeransatte, som kanskje er grunnen til at de ikke gir like god lønn som selskaper med færre?

 

 

 

Spurte de deg ikke noe om hva du tenkte om lønn?

 

Har ikke opplevd at lønn er noe som i det hele tatt er diskutabelt på sommerjobbintervjuer -- virker som om de mener at man skal være glad for at man får jobb der i det hele tatt. Mulig det er annerledes for en som går datateknikk og er noe mer ettertraktet enn jeg som går fysmat.

Endret av operg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Nei, de spurte ikke noe angående lønn, så jeg var veldig spent frem til jeg fikk tilbudet tilsendt på mail.

 

Har ikke takket ja, men har en ukes frist på å svare.

 

Du har nok rett i at de neppe trekker tilbudet bare fordi jeg prøver. Spørs om jeg ikke må manne meg opp å ringe, kan jo henvise til min andre sommerjobb som betalte 2xx kr i timen. Rett og slett si det som det er at der får jeg så og så mye i timen, og at det hadde vært lettere å si ja om jeg fikk 2yy i timen. Men samtidig så er jo ikke dette så sterk forhandling. Irriterer meg at et selskap med milliardomsetning skal gi såpass mye under begynnerlønnsanbefalinger (ca 260 kr i timen).

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ringer i morgen, så kommer jeg med tilbakemelding! Da gjelder det bare å tenke ut hva som vil være fornuftig timespris å be om. Ser for meg at 200-210 kr/t burde være tålelig. Om noen andre her er omtrent i samme sted i studiet og har fått sommerjobb hos it konsulentselskap hadde det vært utrolig snilt om jeg kunne fått en PM med hva dere får i timen! :)

 

Edit:

Med nærmere ettertanke så skal jeg jobbe sammen med to andre i sommer, jeg blir overrasket om ikke de også reagerer på lønna - sånn sett kan det være taktisk smart å vente noen dager så de evnt tar kontakt med spørsmål om mer i lønn først..?

Ser ikke for meg at de kommer til å gi deg annen lønn enn de andre sommeransatte, særlig når det antakelig er mange som står i kø for å få jobben.

 

Er det forresten snakk om et visst selskap som starter på E? I så fall har jeg fått inntrykk av at de har veldig mange sommeransatte, som kanskje er grunnen til at de ikke gir like god lønn som selskaper med færre?

 

 

 

Spurte de deg ikke noe om hva du tenkte om lønn?

 

Har ikke opplevd at lønn er noe som i det hele tatt er diskutabelt på sommerjobbintervjuer -- virker som om de mener at man skal være glad for at man får jobb der i det hele tatt. Mulig det er annerledes for en som går datateknikk og er noe mer ettertraktet enn jeg som går fysmat.

Denne så jeg ikke før nå, beklager! Er litt redd for at du har rett i at de ikke kommer til å gi meg mer i lønn. Sendte selskapsnavn på PM, ikke langt ifra :)

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Nei, de spurte ikke noe angående lønn, så jeg var veldig spent frem til jeg fikk tilbudet tilsendt på mail. Har ikke takket ja, men har en ukes frist på å svare. Du har nok rett i at de neppe trekker tilbudet bare fordi jeg prøver. Spørs om jeg ikke må manne meg opp å ringe, kan jo henvise til min andre sommerjobb som betalte 2xx kr i timen. Rett og slett si det som det er at der får jeg så og så mye i timen, og at det hadde vært lettere å si ja om jeg fikk 2yy i timen. Men samtidig så er jo ikke dette så sterk forhandling. Irriterer meg at et selskap med milliardomsetning skal gi såpass mye under begynnerlønnsanbefalinger (ca 260 kr i timen).

 

Det er nok fint å jobbe for kjente bedrifter for CV-en sin skyld, men det er nok veldig lett "drukne" i hierarkiet i slike bedrifter, siden ting blir bestemt av et fåtall mennesker som betyr at du får det du får.

Lenke til kommentar

Jeg ble positivt overrasket da jeg fikk 200 kr/time i et leverandørselskap til oljen i fjor (4. klasse). Skjønner ikke hvorfor de gidder å betale mer enn 180 kr for studenter som i utgangspunktet ikke har filla peiling.

 

 

Edit: Kan forøvrig nevne at de fleste av klassekompisene mine har fått kontrakter som ligger 10.000-50.000 under begynnerlønnsanbefalingen. Så den anbefalingen kan tas med en klype salt.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Mener jeg fikk 210 kr/time på sommerjobbprosjektet til SINTEF i fjor sommer (dette var etter 4. klasse). Den gang var jeg veldig overrasket over at de betalte såpass godt. Jeg fikk også et tilbud fra Statoil, og der var lønnen lavere (~190 kr). Nå skal det sies at lønn ikke var hovedmotivasjon for valg av sommerjobb, men det kommer jo godt med.

 

Forøvrig er det såvidt jeg vet vanlig at man får lønn ut fra hvilket årstrinn man er ferdig med. En 4. klassing vil derfor få mer enn en i 2. klasse.

 

edit: Jeg går fysmat (industriell matematikk), om det er relevant.

 

 

Begynner å innse at jeg skulle valgt en annen siving-linje, ass... Jeg vil også ha penger :p

 

Hvilken linje går du på?

 

 

Irriterer meg at et selskap med milliardomsetning skal gi såpass mye under begynnerlønnsanbefalinger (ca 260 kr i timen).

Er det ikke naturlig at de gir lavere lønn for sommerjobb enn fast jobb? 260 kr /time høres fryktelig mye ut for sommerjobb.

Endret av Frexxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, er på 2. året nå, og lurer på å ta et år permisjon fra høsten. Tenkte i all hovedsak å jobbe og reise litt. Noen som har erfaring med å ta pauseår midt i studiet? Gikk det greit å komme tilbake til skolebenken, og hva tenker arbeidsgivere om sånt?

*på sivingstudiet

Lenke til kommentar

Begynner å innse at jeg skulle valgt en annen siving-linje, ass... Jeg vil også ha penger :p

 

Mener jeg fikk 210 kr/time på sommerjobbprosjektet til SINTEF i fjor sommer (dette var etter 4. klasse). Den gang var jeg veldig overrasket over at de betalte såpass godt. Jeg fikk også et tilbud fra Statoil, og der var lønnen lavere (~190 kr). Nå skal det sies at lønn ikke var hovedmotivasjon for valg av sommerjobb, men det kommer jo godt med.

 

Forøvrig er det såvidt jeg vet vanlig at man får lønn ut fra hvilket årstrinn man er ferdig med. En 4. klassing vil derfor få mer enn en i 2. klasse.

 

edit: Jeg går fysmat (industriell matematikk), om det er relevant.

 

 

Begynner å innse at jeg skulle valgt en annen siving-linje, ass... Jeg vil også ha penger :p

 

Hvilken linje går du på?

 

 

Irriterer meg at et selskap med milliardomsetning skal gi såpass mye under begynnerlønnsanbefalinger (ca 260 kr i timen).

Er det ikke naturlig at de gir lavere lønn for sommerjobb enn fast jobb? 260 kr /time høres fryktelig mye ut for sommerjobb.

Takk for svar! Joda, hadde jo ikke forventet at jeg fikk betalt etter begynnerlønnen som fast ansatt, ferdig siv.ing, men hadde sett for meg at man var innenfor 80%. Oj, visste ikke at sintef betalte såpass godt, hadde sett for meg at de lå en del lavere enn andre arbeidsgivere.

 

Hei, er på 2. året nå, og lurer på å ta et år permisjon fra høsten. Tenkte i all hovedsak å jobbe og reise litt. Noen som har erfaring med å ta pauseår midt i studiet? Gikk det greit å komme tilbake til skolebenken, og hva tenker arbeidsgivere om sånt?

*på sivingstudiet

Har snakket med andre som har hatt pauseår, og de har gode erfaringer! Det gjør ingenting med et år fri, og som oftest har man så mye mer motivasjon at det veier opp for at det er et år siden sist. Når det gjelder arbeidsgivere tror jeg ikke de har noe problem bare man forklarer seg greit - at man har reist fra seg og jobbet litt underveis kan da ikke være annet enn positivt?

 

Begynner å innse at jeg skulle valgt en annen siving-linje, ass... Jeg vil også ha penger :p

Hva mener du? Hvilket år går du? Sommerjobb med ca 180-200 kr i timen tror jeg man får på de fleste siv.ing linjer om man går inn for det, alt ettersom årskull

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...