Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

På siving? På mitt studium va rde fleste smarte, det som skilte de med dårlige karakterer fra de med gode var emr arbeidsinnsats en intelligens, slik jeg oppfattet det.

Jeg tror nok begge faktorer spiller inn, men for en gitt gjeng sivilingeniørstudenter er det nok arbeidsinnsats som er den sterkeste faktoren i min erfaring.]

 

Jo smartere man er jo mindre arbeidsinnsats trengs for lik karakter. Så en som er veldig smart og jobber lite kan få ca. samme karakter som en som er dum og jobber veldig mye. Med andre ord begge deler spiller en rolle, men dumme folk vil måtte jobbe seg i hjel for å få et godt snitt. Og forresten flere dumme folk på mitt sivingstudiet ihvertfall.

 

Mitt inntrykk er at langt de fleste på siving er faglig smarte, og faller innenfor et relativt smalt intervall hva intelligens angår, kontra resten av befolkningen. Når man sermed ser på en gruppe som består kun av sivingere, så er variansen i intelligens/faglig smarthet mindre, og dermed er arbeidsinnsats relativt sett viktigere. Selvsagt finnes det enkeltunnntak, men vi snakker jo generelt her.

 

AtW

 

 

Lolz, de måler samfunnsverdi ved å se på hvor mye folk tjener? Greit nok at det er vanskelig å regne ut, men hvor verdifullt er det egentlig?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På siving? På mitt studium va rde fleste smarte, det som skilte de med dårlige karakterer fra de med gode var emr arbeidsinnsats en intelligens, slik jeg oppfattet det.

Jeg tror nok begge faktorer spiller inn, men for en gitt gjeng sivilingeniørstudenter er det nok arbeidsinnsats som er den sterkeste faktoren i min erfaring.]

 

Jo smartere man er jo mindre arbeidsinnsats trengs for lik karakter. Så en som er veldig smart og jobber lite kan få ca. samme karakter som en som er dum og jobber veldig mye. Med andre ord begge deler spiller en rolle, men dumme folk vil måtte jobbe seg i hjel for å få et godt snitt. Og forresten flere dumme folk på mitt sivingstudiet ihvertfall.

 

Mitt inntrykk er at langt de fleste på siving er faglig smarte, og faller innenfor et relativt smalt intervall hva intelligens angår, kontra resten av befolkningen. Når man sermed ser på en gruppe som består kun av sivingere, så er variansen i intelligens/faglig smarthet mindre, og dermed er arbeidsinnsats relativt sett viktigere. Selvsagt finnes det enkeltunnntak, men vi snakker jo generelt her.

 

AtW

 

 

 

Gjennomsnittet på siving når det kommer til intelligens er nok høyere enn både Dragvoll (obviously), HiST og befolkningen sett under ett, men ser mange som ikke skjønner logikken i fag, men kun pugger seg til en ok karakter. De er nok i mindretall, men er overraskende mange.

 

 

Lenke til kommentar

I det avgrensede IQ-spekteret som fungerende siv.ing-studenter representerer så tør jeg nesten påstå at personlighetstype har mer å si enn absolutt IQ-verdi.

 

Selv om teorier om personlighetstyper er kontroversielle; så er det sånn at det har litt å si. Selv liker jeg Myers-Briggs type-indikatoren, siden det fins mange relativt grundige tester på nett, og gode beskrivelser av de forskjellige typene.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Myers-Briggs_Type_Indicator

http://www.personalitypage.com/html/high-level.html

 

Ikke alle med høy intelligens har evne til å bruke den på en måte som fungerer godt i en arbeidssituasjon. Tradisjonelt sett så har det heller ikke vært de mest praktisk orienterte tenkerne som har ført vitenskapen framover heller.

 

Personlighetstype og motivasjon henger mer ihop enn det man tror; Selv om det kan virke åpenbart at f.eks lønn i takt med innsats vil føre til mer produktivitet er ikke det bestandig tilfellet. I en arbeidssituasjon, så vet vi alle at det er noe med gode ledere som gjør at de beste er verdt mye. Men som student så er man mer avhengig av seg selv når det gjelder å være strukturert og motivert; enkelte er ganske enkelt flinkere til det enn andre.

 

Ta og les beskrivelsen til INTJ og INTP på linken ovenfor; Prøv å forestill deg hva som ville passet best for de to typene, av fysmat og bfy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit det Jann - Ove.

 

Det er mulig folk på siv.ing er smarte, det er mulig de er dumme. Det blir vansklig å utale seg generelt om dette. Det eneste jeg legger merke til er at det finnes en hel haug mennesker på gløs som ikke vet hvordan man bruker et vanlig toalett og det sier vel litt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kom over denne linja her; 2-årig master i Industriell Design. Men ser fra opptakskravene at det er veldig høyt for å komme inn. 58 eller 54 (vet ikke hvem som er riktig å bruke).

 

For å regne ut poengene så har jeg alderspoeng og skolepoeng. Hvordan regner jeg ut skolepoengene? Er det det samme som studiepoeng? Jeg har ingeniør, som er 180, men det er jo helt ute av skala. Og hvor legger jeg inn snittet?

 

 

Edit: Ser at skolepoeng finner man ved å legge sammen alle karakterene på vitnemålet, dele dette på antall karakterer, og deretter gange med 10.

 

Hvordan regner jeg ut for alfabetkarakterene? Og har videregående karakterene noe å si?

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

2-årig master i industriell design tar da opp på grunnlag av en relevant bachelor, og da teller ikke vgs-karakterene.

Så da teller bare karakterene fra ingeniørutdannelsen. Men hvordan regner jeg ut gjennomsnittet på alfabetkarakterer. Mener å ha hørt at man ikke kan gjøre en A om til 6, en B om til 5, men at det er et annet system.

Lenke til kommentar

Det du trenger å vite står på ntnu sine sider, i forbindelse med studiet du ønsker å søke på :phttp://www.ntnu.no/studier/opptak/masting

Takk

 

Bare ett lite dumt spørsmål til :p

 

"Søkere med 3-årig ingeniørutdanning søker direkte til NTNU. Styret ved NTNU har fastsatt en nedre karaktergrense på 2.5 for opptak, dette tilsvarer bokstavkarakteren C."

 

Er dette gjennomsnittet, eller gjelder det for alle fagene?

Lenke til kommentar

Det du trenger å vite står på ntnu sine sider, i forbindelse med studiet du ønsker å søke på :phttp://www.ntnu.no/studier/opptak/masting

Takk

 

Bare ett lite dumt spørsmål til :p

 

"Søkere med 3-årig ingeniørutdanning søker direkte til NTNU. Styret ved NTNU har fastsatt en nedre karaktergrense på 2.5 for opptak, dette tilsvarer bokstavkarakteren C."

 

Er dette gjennomsnittet, eller gjelder det for alle fagene?

 

Det er nok snittet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...