Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fjellet med bøker som er listet opp på tapir stemte ihvertfall relativt dårlig for et par år tilbake.

 

Da var det kompendie kjøpt direkte fra foreleseren som gjaldt, kopiert til kostpris siden det inneholdt litt av hvert uten at rettighetene var tilstede for kopiering.

 

Fikk kun med meg et par forelesninger, men essentielt sett så er det et historiefag, og som alle rene historiefag så er det en smakssak om man liker det. Har man sansen for historie, interesse for antikken, og evne til å like rene puggefag, så kan det være interessant.

 

Om du ser etter fornuft, som i kunnskap om retorikk som er relevant og anvendelig; så er det lite å hente.

 

---

 

Mener jeg hørte noe engang om noen mattefag som gikk som samlingsbaserte fjernstudier, men jeg finner ikke noe info om slikt på sidene til ntnu. Ingen som vet noe om det her vel?

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Er det noen her som har kjennskap til HFEL0004 Retorikk? Er det gørr kjedelig, eller er det litt fornuft i det? Trenger man hele det fjellet med bøker som er listet opp på Tapir?

Tok faget våren 2010, og synes det var interessant. Appellerte mer til meg enn det exphil gjorde, men så er jo innholdet i faget også ganske forskjellig fra exphil. Personlig fant jeg faget til tider veldig relevant i forhold til hva jeg studerer (fysikk), men det var selvfølgelig deler av pensum som var fryktelig kjedelig. Slik emnet var lagt opp da jeg tok det så kunne man nok få en god karakter kun ved noe pugging av historie, men jeg veit at foreleseren prøvde å vri pensum litt på en slik måte at det ble mer rom for "analytisk" tenking. Likevel, det gjelder nok bare å kunne pugge og huske mest mulig. Var det jeg gjorde, og det gikk bra.

 

Foreleseren var til tider helt håpløs, men det var stort sett fordi hun var ekstremt tunghørt. Boka som heter "I Retorikkens Hage" er ei - etter min mening - god bok. Min erfaring var at jeg fikk utdelt masse stoff på forelesningene, bla utdrag fra "Retorikken" (Aristoteles), diverse viktige retoriske verk fra både greske og romerske retorikere, pluss en del annet stoff. Foreleseren insisterte på at vi skulle kjøpe ei svensk bok - husker ikke hva den het i farta -, noe jeg gjorde. Angrer litt på det kjøpet, fordi på eksamen kunne jeg velge oppgaver slik at stoffet den boka dekket ikke var aktuelle.

 

Det du trenger er stort sett den som heter "I Retorikkens Hage". Vi fikk i alle fall utdelt relevante kapitler fra "Retorikken" og "Talerens troverdighet". Om du kjøper den svenske boka kommer vel egentlig litt an på hvor mye foreleser velger å vektlegge pensum som den boka dekker. Er sikkert mulig å få kjøpt den brukt uansett. (hinthint :p)

Lenke til kommentar

Tunghørt? Var det Forselv som hadde faget? :whistle: Har hatt henne som foreleser i andre fag. Ja, ha tålmodighet. Hun er gammel og tunghørt samtidig som hun snakker lavt. Trodde det var slik at folk som hørte dårlig snakket høyt for å høre seg selv. :hmm: Det er altså en fordel å komme tidlig til forelesning og få seg en plass fremst slik at man hører hva hun sier, for hun kan sakene sine.

Lenke til kommentar

Forselv ja, stemmer! Problemet med forelesningene var ikke at hun ikke var flink, for det var hun. Øste ut over oss av gode poenger. Men, det var kanskje...tja...opp mot 15 stk som gikk på forelesninger i faget, og da forelesningene var i et av S-auditoriene sier det seg selv at ikke alle satt på fremste rad. I tillegg var det nesten aldri batterier i mikrofonen, så det kunne bli slitsomt til tider.

Lenke til kommentar

Hvor får jeg klippet håret billig i Trondheim? Må ta meg bra ut til EiT-oppstart! Ekke spesielt metroseksuell av meg, så det er ikke så farlig om frisøren har bachelorgrad i extensions og hipster-vinkler.

 

utelandsopphold ja eller nei ?

Tror man skal være bevisst på hvorfor man gjør det, i alle fall. Reiser du til et sted du ikke kan språket bør du jobbe aktivt for å ikke falle i "snakke engelsk og henge med andre utvekslingsstudenter"-fella. Man bør også se nøye på fagtilbudet, ofte folk kommer tilbake fra utlandet uten noen nevneverdig spesialisering fordi de ikke sjekket godt nok på forhånd at det var kurs de ønsket på det nivået de trengte.

 

Samtidig er det jo bra sosialt og fint med et miljøskifte. Er ikke noe fasitsvar, egentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...