Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mage trenes "indirekte" fra flere øvelser; markløft, knebøy, noen triceps etc. Ofte blir jeg spurt hvordan jeg fikk en så "definert" mage, og svaret er det samme hver gang: "Absolutt ingenting - husmorstrim kombinert med husmanskost": :)

 

 

attachicon.gif34012122_10156147465516343_5867197283665182720_n.jpg

 

 

 

Nice. 

Kan jo hende du kan få enda større/sterkere magemuskler med direkte trening som innehar gradivs motstand. Hvis noen har bra armer uten å trene armer direkte, men kun pullups og benk (indirekte), så betyr ikke det at de oppnådd sitt naturlige potensial.

Lenke til kommentar

Bare for å oppklare, det er ikke for magerutene sin del, det er for kjernen. Dette er primært en damegreie som dere gutta ikke vil få problemer med. Når damer er gravid så presses magemusklene fra hverandre innenfra pga babyen som vokser i magen. Magemusklene deler seg da på midten. Etter at man har født vil magemusklene etter hvert samles igjen, men for noen vil de fremdeles være delt, og man kan oppleve at «ting» presses ut der musklene er delt. I noen tilfeller må det opereres, mens andre tilfeller kan trenes opp. Dette gjøres ikke via situps eller tunge løft med høyt buktrykk. Nå har jeg som sagt ikke delte muskler, men det indre beltet føles på en måte strekt. Etter å ha googlet litt så virker det som om planken kanskje ikke er best, det kan kanskje være like hensiktsmessig med vakumøvelser.

 

Jeg vet at det har vært diskutert tidligere om magetrening er bortkastet hvis man driver med tunge baseløft. Personlig ønsker jeg jo gjerne å tro på dette siden det er booooring. Jeg tror uansett at riktig kjernetrening i moderate mengder kan gjøre deg sterkere i baseløft.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

 

- I tillegg, kan for mye magetrening både være dårlig for holdninga di, og utsette deg for skader. Magetrening trekker kroppen forover. Da må du ihvertfall trene rygg tilsvarende for å ballansere.

 

Det skjer om man ikke isolerer magen. Man blir "dratt fremover" om man involverer hofteleddsbøyerne. Ved f.eks. Paloff press får an isolert magen bra, typiske crunches involverer hofteleddsbøyerne i så stor grad at magen nærmest bare er tilskuer.

Lenke til kommentar

Men det er jo utenfor hovedsaken hvor den viktigste forskjellen mellom dem ligger.

Hva kaller du da en crunch som ikke involverer å sette seg opp ved help av hoftebøyerne?

Nå flisespikker du................

 

En crunch og en situp vil involvere hofteleddsbøyerne i nesten like stor grad.

Lenke til kommentar

 

 

Matsemann: det der er jo en ganske god tid? Hvis jeg har regna rett, løp du på 4:19 per kilometer. Det er samme tempo som jeg nylig holdt på fire km (dog ganske kupert), og da løp jeg meg helt balle. Aldri i livet om jeg hadde holdt den farta i ti kilometer!

Ja, veldig fornøyd med tiden!

 I dag kan jeg ikke gå på ene foten derimot. Ser ut som jeg dro på meg noe, håper det går raskt over.. :(

 

Gratulerer med godt løp! Hvilket ritt på onsdag? Lykke til, uansett.

Enebakk rundt. 83 km, mest for å øve litt på å sykle i gruppe. Satser på det går greit med foten.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har du dreid diskusjonen helt vekk fra det initielle spørsmålet. For å unngå dårlig holdning grunnet feil magetrening bør man bruke statiske isolerende øvelser. Crunches og situps bruker ingen lengre, med mindre man er i forsvaret. Og selv der er de oppdatert på fysiologi....

Lenke til kommentar

Wut???

 

Jeg poengterer at situps/crunches og andre øvelser som vil involvere hofteleddsbøyerne er grunnen til at man får en anterior orientert holdning. Å da flisespikke på minutiøse definisjoner er meningsløst. Å vinne en diskusjon er ikke mitt mål, men enda mindre enn det er det å diskutere urelevante detaljer.

Lenke til kommentar

Har ikke trent grep noe mer enn når eg tar markløft og slike ting. Så har begynt å henge. Sist eg gjorde dette (hadde step-kassen under så eg skulle slippe å "falle" så langt" så for hver gang eg slapp taket og armene kom ned så fikk eg en ekkel smerte rundt bryskassen og rundt mot ryggen. Smertene kunne føles som en metallstreng som ble strammet rundt kassa og bakover. Smertene satt ca i nipple høyde, var ubehagelig/vondt å trekke pusten siden brystkassen da utvider seg....og "strengen" rundt strammet seg mer og det gjorde vondere..

Prøvde etter noen slike situasjoner at når hengetiden var ute, så satt eg beina på stepkassen og tok armene seint ned til "normal" posisjon kontra å la de falle ned som en vanligvis gjør etter å ha hengt etter armene.

Noen som har en ide om hva slags smerter det her var? Og hvorfor de kom?

Lenke til kommentar

Vurderer å starte en liten planke-challenge med meg selv. Kjøre planke fast i 6 uker fra 1. Mai, for å se om jeg klarer å få «på plass» magen. Har delvis synlige abs (de to øverste rutene og er hint av de to under på gode dager), men merker at hvis jeg strekker meg eller liksom spenner magen for å gjøre noe i hverdagen, så buler magen ut. Har en del fett på nederste del av magen, uten at det har noe relevans, bare nevner det så det ikke høres ut som jeg skryter på meg å være ripped Jeg har ikke diastasis rectis, jeg har ikke noe hull mellom magemusklene.

 

Kan jeg kjøre planken daglig, eller bør jeg kjøre annen hver dag? Jeg trener styrke fire dager i uken fra før med baseløft. Tenker å ta planken hjemme utenom dette.

 

Spørsmål to, hvor mange kcal vil dere gjette jeg forbrenner på en vanlig dag uten trening, og hvor mye forbrenner man på en styrkeøkt med gode pauser mellom setene? Jeg er usikker på hvor jeg skal legge meg for å gå ned i fettprosent. Jeg tracker ikke hva jeg spiser i heletatt nå, men vil forsøke å kjøre diett i 6-8 uker for å ha kontroll på kcal-inntak. Tenker jeg bare må begynne et sted og justerere etter om det har noe effekt. Har en stillesittende jobb og beveger meg ikke noe særlig utenom styrketreningen.

 

Er kvinne 33 år, 161 cm og ca 55-56 kg med relativt høy muskelmasse, uten at jeg er noe tanks

https://tdeecalculator.net/result.php?s=metric&g=female&age=33&kg=55&cm=161&act=1.2&f=1

I følge denne kalkissen bruker du ca 1450cal om du sitter stille i sofaen. Legg til kanskje 200cal om du går 10000 skritt i løpet av en dag.

Det kommer til å gå sakte nedover, da jeg ikke anbefaler at du kutter under 1200cal om dagen, pass på å ha nok protein i makroene dine så du minimerer muskeltap. Legg til trening så går det muligens kjappere.

0.45kg=3500cal så en realistisk nedgang på kanskje 1 kg hver tredje uke er fint mulig.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...