Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for tips, folkens. All innspill er nyttig.

 

 

Selv om proteinbar og frukt er "sunnere" en smågodt er det mye kalorier. Kan hende du like godt kan spise en liten posjon smågodt og være mer fornøyd med mindre kalorier.

 

Den lille proteinbaren på 50g som jeg spiser har bare 174kcal i seg. Den spiser jeg sammen med en stk banan, et eple eller en håndfull bær.

 

 

Jeg spiser 250g laks en gang i uka. Skulle gjerne spist mer av det, men jeg er ikke så glad i fisk/sjømat.

Lenke til kommentar

Vedlikehold: 2500kcal

Søndag-fredag: 500kcal underskudd

Lørdag: vedlikehold+ en 200g Freia melkesjokolade (1120kcal) og en 280g pose Cashewnøtter fra nøttefabrikken (1657kcal) og en liter cola (420kcal)

 

Resultat: økt kroppsvekt

Hvem bruker en cheat day på nøtter?! :p 

 

 

Spørsmål: Vil det være noe begrensning i hvor mye kcal kroppen klarer ta til seg på en dag? jeg skjønner jo kcals inn/ut, regne ukes total slik du gjør her, men min egen erfaring har jeg virkelig ikke merket et og annen utskeielse har gjort store utslaget. 

 

Dette riktig nok ved slanking fra passe tjukk til mindre tjukk :p det føles kanskje ganske annerledes om man jobber seg fra lav til lavere fettprosent eller noe. 

Lenke til kommentar

 

Spørsmål: Vil det være noe begrensning i hvor mye kcal kroppen klarer ta til seg på en dag? 

Ja, på lik linje med at det er en maks kapasitet for hvor mye kroppen klarer å forbrenne energi, så gjelder det også opptak. Ikke at det er en oppfordring å dytte i seg maks mulig, for kroppen ønsker å ta vare på det den for - et fettrikt/energirikt måltid, så kan det ta et døgn eller to. Du kan se på det at maten står i kø i magen (fabrikken) for at arbeiderne (enzymene) skal få jobbe med "materialene". I de fleste tilfellene ved et vanvittig inntak,  som når gjøker på YouTube styrter flere liter med matolje, så vil kroppen også si ifra ved kvalme, oppkast etc. I ekstreme tilfeller kan noe energi passere tarmen og/eller skilles ut via urin. Det er alt annet enn gunstig for å si det mildt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, på lik linje med at det er en maks kapasitet for hvor mye kroppen klarer å forbrenne energi, så gjelder det også opptak. Ikke at det er en oppfordring å dytte i seg maks mulig, for kroppen ønsker å ta vare på det den for - et fettrikt/energirikt måltid, så kan det ta et døgn eller to. Du kan se på det at maten står i kø i magen (fabrikken) for at arbeiderne (enzymene) skal få jobbe med "materialene". I de fleste tilfellene ved et vanvittig inntak,  som når gjøker på YouTube styrter flere liter med matolje, så vil kroppen også si ifra ved kvalme, oppkast etc. I ekstreme tilfeller kan noe energi passere tarmen og/eller skilles ut via urin. Det er alt annet enn gunstig for å si det mildt.

Kan du si mer om dette? Hvor mye energi skal inntas, og hva kan konsekvensene være?

Lenke til kommentar

Hvordan er det mulig å ikke drukne i bassenget med alt det der stacka i magen sin? 12.000kcal? Jeezez... jeg klarer så vidt 5-6000kcal på en god dag.

 

Phelps var umenneskelig på den tiden der, han brant jo opp disse kaloriene også. Vi snakker kanskje om den største atleten i historien, og tidenes olympier. Vanvittig fyr  :ohmy:

Lenke til kommentar

Kan du si mer om dette? Hvor mye energi skal inntas, og hva kan konsekvensene være?

 Om du spiser 10 000 kalorier daglig over noen dager, så vil som sagt passasjen i mage-sekk bli sterkt forsinket, men fordi termisk effekt av føde potensielt kan øke mye, så er det observert både økt varmeproduksjon og malabsorpsjon (tap av energirike stoffer i avføring og urin). Det er ubehagelig pga økt tilgang av energi gir mer mat til tarmbakterier, som igjen kan bryte noe ned og gi dannelse av gasser. Du kan også observere at avføringen er mer "glatt" pga fett som ikke har blitt tatt opp. I ekstreme tilfeller med mye energi som skulle overstige nyrenes kapasitet, så kan vi ekstrapolarisere dataene fra diabetikere; hvor sukker skilles ut i urinen. Også her er det risiko for at energien kan spises av lokale bakterier og gi urinveiinfeksjon. 

 

Det interessante (se under) er om du er i god fysisk form og bestemmer deg en dag for å spise opp hele pizzaen alene, så kan mesteparten forsvinne som varmetap (det må ikke tolkes som at det alltid går fint å spise fra et overskudd uten å legge på seg):

 

Om du skulle ønske å ta en nærmere titt (de novo lipogenesis betyr fettsyresyntese: første lenke). 

https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/48/2/240/4694971?redirectedFrom=fulltext

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/oby.20562

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Årets mål er en svensk klassiker

Vasaloppet 90km ski

Vätternrundan 300km sykkel

Vansbrosimmet 3km svøm

Lidingöloppet 30km løp

 

Da gikk jeg Vasaloppet i dag (Öppet Spår, proffene og enda flere går neste helg). Ble 5t50min, ca 2 timer raskere enn målet haha. Snittfart på 15,5km/t / 3:52m/km. 8 plussgrader men løypene holdt ca til jeg nådde 7 mil så super jobb av løypemannskapet. Skulder+lats+triceps ganske øm ca samme tid, og siste milen gjorde hvert stavtak dritvondt men når jeg så jeg kunne klare en tid under 6t var det bare å pushe på ?
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...