Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om det er Gradis Nybakt så! For den er goood. Neida joda.

 

Gledet meg så sykt til denne deload-uken, så ble jeg steike meg smittet og forkjølet denne gangen og.

Nesten ett år uten å være syk, så to ganger på to måneder.

Men med mitt immunforsvar av stål og kevlar er jeg nok i drift før dere aner.

 

Uansett hatt god fremgang siden nyttår, og seriøst... bruk deloads folkens.

Lenke til kommentar

Om det er Gradis Nybakt så! For den er goood. Neida joda.

 

Gledet meg så sykt til denne deload-uken, så ble jeg steike meg smittet og forkjølet denne gangen og.

Nesten ett år uten å være syk, så to ganger på to måneder.

Men med mitt immunforsvar av stål og kevlar er jeg nok i drift før dere aner.

 

Uansett hatt god fremgang siden nyttår, og seriøst... bruk deloads folkens.

 

Skal du først være syk er det jo i deload-uka du skal være det(?)

Nå får du en naturlig deload.

 

Syk i maks-uka er fy-fy og bør unngås så godt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Da gikk jeg Vasaloppet i dag (Öppet Spår, proffene og enda flere går neste helg). Ble 5t50min, ca 2 timer raskere enn målet haha. Snittfart på 15,5km/t / 3:52m/km. 8 plussgrader men løypene holdt ca til jeg nådde 7 mil så super jobb av løypemannskapet. Skulder+lats+triceps ganske øm ca samme tid, og siste milen gjorde hvert stavtak dritvondt men når jeg så jeg kunne klare en tid under 6t var det bare å pushe på

Wow, gratulerer med vel gjennomført løp! Ser du har Vätternrundan på listen din, kan jeg få spørre hvordan du tenker å forberede deg? Har så lyst til å delta på det en gang.

Lenke til kommentar

Om det er Gradis Nybakt så! For den er goood. Neida joda.

 

Gledet meg så sykt til denne deload-uken, så ble jeg steike meg smittet og forkjølet denne gangen og.

Nesten ett år uten å være syk, så to ganger på to måneder.

Men med mitt immunforsvar av stål og kevlar er jeg nok i drift før dere aner.

 

Uansett hatt god fremgang siden nyttår, og seriøst... bruk deloads folkens.

 

 

Hvor ofte skal en ha deloads?

Lenke til kommentar

Wow, gratulerer med vel gjennomført løp! Ser du har Vätternrundan 

 

på listen din, kan jeg få spørre hvordan du tenker å forberede deg? Har så lyst til å delta på det en gang.

Takk :)

Jeg syklet Lille Styrkeprøven i fjor (Lillehammer - Oslo 192 km). Da var det i hovedsak at jeg prøve å sykle en langtur hver helg (3 timer/~100km), og noen ganger lengre (men da gjerne saktere) bare for å kjenne på det å være i gang over lang tid. Og så utenom det bare generell kondis (kortere sykkelturer/spinning, løping, svømming osv). Så ikke sånn veldig målrettet annet enn å passe på å få mange timer på sykkelen en gang i blant. Det fungerte ganske ok egentlig.

 

I år er planen derimot litt mer hardcore. Kjøpt meg sykkelrulle, så sykler på Zwift foran TVen. Et slags spill der jeg sykler hjemme, og så går det fortere på skjermen desto fortere jeg sykler, hehe. Kjører det nå om vinteren for å bygge FTP og få litt mil i beina før snøen smelter. Så langt bare 1 gang i uka, men nå som vasaloppet er over blir det 3-4 ganger, får se ikke helt lagt opp hele planen enda. Og igjen når det blir vær til det sykle lengre turer i helgene.

Kjøpt medlemskap hos TrainerRoad, de har planer man kan komponere selv avhengig av målsetning og mengde tid man kan trene. Tenker da kjøre "base phase" nå noen uker og så "build phase"-varianten rettet mot langsykling etterpå.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Hvor ofte skal en ha deloads?

Det avhenger av hvor mye hvile du til vanlig får i forhold til treningsnivå, og hvor tungt man løfter. Løfter man sjelden tungt, er det beste å kjenne etter. Det er når nervesystemet trenger hvile at man kjenner behovet for deload, det vil si når vekter man vanligvis skal ta med god kontroll blir tunge. 

 

For en gjennomsnittlig person på treningssenteret holder det lenge med hver 10. uke. For folk som konkurrerer og trenger relativt tungt 4+ dager i uka, er hver 4-8 uke normalt. 

Lenke til kommentar

Hvor ofte skal en ha deloads?

 

I tillegg til det Akse allerede har nevnt - man skiller mellom deload av nervesystemet (tunge løft i baseøvelser) og deload av høyreps/isolasjonsøvelser (svekking av bindevevet).

 

Deload av nervesystemet som beskrevet - reduser vektene med 20% og før en jevn progresjon i belastningene. Dette vil gi deg et par uker med moderat-tung trening før det igjen begynner å balle på seg med moro.

Hvis du velger å deloade ved å ta deg uke uke helt treningsfri kan du redusere belastningene med 30% = taper litt tid ved første øyekast, men muligens gjør det deg godt over et lengre tidsaspekt.

 

Deload av høyreps/isoøvelser har den hensikt å svekke musklenes bindevev som etterhvert bygger seg så sterkt at det blir umulig å trenge gjennom for videre skading av muskelfibrene.

Her tar man seg en uke fri fra disse øvelsene, noe som signaliserer til kroppen at "faren er over".

Bindevevet svekkes iløpet av denne friuken og du bygger fiskeboller med de letteste vektene når du starter opp igjen :dremel:

Det er altså ikke hensiktsmessig å trene med tunge belastningen i uken du starter opp etter deload.

 

Deload er også fint å planlegge med tanke på aktivitet på fritiden.

Hvis du ser at du har en helktisk uke på jobb eller skole noen uker frem i tid kan du planlegge deloaden til den uken slik at du kan hente maksimalt ut av både trening og fritid :dremel:

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Kjapt spm.

Begynte året på ca 93 kg. Bikket nå for første gang under 80 idag tidlig. Planen var egentlig å fortsette ned til 72-73 før jeg tenkte å "bygge" meg opp til 76-77. Er det noe vits i eller er det lige greit å stoppe når jeg når 76 og jobbe derfra? Planen er lav fett% (8-10) og bygge muskler/eksplosivitet samt kondisjon. 

Lenke til kommentar

Vet ikke. Ikke så bekymret om jeg taper litt muskelmasse eller styrke. Nå er det sikkert 2 år siden forrige gang jeg trente regelmessig (personlige årsaker) så har lite å sammenligne med, men er definitivt svakere nå enn for 3-4 år siden (mens jeg trente endel). Nå er ikke planen å bli sjukt sterk eller noe sånt, så ikke noe jeg tenker mye på. Skal gå greit å trene opp musklene jeg hadde før ish frem mot sommeren etter vektnedgangen tenker jeg 

 

Eneste gørrkjedelige er at jeg går rundt konstant sulten, det begynner jeg å bli lei av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...