Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Årets mål er en svensk klassiker

Vasaloppet 90km ski

Vätternrundan 300km sykkel

Vansbrosimmet 3km svøm

Lidingöloppet 30km løp

 

Deltatt på noen triatlon siste årene, så de 3 siste der er ok. Men langrenn er noe nytt. Kjøpte ski like før jul, og prøvd å lære meg teknikk. Gikk Holmenkollmarsjen 52km i går som oppvarming til Vasaloppet om 2ish uker. Ganske ødelagt i dag.

 

Er imponerende å gå 52km på ski uten god teknikk, uansett hvor godt trent man er! Lang tid brukte du? 

Racingski du har? 2ish uker er uansett ekstremt lite tid å terpe teknikk på, men du er vel såpass godt trent at du vil overleve :D 

Lenke til kommentar

Hei,

 

Akkurat begynt styrketrening og primærmålet er å gå ned i vekt. Noen som har noen pointers til program? Tenker maks 3-4 ganger i uken og ikke lengre enn èn time om gangen. Tenker fullkroppsprogram er mest hensiktsmessig? Eller? 

 

Fullkroppsprogram i 1-3mnd. kan være en god løsning. Etter dette er du såpass godt i gang at du kan begynne å dele opp.

 

Gjør det så enkelt som mulig til å begynne med - tren store øvelser så sant du føler deg trygge på de, og dropp en del unødvendige isolasjonsøvelser som du ikke vil ha bruk for i starten (hvis du har med de store øvelsene).

 

Ikke fokuser på å løfte tungt til å begynne med. Start i "bunn" og jobb deg sakte men sikkert oppover - tenk at styrketrening er et maratonløp.

 

Stronglifts 5x5 eller RYP er trygge og gode programmer både for nybegynnere og erfarne og inkluderer viktige faktorer slik som progresjon og deload.

 

Løkke tel.

Lenke til kommentar

Er imponerende å gå 52km på ski uten god teknikk, uansett hvor godt trent man er! Lang tid brukte du?

Racingski du har? 2ish uker er uansett ekstremt lite tid å terpe teknikk på, men du er vel såpass godt trent at du vil overleve :D

Takk :D

Brukte 4t23m, snittfart på 12km/t, fornøyd med det, mye bakker. Har et par felleski, veldig fornøyd med de, digg å slippe og tenke på festesmøring.

Lenke til kommentar

Fullkroppsprogram i 1-3mnd. kan være en god løsning. Etter dette er du såpass godt i gang at du kan begynne å dele opp.

 

Gjør det så enkelt som mulig til å begynne med - tren store øvelser så sant du føler deg trygge på de, og dropp en del unødvendige isolasjonsøvelser som du ikke vil ha bruk for i starten (hvis du har med de store øvelsene).

 

Ikke fokuser på å løfte tungt til å begynne med. Start i "bunn" og jobb deg sakte men sikkert oppover - tenk at styrketrening er et maratonløp.

 

Stronglifts 5x5 eller RYP er trygge og gode programmer både for nybegynnere og erfarne og inkluderer viktige faktorer slik som progresjon og deload.

 

Løkke tel.

Takk!!

Lenke til kommentar

Jeg har et potensielt ganske stort problem. Korsryggen min er ekstremt ubalansert. Dvs mye mer bygd på venstre side. Man kan se det visuelt, og det kan lett kjennes. Mistenker det er pga tidligere jobb, hvor det var mye bordplatebæring. Holder man mye vekt i en hånd vil man jo også bruke ryggen for å stabilisere? 

 

Uansett... Har begynt å merke at jeg får smerte i venstre siden av rygg, som er den mest bygde, under tunge knebøy økter. 

Tips til hvordan jeg kan fikse denne ubalansen? Det mest logiske er vel kanskje å bære en manual i høyre hånd? 

Lenke til kommentar

Jeg har et potensielt ganske stort problem. Korsryggen min er ekstremt ubalansert. Dvs mye mer bygd på venstre side. Man kan se det visuelt, og det kan lett kjennes. Mistenker det er pga tidligere jobb, hvor det var mye bordplatebæring. Holder man mye vekt i en hånd vil man jo også bruke ryggen for å stabilisere?

 

Uansett... Har begynt å merke at jeg får smerte i venstre siden av rygg, som er den mest bygde, under tunge knebøy økter.

Tips til hvordan jeg kan fikse denne ubalansen? Det mest logiske er vel kanskje å bære en manual i høyre hånd?

Unilaterale øvelser som f.eks. bulgarsk utfall, gående utfall, ettbeins strake markløft osv. Trene med lik belastning på begge sider altså. Det jevner seg ut etter hvert, såvidt jeg har forstått. Endret av darkness|
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, SBD knevarmerne gir en helt ny dimensjon av knebøys - de koster litt men er verdt hver krone.

De holder også passformen lenge.

Har brukt det samme paret 4 x pr uke i snart et år, og de er fremdeles like gode.

Hvordan målte du størrelsen på knevarmerne?

Midt over kneskålen ish? Gikk du et hakk ned fra tabellen? :hmm:

Lenke til kommentar

Hvordan målte du størrelsen på knevarmerne?

Midt over kneskålen ish? Gikk du et hakk ned fra tabellen? :hmm:

 

Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg gjorde - ei heller tør jeg banne på hva som fungerer for deg(!) :)

En ting er ihvertfall sikkert - de skal være tighte og grusomme å få på og av seg.

 

Det er en egen youtubevideo der ute som forklarer hvordan de skal tres på beinet, så vanskelig skal det være :rofl:

 

Det beste du kan gjøre er å følge skjemaet - mitt tips hvis du ligger i en størrelse`s nedre sjikt er å velge en størrelse ned.

De vier seg ut LITT etter bruk men ikke mye.

 

post-268618-0-65565900-1549922282_thumb.jpg

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker ikke nøyaktig hva jeg gjorde - ei heller tør jeg banne på hva som fungerer for deg(!) :)

En ting er ihvertfall sikkert - de skal være tighte og grusomme å få på og av seg.

 

Det er en egen youtubevideo der ute som forklarer hvordan de skal tres på beinet, så vanskelig skal det være :rofl:

 

Det beste du kan gjøre er å følge skjemaet - mitt tips hvis du ligger i en størrelse`s nedre sjikt er å velge en størrelse ned.

De vier seg ut LITT etter bruk men ikke mye.

 

attachicon.gifKnee sleeves sizes.jpg

Thanks Høna  :love: 

Blir mer fokus på bøy fremover nå etter jeg "løste" gåten om fotplassering/teknikk/rævaktivering    :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg har et potensielt ganske stort problem. Korsryggen min er ekstremt ubalansert. Dvs mye mer bygd på venstre side. Man kan se det visuelt, og det kan lett kjennes. Mistenker det er pga tidligere jobb, hvor det var mye bordplatebæring. Holder man mye vekt i en hånd vil man jo også bruke ryggen for å stabilisere? 

 

Uansett... Har begynt å merke at jeg får smerte i venstre siden av rygg, som er den mest bygde, under tunge knebøy økter. 

Tips til hvordan jeg kan fikse denne ubalansen? Det mest logiske er vel kanskje å bære en manual i høyre hånd? 

 

Tror du skal en tur til legen og fysioterapeut 

Lenke til kommentar

Synd at utstyr skal være så sabla dyrt. Har lyst på knee sleeves, og trenger nye løftesko. Hva må man egentlig gjøre før å få spons? Legge ut en jevn strøm av rumpebilder?

:rofl:  

3-5 rumpebilder i uken med tettsittende tights der du holder en Nocco burde funke.

Husk "FitnesDarkness" som instagram navn og et titalls #yolo #fitness #hashtag 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...