Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De første veiingene er i februar, så det er altså 6 uker ;)

Whops, så ikke det.

 

Enten får du i deg mer kalorier enn de 2300 du tror (noen kaloribomber i lunsjen eller ting du ikke teller med), eller så er daglige forbruket ditt mindre enn du tror. Uansett hva blir jo konsekvensen at du må spise mindre. Det går jo nedover allerede, så nok ikke store justeringen som må til.

Kan også kanskje være verdt å telle kalorier på spisedagen din, for å se om det er noe der som er uant mye kalorier i. Om du i dag liger på 300 kcal underskudd, og så kommer spisedag med 1500 kcal overskudd blir det ikke mye nedgang totalt.

 

Du er definitivt ikke på sparebluss, sånn btw.

Lenke til kommentar

Vektnedgangen din er helt fin :)

 

Bare fortsett med det du gjør nå og ikke bekymre deg så mye.

 

1.3kg ned på 6 uker er en fin vektnedgang? Virkelig? ;) Vil si meg ganske sterkt uenig når vektmålet mitt er 80kg. Vil ta meg over 1.5 år å komme dit isåfall :)

 

ingen frokost? kveldsmat? mellommåltider? shakes?

 

Nope. Kun lunsj og middag. Mellommåltider er gulrøtter, agurk og stangselleri om nødvendig, og det gidder jeg ikke telle med.

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

Whops, så ikke det.

 

Enten får du i deg mer kalorier enn de 2300 du tror (noen kaloribomber i lunsjen eller ting du ikke teller med), eller så er daglige forbruket ditt mindre enn du tror. Uansett hva blir jo konsekvensen at du må spise mindre. Det går jo nedover allerede, så nok ikke store justeringen som må til.

Kan også kanskje være verdt å telle kalorier på spisedagen din, for å se om det er noe der som er uant mye kalorier i. Om du i dag liger på 300 kcal underskudd, og så kommer spisedag med 1500 kcal overskudd blir det ikke mye nedgang totalt.

 

Det som er det spesielle her er at jeg har gått ned i vekt flere ganger før (ja jeg sliter litt med å holde meg der) og da har jeg gått ned i vekt på 2800kcal i snitt og verre spisedager enn det jeg har nå. Det er derfor jeg stusser.

 

Disse bacon og biff-spisedagene mine ligger på ca 3000kcal uten å ha regnet med oljen og smøret champignonen og biffen stekes i.

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

1.3kg ned på 6 uker er en fin vektnedgang? Virkelig? ;) Vil si meg ganske sterkt uenig når vektmålet mitt er 80kg. Vil ta meg over 1.5 år å komme dit isåfall :)

 

 

Nope. Kun lunsj og middag. Mellommåltider er gulrøtter, agurk og stangselleri om nødvendig, og det gidder jeg ikke telle med.

 

Et viktig poeng er at du i èn måned reduserer kroppsvekten med 1kg - en annen måned nèd 2.5kg med samme energiinntak.

Det er slik det er. Du vil ikke gå 100% jevnt nedover hele veien, men jobber tålmodig over tid og ser på snittet etter en lengre periode.

 

Du har begynt med kreatin? Det er 1-2kg opp iløpet av 2-3 uker bare i vannvekt :dremel:

 

15kg ned? Hvis du skulle ha brukt 18mnd på dette vil du gå ned 0.8+kg pr måned.

Hvordan kan du si at deg "sterkt uenig" i at det er en fin vektnedgang? Det er en sunn og fin vektnedgang, så får du heller skylde deg selv som ikke stoppet tidligere med bulken din ;)

 

Vektnedgang er et waiting game. Det vil gå opp og det vil gå ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

15kg ned? Hvis du skulle ha brukt 18mnd på dette vil du gå ned 0.8+kg pr måned.

Hvordan kan du si at deg "sterkt uenig" i at det er en fin vektnedgang? Det er en sunn og fin vektnedgang, så får du heller skylde deg selv som ikke stoppet tidligere med bulken din ;)

Vel, det hele blir jo subjektivt. Jeg er også enig i at det sett utenifra og fra et helsemessig perspektiv er en fin vektnedgang. Til og med noe jeg kunne ha lira av meg. Men jeg tror de aller, aller fleste ville vært misfornøyd med 1.3kg på 6 uker. Spesielt når jeg ønsker å se nogenlunde representabel ut på stranda når den tid kommer :)

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

Du har jo god kontroll på hva du putter i deg(ish på lunchen). Det som er "artig" her er jo prøve kutte f.eks 100-200kcals til om dagen. det er ikke mye, men kanskje det gjør utslaget du er ute etter.  En diett trenger jo absolutt ikke være helt låst. X uker på X kcals.

Om vi snakker ønske om endring og ikke minst permanent endring, holde vekta etterpå.  Så er det viktigste å legge opp et grunnlag man kan leve med over tid hvor man kan tilføye eller trekke fra kcals etter behov og ønske.

Lenke til kommentar

Vel, det hele blir jo subjektivt. Jeg er også enig i at det sett utenifra og fra et helsemessig perspektiv er en fin vektnedgang. Til og med noe jeg kunne ha lira av meg. Men jeg tror de aller, aller fleste ville vært misfornøyd med 1.3kg på 6 uker. Spesielt når jeg ønsker å se nogenlunde representabel ut på stranda når den tid kommer :)

 

Nå er ikke vekta alt heller. Spess ikke om kun fettnedgang er målet. Jeg ville målt forskjellige steder i midjeregionen. Jeg gikk ned der, men vekta stod stille ei beite. 

 

Som regel må man av med mye mer fett enn man tror for å være fornøyd, evnt at det tar mye lengre tid enn man tror før man er der man vil være. Man må rett og slett begynne tidlig, eller godta at den og den datoen ikke blir slik man regnet med.

 

Vi som har vært på jo-jo kjøret flere ganger kan jo også lure på om vi er svekket på en eller annen måte. Er vel mange ting man ikke har helt klare data på?

 

Ta tida til hjelp og tenk på andre ting.

Lenke til kommentar

Vel, det hele blir jo subjektivt. Jeg er også enig i at det sett utenifra og fra et helsemessig perspektiv er en fin vektnedgang. Til og med noe jeg kunne ha lira av meg. Men jeg tror de aller, aller fleste ville vært misfornøyd med 1.3kg på 6 uker. Spesielt når jeg ønsker å se nogenlunde representabel ut på stranda når den tid kommer :)

Da har du strengt tatt startet alt for seint når du skal ned 15kg.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Jeg startet i slutten av januar og siktet på 80kg innen 1.juli. Det vil jo da si 3kg pr mnd, som i bunn og grunn ikke er helt vanvittig? Jeg har tatt av 23kg på 5.5mnd før.

 

Jeg startet egentlig i september, men av diverse grunner så stoppet treningen og kostholdet opp fullstendig i 4 mnd.

Endret av banansplitt™
Lenke til kommentar

Ble litt ned i kjelleren når jeg hørte det, men vet jo ikke omfanget/prognosene eller noe særlig akkurat nå egentlig, så ikke vits å tenke det verste (bare hørt at man sjelden blir bra igjen..).

Kjæresten min røk minisken på en topptur i fjor påske. Såpass ille at jeg og et par andre måtte frakte henne ned på båre. Gikk på krykker kanskje 2 uker, så rolig opptrening og så kort tid etter tilbake i full trening (mye tung knebøy). Nå er alle skader forskjellige, men jeg tror at det at hun er så flink til å trene beina er noe av det som gjør at kneet hennes er stabilt og fint nå i ettertid.

 

Ang. pullups er strikk en god idé, ja. Også "negative" reps er bra i starten før man klarer å heise seg selv opp. Det er å hoppe/klatre opp, og så senke seg sakte ned, så sakte man klarer. Kanskje bruke 4 sekunder ned i starten, og så jobbe mot å klare å bruke 10+ sekunder på vei ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekstra tip med Pullups. Bare nevne at det grepet du føler deg sterkest i er kanskje der du bør fokusere, selv om du kan variere.. Feks så er de fleste sterkere i Chinups og nøytralt/hammer grep, mens pronert/overhåndsgrep er litt tyngre. Blir du sterkere i det ene grepet så vil du mest sannsynelig ha en viss carryover. Sleit utrolig med Pullups i alle former før, mye pga vekta også.

Har nå etter lannng tid kommet meg til tosiffra reps :p God følelse. Lykke til!

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Jeg startet i slutten av januar og siktet på 80kg innen 1.juli. Det vil jo da si 3kg pr mnd, som i bunn og grunn ikke er helt vanvittig? Jeg har tatt av 23kg på 5.5mnd før.

 

Jeg startet egentlig i september, men av diverse grunner så stoppet treningen og kostholdet opp fullstendig i 4 mnd.

Jo, det er ganske vannvittig å opprettholde over 5-6 måneder.

Lenke til kommentar

Hvordan dealer dere med sultfølelse ved kutt i kalorimengde? Kommer det noe punkt der man ikke er sulten hele tiden?

 

Sliter litt med at magen min vil helt andre ting med vekta enn det målet jeg har i hodet.

 

(teller kaloriene, eller prøver i alle fall)

 

Ved bulk er det viktig å gå hardt ut. Energirik frokost(!)

Kommer man skjevt ut her ender man opp med å være stappmett på ettermiddagen og man sliter med å nå målet for dagen.

 

Personlig gjelder det motsatt ved underskudd. Spink og spar litt på kcalsa på morgenen slik at du kan spise bedre utover ettermiddagen og kvelden når normalt sett suget etter mat er størst.

Lenke til kommentar

Å ligge på noe selv så lavt som 1200 kcal der 90% av de kommer fra kylling/mager fisk eller lignende så skal det godt gjøres å være sulten.

 

Høres sykt ut for meg og ikke gunstig mtp micronæringsstoffer, fett og fettløslige vitaminer.. Uansett er jo meningen å ikke drive jo-jo. Spiser man slik, så er man vel dømt til å gå opp igjen, med mindre man klarer å leve slik.

Lenke til kommentar

Høres sykt ut for meg og ikke gunstig mtp micronæringsstoffer, fett og fettløslige vitaminer.. Uansett er jo meningen å ikke drive jo-jo. Spiser man slik, så er man vel dømt til å gå opp igjen, med mindre man klarer å leve slik.

Er da ingen problem å få i seg næringstoffer på 1200 kcal. Spis egg og grønnsaker i tillegg så har du vel dekt det du trenger.

 

Dette er snakk om underskudd da, og ikke alle skal ligge på 1200 heller. Poenget er at man kan spise seg mett på veldig få kalorier

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...