Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Takk for mange gode tips, jeg venter selvfølgelig på blakk fredag, skal jo spare masse penger da!  :xmas:

 

Jeg kjøpte meg denne; https://www.prisjakt.no/product.php?p=4532371 kun for å lage proteinshake, og det funker den til. Alt annet og for mye pulver/melk ratio blir litt for mye for den stakkars. Men aldri hatt så klumpfrie/smoothe proteinshaker før :p 

 

Den var verdt de 150kr den kosta på power i sommer hvertfall.  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt skikkelig inkonsekvente treningsøkter de siste 2 ukene. Bytta ut benkpress med manualer, hvor jeg følte jeg hadde god kontroll helt til jeg skulle løfte 30kg. Klarte 17 reps totalt, skulle hatt 5x5, så 25 reps totalt. Så jeg gikk ned til 24kg, hvor jeg tok 5 set med 10 reps. Dette gikk fint til 28kg, hvor det ble ganske tungt, men klarte det. Så skulle jeg prøve meg på 5x5 30kg igjen. Hadde ikke sjangs... 

Klarte 2 set, med dårlig teknikk, så jeg ga opp. Har dere en god teknikk video til brystpress med manualer? Føler jeg kaster bort mye energi pga dårlig teknikk. Som jeg mistenker er en av grunnen til veldig inkonsekvente økter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt skikkelig inkonsekvente treningsøkter de siste 2 ukene. Bytta ut benkpress med manualer, hvor jeg følte jeg hadde god kontroll helt til jeg skulle løfte 30kg. Klarte 17 reps totalt, skulle hatt 5x5, så 25 reps totalt. Så jeg gikk ned til 24kg, hvor jeg tok 5 set med 10 reps. Dette gikk fint til 28kg, hvor det ble ganske tungt, men klarte det. Så skulle jeg prøve meg på 5x5 30kg igjen. Hadde ikke sjangs... 

Klarte 2 set, med dårlig teknikk, så jeg ga opp. Har dere en god teknikk video til brystpress med manualer? Føler jeg kaster bort mye energi pga dårlig teknikk. Som jeg mistenker er en av grunnen til veldig inkonsekvente økter. 

 

Er litt usikker på hva du legger i "ukonsekvente treningsøkter", og hvorfor stopp-i-en-øvelse skal medføre at det blir slik.

 

Når en grense er nådd - da er grensen nådd - derfor blir det bråstopp.

Dette er ikke unormalt.

2kg (4) økning i en øvelse, når du ligger helt på grensen av hva du klarer å gjennomføre 5x5 med, er faktisk veldig mye. På samme måte som at 2.5kg økning i benkpress føles som en enorm økning når man er kommet til en visst nivå.

 

Hvis målet er å komme deg videre i denne øvelsen har du mange veivalg.

Setter opp et eksempel til deg her som målrettet kan ta deg til målet:

 

 

Mål: 30kg - 5x5

 

Uke 1: 8x5 - 24kg

Uke 2: 6x5 - 26kg

Uke 3: 5x2 - 30kg + 5x3 - 28kg

Uke 4: 5x1 - 32kg + 5x3 - 28kg + 5x1 - 26kg = totalt 142kg på 5x5

Uke 5: Ta deg helt fri fra øvelsen.

 

Uke 1: 8x5 - 24kg

Uke 2: 6x5 - 26kg

Uke 3: 5x3 - 30kg + 5x2 - 28kg

Uke 4: 5x2 - 32kg + 5x3 - 28kg = totalt 148kg på 5x5

Uke 5: Ta deg fri fra øvelsen.

 

Uke 1: 8x5 - 24kg

Uke 2: 6x5 - 26kg

Uke 3: 5x1 - 32kg + 5x2 - 30kg + 5x2 - 28kg

Uke 4: 5x1 - 34kg + 5x2 - 30kg + 5x2 - 28kg = totalt 150kg på 5x5 men avslutter "kontrollert".

Uke 5: Test - 5x5 - 30kg

Uke 6: Ta deg fri fra øvelsen.

 

Dette er en måte å jobbe deg sterkere og sterkere på over tid, med stadig økende volum, samtidig som du får restituert - noe som er veldig viktig.

Det er også viktig at du får en feeling med vekter som er litt tyngre enn målvektene dine da du ønsker overskudd til å takle de.

Kan hende du har opplevd at 5kg reduksjon etter et tungt sett benkpress føles som "luft" - det er dette du er ute etter.

 

 

Hett tips når du har et mål som dette:

Sett opp en detaljert plan - ha hele tiden klart for deg hva du skal gjøre på trening hver dag.

Avvik fra planen er naturligvis lov så lenge det ikke forekommer systematisk.

 

En stor del av treningen din se slik ut, uansett hvilken type trening du bedriver - det vil stoppe fullstendig opp og ta TID å komme seg videre. Det er også vanlig å føle at man tar et steg tilbake (blir svakere) i perioder.

De som er glade i å trene styrke jobber seg gjennom disse periodene (veien) i retning av fremgang (målet) selv om det tar lang TID.

 

Teknikk i brystpress med hantler

.....er relativt uproblematisk.

En viktig rettesnor er å holde underarmene (og håndleddene) vertikale (rette) i bunnposisjon.

-En for stor vinkel i albueleddet vil drepe skulder. (Retning: Flies)

-En for liten vinkel i albueleddet vil drepe albue.

-Begge disse vil i tillegg gjøre øvelsen tyngre.

 

 

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Oi wow! Takk for utfyllende svar! 

 

Tror jeg tar litt for mye retning flies faktisk. 

 

Har trent SL 5x5, hvor jeg egentlig bare har sett på det som at: Enten spiser jeg ikke nok, eller så sover jeg ikke nok. 

Så bare peise på, for å så heller øke volumet betraktelig, til feks 10x5 for å kommer over kneiker. 

Syntes stoppet har kommet nokså tidlig da... #svaksomf

Har stoppet i skulderpress også. Følte det kom til å gå null stress til 50kg, da både 40 og 42,5kg føltes veldig ok. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Oi wow! Takk for utfyllende svar!

 

Tror jeg tar litt for mye retning flies faktisk.

 

Har trent SL 5x5, hvor jeg egentlig bare har sett på det som at: Enten spiser jeg ikke nok, eller så sover jeg ikke nok.

Så bare peise på, for å så heller øke volumet betraktelig, til feks 10x5 for å kommer over kneiker.

Syntes stoppet har kommet nokså tidlig da... #svaksomf

Har stoppet i skulderpress også. Følte det kom til å gå null stress til 50kg, da både 40 og 42,5kg føltes veldig ok.

30kgs hantelpress er ikke svakt :)

Lenke til kommentar

Ja, bshagen, tipper noe sånt. Ser de har lignende på Sunkost, så tenker å teste det ut ;)

 

SKAĐI, så det på mountaindog sin siste vlogg, Ser jo rimelig digg ut! Jeg er jo stadig på utkikk etter SECRET SHORTCUT TO YOUR DREAM BODY. FOLLOW THESE 3 SIMPLE STEPS.

Haha, neida, men man må eksperimentere litt :)

 

edit. Jeg kan ikke skrive

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Var sikker på jeg hadde lest dette her før, men klarer ikke finne det igjen... Har en kompis som lurer på hvilket flytende grepsmiddel han kan bruke. Var visst bare det som var tillatt på gymmet hans. Er det magnesium eller talk som gjelder? Er det hipp som happ? Har PF noe som er dugandes?

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

I hvilke tilfeller er det effektivt å bruke cluster sets med f.eks 30 sek pause?

 

Har det noe effekt å trene med 1-reppere med solid (1,5min) pauser i mellom?

 

Jeg har vært syk en uke nå, men fikk er akutt tilfelle av brakkesyke i forgårs. Kjørte derfor en kose-økt med knebøy og markløft, hvor jeg trente først lett med tre fulle sett og så en-reppere (ikke cluster) på litt tyngre vekter. Det var så utrolig digg å kunne legge på vekter og faktisk klare en rep, enn å kjøre seg i bunn og måtte ta av skiver igjen og dra hjem med følelse av å ha hatt en mislykket økt.

 

Har kjørt såpass lenge på Wendler 5-3-1 nå at jeg tror det er på tide med noe nytt.

Lenke til kommentar

I hvilke tilfeller er det effektivt å bruke cluster sets med f.eks 30 sek pause?

 

Har det noe effekt å trene med 1-reppere med solid (1,5min) pauser i mellom?

 

Jeg har vært syk en uke nå, men fikk er akutt tilfelle av brakkesyke i forgårs. Kjørte derfor en kose-økt med knebøy og markløft, hvor jeg trente først lett med tre fulle sett og så en-reppere (ikke cluster) på litt tyngre vekter. Det var så utrolig digg å kunne legge på vekter og faktisk klare en rep, enn å kjøre seg i bunn og måtte ta av skiver igjen og dra hjem med følelse av å ha hatt en mislykket økt.

 

Har kjørt såpass lenge på Wendler 5-3-1 nå at jeg tror det er på tide med noe nytt.

 

Cluster er fint å benytte seg av ved flere tilfeller:

 

1: Når du har en dårlig dag, men likevel ønsker å makte og gjennomføre programmet ditt.

2: Når du ønsker full fokus på "kvalitet" gjennom et helt sett. En tung 5-repper kan slite rimelig bra på konsentrasjonen og de siste reppene kan føles som cardio.

3: Når du ønsker å trene litt tyngre i en periode kan cluster hjelpe deg noen kg opp.

 

Har du vært borte fra trening i en kortere eller lengre periode synes jeg ikke cluster er greia.

Her bør man vurdere å trene som normalt, med litt lettere belastning og istedet bruke et par økter på å komme seg tilbake i form.

 

Perosnlig ville jeg benyttet maks 15 sekunder pause - lengre enn dette synes jeg ikke er cluster-verdig, men man går istedet over til å kjøre 1-reppere.

Dette får være opp til hver enkelt å føle seg frem til.

 

1-reppere har naturligvis stor effekt - noe ala cluster, bare mer ekstremt.

Dette gir deg mulighet til å trene TUNGT.

Ville ikke gjort dette for ofte vel og merke, og ikke på 1RM-belastning. Kanskje 3RM-belastning er fint å bruke her.

 

Godt å høre du er back in bissniss @Darkness :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var sikker på jeg hadde lest dette her før, men klarer ikke finne det igjen... Har en kompis som lurer på hvilket flytende grepsmiddel han kan bruke. Var visst bare det som var tillatt på gymmet hans. Er det magnesium eller talk som gjelder? Er det hipp som happ? Har PF noe som er dugandes?

Gå for den de selger på XXL. Edelweiss er merket.

Prøvde en de selger på gymgrossisten som ikke ga grep i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...