Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Garmin Fenix 5 er nok greia for deg. Selv har jeg Fenix Chronos som er «luksusutgaven». Den ser veldig bra ut, men er ikke helt ny lengre så innmaten er basert på Fenix 3. Vet ikke hvor stor forskjell det er forsåvidt, kommer jo software-oppdateringer til den i hvert fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ender nok opp med Garmin ja. Den titanium med orangsje reim var såpass harry og flashy at jeg falt pladask, krysser fingra for at den faller en lapp eller to ila blackweek.

 

 

Ellers vurderer jeg nesten å fleske til på beltsquat-stativ-kit til gymmen min. Alltid drømt om å ha det. Plater over 60kg på stepboxer osv ble for stress/klemfare osv :p

(Kanskje tips til andre som har hjemmegym)

post-85032-0-60215500-1541109160_thumb.png

Lenke til kommentar

Har kommet til den erkjennelse at jeg må treffe noen grep for å få skrotskuldra mine til å slutte å blø. Benk må derfor ut. Er skråbenk ~like ille som benk, og derfor også moden for dynga? Og hva med dips og militær? Selv om jeg har hørt at de ikke akkurat er balsam for skuldra de heller, innbiller jeg meg at dips og militær er hakket snillere enn verstingen benk (og skrå?). Det føles ihvertfall sånn. Håper derfor å kunne fortsette med disse to øvelsene, som jeg liker svært godt.

 

Og så det store spørsmålet; hva skal jeg erstatte benk og muligens skrå med? Har jeg forstått det rett om flies (denne flakseøvelsen med kabler) og manualer på benk er "kongene" av brystøvelser? Både fordi at de stimulerer brystet enda mer enn benk og skrå, men også fordi de er laaaangt snillere mot skuldra enn benk (og skrå?).

 

Eller er det andre øvelser jeg burde vurdere?

 

Edit: takk for sist til kake, og høna, forresten :yes: Vet ikke om dere husker det, men for et snaut år sida, lobba dere ganske hardt for at jeg bla burde kjøre manualer på benk. Jeg mente selvfølgelig at det ikke var nødvendig, og at det kom til å gå fint med rulleringa (benk og militær + dips og skrå) som jeg alt hadde bestemt meg for :fun:

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Har kommet til den erkjennelse at jeg må treffe noen grep for å få skrotskuldra mine til å slutte å blø. Benk må derfor ut. Er skråbenk ~like ille som benk, og derfor også moden for dynga? Og hva med dips og militær? Selv om jeg har hørt at de ikke akkurat er balsam for skuldra de heller, innbiller jeg meg at dips og militær er hakket snillere enn verstingen benk (og skrå?). Det føles ihvertfall sånn. Håper derfor å kunne fortsette med disse to øvelsene, som jeg liker svært godt.

 

Og så det store spørsmålet; hva skal jeg erstatte benk og muligens skrå med? Har jeg forstått det rett om flies (denne flakseøvelsen med kabler) og manualer på benk er "kongene" av brystøvelser? Både fordi at de stimulerer brystet enda mer enn benk og skrå, men også fordi de er laaaangt snillere mot skuldra enn benk (og skrå?).

 

Eller er det andre øvelser jeg burde vurdere?

 

Edit: takk for sist til kake, og høna, forresten :yes: Vet ikke om dere husker det, men for et snaut år sida, lobba dere ganske hardt for at jeg bla burde kjøre manualer på benk. Jeg mente selvfølgelig at det ikke var nødvendig, og at det kom til å gå fint med rulleringa (benk og militær + dips og skrå) som jeg alt hadde bestemt meg for :fun:

 

Først og fremst Mr. - Hvis skråbenk, dips og militærpress føles som "like ille" som benkpress, da er de mest sannsynlig også det - for dine skuldre. Hvilke øvelser som passer til deg, meg og alle andre avhenger av mye rart, og "type skade i skulder" er vesentlig med tanke på hvilke valg du bør gjøre.

Det er ingen av disse øvelsene som kan kalles for "skulderdrepere" mer enn en annen, men teknikk, benyttet motstand, mengde + + + er med og spiller sine roller.

For meg personlig er dips verstingen - for en annen er det skråbenk som dreper skulder mens jeg selv opplever den som "god for skulder". Det avhenger altså i stor grad om hvor du har vondt, hva slags type vondt du har, hvorfor du har vondt + + + andre faktorer som f.eks mindre god teknikk over tid som KAN ha forårsaket smertene.

 

- Men altså, øvelser som gjør vondt er også øvelser du bør slutte å utføre, eventuelt finne erstatninger til :dremel:

 

Mitt beste tips er å trene skuldre og bryst med innslag av strikk.

Årsaken til det er at skulderen ofte er utsatt for tyngst belastning når skulderleddet er i ytterposisjon - f.eks. bunnposisjon i benkpress, brystpress m/hantler, skulderpress, dips + + +.

Med innlagt strikk kan du sørge for å avlaste skulderen i bunnposisjon siden strikken er slakk/lett - mot topposisjon blir strikken strammere og strammere, og i topposisjon hvor du har maksimal kontraksjon av muskelen blir belastningen tyngst - det er også her skulderbelastningen er minimal i øvelsen. På denne måten kan du trene TUNGT og samtidig avlaste skulderleddet.

 

- Brystpress med hantler er en øvelse du kanskje er vant med å benytte 30kgs hantler.

Med innlagt strikk kan du benytte 15kgs hantler og få like godt trøkk i muskelen mot topposisjon - samtidig får du strukket ut muskelen maksimalt i bunnposisjon, men nå på en mer skånsom måte.

 

Beste video jeg fant i farten: Brystpress med hantler og strikk.

Strikk kan benyttes i de fleste øvelsene du nevner, som benkpress, skråbenk, dips osvosv..

 

Jeg tipper innslag av strikk og reduksjon i belastning vil gjøre underverker over tid :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg tipper innslag av strikk og reduksjon i belastning vil gjøre underverker over tid :)

 

Enig. Jeg vil gå så langt som å påstå at man helt bør droppe tunge belastninger i flere uker, og heller bruke tiden på spesifikke øvelser relatert til skulderplagen. Å bytte fra X til Y fordi X gjør vondt fikser ingen ting, trenger først noe rehab.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da vil jeg bare supplere med at min vonde skulder er trent vekk med bakgrunn i det countrymannen skriver.

 

Jeg har personlig godt over til stang i benken og på militærpress, da jeg føler det er lettere å holde kontroll på en stang. Og kombinert med strikk i øvelser hvor kroppsvekt blir for lett, har det blitt gjort underverker for min del.

F.eks pullups der man er spent fast i gulvet og løftet slik at det blir tyngst på toppen, kontra det og ha 25kg rundt livet for så å skape seg moment for å begynne løftet sliter hvertfall mer på muskler/ledd i mitt hode. Dette gjorde jeg i både pullups, chins og dips. Jeg økte jo vannvittig i styrke i de øvelsene samtidig når jeg begynte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen, tusen takk for svar, folkens :yes: Og en ekstra takk til deg, høna, som bruker tid på å skrive en halv bachelor. Innleggene dine hever virkelig kvaliteten i denne tråden.

 

Og takk for korreksjon. Da har jeg misforstått. Jeg har trodd at det var en universell sannhet at benk spiste skuldre. Det stemmer nok i mitt tilfelle, men det er kjekt å vite at det ikke nødvendigvis er sånn for alle. Også kjekt å vite at det er individuelle forskjeller. Det høres jo pokkers logisk ut når du sier det, men jeg har ikke tenkt på det sånn. Det kjekke med å høre at det er individuelt, er at jeg bør kunne fortsette med dips og militær; disse øvelsene går fint. Benk er allerede ute, og i dag ryker antageligvis også skrå*.

 

Å kjøre med manualer istedenfor stang føltes forresten som natt og dag. Selvfølgelig med lav belastning, men da holder jeg bare vektene nede og slenger på en strikk isteden :yes:

 

* Jeg vet ikke hvor fornuftig dette høres ut, men skuldra mine virker å være opptatt av hvor mye jeg stresser dem. Før jeg tok med benk i programmet, gikk det fint å kjøre både militær, skrå og dips. Men etter at jeg tok med benk, har skuldra blitt surere og surere. Og nå som de er sure, mener jeg å merke at heller ikke skrå er den beste øvelsen. Muligens kan det fikse biffen å bytte ut benk med hantler og strikk, men antakeligvis er det lurt å også fjerne skrå. Jeg begynner å bli rimelig lei av å måtte ta hensyn til spesielt høyre skulder hele tida (jo verre den er, jo nærere virker den å være å gå ut av ledd).

 

Takk for fine svar og folkeopplysning fra alle tre.

 

- Bjarne

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen, tusen takk for svar, folkens :yes: Og en ekstra takk til deg, høna, som bruker tid på å skrive en halv bachelor. Innleggene dine hever virkelig kvaliteten i denne tråden.

 

Og takk for korreksjon. Da har jeg misforstått. Jeg har trodd at det var en universell sannhet at benk spiste skuldre. Det stemmer nok i mitt tilfelle, men det er kjekt å vite at det ikke nødvendigvis er sånn for alle. Også kjekt å vite at det er individuelle forskjeller. Det høres jo pokkers logisk ut når du sier det, men jeg har ikke tenkt på det sånn. Det kjekke med å høre at det er individuelt, er at jeg bør kunne fortsette med dips og militær; disse øvelsene går fint. Benk er allerede ute, og i dag ryker antageligvis også skrå*.

 

Å kjøre med manualer istedenfor stang føltes forresten som natt og dag. Selvfølgelig med lav belastning, men da holder jeg bare vektene nede og slenger på en strikk isteden :yes:

 

* Jeg vet ikke hvor fornuftig dette høres ut, men skuldra mine virker å være opptatt av hvor mye jeg stresser dem. Før jeg tok med benk i programmet, gikk det fint å kjøre både militær, skrå og dips. Men etter at jeg tok med benk, har skuldra blitt surere og surere. Og nå som de er sure, mener jeg å merke at heller ikke skrå er den beste øvelsen. Muligens kan det fikse biffen å bytte ut benk med hantler og strikk, men antakeligvis er det lurt å også fjerne skrå. Jeg begynner å bli rimelig lei av å måtte ta hensyn til spesielt høyre skulder hele tida (jo verre den er, jo nærere virker den å være å gå ut av ledd).

 

Takk for fine svar og folkeopplysning fra alle tre.

 

- Bjarne

 

Det er ingen "regler" for noe som helst, men ja - benk belaster naturligvis skuldre i stor grad, så hvis de er slitne og man mistenker sterkt at øvelsen dreper de er det best å kutte den helt ut i en periode for på den måten å eliminere - fremfor å gjøre teknikkforandringer i retning av å minimere belastningen på de, noe som KAN gjøre vondt verre.

 

Det høres ut som om du er rimelig sikker på at benkpress er den store synderen Bjarnemann - da er saken biff, og jeg tipper du vil merke rask bedring i skuldrene ved å pause litt fra øvelsen(e) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Benk med strikk så jo helt genialt ut, og midt i blinken for meg som har slitt med skuldrene i hele år. Har drevet med rehab trening i to måneder nå, fryktelig kjedelig og det går så altfor tregt. I tillegg har jeg tennisalbue, og med disse to kombinert er det ikke mye styrke jeg får trent om dagen.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Benk med strikk så jo helt genialt ut, og midt i blinken for meg som har slitt med skuldrene i hele år. Har drevet med rehab trening i to måneder nå, fryktelig kjedelig og det går så altfor tregt. I tillegg har jeg tennisalbue, og med disse to kombinert er det ikke mye styrke jeg får trent om dagen.

 

Rehab satt til side er innlegg med strikk i div. øvelser også genialt for eksplosiv utvikling :)

 

Edit: Også hvis man ønsker å gi litt ekstra crunch på triceps`n (benkpress/brystpress/dips)

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har kommet til den erkjennelse at jeg må treffe noen grep for å få skrotskuldra mine til å slutte å blø. Benk må derfor ut. Er skråbenk ~like ille som benk, og derfor også moden for dynga? Og hva med dips og militær? Selv om jeg har hørt at de ikke akkurat er balsam for skuldra de heller, innbiller jeg meg at dips og militær er hakket snillere enn verstingen benk (og skrå?). Det føles ihvertfall sånn. Håper derfor å kunne fortsette med disse to øvelsene, som jeg liker svært godt.

 

Det viktigste for skulderhelsen ved vertikale pressøvelser er å ha albuene foran kroppen (motsatt vil feks være behind the neck press hvor albuene går rett ut til siden), og på horisontale øvelser ha dem et sted mellom bryst og hofte (prinsippet er samme som over, overarmen må være lavere enn skulderhøyde).

Hvis det var forståelig.

 

Hverken benk eller skulderpress med stang trenger å være spesielt ille, men din anatomi og skadehistorikk kan ha innvirkning på hvor mye cuene over hjelper.

 

Dips setter skulderen i en helt annen posisjon igjen (går andre veien enn militærpress). Super øvelse så lenge du gjør den kontrollert og ikke slipper deg ned for raskt.

 

Som det ble nevnt, ta en uke eller to uten skuldertrening før du setter igang igjen om det er sånn at du har smerter/ubehag på hver trening.

 

Ellers takk for sist ja xD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye kcal-underskudd mener dere er ideelt for å gå ned i vekt så raskt som mulig men bevare mest mulig muskelmasse? Og hvor mange kg i måneden? Planlegger en kort og effektiv «mikrodeff» etter hvert, så hadde vært fint med litt input. :)

På din Kroppsvekt kan 0.5-1.0kg ned i uka kalles "effektivt" og ikke FOR raskt med tanke på ivaretaking av fiskeboller.

 

Ville personlig valgt 500kcal i underskudd og ca0.5kg ned i uka da jeg synes det er effektivt NOK samtidig som du kan leve litt og ha energi til monsterløft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Øøøh beklager, folk får heller se gjennom det jeg skriver siden det er tatt opp så mye i denne tråden.

 

MEN, hvis jeg er ute etter proteinpulveret som er "renest" og gir mest proteiner per gram, er det fortsatt prozyme jeg handler da ? :p

Prisen er ikke noe jeg tenker på...

Myoprotein fra myrevolution. Meget god også, men dessverre ikke jordbæren. Hadde en 2 år gammal gammel (og god) Tech Nutrition 3 kg med alle smaker. Den jordbæren var sykt mye bedre enn myo sin. Sjokoladen og vanilje myo er meget gode tho. Jeg er ikke så glad i mokka, men den gikk overraskende greit ned så lenge man ikke sippet på den.

 

Om du har anledning, anbefaler jeg deg å vente 3 uker til Black Friday. I fjor hadde de vel 20% på pakkedeal på dunker (som allerede er greit rabattert fra før av).

Endret av Neonex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tommel opp for Myrevolution - da får du det som faktisk står på etiketten.

 

Enda en tommel opp for å vente til black friday - var vel 50% ifjor på proteiner og gainere. De er ganske dyre, så verdt å vente.

Dette var også årsaken til at @War serverte gratis proteiner (19 spann!!) i tråden her for noen måneder siden - kjøpefest!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MyProtein har et uten smak med 90+g protein per 100g.

 

Med smak går jeg for Iso Whey Zero fra BioTech og Whey-100 fra Star Nutrition. Ca 85g per 100g.

 

ProZyme er jo udrikkelig.. :)

Godt å se det er flere enn bare meg som ikke liker ProZyme. Den føles nesten ut som den «smuldrer» i kjeften, greier ikke helt forklare konsistensen, men den er ikke drikkende nei :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snip. 

Jepp, saken virker biff. Så får jeg se om jeg på sikt, med lavere vekt og annen teknikk, kan ta med benk igjen. Det blir nok en stund til jeg i det hele tatt vurderer det, men, klart, skulle gjerne hatt med benk. Takk for konkludere de svar :)

 

Snip. 

 

Det var meget forståelig :) Og jeg har virkelig prøvd i den jævla benken, altså; albuene mellom bryst og hofte. Siden jeg har lange armer, har jeg heller ikke kjørt stanga helt ned (har lest at det er mest slitasje, møkk og lort når albuen kommer lavere enn skulderen; at man ideelt ikke bør lenger ned enn man kommer hvis man ligger på gulvet ). Men, akk, nei. Har  uansett teknikk/belastning alltid hatt trøbbel med benk, så det er vel på tide å ta hintet.

 

Takk for hjelpa, folks  :w00t:

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Godt å se det er flere enn bare meg som ikke liker ProZyme. Den føles nesten ut som den «smuldrer» i kjeften, greier ikke helt forklare konsistensen, men den er ikke drikkende nei :p

De endret jo produksjonen på denne, ble sånn negativt elektrisk ladet pulver, så når jeg kastet det oppi den nøytrale ladet shakeren , så fløy halvparten ut på benken. 

Det var vel dagen jeg sluttet med prozyme også, må jo gå an å drikke/blande det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...