Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg prøver å komme igang, har ikke vært lett å motivere til lettere trening.

 

Skriver dette for å finne motivasjon, håper å få trent roing, ellipse joggemaskin og leggpress i morgen.

 

Har hatt avbrudd lenge pga ryggsmerter, bensmerte og flytting.

 

Smertene er der ennå, fikk det etter å male væranda gjerdet...

 

Hadde noen få treninger etter, men kom aldri helt igang pga frykt og smerte, slet med svømming bryst.

 

Men nå har jeg bare 5min gåtur til treningssenter med basseng. ?

 

Leggpress tror jeg kan kurere smerter i hæl. Fysioterapeut mente det samme.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor høy er du? Du ser betydelig biffere ut enn meg (over brystet), men veier nesten 10 kg mindre. Føler at jeg hadde vært spinkel på 67 kg. 178 cm her.

 

Jeg er 164cm. Er vel halvdverg det.

Hvem vet, kanskje jeg er født med slank beinbygning :omg: '

 

Neida men alvorlig talt - høydeforskjellen gjør nok sitt, sammen med andre logiske faktorer.

 

Etter mine utregninger er du 8.5% høyere enn meg, hvilket utgjør 10kg prosentmessig i forhold til 67kg = du veier da 77kg og "kunne med det sett helt lik ut", bare høyere.

Flytt 200g av fiskebollene dine fra et sted til et annet og du kunne faktisk sett lik ut.

 

Mest sannsynlig har du litt mer boller i beina enn det jeg har.

 

Merk at det også er andre faktorer i tillegg til dette - dette er bare ment som en litt artig sammenligning.

Lenke til kommentar

Noen som har tips ang. kjerneøvelser? På nettet er det haugevis med anbefalinger om spesifikke øvelser, så får litt anelse om hva som er bra og ikke, men er tynt med råd om hvilke/hvor mange som skal tas i en økt. Er snakk om i forbindelse med vanlig styrkeøkt.

 

Atm. har jeg sett meg ut:

Supported L-sit (vil bytte denne i stadig tyngre varianter til jeg klarer ekte L-sit)

Ab rollout

Planke

Sidebøy (ikke like essensiell, men føler denne treffer riktige muskler som jeg ofte har blitt støl i etter spurtøkter på sykkelen i sommer)

 

Er dette nok/for mye? Og forslag rundt sets/reps, eller er det bare å måke på til krampa tar meg?

Lenke til kommentar

Noen som har tips ang. kjerneøvelser? På nettet er det haugevis med anbefalinger om spesifikke øvelser, så får litt anelse om hva som er bra og ikke, men er tynt med råd om hvilke/hvor mange som skal tas i en økt. Er snakk om i forbindelse med vanlig styrkeøkt.

 

Atm. har jeg sett meg ut:

Supported L-sit (vil bytte denne i stadig tyngre varianter til jeg klarer ekte L-sit)

Ab rollout

Planke

Sidebøy (ikke like essensiell, men føler denne treffer riktige muskler som jeg ofte har blitt støl i etter spurtøkter på sykkelen i sommer)

 

Er dette nok/for mye? Og forslag rundt sets/reps, eller er det bare å måke på til krampa tar meg?

 

Start med statiske øvelser og få kontroll på de FØR du går over på øvelser som skaper bevegelse i kjernen.

For å gjøre dette litt mer interessant kan (og bør!) fokus med fordel være rettet mot overføringsverdi til baseøvelsene.

 

Eks. planke progresjon:

-Standard planke.

-Planke med ett og ett bein opp fra gulvet.

-Håndstående planke.

-Håndstående planke med en hånd/bein opp fra gulvet.

-Håndstående planke med diagonalt hånd/fot opp fra gulvet.

-Renegade row eller lignende.

 

Sideplanke:

-Standard sideplanke

-Sideplanke med beinhev - hold 3sek

 

Pallof press antirotasjon:

-Statisk med strikk

-Inkluder armbevegelse inn/ut mot bryst

-Statisk med strake armer - inkluder knebøys

 

Når du har kontroll på dette (kan såklart leke med dette samtidig også) kan du ta steget over til øvelser som skaper bevegelser i kjernen:

 

-Single Leg Isometric Glute Bridge + Kettlebell Lowering :omg:

-Body saw på bosu

-Body saw progresjon (mange varianter)

-Sidebend med kabel (ikke kjør denne med hantel er du snill)

-Deadlift to press

 

Ikke kjør deg halvt ihjel med disse øvelsene - i tillegg har du bruk for en uthvilt kjerne hvis du skal løfte tungt.

Selv kjører jeg 3-5 av disse x1 sett innimellom dynamiske oppvarmingsøvelser.

 

 

Edit: @Kakeshoma:

Det enkle må ikke ikke misforstås ved at det ikke er effektivt.

Enkelt er som regel kjedelig, men det må gjennomføres.

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der var i grenseland for sånn typisk øvelsesanbefalinger, men hvis jeg forstår deg rett så anbefaler du en plankevariant, en sideplanke og pallof press? Ikke at jeg på noen måte har et kjærlig forhold til ab rollout, men er ikke det også en statisk øvelse? Er vel armer/skuldre/rygg som gjør selve bevegelsen, mens kjernen bare får et helvete med å holde hele smørja stabil?

 

@kake: Med det navnet blir jeg automatisk litt skeptisk. Jeg har ikke veldig behov for variasjon, vil bare ha noe enkelt som funker og få det unna. Men takk for tipset. :)

Lenke til kommentar

Det der var i grenseland for sånn typisk øvelsesanbefalinger, men hvis jeg forstår deg rett så anbefaler du en plankevariant, en sideplanke og pallof press? Ikke at jeg på noen måte har et kjærlig forhold til ab rollout, men er ikke det også en statisk øvelse? Er vel armer/skuldre/rygg som gjør selve bevegelsen, mens kjernen bare får et helvete med å holde hele smørja stabil?

*Snip*

Hva mener du med "Det der var i grenseland for sånn typisk øvelsesanbefalinger".

 

Ab wheel rollout er ikke en statisk øvelse. Magemusklene skaper bevegelse ved at de strekkes ut og kontraheres. Lats er og med på å skape bevegelse her, men i mindre grad.

 

"Rygg" ER er del av core.

Alle muskler som er med å skape bevegelse i ryggsøylen din er en del av core.

 

Edit: Ja, jeg anbefaler en variant for antifleksjon, en for antiekstensjon og en for antirotasjon.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Jf. kommentaren min om masse anbefalte øvelser på nett, men mindre snakk om slike sammensatt i et faktisk program/en økt. Men da forstod jeg deg rett. Takker. :)

Bare hyggelig.

Dette går som nevnt ofte under kategorien "kjedelig trening" - da er det ofte enklere å gjennomføre det ved å sette opp en plan med et mål om å nå høyere vanskelighetsgrader.

 

Og vipps så er det ikke like kjedelig lenger.

Lenke til kommentar

Edit: @Kakeshoma:

Det enkle må ikke ikke misforstås ved at det ikke er effektivt.

Enkelt er som regel kjedelig, men det må gjennomføres.

Absolutt, er bare så uendelig mange bedre og morsommere måter å trene core på enn planken. En del av de nevnte du.

 

@Nevvis

Appen er fra AthleanX, så bedre finner du ikke.

Da får du et utvalg øvelser som tar 5-7 min å fullføre. Men du kommer selvsagt langt uten :) Bare syns den er såpass bra at den er verdt å nevne når folk spør etter coretrening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akse: kjører du tre oppvarmingsett, tre hovedsett og fem lette sett, eller er det bare hovedsettene du har i programmet?

Beklager sent svar. Jeg kjører 531 nå, og der er det 2 medium arbeidssett før ett hovedsett. Jeg har vel brukt metoden du beskriver også, uten at jeg husker det konkret.

Lenke til kommentar

Har testet ut mye og mangt på utøvere som sliter med å finne startposisjon i markløft.

Hvordan sette oppspenn, hvordan stramme lats, brystkassa opp? Ræva ut og bak. Oppspenn overhodet?

 

Denne er EKSTREMT enkel og gir deg alt på en gang :dremel:

 

Se for deg at du har sprunget 567.881m. FORT.

Utslitt er du, lener deg forover og og støtter armene tungt ned på knærne for å puste ut.

 

Hva skjer?

-Rumpa går ut og bak.

-Hamstrings spennes opp.

-Korsrygg settes/strammes.

-Brystkassa settes i oppreist stilling.

-Armhulene pakkes sammen og øvre rygg spennes samtidig.

 

Mens du henger der nede, kjenn etter hva som skjer "bak der" og hold det - slipp armene, og avhengig av høyden din justerer du deg ned mot stanga og fører rumpa ytterligere ut samtidig.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...