Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei folkens. Vet ikke om dere har lagt merke til det, men har vært inaktiv i denne tråden en god stund nå. Dette er på grunn av skaden i ryggen som jeg nå ta det rolig med. Derfor håper jeg noen kanskje har et program å hinte til som kan hjelpe meg med å se på diverse øvelser som ikke trenger så mye bruk av rygg. Setter stor pris på det :)

Hvordan går det med ryggen? Vært til behandling? Klassisk anbefaling til de som sliter med rygg er kjernestyrke. Redcord-øvelser, f.eks.

Endring: Så lenge den akutte smerteperioden er ferdig ...

 

Hei wingeer. Ryggen er bra men kjenner fremdeles at ryggen ikke er 100 %. Skulle løfte en tung gjenstand her forleden, og strakk ryggen betraktelig og følte det en god stund etterpå. Derfor tørr jeg ikke å kjøre baseøvelsene som rows, deads og squats.

 

Takk for redcord. Virker bra, men nå som jeg er inne i mine siste to/tre måneder med bulk, må jeg få noe ut av denne perioden. Håper defor for å finne noe jeg kan holde meg til uten å måtte innvolvere ryggen i alt for mye.

Hadde vært flott om du eller noen andre har noen ideer! :)

Lenke til kommentar

Ja, jo... eg skjønner kor du vil hen. Men lever er jo ikkje "Oppsamlingspunkt" for alle giftige stoffer. Den filtrera alt bort og kvitter seg med det, ikkje sampler på det.

Vidare kan det jo nevnast også om det var for mye giftige stoff i levera, ville det meste komt også ellers i kroppen. Så det ville ikkje spilt så stor rolle kor olje blei pressa frå?

Og til slutt, om det er litt meir slike stoff i lever, så er det snakk om ekstremt små doser, ellers ville ikkje slik olje bli anbefalt, men vert forbudt.

 

Det er min logisk tenking da, utan noe fakta:) correct me if im wrong.

 

Nå er vel også fettvev et slikt oppsamlingslager for giftstoffer som kroppen ikke klarer å bearbeide. Dette skal også være en grunn til at hurtig vektnedgang ikke er bra da kroppen også må gjøre noe med disse stoffene samtidig som fettet forbrennes. Jeg finner ikke igjen artikkelen jeg leste om dette i farten (spiegel.de), så per nå må det nok stemples som broscience..? Noen som har kunnskap eller hørt om dette?

 

 

Du som he peiling på slikt.

Tran vs Laks-olje vs Sel-olje?

Pros and cons?

 

En av de viktigste grunnene for å ta tran er d-vitaminet, noe de to andre ikke har noe av. (Lakseolje har feks d-vitamin oppført i innholdslisten, men mengden er så liten at den oppgis som mindre enn drittliten..)

Lenke til kommentar

Norge har latterlig lavt anbefaling i forhold til andre land, USA f.eks har "nesten det dobbelte" av Norge og i USA debatteres det for tiden om man skal øke den daglige anbefalingen enda mere, for å sette det hele i perspektiv så er det bare å sjekke status i studier som tar utgangspunkt i mørke menn:

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22264449

 

I norge : http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/strategier-og-satsninger/Documents/vitamin-d-rapport-ernaringsradet-2006.pdf

Lenke til kommentar

Hei folkens. Vet ikke om dere har lagt merke til det, men har vært inaktiv i denne tråden en god stund nå. Dette er på grunn av skaden i ryggen som jeg nå ta det rolig med. Derfor håper jeg noen kanskje har et program å hinte til som kan hjelpe meg med å se på diverse øvelser som ikke trenger så mye bruk av rygg. Setter stor pris på det :)

Hvordan går det med ryggen? Vært til behandling? Klassisk anbefaling til de som sliter med rygg er kjernestyrke. Redcord-øvelser, f.eks.

Endring: Så lenge den akutte smerteperioden er ferdig ...

 

Hei wingeer. Ryggen er bra men kjenner fremdeles at ryggen ikke er 100 %. Skulle løfte en tung gjenstand her forleden, og strakk ryggen betraktelig og følte det en god stund etterpå. Derfor tørr jeg ikke å kjøre baseøvelsene som rows, deads og squats.

 

Takk for redcord. Virker bra, men nå som jeg er inne i mine siste to/tre måneder med bulk, må jeg få noe ut av denne perioden. Håper defor for å finne noe jeg kan holde meg til uten å måtte innvolvere ryggen i alt for mye.

Hadde vært flott om du eller noen andre har noen ideer! :)

Hvor lenge er det siden sist du belastet ryggen "tungt" under trening? Det kan være en ide å kjøre baseøvelser med lett vekt dersom du klarer det. Ellers er det jo bare å kjenne på hva du klarer, prøve deg frem.

Hvis det ikke blir bedre kan det være en ide å holde seg unna styrketrening en periode. Hvis man strekker en muskel (rupturer i fibrene) tar det en stund før de gror ordentlig igjen. Regner med du har vært til noen litt mer erfarne og utelukket nevrale symptomer (reflekstest på achilles og patellar tendon, o.l.) og andre ugunstige ting (funksjonell benlengdeforskjell/skjevhet i bekken, f.eks). Trenger ikke være noe av dette, det kan godt bare være en strekk, men i så fall er det jo interessant å vite hvorfor strekken oppstod i første omgang.

Mer konkret ville jeg unngått stående pressøvelser over hodet (voldsom stabilisering og ryggen er mer aktiv enn man tror), chins (faktisk også ganske mye høyere belastning på ryggen enn man skulle tro). Knebøy er faktisk ikke så altfor galt så lenge du gjør alt rett, har godt buktrykk og det ikke gjør vondt. Selvfølgelig uten å gå opp mot maksvekter. Benpress er bedre for noen, her må du prøve selv. Frontbøy kan være et alternativ dersom kjernestyrken din klarer det. Markløft er ute av åpenbare grunner. Igjen; Prøv deg frem etter hva som føles greit og ikke. Kjør også slyngeøvelser, eller andre øvelser for kjernen.

Lenke til kommentar

Norge har latterlig lavt anbefaling i forhold til andre land, USA f.eks har "nesten det dobbelte" av Norge og i USA debatteres det for tiden om man skal øke den daglige anbefalingen enda mere, for å sette det hele i perspektiv så er det bare å sjekke status i studier som tar utgangspunkt i mørke menn:

 

http://www.ncbi.nlm....pubmed/22264449

 

I norge : http://www.helsedire...sradet-2006.pdf

"Whether this concentration is optimal under the conditions of the current Western lifestyle is uncertain, and should as a possible target be investigated with concomitant appreciation of other important factors in Ca homeostasis that we have changed since the agricultural revolution."

Maasai-ene har jo en helt annen levestil enn ca alle vestlige land, det kan jo være verdt å ta i betraktning.

4000IU var forresten hentet fra wikipedia, så det var tall fra Canada. Men her er det jo snakk om en øvre grense, ikke en daglig anbefalt. Er det noe poeng å gå over den øvre grensen? Og da ikke bare begrenset til D-vitamin. Er nysgjerrig.

Lenke til kommentar

Burde nok slengt med at det er der grunnlaget ligger for om man skal øke anbefalingen i blant annet USA ser jeg. :)

 

Når det kommer å gå over den øvre grensen i Norge så ville jeg sagt "kjør på" med et lite forbehold, spesielt i vinterstider, om hukommelsen stemmer så er 50 mikro-gram per dag/voksne de dosene man har sett har tålt uten bivirkninger, må nesten sjekke dette opp men er rundt der man har sett fra et ADI-standpunkt.

VitD i aktiv tilstand er jo et kolesterol og blir lagret i nyrene, så det er toxisk i stooore mengder, men da snakker vi store mengder over lengre tid og det er som du sier at for mye av det gode er ikke bra, iallefall ikke over lengre tid.

 

Men vitD status blir debattert som sagt heftig i USA, men også i Norge stiller vi spørsmåltegn på om ikke doseringen er altfor lav, mange tar jo tran da dette er beriket med vitD men skal du få dekt dagsbehovet via dette så vil du mest sannsynlig få i deg toxiske mengder av VitA.:(

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Burde nok slengt med at det er der grunnlaget ligger for om man skal øke anbefalingen i blant annet USA ser jeg. :)

 

Når det kommer å gå over den øvre grensen i Norge så ville jeg sagt "kjør på" med et lite forbehold, spesielt i vinterstider, om hukommelsen stemmer så er 50 mikro-gram per dag/voksne de dosene man har sett har tålt uten bivirkninger, må nesten sjekke dette opp men er rundt der man har sett fra et ADI-standpunkt.

VitD i aktiv tilstand er jo et kolesterol og blir lagret i nyrene, så det er toxisk i stooore mengder, men da snakker vi store mengder over lengre tid og det er som du sier at for mye av det gode er ikke bra, iallefall ikke over lengre tid.

 

Men vitD status blir debattert som sagt heftig i USA, men også i Norge stiller vi spørsmåltegn på om ikke doseringen er altfor lav, mange tar jo tran da dette er beriket med vitD men skal du få dekt dagsbehovet via dette så vil du mest sannsynlig få i deg toxiske mengder av VitA.:(

Og tungmetaller, samt forurensing fra produksjonen. Fabrikkene som priduserer tran er langt under pari og selv om dette sist var i søkelyset i media for flere år siden har forholdene ikke endret seg...
Lenke til kommentar

 

Hmm, interessant.. Spesielt med tanke på at jeg skal ha en deload uke nå.

 

Spesielt effektivt er de for de som ikke kan trene tungt, enten på grunn av skader/sykdom eller fordi de er gjennom en periode med deloading.

 

Kunne vært interessant å prøve. Spørsmålet er vel om sportsteip fungerer like bra? Isåfall prøver jeg det på triceps imorgen :p

Lenke til kommentar

Norge har latterlig lavt anbefaling i forhold til andre land, USA f.eks har "nesten det dobbelte" av Norge og i USA debatteres det for tiden om man skal øke den daglige anbefalingen enda mere, for å sette det hele i perspektiv så er det bare å sjekke status i studier som tar utgangspunkt i mørke menn:

 

http://www.ncbi.nlm....pubmed/22264449

 

I norge : http://www.helsedire...sradet-2006.pdf

"Whether this concentration is optimal under the conditions of the current Western lifestyle is uncertain, and should as a possible target be investigated with concomitant appreciation of other important factors in Ca homeostasis that we have changed since the agricultural revolution."

Maasai-ene har jo en helt annen levestil enn ca alle vestlige land, det kan jo være verdt å ta i betraktning.

4000IU var forresten hentet fra wikipedia, så det var tall fra Canada. Men her er det jo snakk om en øvre grense, ikke en daglig anbefalt. Er det noe poeng å gå over den øvre grensen? Og da ikke bare begrenset til D-vitamin. Er nysgjerrig.

For å sette det litt i perspektiv, så gir 30 minutter ute i sommersola (uten solfaktor) 10,000IU.

Lenke til kommentar

For å sette det litt i perspektiv, så gir 30 minutter ute i sommersola (uten solfaktor) 10,000IU.

Med forbehold med vannvittige store forskjeller, er en grunn til at f.eks innvandregrupper i Norge er utsatt, innesittende ungdommer og lignende; skulle tro det bare var å pælme dem ut i sola på sommeren, men når det er vanskelig tenk deg hva vi har å gjøre med på vinterstider? Vi har utregnet egne brosjyrer til innvander-befolkningen her i Oslo på frisklivs-sentralsentrer; og de brosjyrene er ikke engang på norsk, men oversatt til blant annet somalisk. -_-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...