Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Unnskyld, men hvor er det han sier at han klarer det uten vekter/med lette vekter? Er det jeg som ikke følger godt nok med i timen eller?

TS -"Kvar gong eg prøver å kjøre gjennom ein sving, eg kjører utanfor den. Kva kan eg gjere?"

ME -"Kjør saktare, så skal det gå bra"

AnewZ -"Unnskyld, men hvor er det han sier at han klarer det med lavt fart? Er det jeg som ikke følger godt nok med i timen eller?"

ME -"...*rolling my eyes*..."

Lenke til kommentar

Han sa han ikke klarte å komme dybt nok i bøy, nevnte ingenting om vektene, og du sier at den eneste grunnen er for mange kg på stangen.

Eg har til gode å se ein person som greier ikkje ta ein knebøy uten vekter, heilt ned. Eller evt. legge ser på rygg og dra knær opp til brystet.

Selvfølgelig er det mange som sliter med skader o.l., som ikkje greie det, men dei ser eg bort i frå.

Lenke til kommentar

Jeg leste artikkelen om Cornelis Elander, eller hollywoodtreneren, som han kaller seg selv. Jeg måtte flire litt av kommentarene til artikkelen, men hva som er mer interessant, er hva han svarte på spørsmål.

 

Hei! Trener 5-6 ganger i uka! Både styrke og utholdenhet. Sørger for et variert kosthold. Vuderer å gå til innkjøp av proteinpuler og kreatin! Spørsmålet mitt er om det egentlig vil ha noe effekt og om det er vært pengene. Mvh Håvard 19

 

Mange liker å mene at det er helt ubetydelig den effekten f.eks. et proteintilskudd kan gi, men er du seriøs med styrketreningen mener jeg du bør gå til anskaffelse av et proteinpulver/-tilskudd. De som mener noe annet vet ikke hva de snakker om, og for oss som virkelig trener hardt nok er det nær umulig å få i seg nok protein kun gjennom "sunn, norsk mat". Hva gjelder kreatin må du ta dine egne avgjørelser, og det eneste jeg kan si er at svært mange har hatt svært god effekt av det (meg selv inkludert).

Lykke til!

Cornelis i LA

 

Jeg er skeptisk. Hva ville Børge Fagerli eller en ernæringsfysiolog sagt om dette? Elander er ikke særlig flink til å forklare hvorfor han gir de svarene han gir heller, men henviser gjerne til det ene treningsprogrammet han har laget. Så jeg sjekket hjemmesida hans, hvor det står

 

Hei du! Jeg har bl.a. en Master Trainer utdannelse, BA i Fine Arts, og en master i Filmmaking.

 

Er disse utdannelsene grunnlag nok for å være så bastant som han virker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kreatin har jeg aldri respondert på i styrketreningssammenheng, men på fjellet derimot... Dette skal ikke stemme, men jeg testet det og det ga positive utslag på utholdenhet.

Meir vatn i kroppen --> lavare kjernetemp. --> lavare HR --> "bedre" kondis.

 

Ja, og nei. Jeg har testa å inntatt 5-6 scoops (proteinfabrikkens mono) på morgenen før en tur og opplevd bedre utholdenhet. Men det kan jo være mange ting ellers, jeg har ihvertfall kommet frem til at variablene var veldig like for hver tur jeg ikke inntok kreatin og de turene jeg har foretatt uten... :hmm:
Lenke til kommentar

Jeg leste artikkelen om Cornelis Elander, eller hollywoodtreneren, som han kaller seg selv. Jeg måtte flire litt av kommentarene til artikkelen, men hva som er mer interessant, er hva han svarte på spørsmål.

 

Hei! Trener 5-6 ganger i uka! Både styrke og utholdenhet. Sørger for et variert kosthold. Vuderer å gå til innkjøp av proteinpuler og kreatin! Spørsmålet mitt er om det egentlig vil ha noe effekt og om det er vært pengene. Mvh Håvard 19

 

Mange liker å mene at det er helt ubetydelig den effekten f.eks. et proteintilskudd kan gi, men er du seriøs med styrketreningen mener jeg du bør gå til anskaffelse av et proteinpulver/-tilskudd. De som mener noe annet vet ikke hva de snakker om, og for oss som virkelig trener hardt nok er det nær umulig å få i seg nok protein kun gjennom "sunn, norsk mat". Hva gjelder kreatin må du ta dine egne avgjørelser, og det eneste jeg kan si er at svært mange har hatt svært god effekt av det (meg selv inkludert).

Lykke til!

Cornelis i LA

 

Jeg er skeptisk. Hva ville Børge Fagerli eller en ernæringsfysiolog sagt om dette? Elander er ikke særlig flink til å forklare hvorfor han gir de svarene han gir heller, men henviser gjerne til det ene treningsprogrammet han har laget. Så jeg sjekket hjemmesida hans, hvor det står

 

Hei du! Jeg har bl.a. en Master Trainer utdannelse, BA i Fine Arts, og en master i Filmmaking.

 

Er disse utdannelsene grunnlag nok for å være så bastant som han virker?

Er det Ronaldo? :mrgreen:
Lenke til kommentar

Som sagt, han har alt sagt at det nok var teknikken det var et problem med (benposisjonering). Ditt tips = behold samme benposisjon men gå ned i vekt.

Kor mye tar du i bøy no? Leg på 50-60kg meir på stanga, neste gong du trener. Du greier å ta kvartbøymed det. Kanskje te å med halvbøy! Så kan du komme hit på forumet og spørre "hvorfor greier jeg ikke å komme helt ned i bøy, hva er galt med teknikken min"? Også fornekte at det er for tunge vekter.

 

Kan du også vere så snill og kopiere der eg skreiv "behold samme benposisjon"? Ikkje det? Då kan du sugge balla mine og istedenfor å legge ord i munnen på meg, ok?

 

Og til slutt, det slo vel deg aldri at feil beinposisjon kommer SOM FØLGE av for høg vekt på stanga?

Der ein prøver å kompensere balansen ved å sette føtene for bredt og gjer noe rart for å øke styrke i kvatbøy fasen?

Veit du kva som skjer om han fortsatt har alt for høge vekter og bruker rett beinposisjon? Bestefall - han kommer seg ned og ikkje opp. Verstefall, han skader ryggen sin.

Lenke til kommentar

Hehe, sant så sant.

 

Hver gang jeg sjekker innom "Bilde, din Kropp" på fitnessbloggen så tenker jeg bare: Hva faen er det jeg gjør galt? Er jo noen der med bare helt syyk fremgang på typ 10mnder.

Stilt meg det samme spm selv et par ganger. Nå har det seg jo slik at mange har virkelig vært disiplinert og jobba hardt og noen har bedre gener og bedre utgangspunkt enn andre, men er heller ikke til å stikke under en stol at enkelte har spist litt ekstra pasta og ris..

 

Er du å finne på forumet der også btw?

 

Telles 2-3 bayer og litt nøtter som bulk? Jeg skulle presisjonsbulket litt på leggmusklene.

Eneste som funker som bulk er bayer og banan!

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Well, that escalated quickly.

 

Han sa aldri at det var grunnet høy vekt. Da hadde han vel nevnt "kommer i god dybde på oppvarmingsettene men under arbeidssett klarer jeg ikke å komme meg langt nok ned". Da hadde det vært riktig å gå utifra at det er grunnet for høy vekt.

 

Du skrev aldri noen plass at han skulle beholde samme benposisjon. Men du påpekte kun at det var for mye vekt som var problemet, og du virket temmelig bastant på at det var kun det som var problemet og jeg som ikke forstod det var jo tydeligvis tidenes idiot.

 

Og nei, det slo meg aldri at feil benposisjon kom av for høy vekt. Det jeg forstod utifra det som var skrevet var at han rett og slett ikke visste bedre og at det var grunnen til feil benposisjon.

 

Sir-Andy: Nei, er ikke det. Leser kun rundt av og til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter min erfaring; Hvis man laster på 50% mer enn maks vil man fint klare å komme dypt nokt. Problemet blir da derimot å komme seg opp igjen ...

Atte hva for noe? Vet du hvordan kreatin-lageret fungerer i en muskulatur? Den ekstra kreatinen som noen av oss responderer på har en effekt ved et par løft ekstra, det er der den dokumenterte effekten i snitt har vist seg signifikant.

Altså; kreatinfosfat = "bufferlager av ATP" hvor ADP+CP <---> ATP+ kreatin, dette blir fosforylert av enzymet kreatin kinase og dette er en likevekts-reaksjon, dette lageret når det er stappet fullt varer i 1-2 sek, grunnen til at vi har dette lageret at det tar tid å sette i gang glykolyse.

(CP = kreatinfosfat)

Videre så er det mengde CP en hvilende muskel på 17mmol/kg muskel, hvor CP 4-5 dobler varigheten på muskelkontraksjonen før ATP kan bli generert via andre reaksjonsveier.

ATP-CP systemet har da undt 4-8 sekunders aktivitet, og etter dette så er anaerob glykolyse den "videre reaksjons-veien" hvor glykolysen øker med x 1000 hastighet, da brytes det lokale glykogenlageret ifra muskel ned.

Hva som avgjør hvor lenge denne anaerobe aktiviteten faktisk kan opprettholdes er :

- Mengde type2fiber, kreatintilskudd som har den lille dokumenterte effekten og bikarbonat(bakepulver) som kan fungere som en buffer.

I en mere utholdende idrett som f.eks 800m løping så kan muligens beta-alanin hjelpe, men dette er en annen historie.

Har ikke full oversikt over hvordan det fungerer, nei. Det var et spørsmål, ikke en anklagelse. Dersom du vil terminologirunke skal du få lov til det, men jeg ser ikke hvordan det skal være til nytte for andre enn deg.

Endret av wingeer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...