Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Går det greit å legge disse øvelsene til SS? Føler ikke jeg får pushet meg nok bare med SS opplegget.

 

Programmet er designet av en ekspert innen styrketrening og ser ut slik det gjør med god grunn. Dersom du føler at du kan mer om styrketrening enn Rip, så er det bare å legge på så mange øvelser du bare vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så er lageret for kreatin-fosfat i muskulatur nok til å holde ut 1-2 sek, men hva kan jeg si? Alle monner drar.

 

DONE med eksamen, bare en igjen dette høstsemesteret, feire med knallhard skuldertrening. :D

ATP? Antyder du her at det kun vil være hensiktsmessig med kreatin i eksplosive idretter?

 

 

Andre som bruker programmet Rippetoe's SS?

Er trening av flere muskelgrupper OK som nybegynner? De fleste jeg har trent med kjører 2 muskelgrupper dagen, mens jeg gjerne begynner med pull ups, benk, rows så biceps øvelse. Noe variert opplegg, men er jo det SS går ut på?

Vil gjerne legge på noen øvelser her. Pull down, Cable chest press liker jeg godt, Chest press maskin, Low row etc. Har kjørt litt Chest press hvor jeg får kjørt skuldre å triceps, har hatt meget gode resultater av det.

Går det greit å legge disse øvelsene til SS? Føler ikke jeg får pushet meg nok bare med SS opplegget.

Ja, det kan du sikkert gjøre. Bare husk at da trener du ikke SS lenger. Men kanskje det aldri var programmet du hadde lyst til å kjøre uansett, hvem vet.

Lenke til kommentar

Atte hva for noe? Vet du hvordan kreatin-lageret fungerer i en muskulatur? Den ekstra kreatinen som noen av oss responderer på har en effekt ved et par løft ekstra, det er der den dokumenterte effekten i snitt har vist seg signifikant.

 

Altså; kreatinfosfat = "bufferlager av ATP" hvor ADP+CP <---> ATP+ kreatin, dette blir fosforylert av enzymet kreatin kinase og dette er en likevekts-reaksjon, dette lageret når det er stappet fullt varer i 1-2 sek, grunnen til at vi har dette lageret at det tar tid å sette i gang glykolyse.

 

(CP = kreatinfosfat)

Videre så er det mengde CP en hvilende muskel på 17mmol/kg muskel, hvor CP 4-5 dobler varigheten på muskelkontraksjonen før ATP kan bli generert via andre reaksjonsveier.

ATP-CP systemet har da undt 4-8 sekunders aktivitet, og etter dette så er anaerob glykolyse den "videre reaksjons-veien" hvor glykolysen øker med x 1000 hastighet, da brytes det lokale glykogenlageret ifra muskel ned.

 

Hva som avgjør hvor lenge denne anaerobe aktiviteten faktisk kan opprettholdes er :

- Mengde type2fiber, kreatintilskudd som har den lille dokumenterte effekten og bikarbonat(bakepulver) som kan fungere som en buffer.

 

I en mere utholdende idrett som f.eks 800m løping så kan muligens beta-alanin hjelpe, men dette er en annen historie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Går det greit å legge disse øvelsene til SS? Føler ikke jeg får pushet meg nok bare med SS opplegget.

 

Programmet er designet av en ekspert innen styrketrening og ser ut slik det gjør med god grunn. Dersom du føler at du kan mer om styrketrening enn Rip, så er det bare å legge på så mange øvelser du bare vil.

Problemet er jo at jeg vil ha mer å gjøre på treningene, greit nok det er designet av en ekspert men han har jo heller ikke fasiten siden folk er forskjellige. Ville det vært så galt å legge til flere øvelser når jeg har kjørt dette programmet i et halvt år?

Lenke til kommentar

Problemet er jo at jeg vil ha mer å gjøre på treningene, greit nok det er designet av en ekspert men han har jo heller ikke fasiten siden folk er forskjellige. Ville det vært så galt å legge til flere øvelser når jeg har kjørt dette programmet i et halvt år?

Med ordentlig oppvarming (3-4 sett før arbeidsettene), så snakker man fort 20 sett, noe som bør være mer enn tilstrekkelig.

 

Som sagt, programmet er designet med en baktanke. Dersom du begynner å legge til øvelser, så risikerer du å sabotere fremgangen.

 

Dersom du ønsker mer å gjøre, så kan du sikkert prøve PHAT eller noe lignende galskap.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å komme veldig dypt i knebøy. Kanskje maks vannrette lår. Kan jeg med fordel sette hælene mine på noen vekter, så føttene bikker litt fremover? For å komme dypere.

Ta av litt vekter. Greier du å komme dypt uten vekter? ja.

Greie du det med 30-40kg? ja.

Greier du det med 140kg? Nei.

 

Vel, trengs ikkje vere geni til å se kva som er problemet.

 

 

Kreatin har jeg aldri respondert på i styrketreningssammenheng, men på fjellet derimot... Dette skal ikke stemme, men jeg testet det og det ga positive utslag på utholdenhet.

Meir vatn i kroppen --> lavare kjernetemp. --> lavare HR --> "bedre" kondis.

 

I en mere utholdende idrett som f.eks 800m løping så kan muligens beta-alanin hjelpe, men dette er en annen historie.

BA fungerer veldig bra, på lenger distanser enn 800m og. Og på kortare også.

Den fugrer ganske greit med styrketrening når ein løfter i 12-20reps - range. Får same effekt som av kreatin, berre litt "seinare" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...