Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg leste artikkelen om Cornelis Elander, eller hollywoodtreneren, som han kaller seg selv. Jeg måtte flire litt av kommentarene til artikkelen, men hva som er mer interessant, er hva han svarte på spørsmål.

 

Hei! Trener 5-6 ganger i uka! Både styrke og utholdenhet. Sørger for et variert kosthold. Vuderer å gå til innkjøp av proteinpuler og kreatin! Spørsmålet mitt er om det egentlig vil ha noe effekt og om det er vært pengene. Mvh Håvard 19

 

Mange liker å mene at det er helt ubetydelig den effekten f.eks. et proteintilskudd kan gi, men er du seriøs med styrketreningen mener jeg du bør gå til anskaffelse av et proteinpulver/-tilskudd. De som mener noe annet vet ikke hva de snakker om, og for oss som virkelig trener hardt nok er det nær umulig å få i seg nok protein kun gjennom "sunn, norsk mat". Hva gjelder kreatin må du ta dine egne avgjørelser, og det eneste jeg kan si er at svært mange har hatt svært god effekt av det (meg selv inkludert).

Lykke til!

Cornelis i LA

 

Jeg er skeptisk. Hva ville Børge Fagerli eller en ernæringsfysiolog sagt om dette? Elander er ikke særlig flink til å forklare hvorfor han gir de svarene han gir heller, men henviser gjerne til det ene treningsprogrammet han har laget. Så jeg sjekket hjemmesida hans, hvor det står

 

Hei du! Jeg har bl.a. en Master Trainer utdannelse, BA i Fine Arts, og en master i Filmmaking.

 

Er disse utdannelsene grunnlag nok for å være så bastant som han virker?

Syns virkelig ikke uttalelsen om proteintilskudd er så drøy, med mindre man er ute etter å "ta" han fordi han er litt slesk og tør å være unorsk og antijante.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å spise nok energi og proteiner gjennom fast føde, selv om man trener hardt. Det var det jeg reagerte på. Jeg har ingen utdannelse på feltet, men det er nok enkelte som kan mer enn både meg og Elander som vil være uenige i den påstanden.

 

Slesk og unorsk kan han være så mye han vil for min del.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

BA fungerer veldig bra, på lenger distanser enn 800m og. Og på kortare også.

Den fugrer ganske greit med styrketrening når ein løfter i 12-20reps - range. Får same effekt som av kreatin, berre litt "seinare" :)

 

Hva er det du baserer noe av dette på ? : ) Jeg tittet akkurat på meta-analysen*(kilde) på aminosyrer som gjennomgår dette og det er som du sier ikke bare på 800m, bare kastet ut et eksempel men over lengre distanser så kan BA være noe.

Men du blir ikke sterkere,raskere av tilskuddet i seg selv og det er slik dette tilskuddet markedsføres)

Det var ingen signifikant forskjell mellom gruppene selv med 10-20 reps, da ville jeg heller prøvd ut kreatintilskudd da ATP-resyntesen er av betydning, men om du har noen idretter som har varighet i 1-4 minutter som f.eks boksing så kan jo dette være noe for dem. :)

Der kan jeg eventuelt be dem om å prøve ut dette tilskuddet, men innenfor styrketrening så er det ingen holdepunkter derimot.

 

KILDE : *Hobson RM, Saunders B, Ball G, Harris RC, Sale C: Effects of beta-alanine supplementation on exercise performance: a meta-analysis. Amino acids 2012.

 

Når det kommer til proteintilskudd og han gjøken der, han har fortsatt ingen relevant utdannelse - at han er totalt uenig med hva vitenskapen sier er fair enough, det kan han gjøre, men her nærmest angriper han vitenskapen og påstår at dem tar feil. Vet ikke hvor mange ganger jeg har presisert det men ingen studier med høy impact factor (høy innflytelse) og hvor forfatterne ikke har blitt sponset (glutamin og en type proteintilskudd ble avslørt for å ta imot midler) så er det ingen forskjell mellom kontroll /intervensjonsgruppen hvor førstnevnte får melk mens andre grupper får "ferdige designe hydroliserte aminosyrer"

 

Vårt tarmsystem og metabolisme er såpass avansert via evolusjonen at vi er "perfekt" adaptert til å utnytte alt til det maksimale, enkelte studier har dog vist en indikering at design-protein av og til blir tatt opp et par sekunder raskere, men virkelig - hva har et par sekunder å si for deg og meg?

Videre vil jeg understreke at i en diett så er behovet for pulver enda mindre da; spesielt under strenge dietter da pulveret er ferdig hydrolisert som innebærer at alle gode mikronæringstoffer er borte, når du kombinerer dette med at flytende føde metter svært dårlig så er det heller ingen holdepunkter å anbefale ved en vektreduksjon. (Vært flere tilfeller i både gutte/jenteidrett med mangelsymptomer på mikronæringstoffer da kcal-budsjettet ikke lar seg tilføre mer)

 

Det er fælt å si det men hvem kan jeg som ernæringsfysiologi anbefale kosttilskudd til? Det er jammen meg ikke til mange; personer med dårlig kosthold ; ja, men dem bør ta noen grep der til å starte med, personer med dårlig matlyst, stressende hverdag kan jeg anbefale og til en viss grad personer som bor hjemme med mor og far da "husmanskost" rett og slett er av for dårlig proteinkvalitet. Men da kan du spice opp med f.eks en boks cottage cheese ved siden av om du er glad i det, hater du melkeprodukter finnes det alternativer men tilskudd kan til en viss grad være aktuelt for denne gruppen.

Vi har GODE biomarkører for omsetning av protein via nitrogenutskillelse men jammen dette blir også kritisert av dem, når molekylær biokjemi blir kritisert for å ikke være bra nok indikasjon hva mer kan jeg si da?

 

Men jeg har lært at personer som han fungerer som kristne; jeg banner i kirken når jeg møter opp foran klosteret med mine vitenskapelige argumenter, det er rett og slett ingen grunnlag for hans påstander og om det skulle skje en paradigmeskifte så er jeg den første til å si : "Jeg har tatt feil, dette her ser ut til å stemme mere." Ikke er jeg flau over om jeg tar feil om noe da min dør alltid er åpen for nye ting,

Jeg personlig spiser ca. 1,8-2g/kg via føde og det er så ekstremt lett å få i seg nok proteiner av god kvalitet via kosten at jeg ikke fatter påstanden hans at "dette er umulig via vanlig føde" Jeg får kanskje i meg littegranne mer enn det jeg trenger, men protein er jo desidert det makronæringstoffet som metter mest, er i mat jeg er mest glad i og har høyest termisk diettintrodusert effekt. Så om du er glad i proteiner i kosten; kjør på om du er en frisk individ.

 

Olympiatoppen før jeg glemmer det; driver en studie for å teste reseptorene i tarmsystemet på hvor effektivt hydroliserte aminosyrer blir tatt opp ved store doser; hypotesen er at "dette ikke forekommer naturlig" så kan dette over tid gjøre at reseptorene blir "sløve" og blir mindre effektive å ta opp disse, så det blir spennende hva denne pilot-reviewen kommer med da den kan skape grunnlaget for videre forskning.

 

For å sitere en vis mann innenfor forskning som også er en av mine forelesere :

 

Man kan ha ulike meninger om hvorvidt det er berettiget, men det finnes utvilsomt en sosial konvensjon som sier at folks personlige religiøse overbevisninger bør skjermes mot kritikk. Til gjengjeld har ikke påstandene samme troverdighet som vitenskapelig underbygde påstander. Det som kjennetegner alternativbevegelsen, er at de prøver å få i pose og sekk her. De framsetter klart falsifiserbare påstander (positive utsagn som kan motbevises) og krever troverdighet som om påstandene var vitenskapelig dokumenterte. Samtidig krever de også at påstandene skal skjermes fra kritikk som om de var religiøse. Det går ikke. Her må de velge!

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kosttilskudd er alldeles ok å ha i de tilfeller der man jobber 25 timer i døgnet og rett å slett ikke har hatt tid til å spise. Jeg har gått helt bort fra å ha f.eks. proteinpulver som en del av det daglige kostholdet, men fyrer lett innpå en shake om jeg ser at proteininntaket de gitte dagene dette forekommer ikke er høyt nok...

 

Men som noe man skal sutte på til daglig, BULLSHIT!

 

Og da sier jeg meg enig med Dukien, melkeprodukter er DIGG og lett å få ned.

Jeg får 2/3 av mitt daglige proteinbehov gjennom melk og CC/kesam, resten fra middagen.

Dette er 3 måltider. 2 av måltidene får jeg avhengig av av målsetningen 1,5 liter helmelk eller skummetmelk til.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å spise nok energi og proteiner gjennom fast føde, selv om man trener hardt.

 

Jepp, men så skrev han vel også "gjennom vanlig norsk kosthold" eller noe sånt? Og da stemmer det jo forsåvidt greit. Er jo tross alt en god del som hverken har råd/tid til å spise det mange her gjør + det er noen som ikke får lov av foreldrene til å lage masse egen mat osv. Eller, foreldrene setter hvertfall ikke pris på det.

 

^Dobster: Tror nok du skal slite med å både gå ned i fettprosent og opp i vekt. Men med strengt kosthold er det mulig å legge på seg minimalt med fett.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si noe konkret uten å vite noe om deg.

 

Vekt/Høyde/alder?

Hvor mye tar du i "de tre store" (knebøy, markløft, benkpress)?

 

Dersom du ikke er sykelig overvektig eller løfter a là 200 kg i markløft, så ville jeg fokusert på å bygge muskler gjennom et lavt kalorioverskudd, for deretter å kjøre mer kardio i sammenheng med kaloriunderskudd når våren nærmer seg.

Lenke til kommentar

Hva som er mulig og hva som er praktisk er to forskjellige ting. Proteintilskudd er både penge- og tidsbesparende kontra ordinær mat som kjøtt, meieriprodukter og fisk.

 

Dersom man faktorerer inn ting som kaloriunderskudd, så blir utsagnet til Mr. Cornelis enda mer gyldig.

 

Jeg er enig i at proteintilskudd er praktisk, men å kalle det nær umulig å klare seg uten synes jeg at er en drøy påstand.

 

Han sa riktignok at det ikke holder med sunn, norsk mat, men han burde spesifisert akkurat hva han mente med det. Leserne som stiller spørsmål er ikke folk som nødvendigvis kan mye om trening og kosthold, og når det ikke er en selvfølge akkurat hva han mener, kan han ende med å sende folk i feil retning.

Lenke til kommentar

Hva burde jeg fokusere på, da? Først jobbe med å gå opp i vekt før jeg bryr meg om fettprosenten?

Periodisk faste vil gjøre det du etterspør.

 

Kortversjonen er at du spiser "normal" muskelstøttende mat men spisemønsteret gir deg 8 timer av døgnet til å spise og resterende 16 til å faste. Works like a motherfucker... :)

Lenke til kommentar

"Etter å ha stått på sidelinjen av min egen familie i årevis, ble jeg nå coach - omtrent på heltid - for sønnen min, som slet med skolen og fedme etter skilsmissen mellom meg og kona, sier han.

Han brukte toppledererfaringen sin og gikk systematisk og målrettet til verks. På ti måneder gikk 13-åringen hans ned 30 kilo og fikk et nytt og sosialt liv, han også. I dag, tre år etter, er han stabilt normalvektig."

 

http://www.dn.no/privatokonomi/article2497144.ece - Det er pappaen sin det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva burde jeg fokusere på, da? Først jobbe med å gå opp i vekt før jeg bryr meg om fettprosenten?

Periodisk faste vil gjøre det du etterspør.

 

Kortversjonen er at du spiser "normal" muskelstøttende mat men spisemønsteret gir deg 8 timer av døgnet til å spise og resterende 16 til å faste. Works like a motherfucker... :)

Virker PF noe mer enn de samme makroene ville gjort fordelt over et vanlig spisemønster?

Lenke til kommentar

Hva burde jeg fokusere på, da? Først jobbe med å gå opp i vekt før jeg bryr meg om fettprosenten?

Periodisk faste vil gjøre det du etterspør.o

 

Kortversjonen er at du spiser "normal" muskelstøttende mat men spisemønsteret gir deg 8 timer av døgnet til å spise og resterende 16 til å faste. Works like a motherfucker... :)

Virker PF noe mer enn de samme makroene ville gjort fordelt over et vanlig spisemønster?

Ja. Mye mindre akkumulert fett enn ved et vanlig spisemønster. Tilnærmet fraværende, det må bemerkes at muskelmassen kommer noe saktere ved PF.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...