Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen muskelgrupper man ikke burde trene samtidig i en treningsøkt? Som f.eks. biceps+triceps? Altså forhindre dette fordi det stopper .... osv?

 

Eller går det fint? Hører ofte folk som bare trener triceps+bryst og biceps+rygg men aldri biceps+triceps samtidig.. i en treningsøkt

Endret av Zlatan92
Lenke til kommentar

Det blir fort naturlig å trene triceps og bryst samtidig fordi bevegelsene man bruker til å trene en av disse musklene ofte også trener den andre. Press-øvelser som benkpress bruker både triceps og bryst.

 

Det samme kan sies om biceps og rygg. Mange trekk-øvelser som roing nøytralt grep og chin-ups (engelsk definisjon) bruker både rygg og biceps.

 

Så svaret på spørsmålet ditt er at det faller seg mye mer naturlig å trene rygg+biceps og bryst+triceps. De fleste vil si seg enig i at større øvelser som benkpress og chin-ups er bedre enn bare isolasjonsøvelser. Men om du vil trene biceps og triceps på en dag, og rygg og bryst en annen, er det ofte det du vil ende opp med.

Lenke til kommentar

Jeg pleier vanligvis ikke blande meg inn i andre folks saker. Men i dag var det en kar som brukte knebøy stativet og benkpressen uten å rydde bort vektene etter seg. Det irriterte meg spesiellt mye akkurat i dag ettersom jeg hadde brukt begge stativene før ham, og ryddet på plass alle vektene etter meg slik at det var lett for nestemann å trene. Jeg gikk derfor bort og forklarte at det er god gym-etikette å rydde opp etter seg av hensyn til andre. Jaggu gikk han ikke å ryddet etter seg :D Han mumlet noe om at han ikke tenkte over det eller liknende. Men svarte da mann, det er skilt overalt og du sto å så på at jeg ryddet bort etter at jeg var ferdig. Hvor fjern går det ann å bli. Nåvel, han var jo tydeligvis en grei kar ettersom han faktisk ryddet etterpå.

 

Moralen er; det hjelper å snakke til folk (på en saklig måte selvsagt)

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har gått igjennom en og en halv runde med grunnprogrammet til RYP nå (Tech Nutriton). Siden jeg ikke har tatt bilder eller målinger før og etter så er det vanskelig å se så mye, men jeg klarer å løfte litt tyngre nå enn tidligere.

 

Er det noen andre her som har fulgt RYP? Har dere fulgt spiseplan og/eller intervalltreningene også da eller? Jeg byttet ut intervalltreningene med svømming, innebandy og håndball samt som jeg faktisk sjeldent nå varmer skikkelig opp (dumt ja). Har vel tapt den kampen mtp å gå ned i fettprosent...

Lenke til kommentar

Fulgte RYP, men ikke spise/intervallgreiene. Det tok jeg på sunn fornuft og som det passet. Hadde god fremgang, både kroppsmessig og styrkemessig synes jeg.

 

Brukte du akkurat dem øvelsene som RYP har?

 

Jeg gjør dette (RYP/hva jeg gjør):

 

Knebøy/knebøy

Strake markløft/'vanlige' markløft

Skråbenk manualer/skråbenk manualer

Nedtrekk smalt grep/nedtrekk smalt grep

Roing bredt grep/roing bredt grep

Arnoldpress/skulderpress eller såkalte militærpress

Bicepscurl manualer/bicepscurl z stang

Franskpress/franskpress

 

 

Forøvrig trenger jeg ett bra mageoppsett. Anyone?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...